در گفتگو با تابناک مطرح شد؛

مهم‌ترین دلایل بازدهی مثبت بازار سهام در شروع پاییز/ شاخص کل بورس ظرفیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی دارد

اظهارنظر‌ها و دیدگاه‌های مسئولان در بازار سرمایه به‌خصوص وزیر اقتصاد، امیدوارکننده بوده است، باوجود اینکه در دوره گذشته فقط شعار داده شد و اقدامی انجام نشد و منجر به آسیب فضای کسب‌وکار و اعتماد بازار شد.
کد خبر: ۱۲۶۲۰۴۷
|
۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴ 26 September 2024
|
1869 بازدید

مهم‌ترین دلایل بازدهی مثبت بازار سهام در شروع پاییز/ شاخص کل بورس ظرفیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی دارد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به روند مثبت بورس در هفته‌ای که گذشت اظهار داشت: در هفته‌های اخیر شاهد کاهش بیش از حد شاخص و سطح عمومی قیمت‌ها بودیم، از سوی دیگر تغییر دیدگاه‌ها در حوزه مسئولان اقتصادی به‌خصوص بازار سرمایه و پتانسیل افزایش درآمد و سوددهی شرکت‌های صادرات محور همچون پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها منجر به اقبال سهامداران به بورس و بازدهی مثبت بازار طی هفته اخیر شد.

وی افزود: به توجه به سابقه نرخ ارز در دهه‌های اخیر و رشد بهای دلار تحت تأثیر رشد نقدینگی تورم، حال انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، شاهد نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به بازار آزاد باشیم که این موضوع سیگنال افزایشی برای بورس است. چنانچه در هفته‌های اخیر نیز فاصله نرخ نیما و بازار آزاد، کمتر شده است.

آقابزرگی یادآور شد: رشد شاخص بورس طی روز‌های اخیر تحت تأثیر عدم تناسب بازدهی بورس نسبت به سایر بازار‌ها بوده است؛ بنابراین شاهد اقبال سهامداران به بازار و تغییر مسیر جریان نقدینگی و ورود پول حقیقی به بازار سهام هستیم.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این در شرایطی است که اظهارنظر‌ها و دیدگاه‌های مسئولان در بازار سرمایه به‌خصوص وزیر اقتصاد، امیدوارکننده بوده است، باوجود اینکه در دوره گذشته فقط شعار داده شد و اقدامی انجام نگرفت و منجر به آسیب فضای کسب‌وکار و اعتماد بازار شد.

وی با بیان اینکه در مجموع با توجه به اینکه دولت بیشترین بهره‌برداری و امکانات را از بازار سرمایه دارد، انتظار می‌رود تا محور شرح وظایف سازمان بورس، به‌عنوان مقام ناظر و همچنین وزیر اقتصاد با رویکرد تقویت بازار سرمایه رقم بخورد، ادامه داد: باوجود تنش‌های منطقه‌ای و زمزمه تلافی حملات، بورس ایران برخلاف گذشته از این بخش آسیبی ندیده است. در حوزه مسائل برون‌مرزی، سیگنال مثبت از احتمال احیای مذاکرات برجام و fatf، بر فضای بورس تأثیرگذار بوده است و ایجاد امیدواری می‌کند تا سایه تحریم‌ها و عدم اتصال به بازار‌های بین‌الملل تا حدودی کمرنگ‌تر شود.

مهم‌ترین دلایل بازدهی مثبت بازار سهام در شروع پاییز/ شاخص کل بورس ظرفیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی دارد

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی بورس در نیم سال دوم گفت: در شرایطی که اقتصاد شرایط چندان ایده آلی ندارد، پیش‌بینی روند بازار، با انحراف قابل‌توجهی مواجه است. اما به دلیل نکات اشاره‌شده، به نظر می‌رسد که پتانسیل رشد و برگشت بورس به شرایط پایدار، محتمل است و طبیعتاً افزایش قیمت و رشد شاخص را به دنبال خواهد داشت. معتقدم پتانسیل و ارزش شاخص کل بورس ایران، حداقل بین ۳ تا ۳.۵ میلیون واحد است.

به عقیده آقا بزرگی، هرچند بیشترین آسیب را به دلیل بی‌تفاوتی و عدم واکنش مناسب در راستای احقاق حق سهامداران خرد از سوی سازمان بورس در گذشته داشتیم و بی‌مهری و بی‌تفاوتی مسئولان سابق، باعث سرخوردگی و دلخوری سهامداران خرد شده بود، اما به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های مسئولان جدید، تا حدود زیادی این سوءتفاهم‌ها برطرف شده است و بازار در مسیر بهبود قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات