بازدید 18562
بررسی خط و ربط سیاسی انتخاب شهردار جدید تهران؛

کرسی شهرداری این بار به «اتحاد ملت» رسید/ تنها راهی که «حناچی» را شهردار می‌کرد، رقابت با «آخوندی» بود/ دولت جدی‌ترین مخالف شهرداری آخوندی

امروز در حالی که فضای غالب در میان افکار عمومی، نخبگان سیاسی و حتی شورای شهر تهران به نفع «عباس آخوندی» بود، بسیاری از رسانه ها و سیاسیون ـ که چهره های سرشناسی از اصلاح طلبان هم در بین آنها دیده می شد، مخالف شهردار شدن وزیر سابق مسکن بودند ـ در یک رقابت تنگاتنگ و بسیار نزدیک که اختلافش تنها یک رأی بود، «پیروز حناچی» توانست اکثریت آرای شورای شهری ها را از آن خود کند و شهردار جدید تهران لقب بگیرد.
کد خبر: ۸۵۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 13 November 2018

در انتخاب قبلی شهردار تهران که اردیبهشت ماه همین امسال برگزار شد، پس از آنکه گزینه حزب کارگزاران سازندگی یعنی «محمد علی نجفی» کرسی شهرداری را واگذار کرد، اعضای این حزب به دنبال مطرح کردن «محسن هاشمی رفسنجانی» از اعضای ارشد خود ـ که ریاست شورای شهر را بر عهده دارد ـ بودند اما وقتی که توفیقی در این کار به دست نیاوردند در نهایت تلاش کرد از کاندیدایی حمایت کند که از شانس بالایی برای رسیدن به کرسی شهرداری برخوردار است، برای همین به سمت ائتلاف با حزب اعتماد ملی به منظور شهردار شدن «محمد علی افشانی» رفت.

به گزارش «تابناک»؛ در آن انتخابات ائتلاف کارگزاران، اعتماد ملی و سایر اعضای شورا که نزدیکی به اتحاد ملت نداشتند، باعث شد با انصراف «حجتی و انصاری لاری» حزب اتحاد ملت، گزینه هایی نظیر (حناچی و میرزایی) را مورد حمایت قرار دهد؛ حمایتی که سرانجامی نداشت و در نهایت اتحاد ملتی ها نتوانستند در مقابل ائتلافی که در شورا شکل گرفته بود، مقاومت کنند. این مسأله به شکست قطعی گزینه های آنان انجامید.

رقابت با کارگزاران و اعتماد ملی تا کسب پیروزی

البته اتحاد ملتی ها پا پس نکشیدند و همچنان منتظر فرصتی بودند تا بعد از گزینه های کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی نوبت به آنان برسد، اتفاقی که پس از طرح قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» و قطعی شدن رفتن افشانی از شهرداری، این فرصت را در اختیار آنان قرار داد که این بار بتوانند پس از دو حزب سیاسی اصلاح طلب که گزینه های شان به دلایل مختلف نتوانستند به کار در شهرداری ادامه بدهند، کرسی عالی مدیریت شهری تهران را از آن خود کنند.

کرسی شهرداری اینبار به «اتحاد ملت» رسید/ تنها راهی که «حناچی» را شهردار می‌کرد، رقابت با «آخوندی» بود/ دولت جدی‌ترین مخالف شهرداری آخوندی

هرچند در انتخاب نهایی شهردار تهران، پنج گزینه مطرح بودند، نزدیکی سه گزینه از میان پنج نفر به اتحاد ملتی ها نشان می داد که کرسی شهرداری را این بار باید قطعا از آن یکی از چهره های مورد حمایت این حزب دانست؛ اتفاقی که با برگزیده شدن «عباس آخوندی و پیروز حناچی» به عنوان دو چهره نهایی که شهردار تهران از بین آن ها انتخاب می شود، این گزاره را از پیش بینی تبدیل به یک مسأله قطعی کرد.

امروز در حالی که فضای غالب در میان افکار عمومی، نخبگان سیاسی و حتی شورای شهر تهران به نفع «عباس آخوندی» بود، بسیاری از رسانه ها و سیاسیون ـ که چهره های سرشناسی از اصلاح طلبان هم در بین آنها دیده می شد، مخالف شهردار شدن وزیر سابق مسکن بودند ـ در یک رقابت تنگاتنگ و بسیار نزدیک که اختلافش تنها یک رأی بود، «پیروز حناچی» توانست اکثریت آرای شورای شهری ها را از آن خود کند و شهردار جدید تهران لقب بگیرد.

چرا آخوندی شهردار نشد؟

در جریان رأی گیری امروز شورای شهر، از مجموع 21 رأی اخذ شده، «پیروز حناچی» 11 رأی و «عباس آخوندی» 10 رأی به دست آوردند؛ اتفاقی که با توجه بر برتری آرای آخوندی در دور قبلی رأی گیری، شاید کمتر احتمال وقوعش می‌رفت، اما نقدهای جدی رسانه ای به عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، انتقاد چهره های اصلاح طلب و دولتی از او و همچنین برخی مخالفت ها از سوی چهره هایی نظیر حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» و حرف و حدیث هایی که در مورد نظر منفی دولت به شهردار شدن وزیر سابق راه و شهرسازی مطرح بود، باعث شد تا یک چهره دیگر از نزدیکان به حزب اتحاد ملت شهردار جدید تهران لقب بگیرد.

هرچند گفته شد، افرادی نظیر «محسن هاشمی، علی اعطا، حجت نظری، افشین حبیب زاده، علیخانی، شهربانو امانی، محمدجواد حق‌شناس، ابراهیم امینی، الهام فخاری، مجید فراهانی و احمد مسجدجامعی» به شهردار شدن «پیروز حناچی» رأی داده اند و «علی اعطا» بر خلاف سایر اتحاد ملتی‌ها به حناچی رأی داده و رأی او تعیین‌کننده بوده است، در حقیقت این پیروزی کامل از آن حزب اتحاد ملت است؛ چراکه حناچی در هر دو انتخاب قبلی شورا برای شهرداری تهران، جزو گزینه های این حزب بود، همانطور که الان هم نزدیکی زیادی به اتحاد ملت دارد.

چطور حناچی می توانست شهردار شود؟

به هر حال با توجه به برخی اخبار درباره مخالفت های احتمالی با شهردار شدن حناچی از سوی برخی نهادها، طبیعی است که اگر هر گزینه دیگری غیر از آخوندی در مقابل او قرار می گرفت، معاون شهرسازی شهردار تهران و معاون سابق معماری و شهرسازی وزارت راه هیچگاه نمی توانست همچون اسمش پیروز این رقابت باشد؛ در حقیقت می توان گفت آخوندی تنها چهره ای بود که می توانست مجوزی برای شهردار شدن گزینه مورد حمایت رئیس دولت اصلاحات و چهره محبوب حزب اتحاد ملت در تهران باشد.

به طور حتم مخالفت حجت الاسلام ناطق نوری با شهردار شدن آخوندی که چندی پیش به نقل از منابع آگاه عنوان شده بود که «علی رغم مراجعات مکرر عباس آخوندی جهت کسب حمایت باجناقش حجت الاسلام ناطق نوری برای تصاحب پست شهرداری تهران، ناطق نوری اعلام کرده که موافق حضور آخوندی در شهرداری تهران نیست و به دفعات به آخوندی توصیه کرده که برنامه ای برای شهرداری نداشته باشد.

مخالفت دولت و ناطق با شهردار شدن وزیر سابق

ناطق نوری با یادآوری اختلافات شدید وزیر سابق راه با دولت به وی گفته، «به صلاح شهر تهران، دولت و حتی خودت نیست که شهردار تهران شوی». هرچند اصرار آخوندی به شهردار شدن باعث شد این مسأله علنی تر عنوان شود و گفته شد، دولت در پیام های مختلفی که برای اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران فرستاده تأکید کرده که «مخالف شهردار شدن اخوندی است.»

انتخاب شهردار سوم تهران در بیش از یک سال فعالیت اعضای اصلاح طلب شورای شهر پنجم تهران امروز به سرانجام رسید و در نهایت این بار اختیار مدیریت عالی شهرداری تهران پس از احزاب کارگزاران و اعتماد ملی به «پیروز حناچی» گزینه نزدیک و مورد حمایت اتحاد ملتی ها قرار گرفت تا مشخص شود که همچنان لابی های سیاسی و استراتژی های حزبی حرف اول را در انتخاب شهردار می زند؛ هرچند از قضا این بار فردی که انتخاب شد تجربه زیادی در شهرسازی دارد و مدرک او دقیقا در همین حوزه گرفته شده است.

