ظاهرا نگارنده فراموش کرده اند که در حال حاضر دولت از طریق شهرداری سالیانه به تناسب ارزش خودرو عوارض سالیانه بابت هر خودرو دریافت می نماید، برای ورود به محدوه آلودگی هوا هم که عوارض جداگانه ، در عین حال آزمایش طرح مکانیزه دریافت عوارض جهت پارک در حاشیه خیابانها در دست اجراست !! بهتره پیشنهاد بدید بنزین با قیمت فوب خلیج فارس ، خودور هم با قیمت فوب خلیج فارس ...
نهایتا هر اقدامی از این دست منجر به تورم خواهد شد و دود آن فقط به چشم خانوارهای کم درآمد خواهد رفت. بهتر است که بجای بنزین سه هزار تومانی، بنزین با نرخ فوب خلیج فارس داشته باشیم که بحث قاچاق آن (سوخت) یک بار برای همیشه حل شود و دست سر اقتصاد کشور بردارد، اما در مقابل، باید حقوق پایه کارگر را هم معادل حقوق پایه کارگر اروپایی تعیین نمود تا مشکل توان اقتصادی خانوارها به دلیل تروم ایجاد شده ناشی از افزایش قیمت بنزین هم حل شود. البته این کار اثرات تورمی دارد اما یک بار و برای همیشه خواهد بود. این اقتصاد بدون یک جراحی بزرگ درمان شدنی نیست و باید پذیرفت که جراحی هم درد دارد. باید مرزها را باز کرد تا کالای ایرانی مجبور به رقابت کیفی با کالای خارجی شود تا بحث صادرات آن هم حل شود. به نظرم با اقتصاد بسته نمی توان در این مسیر مسافت زیادی را طی کرد. نمونه بازر اقتصاد بسته همین وضعیت تاسف بار خودروسازی در کشور است. این داستان مثنوی هفتاد من است. ....
پيشنهاد فوق بسيار مفيد مي باشد ، مي توان با هوشمندي و روش هاي ابتكاري به هدف مد نظر و عدالت اجتماعي قابل پذيرش رسيد ، افسوس كه تصميمات حاكميتي بيشتر منافع ثروتمندان را تامين مي كند تا اقشار متوسط و ضعيف جامعه .
با سلام. از تمام استدلالهایی که تا به حال خوانده ام این استدلال منطقی و عقلای تر است. متاسفانه دولت های سابق و فعلی نمی توانند از ابزارهای بودجه ای خود به درستی برای مدیریت استفاده کنند. تنها برای جبران کسری بودجه و کمبود درآمد به منابعی روی می آورند که سریع تر به پول می رسد، از قبیل قیمت ارز و فرآورده های سوختی. بخصوص ارز که نیاز به گذر از پیچ و خم مجلس و شورای نگهبان ندارد و سریع دولت می تواند با افزایش قیمت ارز درآمد هنگفتی کسب کند. با توجه به اینکه دولت از طریق ارز و در چند سال گذشته به حد کافی برای پرداخت بدهیهای خود به بانک مرکزی سودجسته و شاید امکان افزایش آن وجود نداشت ، اینبار سراغ بنزین رفتند آنهم با استدلالهایی که دولتهای قبل هم مطرح کردند و نتوانستند نتیجه ای از افزایش برای پاسخ به ادعاههای خود بگیرند.
آقای دکتر این چه پیشنهادی است که ارائه دادی ؟ به چند دلیل نمیشود این پیشنهاد شما را جدی گرفت :
1. آمار خانوار و تعداد خودرو اشتباه است و به تبع آن براورد درامد حاصل از آن نیز اشتباه است.
2. به عدد دو میلیون از هر خودرو چگونه رسیدی ؟ آیا از نوع خودروهای کشور مدلشان قیمت روزشان باخبرید قطعا اینطور ننیست لذا درامد براوردی باز اشتباه است.
3. شهرداریها سالانه درصدی از قیمت خودرو را بعنوان عوارض دریافت میکنند
4. بموجب قانون اخذ هرگونه وجه ولو یک ریال از مردم مجوز قانونی میخواهد این مالیات را تحت چه عنوان خذ کنید مالیات بر درامد ؟ دارایی؟ باید در نظر داشته باشید که مالیات نقل انتقال ارزش افزوده هم که از خودور گرفته میشود
5. آیا آثار وضع این مالیات جدید را محاسبه نموده اید؟
آثار طرح جدیدتان را با آثار افزایش قیمت بنزین مقایسه کرده اید؟
6 چند عدد را ضرب و تقسیم کردید گفتید این هم درامد. هزینه های وصول ان را مقایسه کردهاید؟
7. طرح شما چه مزیتی بر اطرح افزایش قیمت بنزین دارد؟
8. درامد مد نظر دولت برای وصول از قبل افزایش قیمت بنزین 40 هزار میلیارد است؟
9. هیچ عقل سلیمی با خرید و احتکار خودرو به فکر استفاده از سهمیه آن می افتد چون همان بهای خودور را بانک بگذارد مابه التفاوت قیمت بنزین را میتواند بصورت سود از بانک دریافت کند