درخواست قرارگرفتن این شغل در دسته مشاغل سخت

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با همه سختی‌های کار شغل دامپزشکی، تاکنون به صورت رسمی جز مشاغل سخت و زیان‌آور نبوده که جا دارد به این مساله توجه و جز مشاغل سخت قرار گیرد.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۲۴
|
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰ 09 October 2024
|
580 بازدید

به گزارش «تابناک»، ناصر عسکری فرد در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن تبریک عملیات غرورآفرین وعده صادق ۲ که سبب شادی و آرامش همه آزادی خواهان جهان شد، اظهار کرد: هفته دامپزشکی را به همه فعالین این حوزه در بخش‌های دولتی، خصوصی و دانشگاهی مرتبط تبریک عرض می‌کنم.

وی با بیان اینکه تعریف دام شامل دام، طیور، آبزیان، حیوانات آزمایشگاهی و بعضاً حیوانات وحشی است، تصریح کرد: سرمایه دامی موجود نقش بسیار مهم، اصلی و اساسی در امنیت غذایی جامعه دارد، از سوی دیگر بخش مهمی از اشتغال جامعه را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: موضوع دام گسترده است که دامپروری، تولید و توزیع خوراک دام، صنایع تکمیلی دام، حمل و نقل گسترده و توزیع و عرضه محصولات دامی را شامل می‌شود، اگر همه این بخش‌ها را در نظر بگیریم بخش زیادی از اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد.

عسکری فرد با اعلام اینکه محافظت و حراست از سرمایه دامی مذکور برعهده دامپزشکی است، عنوان کرد: اگر این سرمایه دامی ارزشمند تحت‌الشعاع قرار گیرد و آسیب ببیند، مساله امنیت غذایی جامعه و اشتغال در این زمینه را دچار اختلال می‌کند لذا این یک نقش دامپزشکی در محافظت جمعیت دامی است که از طریق اداره خدمات بهداشتی، پیشگیری و درمان انجام می‌شود.

وی گفت: برخلاف چیزی که شاید در ذهن بسیاری از مردم باشد که دامپزشکی یعنی درمان یک دام بیمار، اما این بخش کوچک اما مهم را شامل می‌شود و بخش اعظم دامپزشکی غیر از این است، خدمات بهداشتی، پیشگیرانه و نظارتی عموم فعالیت‌های این اداره را به خود اختصاص می‌دهند.

عسکری فرد با بیان اینکه همچنین دامپزشکی در سلامت و بهداشت عمومی جامعه نقش مستقیمی دارد، اظهار کرد: این کار از ۲ طریق انجام می‌شود؛ یکی کنترل و مبارزه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است که از طریق ارائه خدمات در دامداری‌ها برای عشایر و هر جا که دام وجود داشته باشد انجام می‌شود زیرا زمانی که بیماری مشترک در دام کنترل شود عوارض انسانی از بین می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: بخش دیگر نظارت بر فرآورده‌های خام دامی است که برای مصرف عمومی جامعه عرضه می‌شود. تولید، استهسال، فرآوری، حمل و نقل و عرضه شأن کامل توسط این اداره انجام می‌شود که سال‌های بسیار دور برعهده وزارت بهداشت بود اما چندین سال است که به دامپزشکی واگذار شده است.

ارائه خدمات مبتنی بر پیشگیری و کنترل بیماری

به گفته وی، خدماتی که دامپزشکی در روستاها و مناطق عشایری ارائه می‌دهد، خدمات مبتنی بر پیشگیری و کنترل بیماری است، پس از آن خدمات درمانی ارائه می‌شود.

عسکری فرد تشخیص بیماری را بسیار مهم خواند و گفت: اگر تشخیص بیماری به موقع انجام و کنترل شود مانع از شیوع می‌شود اما اگر شیوع پیدا کرد حل کردن آن سخت می‌شود و آسیبی که به تعداد دام و کاهش تولیدات دامی می‌زند برای جامعه است که در این خصوص خدماتی از جمله واکسیناسیون، مراقبت‌های حضوری که در روستاها وجود دارد، تست کشتار (انجام آزمایش در میدان) انجام می‌شود.

وی افزود: اگر در تست کشتار، بیماری دام احراز شد برای برخی از بیماری‌های خاص از جمله تب مالت، سل، مشمشه و هاری که بیماری بین مشترک انسان و دام هستند، با کشتار دام کانون بیماری حذف می‌شود. حدود یک هزار و ۶۰۰ عامل بیماری وجود دارد که می‌تواند انسان‌ها را درگیر کند و از این میزان حدود ۸۰۰ نوع بین انسان و دام مشترک است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه در روستاها، مناطق عشایری و شهر حضور مستقیمی داریم، تصریح کرد: هرجایی که دام یا انسان وجود دارد دامپزشکی هم حضور دارد.

عسکری فرد با اشاره به سختی‌های کار دامپزشکی بیان کرد: کار در این اداره پشت میز نشینی نیست و کاملاً میدانی است، لگد زدن گاو و گاومیش، لگد زدن گاومیش، گاز گرفتگی‌ها، نیش زدن‌ها و امثالهم به صورت متعدد برای پرسنل دامپزشکی اتفاق می‌افتد که می‌توان گفت به جز آسیب‌های بیولوژیکی و بیماری، آسیب‌های فیزیکی بسیار اذیت کننده هستند.

دامپزشکی در عمل شغلی سخت و زیان‌آور اما بی نصیب از پوشش مشاغل سخت

به گفته وی، با همه سختی‌های کار شغل دامپزشکی که در عمل جز مشاغل سخت و زیان‌آور است ولی به صورت رسمی تا کنون جز مشاغل سخت و زیان‌آور نبوده اما جا دارد که به این مساله توجه و جز مشاغل سخت قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اعلام اینکه برخی از محیط‌هایی که دامپزشکی کار انجام می‌دهد نامتعارف هستند، عنوان کرد: کشتارگاه‌ها از جمله آن هستند که محیط بسیار آلوده برای انتقال بیماری‌ها به شمار می‌روند زیرا پرسنل در معرض بیماری‌ها قرار دارند و تمام تلاششان این است که محصول سالم از کشتارگاه‌ها خارج شود.

عسکری فرد اضافه کرد: مساله دسترسی نیز موضوع دیگر در این زمینه است به دلیل اینکه برخی عشایر در مناطق بسیار صعب‌العبور هستند که امکان دسترسی با ماشین نیست و تنها به صورت پیاده یا با استفاده از چهارپایان می‌توان به مقصد رسید.

وی با بیان اینکه در راه این نوع خدمت‌ها تعدادی از پرسنل به بیماری تب مالت دچار شده‌اند که متأسفانه تا پایان عمر درگیر آن هستند و از طریق درمان تنها می‌توان بیماری را خاموش نگه داشت. بیماری هاری نیز به گونه‌ای است که اگر به بروز علائم بالینی منجر شود مرگ حتمی است. تب کریمه کونگو نیز بیماری دیگری است که از دام به انسان منتقل می‌شود و اگر به علائم بالینی رسید زنده ماندن برای انسان سخت است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی خوزستان، جمعیت دامی ثابت و عشایری استان حدود ۷ میلیون رأس است حدوداً سه بار در سال به صورت رایگان واکسیناسیون می‌شوند.

خوزستان استانی با تنوع دامی بالا

عسکری فرد به تنوع دامی در خوزستان اشاره کرد و گفت: به طور مثال در خوزستان گاومیش به تعداد بسیار وجود دارد در حالی که دیگر استان‌ها این دام را ندارند. همچنین تنوع کامل آبزیان را داریم که از جمله آنها می‌توان به پرورش ماهیان گرمابی، ماهیان سردابی، میگو و ماهیان خاویاری را داریم اما در همه استان‌های کشور اینگونه نیست.

وی اضافه کرد: خوزستان بیشترین عشایر ورودی را نسبت به کل کشور دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه درمان آخرین بخش و کوچک‌ترین کار دامپزشکی است، اظهار کرد: نظارت، پیگیری، مراقبت، واکسیناسیون و مسائل آزمایشگاهی عموم کار را تشکیل می‌دهند به گونه‌ای که امسال که صدمین سال تأسیس دامپزشکی کشور جشن گرفته شد «خوراک سالم دام، دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» به عنوان شعار محوری دامپزشکی کشور معرفی شد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