بازدید 17164
مروری بر روزنامه‌های امروز نوزدهم آبان ماه ماه؛

جماران نشين‌ها د‌‌‌‌ر اند‌‌‌‌يشه انتخابات‌‌‌/ سرانجامِ دختران سفارت/ رونمایی از شرط موفقیت اصلاح طلبان

پاسخ رئیس قوه قضائیه به اظهارات مطبوعاتی رئیس جمهور در کانون توجه همه روزنامه های امروز صبح قرار داشته است. با این حال موضوع انتخابات و اعلام نامزدی برخی چهره های سرشناس برای انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۴۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 10 November 2015

پاسخ رئیس قوه قضائیه به اظهارات مطبوعاتی رئیس جمهور در کانون توجه همه روزنامه های امروز صبح قرار داشته است. با این حال موضوع انتخابات و اعلام نامزدی برخی چهره های سرشناس برای انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی سه شنبه نوزدهم آبان ماه را مرور کنید.

«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان«اذيتم كنيد اذيت‌تان مي‌كنم» به دادگاه بابک زنجانی پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد:« ششمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد نفتي صبح امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد كه در اين جلسه بابك زنجاني متهم رديف اول اين پرونده به قرائت ادامه دفاعيات خود پرداخت. بابك زنجاني متهم رديف اول اين پرونده پس از حضور در جايگاه متهم و پيش از قرائت ادامه دفاعيات خود درباره كيفرخواست مدعي شد يكي از دلايل علني شدن دادگاه رسيدگي به فعاليت‌هاي من درخواست خودم و وكيلم از قوه قضائيه به ويژه رئيس آن بوده است. در حال حاضر هم هر قضاوت و تهمتي از سوي افراد مختلف بيان شود ناراحت نيستم و اتفاقا مي‌خواهم پس از قضاوت‌ها يك جمع‌بندي درستي انجام شود. متهم نفتي درباره تصويري كه از وي و دفاعيات خيلي محرمانه‌اش پخش شد اين‌گونه واكنش نشان داد كه هيچ چيزي نبوده است كه دادگاه آن را نداند در تفكيك مسائل مربوط به خودم برخي مسائل محرمانه بوده و نيازي به قرائت در دادگاه نداشتند كه مصوبات بانك‌هايم از جمله آنها بوده‌اند. وي درباره صحبت‌هايي كه پيرامون تفاوت «ال و سي» و «برات» مطرح شد، اظهار داشت: با اينكه همچنان مي‌دانستم صحبت‌هايم درست است اما از چهار كانال مختلف در اين خصوص استعلام گرفتم و از اتاق بين‌المللي، بازرگان بين‌الملل لوكسا، آي‌سي‌سي و شركت سوئيفت استعلام گرفته‌ام. متهم نفتي به قيد شدن نام «برات» در ابتداي برگه‌ها و سندها اشاره كرد و اظهار داشت: اينكه مي‌گويند زنجاني بالاي آن برگه‌ها كلمه «برات» ننوشته است بايد بگويم در شناسايي «برات» اعلام شده است ننوشتن كلمه «برات» تاثيري در ماهيت آن ندارد. وي همچنين به استعلام‌هاي اخذ شده‌اش از «آي سي سي» و «سوئيفت» اشاره كرد و گفت: «برات» را فرمت «ام تي 700» بانك صادر مي‌كند و در شركت‌ها خود شركت يا شركت ديگري قائم مقام تجاري مي‌شود با اين حال هر دوي آنها لازم الاجرا و شرطي است.»


«روزنامه شرق» درگفت و گو با فروز رجایی فر به موضوع تسخیر لانه جاسوسی و نقش دختران در آن حادثه پرداخته است. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان«سرانجامِ دختران سفارت» به نقل از وی می نویسد:« انشجویان با پوشش چادر مشکی می‌توانستند به آسانی ابزارهایی مثل قیچی، آهن‌بر و قفل و زنجیر را که در ادامه کار مورد نیاز بود، مخفیانه حمل کنند و به برادران دانشجو بدهند. این صفی که از خانم‌ها تشکیل شده بود، در واقع در طراحی اولیه برای عملیات فریب در نظر گرفته شده بود تا نیروهای سفارت آمریکا و نیروهای حفاظتی پس از عبور آنها تصور کنند که در وضعیت عادی، گروهی در حال تظاهرات هستند. به این ترتیب دانشجویان توانستند خودشان را به درِ مورد نظر برسانند و به همان شکلی که معروف است، وارد محوطه سفارت شوند.

بعد از استقرار در سفارت، خانواده‌های دانشجویان مطلع شده بودند دختران‌شان امشب به خانه برنمی‌گردند. لازم است توضیح بدهم که این دختران جوان همگی از دانشجویان فعال و انقلابی مسلمان بودند که در انقلاب هم در فعالیت‌هایی مثل تحصن در دانشگاه‌ها شرکت می‌کردند و به لحاظ نوع اعتقادات مکتبی‌شان و تقیدی که در رعایت شئونات داشتند، معمولا خانواده‌ها از حضور آنها در این فعالیت‌ها نگران نبودند و حمایت می‌کردند. همان شب اول هم حضرت امام مطلع شدند که گروه اشغال‌کننده، مرکب از دختران و پسران دانشجو است که قرار است آن شب را در سفارت بمانند. بااین‌حال این اتفاق نیفتاد که ایشان پیام بفرستند که دختران بعد از این مرحله به وظیفه خود عمل کرده‌‌اند و تشریف ببرند منزل! که اگر چنین چیزی هم می‌فرمودند، بدون چون و چرا انجام می‌شد؛ چون دانشجویان نسبت به فرمایش ایشان آن‌قدر تعهد داشتند که حتی سؤال نکنند و به فوریت اطاعت کنند.»

همچنین این روزنامه در گفت و گویی دیگر با آخوندی وزیر مسکن و راه با عنوان«بانک‌ نمی‌تواند ادعا کند منابعی ندارد» به نقل از وی می نویسد:« آنچه پیش‌تر نیز گفتم اعطای تسهیلات تعهدآور بر مبنای پس‌انداز بود که روند مطلوبی را در پیش گرفته است. به‌این‌ترتیب که در کلا‌ن‌شهر تهران، ٨٠میلیون، در باقی کلان‌شهرها ٦٠میلیون و در شهرهای کوچک حدود ٤٠میلیون تومان در نظر گرفته شود که به‌خوبی در حال پیشرفت است. تاکنون نیز بیش از ٢٠هزار نفر برای دریافت این وام، پس‌انداز کرده‌اند. به عقیده من بزرگ‌ترین راهکاری که در حوزه تسهیلات بخش مسکن وجود دارد، تسهیلات متکی به پس‌انداز است. اعطای تسهیلات به این شکل هم می‌تواند به اقتصاد خانوار نظم دهد و کسی که می‌خواهد خانه‌دار شود، پس‌اندازی داشته باشد و بر اتکای آن پس‌انداز بتواند وام تعهد‌شده را دریافت کند تا بعد از شش ماه بانک نتواند ادعا کند که منابعی ندارد و تسهیلاتی اعطا نمی‌کند. این سیستم در حال گسترش است و استقبال خوبی هم از آن شده است و فکر می‌کنم در آینده استقبال بیشتری از آن شود.»


«روزنامه وطن امروز» در تیتری عجیب به سخنان دیروز ایت الله آملی لاریجانی در واکنش به سخنان مطبوعاتی روحانی پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«اگر قوه مجریه فاسد شود اگر رئیس‌جمهور فاسد شود کار سخت می‌شود» به این بخش از سخنان رئیس قوه قضائیه می پردازد که مقصود از جملات شرطی رئیس‌جمهور درباره قوه قضائیه چیست آن هم در حالی که این جملات در مورد قوه مجریه هم کاربرد دارد.این روزنامه درادامه نوشته:« اظهارات عجیب حسن روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات آنقدر تکان‌دهنده بود که آیت‌الله آملی‌لاریجانی، ریاست دستگاه قضایی که طی روزهای اخیر بر همدلی میان قوا و مسؤولان برای حل مشکلات کشور تاکید کرده بود را به واکنش واداشت. حسن روحانی در سخنان خود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات در اظهارنظری دوپهلو اظهاراتی را مطرح کرد که برآوردها از آن اظهارات، حمله به قوه قضائیه بود. او با طرح موضوع اطلاع داشتن رسانه‌ها از رفتارهای قوه قضائیه در دستگیری متهمان و نیز ماجرای «نمک فاسد» در واقع علیه قوه قضائیه ذهنیت‌هایی ایجاد کرد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، ریاست دستگاه قضایی که بویژه پس از نامه رهبر انقلاب برای اجرای مشروط برجام خواستار همدلی قوا برای حل مشکلات مردم شده بود و در حمایت از رئیس‌جمهور نیز مطالبی را عنوان کرد، به این اظهارنظر روحانی واکنش نشان داد و البته گفت تاکنون از دولت حمایت کرده و از این پس نیز همین رویه را دنبال می‌کند اما این موضوع مانع دادن پاسخ به حسن روحانی نمی‌شود»


«روزنامه اعتماد» در یادداشتی به قلم محمدرضا تاجیک با عنوان«آغاز نتايج رويكرد تعاملي در سوريه» می نویسد:« اگر امريكا حاضر به دعوت از ايران براي حضور در نشست سوريه در وين و نشستن عربستان و ايران در مقابل يكديگر شده است، بايد عامل اصلي را در دو مولفه ١- آشكار شدن تدريجي نتايج رويكرد تعاملي ايران در قبال كشورهاي دنيا و ٢- توانمندي‌ها، تاثيرگذاري و سرمايه‌گذاري ايران در خاورميانه جست‌وجو كرد. اگرچه نبايد به عامل اختلاف ايران و عربستان در مسائل سوريه بهاي زيادي داد و روندي كه در سوريه دنبال شده را بايد مستقيما متاثر از سياست‌هاي امريكا در منطقه دانست اما ايران و عربستان درمورد مسائل زيادي اختلاف نظر دارند. با رويه‌اي كه سعودي‌ها اتخاذ كرده و دايره منافع خود را بسيار وسيع و تحولات سياسي منطقه را در چارچوب منافع طايفه‌اي، نژادي و مذهبي تبيين مي‌كنند، نبايد اميد داشت در پي چنين نشست‌هايي، دو كشور به تفاهم درخصوص مسائل منطقه و از جمله بازگشت صلح و آرامش در سوريه دست يابند. سعودي‌ها اختلاف در سياست خارجي‌شان با ايران در درون منطقه را تبديل به تضاد و تقابل كرده‌اند و اين در شرايطي است كه به واسطه قدرت مالي وسيع عربستان و استفاده تخريبي از آن در كشورهاي مختلف سخت است همه مشكلات بين دو كشور به يك‌باره حل شود، مگر آنكه امريكا كاملا متقاعد شود كه روند كنوني به نفع منطقه و جهان نيست و مي‌تواند كشورهاي بسياري را در لبه پرتگاه هولناك جنگ منطقه‌اي قرار دهد. عربستان سعودي سرمايه اندوخته‌اش را به جاي آنكه در جهت پيشبرد اهداف سياست خارجي هزينه كند در جهت تخريب به كار گرفته است و حتي جهت‌گيري تخريبي آن بيش از سازندگي است كه اين مساله كار را براي تعامل دو كشور بسيار دشوار كرده است.در چنين شرايطي است كه حضور قدرت‌هاي خارجي در چنين نشست‌هايي براي ايجاد فهم مشترك و حل مشكلات منطقه‌اي ممكن است به تلطيف فضا و ايجاد تعامل ميان ايران و عربستان كمك كند. اما امريكا براي سياست خارجي ايران هم مي‌تواند تهديد باشد و هم فرصت»


«روزنامه قانون» در گزارشی به موضوع انتخابات آینده و گزینه های احتمالی کاندیداتوری پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«جماران نشين‌ها د‌‌‌‌ر اند‌‌‌‌يشه انتخابات‌‌‌» می نویسد:« سال‌ها بود‌‌ عد‌‌ه‌اي تلاش مي‌كرد‌‌ند‌‌ تا هاشمي رفسنجاني و نزد‌‌يكان او را د‌‌ر بايكوت سياسي نگه‌د‌‌ارند‌‌ ولي نه تنها د‌‌ر اين راه موفق نشد‌‌ند‌‌، بلكه د‌‌ر انتخابات سال 92 شاهد‌‌ بود‌‌يم كه حسن روحاني، نامزد‌‌ مورد‌‌ حمايت آيت‌ا... به پيروزي رسيد‌‌. حال بعد‌‌ از گذشت د‌‌و سال از 24 خرد‌‌اد‌‌ انتخاباتي د‌‌يگر د‌‌ر راه است. اين بار كارزاري د‌‌ر عرصه مجلس و خبرگان د‌‌ر انتظار جماران‌نشين‌هاست. گمانه زني‌هاي فراواني براي حضور جماراني ها د‌‌ر انتخابات وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌. از آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني و سيد‌‌‌حسن خميني گرفته تا محسن‌هاشمي و مرتضي‌اشراقي. اسامي همه آنها د‌‌ر فضاي سياسي كشور به عنوان نمايند‌‌گاني براي خبرگان و پارلمان زبان به زبان مي‌گرد‌‌د‌‌ ولي همچنان صحت و سقم شركت د‌‌ر اين كارزار سياسي را به روزهاي آيند‌‌ه موكول مي‌كنند‌‌. اظهارات نزد‌‌يكان آيت‌ا...هاشمي و ياد‌‌گار امام د‌‌ر رابطه با بحث انتخابات و همچنين استقبالي كه جريان‌هاي سياسي و مرد‌‌م از اين طيف براي حضور د‌‌ر رقابت انتخاباتي آخر سال د‌‌ارند‌‌،بيانگر رقابت‌هايي متفاوت د‌‌ر عرصه سياست ايران است. بايد‌‌ منتظر ماند‌‌ و د‌‌يد‌‌ چهره‌هاي تاثيرگذاري مانند‌‌، حسن خميني و مرتضي اشراقي نيز خود‌‌ را براي اين رقابت آماد‌‌ه و حضور پيد‌‌ا خواهند‌‌ كرد‌‌!؟اين چهره‌هايي كه جايگاه ويژه‌اي د‌‌ر د‌‌ل مرد‌‌م كشورمان د‌‌ارند‌‌ بايد‌‌ تصميم خود‌‌ را با تد‌‌بير بيشتري بگيرند‌‌ و بد‌‌انند‌‌ كه امروز هنگامه حضور است و اگر آنها اين عرصه را به بهانه ‌هاي واهي خالي كنند‌‌، عرصه جولان را براي افراط و تند‌‌روي باز كرد‌‌ه‌‌اند‌‌ و د‌‌ر آيند‌‌ه نه‌چند‌‌ان د‌‌ور خود‌‌ را ملامت خواهند‌‌ كرد‌‌.»


«روزنامه ایران» در گزارشی با عنوان«ویزای فرودگاهی ایران برای 190 کشور» می نویسد:« معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در تشریح صدور ویزای فرودگاهی کشورمان برای 190 کشور جهان گفت: صدور این‌گونه ویزاهای 30 روزه برای اتباع 8 تا 9 کشور جهان از جمله امریکا، انگلیس و برخی کشورهای جنوب شرق آسیا امکان ندارد. چندی قبل رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور عنوان کرده بود ایران در تلاش است تا موانع موجود برای ورود گردشگران به کشور را رفع کند که صدور ویزای 30روزه برای اتباع 190 کشور در فرودگاه، که برای 15 روز هم قابل تمدید است یکی از این موارد است. مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره اینکه آیا صدور ویزا در فرودگاه‌های ایران برای تمام اتباع کشورهای جهان صورت می‌گیرد گفت: خیر، بلکه این تسهیلات در فرودگاه‌های کشور روشی است برای ارائه خدمات جهت تردد اتباع کشورهایی که این سبک را می‌پسندند، کما اینکه برخی کشورها نیز این روش را اجرا می‌کنند که ما نیز جزو آنها به حساب می‌آییم.

به گزارش تسنیم، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره علت این تسهیلات عنوان کرد: ویزای فرودگاهی، تسهیلاتی به حساب می‌آید که بیشتر معطوف به تجار و گردشگرانی است که می‌خواهند بدون برنامه‌ریزی خاصی یا بدون تور در ایران حضور پیدا کنند. بنابراین این ویزا برای این کار است، ما نیز بررسی کردیم که می‌توانیم با صدور ویزای فرودگاهی توازنی بین خدمات در نمایندگی‌هایمان ایجاد کنیم. بر این اساس طول زمان ویزای فرودگاهی را به یک ماه افزایش دادیم تا عموم تورها نیز بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. موحدی ادامه داد: بنابراین با تمهیداتی که با همکاری وزارت امور خارجه فراهم شده است ویزای فرودگاهی برای اتباع خارجی صادر می‌شود، البته این تسهیلات محدودیت‌هایی نیز دارد مثلاً اتباع 8 تا 9 کشور جهان از جمله امریکا، انگلیس و برخی کشورهای جنوب شرق آسیا نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و ویزای فرودگاهی برایشان صادر نمی‌شود.»


