بازدید 165865
۵

از کجا بدانیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

زگیل تناسلی ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می گردد. این ویروس در نوع پرخطر خود می تواند سبب ایجاد سرطان در زنان و مردان شود. متاسفانه اگر مادر به زگیل تناسلی مبتلا باشد، این امکان وجود دارد که زگیل تناسلی در حین زایمان طبیعی، به نوزاد نیز منتقل گردد.
کد خبر: ۹۸۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 04 July 2020

زگیل های تناسلی بر اساس سروتیپ ویروسی به دو دسته بزرگ پرخطر و کم خطر طبقه بندی می شوند. معمولا زگیل های تناسلی با منشا ویروس های کم خطر ضایعات واضحتر و بزرگتری را ایجاد می کنند . این گونه ضایعات شایعترین فرم بوده و حدود 90 درصد موارد را به خود اختصاص می دهند . معمولا در اکثر موارد بانوان تا مدتهای طولانی علامتی از بیماری را نشان نخواهند دارد ولی آقایان بسیار زودتر علامت دار خواهند شد.

https://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1399/4/12/1204591_267.jpg

زگیل های تناسلی با منشا ویروس های پرخطر عموما بدون علامت بوده یا ضایعات نسبتا ریزتری ایجاد می کنند و ممکن است فقط به صورت یک لک خود را نشان دهند. اینگونه موارد معمولا بسیار دیر تشخیص داده می شود و ممکن است با سایر بیماری های این ناحیه اشتباه شود و متاسفانه در گروهی از افراد باعث بروز سرطان خواهد شد.

بنابراین در افرادی که شرکای متعدد جنسی داشته یا رفتارهای پرخطر جنسی دارند هرگونه تغییر رنگ یا لک روی اندام تناسلی باید از نظر آلودگی به HPV بررسی شود.

فرق زگیل تناسلی با جوش تناسلی

دکتر عباس انتظاری متخصص طب پیشگیری در تهران گفت: زگیل تناسلی معمولا به شکل یک ضایعه برجسته با قوام گوشتی یا لک تظاهر می کند ولی جوش تناسلی به شکل برجستگی تاولی شکل حاوی ماده سفید با حاشیه قرمز است.

وی افزود: جوش های تناسلی  بیشتر نوعی عفونت میکروبی و یا التهابی است که بیشتر در دوران نوجوانی و یا افرادی که در محیط های گرم فعالیت دارند، بیشتر دیده می شود. علاوه بر این اضافه وزن، موهای زیر پوستی، اختلالات هورمونی، رژیم غذایی و استفاده از لباس های تنگ نیز در ایجاد جوش تناسلی می تواند موثر باشد.

رعایت نکات بهداشتی و به حداقل رساندن فعالیت هایی که سبب تعرق زیاد می شوند، همچنین مصرف آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی با تجویز پزشک متخصص می تواند سبب درمان جوش های تناسلی شود.

طول عمر ویروس زگیل تناسلی

انتظاری ادامه داد: ویروس زگیل تناسلی در سطوح مرطوب از حداقل 5 تا حداکثر 48 ساعت فعال  باقی خواهی ماند. ویروس زگیل تناسلی در محیط گرم و خشک به سرعت از بین خواهد رفت .

روش های تشخیص زگیل تناسلی

از کجا بدانیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

دکتر عباس انتظاری متخصص طب پیشگیری در رابطه با روش های تشخیص زگیل تناسلی بیان کرد: معمولا مهمترین اقدام برای تشخیص زگیل تناسلی اخذ یک شرح حال دقیق توسط پزشک و معاینه بالینی است. در 90 درصد موارد نیازی به بررسی آزمایشگاهی خاصی نیست ولی چنانچه پزشک نسبت به تشخیص مشکوک باشد یا امکان ابتلا به سروتیپ های پرخطر وجود داشته باشد بهتر است ارزیابی های آزمایشگاهی مانند تست HPV PCR  نیز انجام شود.

علت سیاه شدن زگیل های تناسلی چیست؟

به گفته دکتر عباس انتظاری، زگیل های تناسلی ممکن است در حالت عادی و در روند طبیعی رشد خود تغییر رنگ بدهند و از صورتی روشن تا سیاه، تغییر رنگ بدهند که به هرحال هرگونه تغییر شکل یا رنگ ضایعات نیاز به بررسی و نمونه برداری نیز دارد.  از سوی دیگر در روند درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا پدوفیلین نیز ممکن است سیاه شدن زگیل تناسلی مشاهده شود که نشانه نکروز سلولی و آغاز فرایند بهبودی ضایعات است و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

لیزر زگیل تناسلی بهتر است یا کرایوتراپی؟

از کجا بدانیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

دکتر انتظاری با توجه به تجربه ی چندین ساله ی خود در زمینه ی کنترل و درمان زگیل تناسلی گفت: شانس عود مجدد در روش لیزر زگیل تناسلی بسیار کمتر است چرا که لیزر می تواند تا عمق مناسبی نفوذ کرده و تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی، زگیل ها را از بین ببرد.

همین امر باعث می شود تا روند درمان با لیزر معمولا طی یک جلسه انجام شود.

انتظاری در ادامه افزود: لیزر زگیل تناسلی نسبت به سایر روش ها معمولا هزینه ی بالاتری دارد و در حین لیزر درمانی حتما پزشک متخصص باید از وکیوم و یا هود برای مکش بخار های سمی حاصل از درمان استفاده کند.

برای مشاهده فیلم درمان زگیل تناسلی مردان با لیزر توسط دکتر عباس انتظاری می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drentezari.com/?p=3788

وی ادامه داد: در روش فریز کردن یا کرایوتراپی از نیتروژن مایع برای از بین بردن زگیل های تناسلی به کمک انجماد استفاده می شود. از محاسن این روش می توان به عدم نیاز به بی حسی و یا بیهوشی عمومی اشاره کرد.

دکتر عباس انتظاری متخصص طب پیشگیری (زگیل، جوش و خال) با اشاره به این که این روش معمولا باید در جلسات متعدد انجام شود افزود: درمان با کرایو در همان جلسه ی اول و بلافاصله بعد از انجماد، صورت نمی گیرد. بلکه نیاز است تا بیمار بسته به تعداد و اندازه ی زگیل ها حدود دو هفته از پمادهایی مانند اسید سالیسیلیک استفاده کند تا زگیل ها خشک شده و از بین روند.

این تکنیک معمولا در ضایعات بزرگ به خوبی جواب نمی دهد و میزان عود گاهی تا 60 درصد نیز می رسد.

آیا سوزاندن زگیل تناسلی موثر است؟

عباس انتظاری در ادامه افزود: یکی از روش های مرسوم در درمان زگیل تناسلی استفاده از الکتروکوتر و سوزاندن زگیل تناسلی است. یک غلط مصطلح و رایج در بین مردم این است که به این روش لیزر می گویند . در این روش با استفاده از بی حسی موضعی ضایعات با استفاده از قوس الکتریکی سوزانه می شود. این روش بسیار سریع است و شانس عود نسبتا کمی نیز دارد. از معایب این روش باید به درد نسبتا زیاد و اسکار (جای زخم) که معمولا بزرگتر از خود ضایعه اصلی است، اشاره نمود.

آیا درمان گیاهی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

از کجا بدانیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

دکتر انتظاری در مورد درمان گیاهی زگیل های تناسلی گفت: در اکثر مکاتب پزشکی روش های مختلفی را برای درمان زگیل تناسلی پیشنهاد می دهند. مثلا طب مکمل چینی استفاده از قارچ شیتاکه یا گیاه جینسینگ را توصیه نموده است. در مکتب هندی نیز بحث هایی در خصوص یوگا و تقویت سیستم ایمنی شده است. در طب سنتی ایرانی نیز استفاده از سیر‏، سرکه سیب، زنجبیل و زردچوبه توصیه شده است. حتی برخی شرکت های دارویی نیز اقدام به تولید داروهایی با عصاره مواد فوق نموده اند نظیر کپسول AHCC .

دکتر انتظاری در پایان تاکید کرد: از نظر علم پزشکی مدرن هنوز هیچگونه شواهد علمی قوی برای تایید اثربخشی روش های فوق وجود ندارد و مطالعات در این خصوص کماکان ادامه دارد.

اگر دچار ضایعاتی مشکوک در ناحیه تناسلی خود هستید، می توانید برای مشاوره رایگان با دکتر عباس انتظاری در زمینه بیماری های جنسی پوست و یا زگیل روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drentezari.com/?p=802

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۵
با کرونا کمی رابط آزاد محدود تر شده است.
متاسفانه مردان متأهل هم مانند مجردها دنبال زیاده خواهی هستند.
دین که نباشد روابط نامشرع کلاس محسوب می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
ربطی به دین نداره ربط مستقیم به فرهنگ خانواده ای داره که توی اون بزرگ شدی.الان بی دین ها مگه مرتب از سر و کول هم بالا میرن؟
ناشناس
| - |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
مقاله نگفت که این بیماری در ایران خیلی شایع است و فقط به بیان بیماری پرداخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
تو برو ببین بین با دین ها چه خبره
آره منم شنیده بودم که لیزر بهتر هست. امان از روابط مخفی و بی تعهدی تو زندگی ها یه زمانی ایدز خیلی معروف بود ولی انگار چیزای دیگه هم مد شده!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی