بازدید 12744
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

اولین ویدیو از سفر به قطب شمال / رونق روزنامه خوانی در اوج انقلاب اسلامی / روزی که اتریش به آلمان الحاق شد / روزی که به گاندی شلیک شد / پروپاگاندای بریتانیا پس از اشغال ایران

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰ 26 January 2021

اولین ویدیو از سفر به قطب شمال / رونق روزنامه خوانی در اوج انقلاب اسلامی / روزی که اتریش به آلمان الحاق شد

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


اولین ویدیو از سفر به قطب شمال در ۱۹۰۲

در اوایل قرن بیستم رقابت گرمی برای رسیدن به قطب شمال شکل گرفت. ماجراجویان بسیاری سعی داشتند، اولین کسی باشند که به شمالی‌ترین نقطه کره‌زمین برسند. نهایتا دو گروه مدعی شدند که برای اولین بار به این نقطه رسیدند. گروه اول فردریک کوک و دو مرد اینوئیت به نام آپیلاک و اتتوکوسوک بودند که مدعی شدند در ۲۱ آوریل ۱۹۰۸ به قطب شمال رسیدند، دومی ماتیو هنسون و رابرت پری به همراه چهار زن اینوئیت: اوتاه، سیگلو، اگینگوی و اوقوئیاه که مدعی شدند در ۶ آوریل ۱۹۰۹ به قطب شمال رسیدند. بین اینکه کدام یک در ادعای خود صادق هستند، بحث‌های زیادی صورت گرفت و دقیقا مشخص نیست  کدام گروه اول به این نقطه رسیده است. اما افراد بسیاری هم بودند که در تلاش خود موفق نشدند. این تصاویر یکی از این سفر‌های ناموفق است که سفر و اردوگاه یکی از گروه‌های اکتشافی را نشان می‌دهد. هرچند این گروه موفق به رسیدن به قطب شمال نشد، از این جهت اهمیت دارد که اولین فیلم کاوشی نشنال جیوگرافی به شمار می‌رود.

 


رونق روزنامه خوانی در اوج انقلاب اسلامی

همزمان با انقلاب اسلامی ایران، روزنامه خوانی به شکل بی‌سابقه‌ای رونق یافته بود. سلسله حوادث و اهمیت رویدادها که در حجم وسیع در هر روز رخ می‌داد و همچنین تمرکز رسانه‌ها بر اخبار، باعث شده بود، تیراژ روزنامه‌ها کفاف نیاز جامعه را ندهد و گاهی مردم گروهی اقدام به خواندن روزنامه نمایند. تصاویری کوتاهی که می‌بینید، از رونق روزنامه خوانی در اوج انقلاب اسلامی و حال و هوای آن ایام توسط آسوشتیدپرس ثبت شده است.

 

 

روزی که اتریش به آلمان الحاق شد

آنشلوس در زبان آلمانی به معنی همبستگی و پیوند است و نام واقعه‌ای است که طی آن در ۱۵ مارس ۱۹۳۸ اتریش به آلمان الحاق شد. این الحاق با یک همه پرسی که در آن ۹۹.۷ درصد مردم اتریش رای موافق دادند انجام شد. این الحاق یکی از نقاط شروع افزایش تنش بین قدرت‌های اروپایی شد و موسولینی قبلاً در ۱۹۳۴ مخالف الحاق اتریش به آلمان را گرفته بود و با اعزام نیرو، ولی این بار به علت پیمان دوستی که با هیتلر بسته بود، موافقت کرد. با ما همراه باشید تا تصاویری از ورود نیرو‌های نظامی به اتریش را تماشا کنید که مرز‌ها بین آلمان و اتریش نیز برچیده شد.

 

 

روزی که به گاندی شلیک شد

۶۹ سال پیش در چنین روزی، مهانداس کارامچاند گاندی رهبر معنوی و سیاسی مردم هندوستان به شلیک گلوله یک جوان هندو از دنیا رفت. او که از خشونت و ترور بیزار بود، بدون استفاده از زور و خشونت بر استعمار بریتانیا غلبه کرد و استقلال هندوستان را باز پس گرفت. تصاویری از دوران حیات و تشییع گاندی را با زیرنویس فارسی در «تابناک» تماشا می‌کنید.

 


پروپاگاندای بریتانیا پس از اشغال ایران

پس از آنکه درخواست روسیه و بریتانیا برای استفاده از ایران به عنوان خط ارتباطی علیه نیرو‌های آلمان در جنگ جهانی دوم با پاسخ مثبت همراه نشد، در سوم شهریورماه ۱۳۲۰ روسیه و بریتانیا به خاک ایران تجاوز کردند. این ویدیو در آن زمان به عنوان پروپاگاندای بریتانیا پس از اشغال ایران منتشر شده که به جای تجاوز از تعبیر دفاع از ایران استفاده شده است! این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» تماشا می‌کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
برخی مدیران ما همانند گاندی هستند منتها با یک فرق اندک که گاندی به خودش ریاضت میداد ولی مدیران خدوم به ما میدهند...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر