نه فقط خودرو که مثال عینی هست بلکه همه بخشهای مهم اقتصادی ایران از این سیاست حمایت تعرفه ای ضربه خورده اند و فاسد شده اند
یعنی المان و ژاپن و امریکا نمیخوان از اقتصادشون حمایت کنن که تعرفه های ناچیز میزارن
صنایع گدا نیستن داریم بهشون صدقه میدیم و جالب تنها کسی که سود میکنه خود دولت و بودجش
همین
در حقیقت سیاست تعرفه ای یعنی حقوق نصف مملکت که نون خور بودجه هستن از نصف دیگه به زور گرفته بشه
الس
سپاه که انواع موشک و تانک و نفر بر و کشتی و قایق رو میسازه ، بهش ماموریت بدید خودرو هم بسازه.
پاسخ ها
رضا
||
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
عزیزم مشگل عدم توانایی ساخت خودرو نیست مشگل این است که بواسطه عدم اتصال ایران به بازار جهانی صنعت خودرو و فضای کسب و کار نامساعد اگر چنین خودرویی ساخته شود قیمت ان بالای ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود خودروسازان چنین خودرویی را به چه کسی بفروشند ؟فرق مسیله در اینجاست که در ساخت موشک قیمت مهم نیست اما در ساخت خودرو فاکتور اصلی است
ملت ما که برای شکم و رفاه و ماشین خوب انقلاب نکرد. ملت باید مقاومت کند و حمایت کند. الان مصلحت انقلاب به اینه که چندین برابر قیمت ماشین رو به دولت و واردکنندگان رانتی بده تا هم جیب برادرها پر بشه هم اینکه ماشین های خارج از رده داخلی ظرف نیم ساعت ظرفیت فروشش تکمیل بشه.
اصن راضی بودین که ماشین خوب سوار بشید ولی بشیم سوریه ؟ اگه ماشین خوب بخاین میشیم سوریه ها.
من یکی از کارمندان شرکت ایرانخودرو بودم که سال ۹۳ از این شرکت استعفا دادم و خارج شدم. مشکل اصلی در صنعت خودروسازی ما متاسفانه خود خودروسازها هستند. این شرکتها با مدیریت اغلب داشته اندکه خود را تقریبن به ورطه ورشکستگی انداخته و با وجود فروش انبوه خودرو به قیمت های چند برابر قیمت تمام شده، به سبب سرمایه گذاری های غیر صحیح در برهه ای از زمان و نیز فسادهای گسترده مالی در خود این شرکتها، قادر به پرداخت مطالبات قطعه سازان نبوده و بعضن مطالبات سازندگان قطعات به هفت و هشت ماه و بیشتر هم میرسد. در زمان پرداخت طلب قطعه سازان شرکتهای س و س گ که زنجیره تامین قطعه سازان دو شرکت اصلی خودروساز را اداره میکنند و مثلن هدف از تاسیس آنها طراحی و مهندسی بوده است،تبدیل به دلالان و واسطه های کلاشی شده اند که فقط قطعات را از سازنده گرفته و به خودروساز میدهند و عملن نقش دلال داشته و بدون ایجاد هیچ ارزش افزوده ای درصدی روی قطعات دریافت میکنند.این شرکتها به روشهای مختلف از طلب انباشته شده قطعه سازان بدبخت میزنند . در زمان بستن قراردادهای تامین قطعات، هرساله به انحائ مختلف از سازندگان میخواهند تا قیمت قطعات را با وجود افزایش هزینه ها و قیمت مواد اولیه، نسبت به سال قبل کاهش دهند این کاهش عمومن تا ۵ درصد هم میرسد، و البته در طول سال به روشهای مختلف تحت عنوان ارزانسازی، سعی در تغییر یا حذف برخی از قطعات بعضن زینتی خودرو ها می کنند، مثلن حذف بلندگوی عقب خودروی پارس، یا حذف زه های کناره درب خودروها در همین زمستان گذشته که در فضای مجازی هم سروصدا به پا کرد. با وجود این خودرو هرساله گرانتر شده و قطعه سازها با شرایط فشار بسیاری که روی آنها وجود دارد، به جهت نگه داشتن کارخانه خود و نابود نشدن زندگی عده ای کارگر، ناچار به استفاده از مواد اولیه نامرغوب، دست دوم و نیز استفاده از قطعات چینی ارزان و بی کیفیت رو میآورند. بزرگترین دلیل افت کیفیت خودروهای ساخت داخل همین مسأله هست که مشاهده میکنید خودروهای داخلی هر سال نسبت به سال قبل بی کیفیت تر میشوند.وگرنه تا زمانی که قطعات اصلی از شرکت خارجی وارد میشوند، خودرو مونتاژی کیفیتی در حد خودروی اصلی دارد. به عنوان مثال تا سال ۹۰ که پژو به سبب تحریمها ایران را ترک نکرده بود خودروی پژو ۲۰۶ با نظارت کارشناسان خود پژو تولید میشد و گرچه قطعات داخل سازی میشدند اما این کار و فرایند حذف از پک قطعات رویه ای خاص تحت نظر پژو داشت و در نهایت کارشناس ارشد پژو بود که تعیین میکرد ایا فلان قطعه قابلیت حذف از پک ارسالی پژو و استفاده از قطعه ایرانی را دارد یا نه. بعد از سال نود و با رفتن پژو، ایران با وقفه ای چند ماهه همچنان خودروی ۲۰۶ را تولید کرد، اما مثلن با گیربکس خودروی۴۰۵ و قطعات دیگر چینی که متاسفانه البته مردم در جریان امر قرار داده نشدند که خودروی سال ۹۱ کاملن متفاوت با خودروی سال ۸۸ است. مسأله دیگه وجود فساد مالی گسترده در این شرکتهاست، به طوریکه تقریبن مثلن مدیران این شرکتها که تعدادشان بسیار و از نظر کارایی به جرات میتوان گفت نود درصد آنها اضافه هستند، پاداشهای نجومی و حقوقهای آنچنانی دریافت میکنند. این مسأله در دوره ای با انتشار میزان دریافتی بعضی آقایان در شرکت .. در شب عید که بعضن تا بیست برابر پاداش یک کارشناس معمولی همین شرکت هم میشد سروصدای زیادی در شرکت به پا کرد. تعدادی از قطعه سازان که به شکل تصاعدی و با حمایتهای خاص بزرگ و قدرتمند شدند نیز به این فساد بیش از پیش دامن میزنند، به طوریکه شرکت کروز که در بحث تحقیق و تفحص از خودرو سازان از موارد اصلی فساد معرفی شده بود، قطعات خود را به دو تا سه برابر شرکت های دیگر که همان قطعات را تولید میکنند به خودروسازها میفروشد و در پاسخ به علت چرایی اینکار از وجود تیم تحقیق و توسعه خود و هزینه بر بودن آن صحبت میکند که در اصل چنین نیست و تمام قطعات و تکنولوژی های این شرکت تمامن از دفاتر طراحی کره و تایوان و چین می آید. اما این شرکت با قدرت مخفی خود و صاحب بودن بخشی از امتیاز و سهام خودروسازها به هر روش شده اهداف خود را به پیش میبرد. به طوریکه در زمان مدیریت ن بر ایرانخودرو که مدیریت .. با پ بود، حدود هشتاد درصد قطعات پروژه رانا در قبال مبالغ زیاد و املاکی که به اشخاص مرتبط داده شده بود به ک واگذار گردید. . با این وضعیت، صنایع خودرو سازی ما در آینده ای نه چندان دور نابود شده و گرچه نابودی خود خودروسازها اهمیت زیادی ندارد، چرا که این دوسه شرکت فقط مونتاژ کننده هستند، بلکه زنجیره تامین و تولید و صنعت قطعه سازی که از سه دهه پیش با زحمت و کوشش بزرگ مردانی در این کشور برپا شد نابود شده و در پی این نابودی بسیاری از صنایع وابسته نیز ازبین خواهد رفت. چرا که در تمام جهان صنعت خودرو به عنوان موتور محرک سایر صنایع از فولاد و مس گرفته تا پلیمر و... شناخته میشود.
حمایت از کالای ایرانی یعنی اینکه الان پول بدیم که 6 ماه بعد تحویل بگیریم، قیمت نهایی رو ندونیم، حتی رنگ و مدل خودرو رو هم ندونیم، سر موعد هم ماشین رو تحویل نگیریم، و وقتی هم تحویل گرفتیم ببینیم ماشین جک و زاپاس نداره، وقتی گاز میدی دنده عقب میره، راهنما که میزنی برف پاک کن عقب روشن میشه. گارانتی و خدمات پس از فروشم که فقط حرفه.
حتا وقتی فراخوان میدن که فلان عیب یک خودرو رو رفع کنن، هزینه رفع عیب رو از مردم میگیرن که یه درآمدی هم از اون طریق کسب کنن.
این نماینده زیاد توجیه نیست. فکر می کنه تو سوئد داره زندگی می کنه . اینجا کشوری هستش که یه شب از ساعت 2 تا 4 صبح در گمرگ رو باز می کنن و هزاران خودروی بالای 2500 سی سی یه شبه وارد میشه و همه مدارکش هم درسته و قانونی
یعنی المان و ژاپن و امریکا نمیخوان از اقتصادشون حمایت کنن که تعرفه های ناچیز میزارن
صنایع گدا نیستن داریم بهشون صدقه میدیم و جالب تنها کسی که سود میکنه خود دولت و بودجش
همین
در حقیقت سیاست تعرفه ای یعنی حقوق نصف مملکت که نون خور بودجه هستن از نصف دیگه به زور گرفته بشه
الس