«روزنامه ابتکار» در گزارشی به عملکرد اصلاح طلبان برای انتخابات آینده پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«خرد جمعی شرط موفقیت اصلاحات» می نویسد:« انتخابات در نظامی همچون جمهوری اسلامی ایران نماد مردم سالاری دینی بوده و هست. گروه‌ها و احزاب سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا برنامه ریزی‌های مدونی برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ترتیب داده‌اند تا از طریق برنامه‌ها و سیاست‌های حزبی و جناحی خویش با مشارکت حداکثری مردم مواجه شوند و در نتیجه با میزان آراء بیشتر پیروز انتخابات آینده شوند. یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که احزاب و جناح‌های سیاسی به آن توجه ویژه‌ای دارند ائتلاف با سایر گروه‌ها و جریانات هم کیش و هم فکر خودشان است تا شاید با استفاده از این فاکتور کرسی بیشتری در مجلس شورای اسلامی کسب کنند و در نهایت شخص مورد نظر جناح سیاسی خودشان را بر کرسی ریاست مجلس بنشانند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و با کناره‌گیری محمدرضا عارف به نفع جریان اصلاحات، حجت‌الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری ملت ایران پیروز انتخابات شناخته شد. با گذشت بیش از 2 سال از انتخابات ریاست جمهوری نام سه گزینه احتمالی یعنی محمدرضا عارف، علی اردشیر لاریجانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری برای ریاست مجلس دهم توسط احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بیش از دیگران مطرح شده‌اند. به عقیده برخی از کارشناسان سیاسی و همان‌طور که ناطق نوری اعلام کرده وی تمایلی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم ندارد چه برسد به آن که انگیزه‌ای برای ریاست مجلس داشته باشد. بنابراین دو گزینه دیگر یعنی عارف و لاریجانی به عنوان رقیب اصلی یکدیگر برای به دست آوردن صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی باقی ‌می‌ماند. بعد از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی بسیاری از اصلاح‌طلبان، نظر و عقیده گذشته خود را نسبت به لاریجانی تغییر دادند و او را یکی از بهترین اصولگرایان معتدل یا همان اعتدالگرا دانستند. به دلیل اینکه از دید برخی کارشناسان سیاسی، لاریجانی برای به تصویب رساندن برجام نقشی اساسی داشته و او در طول این دوسال همراه دولت تدبیر و امید حرکت کرده است.

یکشنبه شب، سید محمدصادق خرازی در جمع خبرنگاران در زنجان گفته است، با توجه به اینکه علی لاریجانی در ماجرای برجام به دولت کمک کرده است، عده‌ای می‌خواهند کام وی را شیرین کنند، در حالی‌که ما معتقدیم این‌گونه نیست و ما با لاریجانی اختلافات فکری و سیاسی داریم و در عین حال، احترام خاصی برای ایشان قائل هستم، به دلیل اینکه او یکی از چهره‌های فوق‌العاده سیاست‌مدار، جدی و فعال است. رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در واکنش به اعتقاد برخی که لاریجانی را گزینه مناسبی برای ریاست مجلس آینده می‌دانند، گفت: ما چنین اعتقادی نداریم؛ چراکه رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در یک صف دیگر و ما در جبهه دیگر قرار داریم. طبق گفته های خرازی اوج اختلافات اصلاح‌طلبان بر سر ریاست مجلس شورای اسلامی که عارف یا لاریجانی گزینه مناسبی برای این کرسی است یا خیر نمایان و خود را نشان داد. با این حال باید پرسید آیا ائتلافی بین اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان برای کاندیداها و از همه مهمتر ریاست مجلس دهم رخ می‌دهد یا خیر؟»


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان