ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
اژانس انرژی اتمی برعلیه ایران قطعنامه صادر کرد بورس نورچشمی بجای سقوط بازهم رکورد زد !!!!!!
با ادامه این روند غیرمنطقی حتی جنگ تمام عیار هم بشه بورس بازم رشدمیکنه !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
باید در ها را باز کنند و با دنیا آشتی کنند تا محصولات قابل رقابت با کل دنیا ساخته شود و ایرانی افتخار کند که محصول با کیفیت ساخت وطن استفاده می کند
وگرنه می شه اوضاع صنعت خودرو
محصولات گران به درد نخور و صنعت ورشکسته و انبوه پرسنل ناکارآمد که به توصیه ی بالاتری ها استخدام شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
حامی باشید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
... وقتی عده ای در داخل لوایح مالی بین المللی را امضا نمی کنند شما برای طلب وصولت مجبوری هر چیز بدرد بخوری را بجای پولت دریافت کنی در ضمن همین صنایع داخلی در این یک ماه با قیمت های اجناسشان جه بر سر مردم اوردند خودکفایی متاسفانه در ایران به انحصار طلبی منجر شده است از خودرو تا لوازم خانگی تا میوه و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
مردم توجهی به این کاغذ پاره شورای حکام آزانس نکردند
بورس امروز نیز جهش داشت.
بیچاره ترامپ و پمپئو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
باید حروج ارز حتی یک دلار را محدود کرد مثلا منوط به امضای ریاست 3 قوا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
والا من هيچ فهمي از سياست و اقتصاد و حتي مباحث فقهي و غيره ندارم
من فوق ليسانس و دکتراي مهندسي مکانيک دارم و 11 سال است دارم در صنعت نيروگاهي کشور کار مي کنم.
اين مقاله شما از پايه مشکل داره.
خلاصه بگم براتون!
ما از اول هيچ حرفي در صنعت برق نداشتيم، مپنا بوجود اومد و با پشتوانه قوي دولت ايران و زيمنس و ديگر شرکت هاي آلمان و ايتاليا ما به حدي رسيديم که در صنعت برق حرفي براي زدن پيدا کرديم.
اما داستان همون داستان ايرانخودرو شد.
يه چيزي ياد گرفتيم و هي تکرار کرديم در حالي که بقيه دنيا هي پيشرفت کرد و ما فقط همون کار تکراري که از زيمنس خريده بوديم رو تکرار مي کرديم و البته خوب هم تکرار مي کرديم ها!
دولت هم همش حمايت کرد از مپنا همونجوري که از بقيه صنايع سبک و سنگين حمايت کرد.
همون داستان پرايد ديگه! خودتون که بهتر مي دونيد، با اين تفاوت که پرايد جلو چشم مردم هست ولي صنايع سبک و سنگين رو کمتر کسي مي بينه و تخصص فهمش رو کمتر کسي داره.

اين داستان ادامه داشت تا برجام امضا شد و امثال زيمنس و حتي GE اومدن و مي خواستن دوباره همون کار رو بکنن، يه تکنولوژي جديد بدن که ما بسازيم و اون تکنولوژي جديد توربين F بود.

حالا من اينجا مي تونم ساعت ها براتون توضيح بدم که نسل توربين سنگين کنوني کشور که مپنا توليد مي کنه چي هست و چقد عقب از نسل توربين F ّ هست و تازه زيمنس توربين کلاس E داره و بعد F و بعد H که به ترتيب هر يک از ديگري مدرن تر هست و اوني که مپنا توليد مي کنه مدل خيلي قديمي E امروز زيمنس هست و الي آخر که واقعا چرا بگم؟
مگه کسي که تخصص اين چيزا رو نداره و تحصيلات دانشگاهي و تجربه صنعتي نيروگاه نداره، مي تونه حرفم رو درک کنه؟ نه اينکه من حاليم هست ها! مگه من مي تونم چيزي از زنبورداري درک کنم وقتي نه سوادش رو دارم و نه تجربه اش رو؟ فوقش دو تا زنبور تو هوا ديدم!

حالا خلاصه برجام امضا شد و قرار شد مپنا F کلاس زيمنس رو بزنه و به اصطلاح انتقال تکنولوژي بکنه، دقيقا مثل دفعه قبل، چون دفعه قبل موفق بود و باعث شد که به قول خودتون ما بشيم جز 5 قدرت برتر دنيا!

اين اتفاقات که شما تو مقاله ذکر کردي تو انتقال تکنولوژي مي افته، مثل دفعه قبل! چند نمونه کامل اول مي يارن و نصب مي کنن تا ايراني ها با نصب آشنا بشن، بعد با تعمير و نگه داري آشنا بشن، بعد نقشه هاي ساخت داشت مي اومد که بريم خودمون مواد خام بخريم و زير نظر آلماني ها توليد رو شروع کنيم که برجام به هم خورد و همه چي رفت هوا.

جالب اينه که وقتي آلماني ها پا تو کارخونه هاي مپنا مي زارن مي گن احساس مي کنيم تو آلمان هستيم! مپنا يه همچين جايي هست، البته خوب وقتي به طراحي و نوآوري مي رسه مگه بقيه صنايع چه گلي به سر اين مملکت زدن؟ ايرانخودرو ديگه!

باز مي تونم بشينم براتون محاسبه کنم که اگر مي تونستيم F رو تو ايران بسازيم با همون روشي که قبلا يه مدل قديمي توربين زيمنس رو بومي کرديم در عرض چندين سال ميلياردها ميليارد دلار در مصرف سوخت گاز صرفه جويي مي کرديم و از اين حرف ها که خوب چه فايده! همون داستان مصرف بنزين در خودروهاي داخلي هست که همه مي دونن و کو گوش شنوا!

حالا حتما مي خواين بگين چرا ما خودمون تحقيق و توسعه نداريم و وابسته به علم غربي ها هستيم؟ خوب اين تا دلت بخواد يه بحث پيچيده هست و باز همون داستان ايرانخودرو و هيونداي کره جنوبي!

اين حتي يه بحث بسيار بزرگه، اصلا چي شده که ژاپن و کره جنوبي که تقريبا مدرنيته رو با ما شروع کردن الان به اينجا رسيدن و ما به اينجا وضعمون شده ايرانخودرو.

واقعا خسته شدم از نوشتن و ديگه حال و حوصله ندارم ادامه بدم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
واردات چي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
اولا صحبت شما نشان میدهد تخصصی در زمینه توربین ندارید، توربین در تمامی کلاسهای ظرفیتی در دنیا تولید و مصرف میشود و همین کلاس ای که در کشور تولید میشود نوع بهینه ی سازگار با شبکه و پایداری شبکه است. لطفا ببنید آمار مصرف همین مدل در دنیا چند دستگاه در سال است. ثانیا برای تحقیق و توسعه و رسیدن به مدلهای بالاتر نیاز به سرمایه گذاری و سفارش و پذیرش ریسک وجود دارد که دلالهای فعال برای کلاس اف نگذاشتند اتفاق بیفتد ولی در 20 سال پیش که این دلالها کمتر عرصه برای جولان داشتند برای کلاس ای اتفاق افتاد. اصلا منظور شما از این نوشته چیه؟ صنعت نیروگاهی کشور رو تعطیل کنیم از خارج نیروگاه وارد کنیم یا کمک کنیم کشورمان همچنان قدرت جهانی باقی بماند؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
دکتر جان نوشتی از اقتصاد و ... سررشته نداری صحیح ولی چرا در مباحث فنی اشتباه میکنی؟ کی گفته کلاس ای عقب تر از اف است؟ دو ماشین با ظرفیت متفاوت متناسب با نیاز مصرف و شبکه اند. همین الان کلاس ای سهم قابل ملاحظه ای از فروش چی ای و زیمنس است. لطفا اطلاع کسب کن بعد اظهار نظر کن.
وانگهی تولید کلاس اف هم اگر ورود واسطه ها و مافیا نبو ند سالها قبل محقق میکردید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
یه جوری تیتر زدی که اگه کسی بی خبر باشه فکر میکنه که مملکت غرق در رونق اقتصادی و کسب و کاره ، در حالیکه هر روز بدتر از روز قبله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
برادر عزیز چرا میخواهی مپنا را هم مانند ایرانخودرو بار بیاورید توربینی که مپنا میسازد مربوط به سه نسل قبل است و راندمتانش 28 درصد است یعنی 50 درصد کمتر از توربین کلاس اف که این نیروگاهها آنرا میخواهند وارد کنند این توربین ها بازدهی 40 درصدی دارند که درحالت سیکل ترکیبی به راندمان 59 درصد میرسد انصاف داشته باشید و با تبلیغ کالاهای کم بازده انرژی کشور را به هدر ندهید اگر تمام نیروگاههای گازی که مپنا ساخته با این راندمان پایین و جایش توربینهای وارداتی کلاس اف نسب شوند معادل گاز سه فاز پارس جنوبی صرفه جویی بدست میآید یعنی در حدود 75 ملیون مترمکعب در روز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
وقتي اطلاع نداري مجبوري نظر بدي
مپنا تا حالا 5 توربين كلاس F نصب كرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
برادر صداقت داشته باش . بازده نیروگاه مپنا ۲۸٪ است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
شما که اطلاع داری بگو بدونیم کجا 5 تا رو نصب کرده که ما بی خبریم؟
پرسنل بهره برداری نیروگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
من در یکی از نیروگاه‌های ساخت مپنا کار می‌کنم.
شما بفرمایید راندمان 28 درصد را از کجا آورده‌اید؟ در این نیروگاه توربین گازی کلاس E ارتقا داده شده نصب شده که راندمان آن به تنهایی نزدیک به 33 تا 34 درصد است و این راندمان نرمال همه توربین‌های کلاس E در سطح جهانه. این توربین وقتی به توربین بخار کوپل میشه و سیکل ترکیبی میشه، تا 55 درصد راندمان داره که البته راندمان هم در همه جای دنیا بر اساس محل ساختگاه نیروگاه متغیره.
پس با اطلاعات درست استدلال کنید لطفاً
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
این حمایت نیست که از صنعت خودرو میشه . این حمایت از خودرو ساز و مافیای آن هست و البته جفا در حق مصرف کننده.
حمایت یعنی اینکه چنان رقابتی ایجاد شود که هم مردم از کیفیت و قیمت راضی باشند و هم خودرو ساز مجبور به تولید محصول با کیفیت شود.
با این انحصاری که مافیای خودرو به کمک و پشتوانه دولت ایجاد کرده اند تا چند وقت دیگه باید تو این کشور پول یک لامبور گینی رو بدیم بالای یک پراید و بریم بمیریم. و خودرو ساز کماکان خودش سوار bmw و بچه هاشون سوار مازراتی بشوند. و این قصه با چاپ پول توسط دولت همچنان ادامه دارد.
نظرات بیشتر