بازدید 9357
«گروه بین المللی بحران» بررسی کرد/ بخش سوم؛

چرا رویکرد ترامپ به نتیجه نخواهد رسید؟ / بازگشت تحریم‌ها چه خطراتی دارد؟

«گروه بین المللی بحران» در گزارشی تحلیلی ـ آماری به تأثیر بازگشت تحریم‌های آمریکا بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران و خطرات احیای مجدد این تحریم‌ها بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران و رویکرد امنیتی ایران در منطقه پرداخته است. در بخش‌های اول و دوم به رابطه میان سیاست‌های منطقه‌ای ایران و میزان توان اقتصادی اش پرداخته و آمار‌های دقیقی نیز ارائه شد. در این بخش، به خطرات بازگشت تحریم‌های آمریکا با تغییر در رفتار‌ها و سیاست‌های ایران پرداخته شده است.
کد خبر: ۸۴۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 06 November 2018

«گروه بین المللی بحران» در گزارشی تحلیلی ـ آماری به تأثیر بازگشت تحریم های آمریکا بر سیاست های منطقه ای ایران و خطرات احیای مجدد این تحریم ها بر سیاست های منطقه ای ایران و رویکرد امنیتی ایران در منطقه پرداخته است.

به گزارش «تابناک»؛ در بخش های اول و دوم به رابطه میان سیاست های منطقه ای ایران و میزان توان اقتصادی اش پرداخته و آمارهای دقیقی نیز ارائه شد.

در این بخش، به خطرات بازگشت تحریم های آمریکا با تغییر در رفتارها و سیاست های ایران پرداخته شده است. در بخش پایانی گزارش، با اشاره به این خطرات آمده است: ممکن است ایران تاکتیکی از فعالیت های معینی عقب نشینی یا آن ها را متوقف کند، همان طور که در گذشته انجام داده است. منطقی است زمانی که منابع اضافی دارد، می تواند فعالیت های منطقه ایش را در حوزه نفوذش گسترش دهد. اما هیچ چیز در تاریخ جمهوری اسلامی نشان نمی دهد که تحریم ها یک تغییر اساسی در سیاست خارجی اش ایجاد می کند.

در حال حاضر، با توجه به حمایت مابقی امضاکنندگان برجام از این توافق و تلاش برای کمک به ایران جهت مقابله با تحریم های آمریکا، تهران به دنبال یک مسیر نسبتا محتاطانه در منطقه است. به همین دلیل، به بیش از 200 حمله نظامی اسرائیل علیه مواضع خود و متحدانش پاسخ نگفته و همچنین با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس درگیر نشده است.

چرا رویکرد ترامپ به نتیجه نخواهد رسید؟/ بازگشت تحریم ها چه خطراتی در پی دارد؟

با این حال و به صورت متناقضی، اگر ایالات متحده بتواند اقتصاد ایران را فلج کند، فعالیت های ایران در منطقه به شدت پر ریسک خواهد شد. همانطور که یک مقام ارشد ایرانی گفته است: اگر اقتصاد از کنترل خارج شود، کسانی در تهران به استقبال بحران خواهند رفت و می تواند سیاست داخلی ایران و بخش عمده ای از جمعیت را حول محور یک پرچم جمع کند. با توجه به سطح بالایی از اصطکاک بین ایران و آمریکا و متحدانش، چنین برخورد به راحتی می تواند به یک درگیری فاجعه آمیز تبدیل شود.

در واقع نشانه هایی وجود دارد که ممکن است این رویکرد آمریکا در قبال ایران نتیجه عکس دهد و ایران را تهاجمی تر کند. دولت ترامپ به تازگی ایران را به حمله به مواضع دیپلماتیک آمریکا در بصره و بغداد متهم کرده است. اگر ادعای ترامپ درست باشد، این حملات می تواند یک برخورد دیده نشده میان ایران و آمریکا از سال 2011 تاکنون را ایجاد کند و نشان دهد تشدید تحریم ها ایران را بیشتر تهاجمی خواهد کرد. در چنین شرایطی، هرگونه تحریک متحدان آمریکا از جمله اسرائیل و متحدان عربی می تواند تنش میان ایران و آمریکا را وارد فاز خطرناک رویارویی مستقیم کند.

الترناتیو برای هر طرف این است که یک قدم از مسیر رو به تنش فزاینده به عقب بازگردند که از یک سو منجر به مجازات مردم ایران شده و از سوی دیگر صلح و امنیت را در منطقه افزایش نمی دهد و می تواند به جنگ منجر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها