بازدید 2791

خودسوزی برخی دشت‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: پدیده خودسوزی در برخی از دشت‌های استان درحال شکل‌گیری است.
کد خبر: ۸۶۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 18 December 2018
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: پدیده خودسوزی در برخی از دشت‌های استان درحال شکل‌گیری است.

علی محمدی‌مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه افت آب‌های زیرزمینی، فرونشست و خودسوزی (آتش‌سوزی درونی) سه پدیده‌ای هستند که در استان رخ داده است، تصریح کرد: پدیده خودسوزی در برخی از دشت‌های استان درحال شکل‌گیری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خاطرنشان کرد: به دلیل تالابی بودن محیط در لایه‌های زیرین اکثرا بقایای گیاهی موجود خشک شده و رطوبت خاک از دست می‌رود و در نهایت خودسوزی اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: خودسوزی پس از یک تابستان خشک و گرم و بعد از نخستین بارندگی در فصل پاییز شکل می‌گیرد که متاسفانه هنوز کار مطالعاتی در این زمینه صورت نگرفته که علت ایجاد خوسوزی پس طی مراحل چیست.

محمدی‌مقدم بیان کرد: در سال گذشته دو مرتبه در دشت خانمیرزا لردگان، خودسوزی رخ داده است که امسال با انجام اقداماتی مانند هدایت آب از چشمه‌ای به این دشت برای تغذیه، شاهد خودسوزی در این دشت نبودیم.

وی گفت: در سنوات گذشته نیز تالاب دهنو روستای سورک از توابع شهرستان بروجن دچار خودسوزی شده و از بین رفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرونشست یک پدیده مخرب زیست محیطی بوده و قابل بازگشت نیست، افزود: علت ایجاد فرونشست بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی است که ایجاد فضای خالی در لایه‌های زمین و در نهایت نشست زمین را در پی دارد و تنها راه، پیشگیری است.

محمدی‌مقدم تصریح کرد: در دنیا سه تا چهار میلی‌متر فرونشست معقول است اما متاسفانه در استان برخی دشت‌ها تا 76 سانتی‌متر فرونشست دارند.

وی ادامه داد: دشت شهرکرد طبق آمار آب منطقه‌ای استان 50 سانتی‌متر و دشت خانمیرزا لردگان 76 سانتی‌متر فرونشست دارد و این امر نشان از وجود یک فاجعه زیست محیطی است که ضرورت دارد به حفظ آب‌های زیرزمینی کمک شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل