عزیزان دلیل غرق شدن عدم بازرسی مخازن شناوری و دیافراگمهای مربوط به پایه های سازه قبل از انتقال به دریا بوده است. هر چند اگر با HL5000 سازه کنترل می شد با اینکه سیستم شناوری خوب عمل نکرده بود این اتفاق نمی افتاد. ولی مدیران صدرا با توجه به سابقه قبلی این جرثقیل و حکایت مارگزیدگی خیلی زودتر از موعد مقرر هوک جرثقیل را از سازه جدا میکنند تا مبادا وزن سازه باعث آسیب جرثقیل گردد. اینجاست که باید گفت ای دل غافل میبینی....
باسلام و با احترام به كليه نظرات همه، اينجانب به عنوان نفر كارشناس نصب جكت SPD13C فاز 13 پارس جنوبي شرح مختصري از حادثه رخ داده به اطلاع مي رساند.
شناور HL5000 به عنوان شناور نصاب روز جمعه مورخ 91/11/6 شروع به عمليات Lift جكت كرده و سازه از روي شناور حمل جكت برداشته شده و بر روي اب به حالت غوطه ور قرار داده است.سپس عمليات عمود كردن جكت بايستي صورت گيرد كه اين عمليات نيز با موفقيت انجام گرديد.
در مرحله بعدي سازه مي بايست بر روي چاه از پيش حفر شده قرار گيرد كه بدليل گزارش اشتباه شركت حفاري درباره موقعيت اين چاه جكت به مدت تقريبا 3 روز از HL5000 آويزان بوده است. پس از جستجوي 3روزه و يافتن چاه مورد نظر در فاصله 18 متري موقعيت گزارش شده، و با توجه به شروع دريا خرابي اين جكت با تاييد شركت نفت و گاز پارس(POGC) در موقيت يافته شده توسط شركت نصاب بر روي بستر دريا قرار گرفت. پس از قرار گرفتن جكت ، شناور از جكت جدا شده و در موقعيت Stand off قرار گرفت. پس از حدود يك ساعت بعد از جدا شدن HL5000 جكت به آرامي شروع به فرو رفتن در خاك و همزمان واژگون شدن در داخل آب نمود.
(شايان ذكر است علل وقوع اين حادثه دست بررسي بوده و مطالعات ميداني و مهندسي ادامه دارد.)
قابل توجه دوستانی که راحت نظر می دن:اول اینکه این پروسه یک کار فوق سنگین محسوب میشه؛ودر این موارد گاهی حوادثی پیش میآید.باید بدانیم که حتی حمل آن بر روی زمین یک کار فوق حرفه ای است که شاید فقط چند شرکت معدود در ایران تخصص جابجایی آن را دارند .شما از کار فوق تخصصی وشرایط سخت کار در دریا چه میدانید که راحت نظر میدید.؟ کارهایی که این شرکتها انجام میدند را حتی بعضی از کشورها ودولتها توانایی انجام آن را ندارند ؛کار ما شده فقط ایراد گرفتن ولی تاحالا شده بابت نصب های موفقشان با وجود تحریم؛ کسی از این مهندسین وکارگران که دور از زن وبچه اشان جانشان را به خطر میاندازند،تشکر کرده باشه . حادثه پیش میآد در عوض تخصص بیرون درآوردن آنها هم به تخصص متخصصینمان اضافه می شود .
دوستانی که اطلاع ندارن لطفا نظر ندن اصولا برای نصبش اینا رو نیمه شناور می کنن بعد با ورود آب تو کف دریا ثابتش می کنن احتمالا یه جای آبگیری مشکل داشته نا متوازن شده رفته چایین دوباره می تونن آبو ازش بکشن بیارنش بالا
كار هاي اجرايي هميشه با ريسك همراست جه مالي و چه جاني.خدا كنه تلفات جاني نداشته،بم را ميسازيم از نو،ما ميتوانيم.كارهاي بزرگ، پولهاي بزرگ و ريسك هاي بزرگ و مردان بزرگ ميطلبد.
جا دارد به همه متخصصان ایرانی خسته نباشید گفت . کار های اجرایی با چنین مشکلاتی نیز همراه می باشد . انشاء الله با یاری خدا این پروژه همت با همت همه شما عزیزان به بهره برداری می رسد .
این همه خسارت به علت نداشتن مهندس ایمنی با سابقه است همه جای دنیا سرمایه گذاری بر روی ایمنی در اولویت است به غیر از ایران که اصلا چیزی یه عنوان ایمنی وجود نداره متاسفم
خدا يا شكرت كه كسي رو از دست نداديم !