بازدید 11219
«گروه بین المللی بحران» بررسی کرد/ بخش نخست؛

چه رابطه‌ای میان سیاست‌های منطقه‌ای ایران و قدرت و ضعف اقتصادی اش وجود دارد؟ / ایران بر چه مبنایی رفتار‌های منطقه اش را تعریف می‌کند؟

«گروه بین المللی بحران» در گزارشی تحلیلی ـ آماری به تأثیر بازگشت تحریم های آمریکا بر سیاست های منطقه ای ایران و خطرات احیای مجدد این تحریم ها بر سیاست های منطقه ای ایران و رویکرد امنیتی ایران در منطقه پرداخته است. پیش فرض اساسی در قلب رویکرد دولت ترامپ در رابطه با ایران این است که با کاهش منابع ایران از طریق تحریم های اقتصادی فعالیت های بدخیم آن در خارج از کشور کاهش می دهد.
کد خبر: ۸۴۸۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴ 04 November 2018

«گروه بین المللی بحران» در گزارشی تحلیلی-آماری به تاثیر بازگشت تحریم های آمریکا بر سیاست های منطقه ای ایران و خطرات احیای مجدد این تحریم ها بر سیاست های منطقه ای ایران و رویکرد امنیتی ایران در منطقه پرداخته است.

به گزارش «تابناک»؛ این سازمان غیر دولتی که در زمینه مناقشات خشونت بار فعالیت می کند، پیش از پرداختن به بحث اصلی، پرسش های زیر را مطرح می کند؛

چه چیزی جدید است؟ تجزیه و تحلیل چهل ساله عملکرد اقتصادی ایران و سیاست منطقه ای نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد، زیرا تهران همچنان سیاست هایی را دنبال می کند که بر مبنای امنیت ملی اش ترسیم می شوند؛ صرف نظر از میزان رفاه در داخل.

چرا مهم است؟ دولت ترامپ امیدوار است، تحریم ها ایران را به محدود کردن فعالیت های منطقه ای خود مجبور کند؛ اما داده ها نشان می دهد که نتیجه نامعلوم است، زیرا تغییرات در ثروت ایران تأثیر کمی بر جهت گیری یا قابلیت های سیاست منطقه ای آن داشته است. تحریم ها موجب تقویت «تندروها» در ایران می شود و باعث می شود آن ها تنش های منطقه ای را تشدید کنند.

آنچه باید انجام شود؟ ایالات متحده به طور مطلوب باید از اهرم تحریم های خود برای تنش زدایی منطقه ای استفاده کند. این امر مستلزم تأیید نگرانی های مشروع امنیتی ایران است؛ با این حال بعید است در این زمان، ایالات متحده آمریکا، ایران و کشورهای عربی خلیج فارس اقدامات لازم برای ایجاد یک معماری امنیتی پایدار در منطقه انجام دهند.

پیش فرض اساسی در قلب سیاست دولت ترامپ در رابطه با ایران این است که با کاهش منابع ایران از طریق تحریم های اقتصادی فعالیت های بدخیم آن در خارج از کشور کاهش می دهد. به گفته وزیر امور خارجه -مایک پومپو- تحریم هایی که وزارت خزانه داری ایالات متحده در 5 نوامبر علیه ایران مجددا اعمال می کند، قصد دارد ایران را به انتخاب خود برساند: «یا مبارزه برای حفظ اقتصادش در داخل و یا هدر دادن ثروت با ارزشش در جنگ ها در خارج از کشور. منابع برای انجام هر دو در اختیار ندارد.

چه رابطه ای میان سیاست های منطقه ای ایران و قدرت و ضعف اقتصادی اش وجود دارد؟/ ایران برچه مبنایی رفتارهای منطقه اش را تعریف می کند؟

با این حال داده های تاریخی نشان می دهد، ارتباط کمی بین منابع در دسترس ایران و رفتارهای منطقه ای اش وجود دارد، بلکه ایران به میزان گستره فرصت و تهدیدی که در همسایگی اش احساس می کند رفتارش را تعریف می کند.

با سنجش اقدامات ترامپ علیه این استاندارد رفتاری ایران، به احتمال زیاد سیاست تهاجمی آمریکا در برابر ایران، فعالیت های منطقه ای ایران بیش از آنکه محدود شود، تقویت خواهد شد.

یک آلترناتیو بهتر وجود دارد که خود مستلزم این است، دولت ترامپ منافع منطقه ای ایران را نادیده نگیرد و نگرانی های امنیتی مشروعی که تهران دارد را تصدیق کند. از سوی دیگر ایران نیز باید سیاست هایی که باعث ایجاد تصور تهدید از رویکرد تهاجمی ایران در نزد همسایگانش می شود را کنار بگذارد. در غیر این صورت، تنش ها ادامه خواهد یافت و ریسک رویارویی مستقیم نظامی نیز افزایش خواهد یافت.

یک منطقه با ثبات تر تنها زمانی ممکن است که ایالات متحده بتواند به سوی تأمین امنیت قابل اطمینان ایران حرکت کند. در عوض نیاز است تهران اجازه دهد متحدان غیر دولتی اش در سیستم های امنیتی و سیاسی کشور خودشان ادغام شوند و گسترش تکنولوژی موشکی بالستیک در سراسر منطقه را متوقف کند؛ هرچند هم اکنون از هدف دور هستیم اما هر دو طرف با کار کردن با سایر بازیگران منطقه ای باید به سمت یک معماری امنیتی فراگیر حرکت کنند.

ادامه دارد...

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۸
واقعیت اینست که هیچوقت خاورمیانه قرار نیست آرامش و صلح را ببیند و از بدشانسی همه ی ما ایرانی ها کشور عزیزمان ایران هم در این نقطه از جهان قرار گرفته .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
اگر ما دست از حمایت مظلومین فلسطین و لبنان دست برداریم روی آرامش را می بینیم.
قبلا هم می گفتن هسته ای عامل مشکلات اقتصادیه !!
حالا می گن منطقه و موشک..
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
موضوع بر میگرده به جنگطلبی و تهدید یک کشور یا ملت به نابودی.بدون تهدید کسی توان دفاعی خود رو بالا ببرید مثل همه کشورهای دیگه.خواهید دید کسی نخواهد توانست علیه شما پروپاگاندا راه بندازه.
نه غیرت ملت ایران اجازه می دهد تسلیم شوند و نه امریکا نابود شدنی است. تنها راه چاره مذاکره مستقیم با امریکاست. مذاکره به معنای تسلیم نیست. در زمان های قدیم حتی قبل از جنگ طرفین فرستاده هایی برای مذاکره می فرستادند. بهتر است برای آغاز مذاکرات مستقیم از ملت ایران همه پرسی انجام شود و سر انجام نتیجه مذاکرات و توافق نامه احتمالی طی همه پرسی عمومی به تصویب کل ملت ایران برسد.
پاسخ ها
طاهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
نه سازش نه تسلیم، نبرد با زورگو
دنبال نخود سیاه نباشید
علت مشکلات :
دهه اول بعد از انقلاب : مشکلات سیاسی داخلی و جنگ
دهه دوم : دکترین هاشمی رفسنجانی و دوستان
دهه سوم : دکترین محمود و دوستان
دهه چهارم : فساد و رانت آقازاده های برخی از همان مدیران سه دههٔ قبل

بنابراین عمده مشکلات را برخی مسئولان بی کفایت و فرزندان همان مسئولان بوجود آورده اند و تحریم ها کوتاهترین دیوار و نخود سیاهی بیش نیستند.

نقش حسن روحانی ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
نقش ایشون هم این است ک اصلا من هیچ کاره هستم
!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
یعنی دوره خاتمی گل بوستان بوده جمع کنید
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
خاتمی ادامهٔ همان هاشمی رفسنجانی بوده
چه با کلاس میخوان ایران رو خلع سلاح و سپس ذبح کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
کاملا شیک و مجلسی
بر مبنای منافع روسیه و بر مبنای انحراف افکار عمومی مردم از ریشه اصلی مشکلات داخلی !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
چه ربطی به روسیه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
چی شد؟ تا چند وقت پیش که می گفتین این ها می خواهند ما را بیرون کنند از سوریه ولی وقتی هم خودشان دیدند و هم دیگران که
توانایی این کار را ندارند
نقش این کشور عوض شد و بر اساس منافع این کشور شد؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
احسنت برتو !!! تا زمانیکه روسیه و پوتین کلاش حرفش در ایران خریدار داره و خودشو منجی ملت ایران میدونه و با ورق ایران درمجامع بین المللی بازی میکنه و برای سیاست برونمرزی ما نسخه می پیچه اوضاع همینه .... خودش با دنیا مشکل داره داره ایران را هم با خودش همراه میکنه این ملحد !!!
این موضوع بسیار خوبی است برای تفکر جمعی بر روی آن!
کار شما در درج این مطلب در تابناک کاری بسیار پسندیده و شروع یک اصلاح واقی است نه پز اصلاحات!!!
دلیل این همه بدبختی ؛ همگام نشدن با تمام دنیاست .

بالاخره روزی تمامی ملت ها و کشورهای دنیا یک مسیر مشخص رو دنبال خواهند کرد .

سیاست دولتمردان ایران ، من رو یاد یکی از همسایه هامون میندازه ؛ (تمام مردم طرفدار جومونگ بودند ولی او به تنهایی طرفدار تسو بود)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
دنیای کی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
منم طرفدار تسو بودم !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
آیا آمریکا همه دنیا است یا چند کشور اروپایی؟!
فعلا که اکثر دنیا در مخالفت با آمریکای زور گو با ما است.
ترامپ و آمریکا از هر زمانی تنها تر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
تنها دلیل تنبلی سستی است بقیه بهانست
همان طوری که در سال ۹۱ تحریم های سخت تری علیه ایران انحام شد ولی با شروع جنگ سوریه ایران هم در همان زمان در این کشور حضور یافت و جالبی ان هم این است که تورم هم از ان سال به بعد کاهش یافت
هر چند که به خاطر سیاسی کاری دولت نرخ نرخ ارز را دستوری پایین نگه داشت و حالا هم رهاش کرده
هی بابا کو گوش شنوا....
پیش فرض اساسی در قلب رویکرد دولت ترامپ در رابطه با ایران این است که با کاهش منابع ایران از طریق تحریم های اقتصادی فعالیت های بدخیم آن در خارج از کشور کاهش می دهد.ترامپ امیدوار است، تحریم ها ایران را به محدود کردن فعالیت های منطقه ای خود مجبور کنداما ثروت ایران تأثیر کمی بر جهت گیری یا قابلیت های سیاست منطقه ای آن داشته است.
ارتباط کمی بین منابع در دسترس ایران و رفتارهای منطقه ای اش وجود دارد، بلکه ایران به میزان گستره فرصت و تهدیدی که در همسایگی اش احساس می کند رفتارش را تعریف می کند
خسته نباشید واقعا نظرات بسیار بسیار جالبی ارائه فرمودید .... واقعا چرا نباید حرف مردمو شنید و بکار بست ؟! دمتون گرم .
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل