مدل ایست «میدل اسرائیلی» بود، حالا معلوم شد!

سجاد بلوکات
کد خبر: ۱۲۶۴۸۸۹
|
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷ 11 October 2024
|
391 بازدید

وقتی همه چیز تقریبا در سال ۸۸ تمام شده بود رسانه‌های فارسی زبان آنوقت مثل صدای آمریکا خبر زدن سردار علی فضلی از سرکوب جوانان خودداری کرده و در بازداشت است. بعد‌ها که حاج علی فضلی رو به روی میکرفون قرار گرفت، گفت: این‌ها به دنبال بالا آمدن زیردریایی هستن تا گرایش را بگیرند. (تشبیه خودش به زیردریایی که در حال فعالیت هست، اما بدون نمایان شدن).

ما نمیدانستیم این جنس از اخبار عجیب چه ریشه‌ای دارد. بار‌ها آزموده شدیم؛ پس از اعلام ملی شدن هسته‌ای ایران در دوره احمدی نژاد جامعه را با خبر فوت رهبری محک زدند. دیدن پچ پچ‌ها ظرفیت دارد، موضوع را با مسئله میرطاهر و بدل رهبری بار‌ها جلو بردند. مشتری وجود داشت!

در ماجرای ۱۴۰۱ اخبار سوپر عجیب بیشتر شد. دروغ باید اینقدر بزرگ می‌نمود که از شدت عجیب بودن دهانت بسته شود. مسئولان به ونزوئلا فرار کردند. این را یک منبع آگاه به عنوان خبر دسته اول به اینترنشنال داد. روزی که خبر منتشر می‌شود دقیقا برای وقتی است که خبر‌های کف خیابان کم شده و اقتدار نظام ایران در حال بازسازی است. خبر عجیب نقش خنثی کننده یک اتفاق در میدان بود. هر جا شرایط به سمت نرمال شدن می‌رفت یک خبر با یک منبع آگاه برای پچ پچ‌های تاکسی‌ها آماده شد..

مردم سواد زیادی در حوزه رسانه ندارند نه اینجا هر جای دنیا همین است. در یک سال گذشته از تکنیک خبرسازی به عنوان آتش تهیه میدان زیاد دیدیم. جنس تکنیک بسیار شبیه اینترنشنال در ماجرای زن زندگی آزادی است. خبر‌های دروغ بدون پیگیری و سریعا گذشتن از اصالت خبر و موج سواری روی ان. بعد هم بدون توضیح سراغ خبر بعدی رفتن. به نظر از یک اتاق فکر بیرون می‌آید، اسراییل!

در ماجرای حمله به بیمارستان المعمدانی غزه گفتند حماس زیر بیمارستان است. حدود هزار شهید در یک شب. جنایت بزرگ با این سپردفاعی خبری جلو رفت. دست آخر در روز‌هایی که نتوانستند موج خبری ایجاد شده با حمله ایران را خنثی کنند و با خبرسازی‌ها درباره رهگیری موشک ها، حساس کردن مردم به هزینه موشک‌ها و در کنار آن تمسخر و میم سازی از موشک‌های ایران نتوانستند جامعه ایرانی را نسبت به موضوع دلسرد کنند و نوع ویدیو‌های بیرون آمده اقتدار ایران را تثبیت کرد، دوباره روی به یک خبر عجیب از جنس همان ونزوئلا آوردند. حاج اسماعیل قاآ نی جاسوس است..

خبر خنده دار است، اما بخشی از همان چیزی که علی فضلی در سال ۸۸ گفت. میخواهند زیر دریایی روی آب بیاید تا گرایش را بدهند. حالا راحت‌تر میشود فهمید جنس اخبار‌هایی از این دست چطور سال‌ها مثل مگس زیر گوش ملت ایران بود

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