هر عاملی که بتواند عرضه را از تقاضا بیشتر کند قطعا در از بین رفتن بازار سیاه موثر است.
اما نکته مهم این است که مجموعه خودروسازان علاقه ای در ترکیدن حباب قیمت بازار آزاد خودرو ندارند، و از تمام توان خود و ابزارهای در اختیارشان جهت بیشتر شدن قیمت خودرو در بازار استفاده می نمایند (تا اولا عطش مردم در ثبت نام و انتظار چندساله برای خودرو از کارخانه های خودروفروش کم نشود، و در ثانی با منت گذاری سر مردم بدبخت با قیمت های بسیار بالاتر در مقایسه با خودروهای همکلاس خارجی، محصولاتشون رو به مردم غالب کنند)
از جمله شگردهای خودروسازان برای کاهش عرضه خودرو:
- حذف تولید خودروهای پرتیراژ مانند پراید و 405 به بهانه واهی ایمنی (مثلا کوییک از پراید ایمن تر است، یا دنا از 405) که به شدت تعادل تولید را به نفع دلال ها و خودروسازها به هم زد و باعث رشد سرسام آور قیمتها شد (این کار خودروسازها در اوج تحریم ها، یک خیانت بزرگ به ما ایرانی ها بود)
- ایجاد تنوع در مدلها و تیپها (به جای تمرکز بر افزایش تیراژ یک مدل که منجر به کاهش قیمت خواهد شد، هر روز یک مدل و تیپ جدید با تیراژهای بسیار کم و در حدود 50 هزار عدد در سال تولید شد، که به شدت هزینه طراحی و تحقیق و توسعه بالایی نیاز دارند) گفته شده که از خودروی کوییک ، 11 تیپ مختلف تولید شده.
- کم کردن تیراژ خودروهای پر طرفدار (حتی در برخی موارد به صفر رساندن تولید) برای افزایش قیمت بازار آن خودرو. که این امر اتوماتیک وار باعث افزایش قیمت دیگر خودروها خواهد شد.
-جلوگیری از واردات خودرو به بهانه حمایت از کارگران این صنعت (به نام کارگران و به کام مدیران سفارش شده)
من بعید میدونم که لابی قوی خودروسازی (که میتونه وزیر جابجا کنه) اجازه واردات راحت و بدون دردسر خودروهای کارکرده رو بده. چون در این صورت منافع اینها به شدت در خطر خواهد افتاد (احتمالا عوارض بسیار بالا و شرایط سختی را برای واردات تعیین خواهند کرد)
تواين مملكت كسي به فكر مردم نيست كه حالا بخوان احترامي بزارن.لگن ايراني رو چندبرابر خودروهاي خارجي ميندازن به ملت اين همه كشته مشين بعد ميخوان حمايت كنن.45 سال گذشت والا ازمن حمايت كرده بودن تاحالا اينجوري من رفته بودم فضا.
به فکر شان مردم ایران بودند، کیفیت خودرو را در این سال ها افزایش می دادند. بیشتر به فکر جیب خود هستند. چرا بایست خودرو در یک فاصله زمانی کم این قدر افزایش قیمت داشته باشد. حمایت از تولید داخلی یک پوشش برای خالی کردن جیب مردم است. چرا یک پلت فرم چند دهه بدون تغییر بایست تولید شود؟ در ضمن ماجرای صندوق عقب 206 و هزینه های سرسام آور آن هم از یاد مردم نرفته است.
به هیچ عنوان تعدیل کننده قیمت نیست زیرا بازهم انحصاری است. پدر مردم رو دراوده این انحصار. اگه انحصار وجود نداشت این دو آشغال ساز ایران خورو و سایپا الان خودشون در زباله دان تاریخ ریر خروارها آشغال مدفون شده بودن. برای همین کارکده هم تعرفه های نجومی وضع خواهند کرد. در ثانی ...کرده اون که گفته دست دم در شان مردم ایران نیست، اتفاق آشغالهای داخلی توهین حداکثری به مردم است. بی کیفیت ترین ماشین دست دهم آلمانی و ژاپنی و آمریکایی و سوئدی و انگلیسی از بهترین نوع ایرانی و حتی چینی،بهتر،با کیفیت تر،آبرومندانه تر و با وجاهت تر است. تابی اگه عرضه داری بدون سانسور درج کن.