آموزش صحبت کردن (نه گرامر و نوشتن) به لهجه کردی و ترکی و ترکمن و لری و زبان عربی به عنوان گویش دوم ایرانی در کنار زبان رسمی در دانش آموز غیر بومی به اختیار دانش آموز پیشنهاد می شود. مثلا دانش آموز کرد گویش ترکی را نیز فرا گیرد. دانش آموز فارسی زبان دو گویش را انتخاب کرده و فرا گیرد در اینصورت همه دانش آموزان کشور هریک حداقل با دو گویش غیر مادری آشنا خواهند شد. که باعث همبستگی و تعامل بیشتر اقوام ایرانی خواهد بود. گرامر، نوشتن و خواندن یک زبان خارجی (انگلیسی، عربی، چینی، روسی، آلمانی، فرانسه، کره ای و...) نیز به انتخاب دانش آموز برای تسلط به علوم ملل دیگر بسیار کمک کننده است. این زبان خارجی دوم باید چنان متنوع باشد که فرصت استثمار به هیچ کشور بیگانه ای را ندهد.
یاد گیری هیچ زبانی عیب نیست..اما چینی ها در رابطه با ارتباط بر قرار کردن با مشتریان نسل جدید را بسیار تخصصی جهت یادگیری زبان انگلیسی اموزش میدهند حتی علم و فرهنگ شناختی کشورها را کاملا و حرفه ای یاد دادن...یعنی نسل جدید چینی بسیار آپدیت و حرفه ای داره آموزش می بینه..و عملا برای تجارت این کار بیهوده است.
تا حالا کجا بودی؟
اول اصلا خودت زبان چینی بلدی؟
دوما فکر می کنی با آموختن زبان چینی مشکل آموزشی و پژوهشی کشور ما حل می شه؟
سوما دانش آموزان ما هنگام گرفتن دیپلم چقدر زبان انگلیسی و عربی بلدند که می خواهید زبان چینی را نیز به این مجموعه اضافه کنید؟
خدایی تو این مملکت همه چیز مسخره بازیه.زبان انگلیسی و آلمانی و فراسوی که از همه مهمتره کنار گذاشته میشه میچسبن به این چشم بادامی ها.خدایا خودت کاری کن خسته شدیم به خدا