«عباس آخوندی» در یادداشت کوتاهی درباره انتخاب «پیروز حناچی» به عنوان شهردار تهران نوشت: امروز اکثریت اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، دوست و همکار عزیزم آقای دکتر حناچی را به عنوان شهردار تهران برگزیدند. به ایشان تبریک می‌گویم و برای ایشان، شورای شهر و مردم تهران آرزوی موفقیت، بهروزی و سربلندی دارم. وی نوشت: من نیز یاد گرفتم که برای تغییرات بنیادین و مبارزه با فساد نیاز به آگاهی و یکپارچگی بیشتر است. امروز آغاز یک راه است. برای ایران از پای نمی‌نشینیم. شاید آخوندی اگر از همه زوایای انتخاب شهردار را می دانست و اطلاعات او از این پروسه به میزان حاضر بود، پیش از انتخاب خود را هزینه چنین رقابتی نمی کرد و پاپس می کشید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
هیچ نارحت نباشید چند وقت دیگر یا مریض میشود یا بازنشسته یا توانایی ندارد.واقعا گند زدید با این شهردار انتخاب کردنتان.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
انتخاب شهردار پایتخت را به مردم تهران بسپارید.
شما برداشتتون ار افکار عمومی چیه؟؟؟ مطمئن باشید که افکار عمومی که من میشناسم نه موافق آخوندی هست و نه حناچی
اگر آخوندی اینقدر مشکل داشته و هم دولتی ها و هم غیر دولتی ها باهاش مشکل دارن چرا دولت با استعفاش موافقت کرد ؟ چرا مجلس استیضاحش نکرد ؟ چرا قوه قضاییه محاکمه اش نکرد ؟ چرا در مورد هیچ کاری پاسخگو نبود ؟ چرا باهاش اینقدر مماشات کردن ؟ چرا و چرا ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
چون به خیلیها آپارتمان هبه میکرده و نمک گیرشان میکرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
چون باجناق آقای ناطق نوری هستن
یادش گرامی
لااقل یه پست مشاوره ای به آقای آخوندی بدین تا فعلا بیکار نباشه توی این گرونی.
آخوندی خجالت نمیکشه خودشو کاندید کرده
ایشالا نتیجه اش به نفع همه شهروندان تهرانی باشه ...
در کشورهای جهان سومی اینگونه است ؟ انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ نفر اول ،راکنار زدند ،و نفر دوم را برگزیدند ،در انتخابات افغانستان نیز اینگونه شد نفر اول را کنار زدند ،ونفردو را برگزیدند ،در انتخاب شهردار تهران هم در شورای پنجم اینگونه شد که نفر اول را کنار بگذارند ،و نفر دوم را انتخاب کنند ؟ اما جناب دکتر مهندس آخوندی چیزی از دست ندادن ،بلکه آموخت که در جهان سوم زد،و ،بندها کارایی دارد ؟ که میشود حتی یک نفری را که از خود میدانی ،به رقیب بپیوندد آنهم بدستور ؟،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
جل الخالق، جناب دکتر مهندس آخوندی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لقبی دیگر به القاب ایشون اضافه شد
مش سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
لقب جدیدی نیست .
کسی که دکترای مهندسی یک رشته رو داشته باشه . اینطوری هم بهش لقب میدن . آقای باسواد!!
اتحاد ملت با دولت؟





خواب دیدی خیر باشه






ملت دیگه گول نمیخورن
همون دو بار که قرار بود مشکل کشور در مدت صد روز اول حل بشه گول خوردن برای هفت پشتمون بسه.
آخوندی امروز روز بدی برات بود. فک کردی استعفا بدی بری شهرداری. اما نشد. منم به شما تسلیت میگم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
این جماعت ربطی نداره رسما مقام داشته باشند یا نه کلا در تقسیمات منافع سهمشان محفوط است این رقابت های فرمایشی هم بین مثلا آخوندی و حناچی دیگر خیلی نخ نما شده .
اخوندی صبر بیشه کن و همچنان استوار با فساد مبارزه کن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
استوار همچون باد
شهردار پایتخت یعنی سکوی پرش برای ریاست جمهوری . اگر اقای حناچی بتواند مشکلات تهران را حل و رضایت مردم را بدست اورد می تواند تا سر حد ریاست جمهوری بعدی پیش برود
خدا را شکر
بالاخره دیدیم یک نفر بعد از انقلاب با داشتن تخصص و شایستگی صاحب سمت شود، فکر کنم یا تو وضعیت اقتصادی کشور داشتن اینچنین سمتهایی صرف نمیکنه، یا شهردارهای پیشین آنقدر گند به شهر تهران زدند که دادن تغییر قابل لمس به این شهر میتوان گفت شدنی نیست، لذا کسی حاضر به پاک کردن گندکاری انسانهای بیتخصص نیست، فلذا بعد از دست رفتن سرمایه های این مردم بینوا و پس افزایش و مشکلات فراوان برای این شهر، به ناچار کار را به یک کاردان سپرده اند تا بلکه بتواند اندکی از بار مشکلاتی که لابی گران برای این شهر بوجود آورده اند کم کند.
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا
حالا که این شهر از نفس افتاده چرا؟
انشاا...خیر باشه و موفقیت برا مردم و شورا
اصولا كاركرد و موضع گيري هاي سياسي نسبي و تابع شرايط ميباشد، چه گروهها و افرادي بودند كه از كانديداهايي مثل بني صدر، بعدها احمدي نژاد و بعدتر روحاني حمايت كردند اما در انتخاباتي ديگر حمايت نخواهند كرد، إظهار نظرها و تحليلهاي اينچنيني به اعتبار تابناك خدشه وارد مي كند و شائبه سفارشي بودن " نوشتار " را تقويت ميكند، كيست نداند كه همه اعضاي اتحاد ملت عضو شوراي شهر تهران بجز علي اعطا، به كانديداي خودشان ، آخوندي راي دادند، اما كانديداي مقابل ، حناچي شهردار شد( بماند كه انصاري- از اعضاي رده بالاي اتحاد ملت- از رقابت بازماند)....
راي به آخوندي دادند، اكنون كه حناچي پيروز شد، از نظر شما شهرداري به كانديداي اتحاد ملت رسيد!!!....
ياللعجب!!!!! چه ميگوييد؟؟؟؟؟!!!!!!
برای ایران از پای نمی نشینیم نه برای میز خودم بگو
همیشه خیانت زشته چه میخواد از طرف راستگو باشه چه عطا
بلای عطیمی همچون زلزله 10 ریشتری از سر تهران و تهرانی گدشت . جا دارد یریزند در خیابانهای شمرون یک جشن بگیرید. تهرانی ها. ندری بدهید آهای تهرانی ها.
چه فرقی داره کی بیاد کی نیاد چی بشه تقی بشه نقی بشه هر کی بیاد فکر باند خودشه و هر روز داره اوضاع بدتر میشه
از اینکه آقای حتاچی برای شهرداری تهران انتخاب شد بسیار خوشحالم زیرا اولا ایشان متخصص لایق و اشنا به مسایل و مشکلات شهرداری تهران و مشکلات شهر تهران است و از ایکه اخوندی که بدی کباب به مشانش رسیده که شهردار تهران و از دولت استعفا دادهم بسیار خوشحالم زیرا زرنگی و ...‌ هم حدی دارد
واقعا اعضای شورای شهر با چه اعتبار و پشتوانه ای می خواستند مدیریت پایتخت رو دست کسی مثل آخوندی بدهند اگه اسم اینکار رو خیانت نذاریم چه اسمی بزاریم ( میگن طرف خیلی خوش بر و بو بود جلو بادم می نشست )
وای بر لابی گری و زد وبند
خوشبحال بستگان واشناهایش
دیگه آزموده را آزمودن خطاست. بعضی افراد جواب ندادن تو سمتا قبلیشون باید ببوسن برن کنار
فرقی نمی کنه چرا خوشحالید حناچی هم معاون آخوندی بوده... این ره که شورا میرود به ترکستان است؟؟؟؟؟؟؟
بین حناچی و آخوندی فرقی نکرد....تو وزارت خونه حناچی معاون آخوندی بود حالا تو شهرداری آخوندی معاون حناچی میشه.... دوستی ها از بین نمیره!!!
به جرعت میشه گفت که آقای آخوندی بر اصول اقتصاد کلان و نحوه اجرا مطابق با آن تسلط کامل دارند و قطعا چنین موضوعی در میان سیاستمداران ما بی سابقه است. متاسفم که فردی که به اصول سرمایه داری دولتی معتقد است شهردار می شود. امیدوارم هر چه سریعتر مملکت از دست تندروها و معتقدین به سرمایه داری دولتی آزاد شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل