به گزارش تابناک؛ قرن نو نوشت: واردات خودرو طی ماههای اخیر به ماجرایی خبرساز در اقتصاد ایران تبدیل شد .
موافقان و مخالفان در حالی در حال زورآزمایی بودند که سیاست آزادسازی قیمتها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، فضای خبری ایران را تحت تاثیر قرار داده بود. حالا اما به نظر می رسد به زودی واردات خودرو به کشور، معادلات بازار خودرو را دستخوش تغییر نماید .
از سال ۱۳۹۷، پس از وقوع شوک ارزی، دولت با هدف کاهش مصرف ارز، نسبت به قطع واردات برخی کالاها نظیر خودرو اقدام کرد .
پیش از این بسیاری از کارشناسان و مسئولان تاکید کردند که ممنوعیت واردات خودرو تا خرداد پابرجاست و به زودی این محدودیت برداشته خواهد شد اما آنچه اهمیت دارد شکل اجرای این مصوبه است .
بر اساس اعلام بانک مرکزی مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: اجرایی شدن مصوبه آزادسازی واردات خودرو در چارچوب سیاستهای ارزی و سقفهای تعیین شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.
مصطفی قمری وفا، در توئیتی با عنوان اجرایی شدن مصوبه آزاد سازی واردات خودرو در چارچوب سیاستهای ارزی و سقفهای تعیین شده از سوی بانک مرکزی اعلام کرد که مصوبه آزاد سازی واردات خودرو در چارچوب ضوابط، سیاستهای ارزی و سقفهای تعیین شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجرایی خواهد شد.
وی همچنین بیان کرد که هماهنگی کامل سیاستهای ارزی با سیاستهای ارزی در برنامه اصلاحات ساختاری اقتصاد، یک اصل مورد وفاق دولت سیزدهم است.
کدام خودروها در راه ایران هستند؟
جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در این باره گفته است طبق اعلام وزارت صمت خودروهایی میتوانند وارد ایران شوند که اول حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی باید و دوم سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵هزار دلار باشد. وی پیش از این گفته بود که سقف قیمتی هفت هزار دلار و حجم موتور هزار سیسی تعیین شده است.
این نماینده مجلس تاکید کرده است: اگر این تغییرات صورت گرفته باشد، شاهد یک تصمیم عاقلانه و منطقیتر هستیم. هر چند هنوز ایراداتی وارد است.
مسئولان چه میگویند؟
منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت با اشاره به مصوبه واردات خودرو گفته است:پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمتها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیکتر شود.
وی درباره راهکارهای تامین ارز گفت: برای واردات خودرو نمیتوانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه گذاران میتوانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعهها سهیم باشند و همچنین مشوقهای صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر میکنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند.
هر چند پیشتر اعلام شد که واردات هفتاد هزار دستگاه خودرو در دستور کار است اما رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح مصوبه واردات خودرو از تصویب واردات بدون سقف خبر داد و گفت: امروز خلأ ۵۰۰هزارخودرویی در بازار احساس میشود که با واردات، فضا رقابتی میشود.
وی افزود: با بررسی کمیسیونهای مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودروهایی را که کممصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند.
عزتالله اکبری تالارپشتی افزود: تا امروز از خودروسازان حمایتهایی شده است که طبق فرموده مقام معظم رهبری نباید سوءاستفاده کنند و باید ساختار دو خودروساز اصلاح شود مثلاً دولت بهجای سهامداری و دخالت، باید ناظر باشد.
وی تاکید کرده است موضوع مربوط به صادرات قطعه و واردات خودرو نیز دیگر در دستور کار نیست.
بسیاری از کارشناسان معتقدند این تصمیمات می تواند به تغییر معادلات رد بازار خودرو و کاهش قیمتها در این بازار منجر شود خصوصا که بنا بر اعلام وزیر واردات خودروی اقتصادی با هدف امکان استفاده از سوی جمعیت بالاتری از مردم در دستور کار است و واردات این بار مختص خودروهای لوکس نخواهد بود.