بازدید 66062

انتخاب رشته کنکور در 7 گام طلایی

میخواهیم 7 مرحله صحیح و اصولی تا حصول یک انتخاب رشته کنکور خوب و دقیق رو مورد بررسی قرار بدیم. بطوری که با طی کردن این مراحل خیالتون از بابت قبولیتون راحت باشه.
کد خبر: ۹۹۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 03 August 2020

انتخاب رشته کنکور در 7 گام طلایی

 

انتخاب رشته کنکور در 7 گام طلایی

میخواهیم 7 مرحله صحیح و اصولی تا حصول یک انتخاب رشته کنکور خوب و دقیق رو مورد بررسی قرار بدیم. بطوری که با طی کردن این مراحل خیالتون از بابت قبولیتون راحت باشه. انتخاب رشته میتونه تاثیر مستقیم مثبت یا منفی در قبولی شما در کنکور سراسری داشته باشه. بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور توسط سازمان سنجش دوطلبان می‌توانند انتخاب رشته خودشون رو در ۱۵۰ رشته تحصیلی (کد رشته محل) انجام بدن.

ویدیو نحوه انتخاب رشته کنکور را در زیر ببینید:

تعداد بازدید : 8863

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری بصورت تخصصی 

انتخاب رشته کنکور در 7 گام طلایی

 

مراحل مختلف انتخاب رشته کنکور :  

7 مرحله برای انتخاب رشته کنکور در زیر آورده شده که با دقت باید هر مرحله را انجام دهید:

انتخاب رشته کنکور در 7 گام طلایی

1- بررسی دقیق کارنامه اولیه: 

در این قسمت شما باید در مرحله اول مشخصات خودتون و پیش بینی خودتون از نتیجه رو با کارنامه‌ کنکورتون مطابقت بدید.

داخل کارنامه کنکور مشخصات فردی شما آورده شده به علاوه مشخصات ثبت نام در کنکور تون نام و نام خانوادگی، رشته، زبان مورد انتخاب، معدل، شهر، منطقه‌ای که در آن کنکور دادید، اگر از سهمیه خاصی استفاده می کنید و در قسمت دیگه، درصد هر کدوم از دروسی که داخل کنکور شما بوده مشخص شده.

 احتمال اشتباه بسیار کمه اما اگر اشتباهی اتفاق افتاده بود حتماً مراتب رو مطلع کنید.

بعد از اون برید سراغ اطلاعات کاربردی انتخاب رشته در کارنامه اولیه.

جدولی در کارنامه شما وجود دارد که زیر گروه ها در ستون ها از هم تفکیک شده و رتبه شما در منطقه، در کشور و در سهمیه بر اساس اختلاف ضریب در زیرگروه های مختلف آورده شده.

و اما چه چیزهایی رو باید مورد بررسی قرار بدیم؟

- بررسی رشته های دانشگاهی در زیرگروه های مختلف: 

در زیر گروه های مختلف، دروس مورد امتحان در کنکور سراسری ضرایب متفاوتی دارند. یعنی ارزش هر درس در هر زیر گروه ممکنه از درس دیگه متفاوت باشه. این مسئله از آن جا اهمیت دارد که در انتخاب رشته کنکور، بسته به اینکه رشته ای که قصد قبولی در آن را دارید در کدام زیرگروه قرار دارد، باید در آن زیرگروه رتبه بهتری داشته باشید تا احتمال قبولی شما بیشتر شود.

- بررسی سهمیه ها: 

سهمیه های متفاوتی در کنکور سراسری وجود دارد اما از مهمترین اونها میشه به سه تا منطقه اصلی اشاره کرد.

بچه های کنکوری بسته به محل کنکور دادنشون به سه قسمت تقسیم میشن؛

  • منطقه یک که بیشتر مراکز استان و شهرهای برخوردار هستند
  • منطقه دو شهرستان های کوچکتر
  • و منطقه ۳ مناطق کم برخوردار

در کنار این سه سهمیه، سهمیه شهدا و ایثارگران هم وجود داره که اهمیت خاص خودش رو داره و دواطلبینی که جزء این سهمیه هستند به مراتب قبولی راحت تری در انتخاب رشته کنکور دارند.

یادتون باشه هر منطقه برای خودش جمعیتی داره که داخل کارنامه یادداشت شده و هر منطقه سهمیه برای قبولی در هر دانشگاه داره

2- شناخت کافی از رشته های دانشگاهی: 

در این مرحله شما نیازمند این هستید که در مورد رشته های دانشگاهی که امکان انتخاب دارید تحقیق کنید و اطلاعات کسب کنید. شما باید بدونید که رشته های بسیار متنوعی در رشته تحصیلی شما وجود دارد و خیلی از رشته های ناشناخته و یا کمتر شناخته شده سطح درآمدی و تحصیلیش ممکنه از رشته های شناخته شده بهتر باشه. پس ضرورت شناخت رشته های مختلف این جا مشخص میشه که شما میتوانید با زدن رشته هایی که کمتر شناخته شده شانس قبولی خودتون رو در انتخاب رشته کنکور بیشتر کنید. به طور مثال رشته پروتزهای دندانی در علوم آزمایشی علوم تجربی رشته کمتر شناخته شده می باشد با این که این رشته کاردانی هست اما بعد از فراغت از تحصیل درامد بالا و کیفیت شغلی بالا رو به همراه دارد.

پس در انتخاب رشته کنکور قبل از هر چیز شما باید همه رشته های تحصیلی گروه آزمایشی خودتون رو به طور کامل بررسی کنید و چیزی جا نمونه

3- گلچین رشته ها: 

توی این مرحله شما باید رشته هایی که مورد علاقه تون هست و امکان قبولی با توجه به رتبه شما در زیر گروهی که اون رشته قرار داره وجود داره رو انتخاب کنید.

یادتون باشه رشته هایی که با توجه به رتبه شما اصلاً قابل دسترس نیستند رو انتخاب نکنید. رشته هایی رو که علاقه‌ای بهشون ندارید انتخاب نکنید و اگر در مورد رشته ای اطلاعاتتون ناقص هست حتما قبل از اینکه وارد لیستتون کنید حسابی در موردش تحقیق کنید.

در پایان این مرحله با توجه به شناختی که در مرحله قبل شما نسبت به رشته ها پیدا کردید یک لیست از رشته هایی تهیه کنید که شامل رشته های که مد نظرتون هست و امکان قبولی برای شما وجود دارد.

4- انتخاب اولویت شهر و دانشگاه: 

در این مرحله از انتخاب رشته کنکور اول استان ها و شهر هایی رو که امکان تردد و سکونت در صورت قبولی برای شما هست رو انتخاب کنید.

به طور مثال من اگر محل سکونتم تبریز هست محدوده آذربایجان شرقی غربی اردبیل زنجان کرمانشاه قزوین گیلان برام مناسب تر هست به نسبت مثلا کرمان و سیستان وبلوچستان و یزد و...

بعد از انتخاب استان هایی که تردد و سکونت برای شما ممکن و راحت تر هست برید سراغ دانشگاه ها.

هر دانشگاه ممکنه در مرکز استان یا شهرستان های اون استان باشه و حتی ممکنه دانشگاه در مرکز استان و پردیس اون دانشگاه توی یکسری از رشته ها داخل شهرستان های اون استان یا حتی استان های دیگه باشه.

اینجا باید لیست دانشگاه ها رو بر اساس معیار های سطح علمی و امکانات دانشگاه و البته امکان تردد و سکونت مرتب کنید.

در پایان این مرحله شما لیست مرتب شده از دانشگاه های مختلف دارید که به ترتیب از اولویت بیشتر به کمتر مرتب شدن.

5- بررسی سطر به سطر دفترچه انتخاب رشته کنکور:

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری به عنوان مرجع اصلی قوانین و شرایط و ضوابط انتخاب رشته و ورود به دانشگاه ها شامل مواردی از جمله:

  • قوانین حاکم بر انتخاب رشته
  • سهمیه ها
  • مناطق
  • توضیحات کارنامه
  • شرایط پذیرش برای افراد با شرایط ممختلف
  • قوانین حاکم بر دانشگاه ها
  • نحوه گزینش
  • امکانات (خوابگاه و ..)
  • مصاحبه
  • قوانین حاکم بر رشته ها

هست. ضرورت بررسی دقیق دفترچه وقتی اهمیت پیدا میکنه که شخص در انتخاب رشته کنکور خودش به مشکل میخوره و دقیقا نمیدونه که کجای راه رو اشتباه اومده.

با اینکه در سنوات اخیر با الکترونیکی شدن انتخاب رشته کنکور و هوشمند شدن سامانه انتخاب رشته سازمان سنجش تا حد زیادی مشکلات انتخاب رشته حل شده اما این مسئله باز هم از اهمیت خوندن دفترچه کم نمیکنه.

با خوندن دفترچه شما اطلاعات کاملی در مورد انتخاب رشته دریافت خواهید کرد که فرایند انتخاب رشته شما رو تا حد زیادی تسهیل و خطای شما در انتخاب رشته روبه حداقل میرسونه

6- انتخاب رشته مجازی: 

این مرحله اگر به درستی انجام بشه تا حد زیادی کد رشته محل های انتخابی شما رو مشخص میکنه.

سایت ها و سامانه های زیادی وجود دارند که انتخاب رشته شما رو به صورت مجازی انجام میدن و به شما میگن شما شانس قبولی در کدوم کد رشته محل ها رو دارید.

به طور مثال خود سازمان سنجش هر سال برای داوطلبان انتخاب رشته مجازی قرار میده. ضمنا میتونید به سایت آیدی نوین مراجعه کرده و از امکان تخمین رتبه و انتخاب رشته مجازی استفاده کنید.

شما میتونید با انتخاب اولویت های رشته ای و دانشگاهی که در مراحل قبل انتخاب کردید لیستی رو دریافت کنید که شامل کدرشته محل هایی باشه که شما شانس قبولی در اونها رو دارید از شانس کم به زیاد

پیشنهاد میشه که در چند سایت و سامانه انتخاب رشته مجازی انجام بدید و نتایج رو پرینت کنید...

7- انتخاب رشته نهایی: 

در مرحله آخر شما باید لیست نهایی انتخاب رشته کنکور خودتون رو با توجه به اولویت هاتون بچینید.

توصیه میشه اول با دستکاری لیست انتخاب رشته های مجازی با توجه به اولویت ها و علایق خودتون یک لیست 100 تایی از کد رشته محل ها رو تهیه کنید.

و بعد به اول لیست، انتخاب های رویاییتون رو (که شانس قبولیتون خیلی کمه) اضافه کنید

و البته میتونید به آخر لیستتون رشته هایی اضافه کنید که قبولیتون داخلش تضمینیه اما در انتخابش حتما یادتون باشه که اگر کد رشته محلی که انتخاب میکنید سراسری روزانست و اون کد رشته رو قبول بشید و علاقه ای به رفتن نداشته باشید سال بعد از انتخاب رشته کنکور رشته های روزانه محروم میشید.

خدمت سربازی و انتخاب رشته: 

همچنین اقا پسر ها توجه داشته باشن که اگر مشمول خدمت سربازی هستن و نمیخوان فعلا به خدمت اعزام بشند و کد رشته محل خوبی قبول نمیشن میتونن چند تا کد رشته محل با احتمال قبولی حتمی (یک رشته معمولی دانشگاه های پیام نور غیر انتفاهی ازاد) انتخاب کنند تا یکبار دیگه فرصت کنکور دادن براشون فراهم بشه

و در نهایت لیست رو وارد سامانه سازمان سنجش کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی