شرکت هایی که ۹۰درصد بازار رو در اختیار دارن ماشیناشون رو در یک دقیقه میفروشن انحصار دارن
وقتی بازار دارای انحصار باشه اقتصاد ازاد که مورد علاقه کارشناسان عزیزه کارایی نداره در این شرایط یا باید انحصار شکسته بشه یا اینکه قیمت دستوری تعیین بشه
انحصار چگونه باید شکسته بشه با ایجاد رقابت یا از طریق ایجاد قطب های خودروسازی یا از طریق واردات
که اولی بدلیل مافیای دو خودرو ساز امکان پذیر نیست تنها راه باقی مونده واردات خودرو که اونم غیر مستقیم دست خود خودروسازهاست
در نهایت یک دور باطل ایجاد شده که بسادگی امکان برون رفت از اون نیست مگر اینکه نهادهای قانون گذار و تصمیم گیر جامعه به این واقف بشن که باید این مافیا درهم شکسته بشه
بسیار جالب است. عدم واردات و تحریمها و کمبود عرضه باعث کاهش تیراژ شده و از طرف دیگر جهت حفظ ارزش نسبی پول تقاضای کاذب و سفته بازی شدت گرفته حال خودروسازان که خود بازار دلالی را پمپاژ و تعیین قیمت کرده اند در این بازار مکاره ژست مظلومانه و فداکاری به خود گرفته اند و تقاضای حاشیه نشینی بازار کاذب خود ساخته را دارند. باز کمبود تولید و عرضه باز دلالی جدید و باز حاشیه جدید و تداوم سیکل ناقص. خداوند به ما کمک کند. انشاالله
خود گویی و خود خندی،عجب مرد هنرمندی!! تصورش را بکنید بازار خودرو را دولت به دست این تابوت سازها بدهد چه اتفاقی می افتد ۱- خودرو را تولید می کنند ولی به بازار نمیدهند،وقتی قیمت چند برابر شد،قطره چکانی وارد بازار می کنند و کلی سود می برند ۲- هر بلایی که بخواهند سر مردم می آورند و می گویند عرضه و تقاضا است۳- بازار را بین خودشان تقسیم می کنند و چه آتش هایی که نمی سوزانند،نماینده مردم بدبخت در این فرآیند تعیین قیمت چه کسی است؟ مردم را تا چه حد ... فرض کردید؟ کاش مردم حداقل شش ماه این محصولات بی کیفیت را نمی خریدند تا حساب کار دست اینها می آمد.
منظور از هزینه های اضافی کارگران هستند ولی پیشنهاد می کنم سپاه که تمایل به تولید خودرو داره از خودش نشون می ده بشه قطب سوم خودرو سازی و از کارگرهای اضافی این دو شرکت استخدام کنه که مشکل بیکاری و هم تخصص کاری رفع بشه ولی کلا این روند نباید ادامه پیدا کنه ملت ایران چه گناهی کردند !!! قیمت تویوتا کمری 2018 با همین دلار به مراتب از قیمت پرشیا پایین تر در میاد تا کی باید انحصار مافیایی باشه
سوال ؟ آیا واقعا ایران به اینهمه خودرو نیاز دارد ؟آیا بجای هزینه کرد بیخود بهتر نیست به حمل ،ونقل عمومی توجه خاص شود ؟ برای یک دهه بیایید خودروسازی شخصی ( سواری ) را تعطیل کنید ،و به سمت تولید خودروهای عمومی برویم و زیر ساختهای جاده ای ،و ریلی را بهبود ببخشیم ؟
پاسخ ها
رضا
||
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
برادر اگر من به عنوان یک قطعه ساز که در این صنعت ذینفع هستم بخواهم پاسخ شما را بدهم این پاسخ نه است.ما بابد به تعداد خیلی کمتر خودروهای خیلی کیفی تر که به تبع خیلی گران تر هم می بودند تولید می کردیم داشتن یک یا دو خودرو در هر خانواده مال کشوری است که درامد سرانه مردمش حداقل 20000 دلار در سال باشد نه کشوری در سطح ایران با درامد سرانه 5000 دلار یا کمتر لذا این نوع توسعه کمی اولا نمی تواند کیفی باشد چون مردم قدرت خرید ندارند ثانیا منابع کشور را که باید صرف اولویت های مهمتر شود تحلیل می برد.
وقتی بازار دارای انحصار باشه اقتصاد ازاد که مورد علاقه کارشناسان عزیزه کارایی نداره در این شرایط یا باید انحصار شکسته بشه یا اینکه قیمت دستوری تعیین بشه
انحصار چگونه باید شکسته بشه با ایجاد رقابت یا از طریق ایجاد قطب های خودروسازی یا از طریق واردات
که اولی بدلیل مافیای دو خودرو ساز امکان پذیر نیست تنها راه باقی مونده واردات خودرو که اونم غیر مستقیم دست خود خودروسازهاست
در نهایت یک دور باطل ایجاد شده که بسادگی امکان برون رفت از اون نیست مگر اینکه نهادهای قانون گذار و تصمیم گیر جامعه به این واقف بشن که باید این مافیا درهم شکسته بشه