زیان انباشته تا شهریور 1403 مبلغ 122 هزار میلیارد تومان ؛ یعنی سهم هر ایرانی از این زیان مبلغ 1،400،000 تومان؛ نقش منِ کشاورز در این زیان سازی چیست؟؟؟!!!!
قطعا يكى از دلايل زياندهى ايران خودرو و البته سايپا ضعف و ناتوانى مديريتى و متناسب نبودن تيراژ توليد با تعداد پرسنل ( بهره دهى پايين ) ميباشد. ولى اشتباه بزرگتر زوم كردن روى اين دو موضوع و عدم توجه به ريشه اصلى اين مسائل يعنى پايين نگهداشتن قيمت ها بصورت دستورى و غير واقع بينانه است. وقتى قيمت بازار با قيمت رسمى صدها ميليون تومان فاصله دارد يعنى قيمت رسمى و دستورى واقعى نيست و مابه التفاوت اين دو قيمت رانتى است كه به جيب مافياى خودرو و دلالان حرامخوار سرازير ميشود. صدها هزار ميليارد تومان زيان انباشته دو خودرو ساز بزرگ كشور عمدتا بدليل اين روش اشتباه و اصرار بر ادامه ان ميباشد. مطمئن باشيد با افزايش قيمت رسمى، در اينده نه چندان دور توليدات ايران خودرو با همين تعداد پرسنل متخصص و ماهر موجود افزايش خواهد يافت و منجر به از بين رفتن دلال بازى و بازار سياه خواهد شد.
Cبجای تولید شش مدل اتومبیل ، می باید فقط یک مدل ارازان قیمت مثل پژو ۲۰۷ آنهم فقط یک مدل آن و تلاش برای بالا بردن کیفیت آن و قطع وابستگی به واردات قطعه و تلاش برای اصلاح مصرف بنزین آن
اجازه بدهیم که کارخانجات دولتی هر کدام تا پنج سال فقط یک مدل تولید کنند با شرط بالا بردن کیفیت قطعات و بویژه گاهش مصرف بنزین
و اجازه بدهید اگر کارخانه اتومبیل خصوصی در ایران آن کارخانه ماشین لوکس بسازد
نتیجه تاسیس شرکتهای تو در تو اقماری با مدیران عامل و هیات های مدیره با حقوقهای نجومی و کارمندان اهدایی از نمایندگان مجلس و .. ... بازار غیر رقابتی تقدیمی دولت به ایرانخودرو . ... نتیجه ای غیر از گرانفروشی و مرگ برای ملت بیچاره باقی نمیگذاره
زمانی عمرم را در یکی از زیر مجموعه های این شرکت تلف میکردم . در آن سالها گلاب به رویتان هر وقت میدیدم در دستشویی ها دستمال نگذاشته اند . معنایش این بود که هیئت مدیره جلسه داشته و در مورد کاهش هزینه ها صحبت کرده اند .
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل