مشکل یکی دو تا نیست
سیاست قیمتگذاری از بالا و بدون توجه به شرایط تولید و هزینهها اصلا جواب نداده و بعلاوه خودروسازها و قطعهسازها رو در آیندهنگری و سیاستگذاری (اگه اهلش باشن البیته) دچار مشکل میکنه.
بنظرم برنامه جامعی لازم هست.
در شرایط فعلی با توجه به کمبود ارز، واردات هم مشکل هست. بعلاوه واردات هم باید با سیاست درستی انجام بشه بطوریکه بتونه هم تقاضاهای پاسخ داده نشده را پوشش بده و هم بتونه فضای رقابتی عادلانهای را برای ترغیب خودروسازها به ارتقای کیفیت ایجاد کنه.
هر فرمول یا برنامهای هم که قرار هست باشه باید خیلی منعطف و متناسب با شرایط بازار باشه.
مثل الان نباشه که مدتهاست قیمت خودرو در بازار بالا رفته ولی هنوز تکلیف خریدار و تولید کننده و ... مشخص نیست.
تحریم هم خودش بخش بزرگی از مشکل هست. خوب تا این شرایط هست حضور سرمایهگذار و یا فناوری و یا خودروساز خارجی و یا هر چی در حدی که شرایط را متحول کنه ممکن نیست.
و ...
به نظر من خودرو سازان توان مدیریتی و فنی در این زمینه را ندارند. چهل سال گذشته شاهد این مسئله است. هر وقت خارجی ها بوده اند کار خوب پیش رفته و وقتی شرکت های خارجی رفته لند آنها در کوچکترین قطعات درمانده شده اند.
به نظر من دولت باید واردات را آزاد و پس از آن قیمت ها را آزاد کند
در شرایط فعلی که دلال و خودرو ساز و مدیر های رانتی در یک جناح و بر علیه مصرف کننده است آزاد سازی قیمت مثل رها کردن یک گرگ در میان گله گوسفندان بی پناه است.
این طنز فقط در ایران وجود دارد که پول خودرو را میدهید و بعد از چند ماه التماس خودرو را گرانتر با منت و نواقص زیاد به شما تحویل میدهند.
خدایا داد ما بستان ...
بنظر من بهترین راه واسه این خودروسازی با شرایط حفظ نیرو و تولید و. ...اینه که دولت یه حاشیه سود در نظر بگیره و این خودرو سازها رو به مدت 10 سال به گروه مدیریت خارجی مثل ژاپن و چینی وهندی واگذار کنه...مطمئن باشید با این بازار فروش عالی میترکونن هم نیروی کار حفظ مبشه هم کیفیت محصولات
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
ساده ای ها آقا جان !
تمام این سیاه بازی ها و خیانتها و بدبختیامون واسه اینه که یه عده آقایون اونجا یا مدیر باشن یا سودش بره توجیبشون اونوقت شما میگی اونجا رو بهند به مدیریت ژاپنی ؟!
اي كاش ميشد كه ما فكر نكنيم بايد در همه صنايع دستي داشته باشيم مثلا توليد خودرو ، هواپيما و … ، مثلا چه اشكالي داشت كه خودمان را در زمينه كشاورزي تقويت ميكرديم و قطب اول دنيا ميشديم ؟ از هر چيز نصفه نيمه اش را داريم و در هيچ چيز حرف اول را نميزنيم ، ايران ميتواند در زمينه توليد فرش ، توليد زعفران ،توليد گياهان دارويي تبديل به صنعت جهاني شود و بسيار بيشتر از صادرات نفت درآمد داشته باشد ولي هزاران و هزاران افسوس و آه ، از ما كه گذشت شايد آيندگان عاقلانه تر بينديشند
سلام دوستان چاقو دسته خودشو نمیبره از قدیم گفتن توقعی که شما از دولت دارید ولی زمان,فرا رسیدن دگرگونی این صنعت بی فایده هم برای دولت دهم برای مردم به خصوص فرا رسیده اگر مسئولین درک کنن دندان کشیدنی را باید کشید وگرنه هم باعث زرر و زیان هم در حال وهم در آینده هم به مردم هم به خود دولت تحمیل میشه
♦ آیا دولت در بودجه سال آینده برنامهای برای واردات خودرو باید داشته باشد؟
ـ پاسخ : حتما . واردات خودرو آزاد و بجای حقوق گمرکی بالا و بی معنی ، مالیات معقول از هر معامله ای اخذ شود .
♦ آیا آزادسازی قیمت خودرو، بهانه عدم عرضه را از خودروسازان داخلی خواهد گرفت و شاهد تعادل در عرضه و تقاضا خواهیم بود؟
ـ پاسخ : بله ، اما شروطی دارد . زمانی باید قیمت آزاد شود که انحصار در این بازار حذف و حمایتهای حکومتی از خودروسازان داخلی برداشته شود .
♦ آیا آزادسازی در فضای انحصاری فعلی، به سود مصرف کننده خواهد بود؟
ـ پاسخ : قطعا خیر .
♦ آیا با آزادسازی شاهد افزایش کیفیت خودروهای داخلی خواهیم بود؟
ـ پاسخ : با آزادسازی قیمتی قطعا خیر . اما با آزادسازی واردات احتمالا شاهد تغییرات مثبت در کیفیت باشیم .
♦ آیا آزادسازی قیمت خودرو به بهانه حمایت از تولید و اشتغال، منطقی است؟
ـ پاسخ : بهیچوجه . در این چهل سال بالاترین حمایت از خودروسازان به همین بهانه شده اما هیچ نتیجه مثبتی برای مردم نداشته .
♦ آیا در اوضاع کنونی اقتصاد کشور و تحریمهای جدید، خروج ارز برای واردات خودرو منطقی به نظر میآید؟
ـ پاسخ : در حد معقول و با نیاز سنجی صحیح بازار ، مشکلی بوجود نخواهد آمد .
♦ آیا پیشنهاد افزایش قیمت خودرو تا ۵ درصد کمتر از قیمتهای حاشیه بازار، به سود مردم خواهد بود؟
ـ پاسخ : در این فضای انحصاری ، با توجه به کیفیت خودروها و با حمایتهای بی دریغ حکومتی ، هیچ افزایش قیمتی منطقی نیست
* اما پاسخ به سوال اصلی : خودروسازی یک نمونه از تولید دولتی است که به افتضاح رسیده . تا زمانی که مدیران لایق و متخصص بدور از سیاست زدگی در مسند کار قرار نگیرند همین افتضاح تکرار خواهد شد . مشکل بسیار مهم اینکه نهادهای قدرت حکومتی درآمدهای سرشاری از این خودروسازی دارند و با انحصار بوجود آورده ، هرروز جیب مردم را خالی میکنند . دلیل به مرز ورشکستگی رسیدن خودروسازان ، این است که خودروسازی پول خوبی در می آورند ولی پول مال خودشان نیست !!!!! اگر حکومت شامل نهادهای قدرت و دولت ، خود را از خودروسازی کاملا کنار کشیده ، فضای انحصاری را از بین برده و واردات خودرو با قیمت معقول ازاد شود ، قطعا خودروسازان مجبور به افزایش کیفیت و تعیین قیمت معقول خواهند بود در غیر اینصورت باید از رقابت حذف شوند . مطابق همه بازارهای دنیا .
از کل کارمندای دولت از جمله خودم دو درصد مالیات کم کنن باهاش حقوق بازنشستگی کارگرای ایران گاری و سایپا رو بدن . بعدشم در کارخونه ها رو گل بگیرن و تعطیل کنن. هم کشته ها کم میشن هم ما ی خورده احساس آدم بودن میکنیم
صنعت خودروی کشور به یک غده سرطانی مشابه هست که هم خودش و هم جامعه 80 میلیونی رو درگیر کرده.متاسفانه دولتی بودن این دو کارخانه بزرگترین مانع از رشد کیفیت و کاهش قیمت خودرو می باشد.تا زمانی که دولت به این دو کارخانه به منزل یک منبع درآمد نگاه می کند با گذاشتن تعرفه سنگین و ممنوعیت خودرو از هر دو طرف یعنی سود حاصل از تعرفه و فروش خودروی بی کیفیت داخلی با قیمت بالا منبع درآمد خوبی برای دولت خواهد بود و هیچ موقع نباید توقع داشت که شرایط بهبود پیدا نماید.اگر از تمامی جوانب بخواهیم به صنعت خوردوسازی ایران نگاه کنیم بر فرض اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ماکزیمم 1 میلیون نفر سهیم خواهند بود که در مقابل آمار تلفات و فوت جاده ای بعلت خودروهای نا ایمن،مصرف بیش از اندازه خوردهای داخلی بعلت قدیمی بودن تکنولوژِی،آلاینده بودن خودرهای داخلی، استفاده از خوردوی خارجی را کامل توجیح پذیر نموده و تعطیلی فعلی این دو کارخانه و سود حاصل شده در کنار تعطیلی خودرو سازها (کاهش مصرف سوخت،آلایندگی و تصادفات جاده ای )جوابگوی حقوق آن یک میلیون نفر در دراز مدت خواهد بود.
هدف دولت از ممنوعیت ورود خودروی خارجی عدم خرج ارز از کشور هست که یک بهانه و بازی بچه گانست.اگر موضوع ارز هست پس خودروسازهای داخلی که بهانه آنها افزایش قیمت ارز برای بالا بردن قیمت هست خودش به معنی خروج ارز از کشور توسط خودروساز داخلی می باشد.پس بهتر که خروج ارز در قبال کالای با کیفیت تر باشد.
بهترین کار در شرایط فعلی واگذاری دو کارخانه به بخش خصوصی و دعوت از شرکتهای بزرگ برای راه اندای و بروز کردن خطوط موجود و یا جمع آوری خطوط قدیمی و تولید ات جدید می باشد که بنظر من عمرا دولت از این منبع درآمد چشم پوشی کند.پس نتیجه می گیرم که ما همیشه درجا می زنیم و هر روز بدتر از دیروز خواهد شد.
دلار در مرز پانزده هزارتومان تثبیت شود تا بورس رونق یابد و خودرو داخلی تا حدی گران شود تا تولید آسیب نبیند و خودرو خارجی نیز با ثبت سفارش مشتری توسط دولت وارد شود تا دلالها سواستفاده نکنند...ایران اسلامی سربلند باد
پاسخ ها
فرشاد
||
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
جناب سید احمد باقری
تثبیت دلار در قیمت 15 هزار تومان اسیب جدی به تولید کنندگانی که قطعه وارد میکنند و قشر ضعیف جامعه می شود ، از طرفی هم این قیمت ارز بازار را منحصرا در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار می دهد چون خرید خودرو های ارزان وارد شده توسط تعداد بسیاری از اقشار ضعیف امکان پذیر نیست، به این شکل که یک خودرو 7000 دلاری ارزان با قیمت بالای 100 میلیون ان هم بدون عوارض و تعرفه و هزینه ورود تمام خواهد شد، بحث همه دوستان روی ماهیت تولید خودرو با شرایط کشور است.
به نظر می رسد دلار هایتان باد کرده
سیاست قیمتگذاری از بالا و بدون توجه به شرایط تولید و هزینهها اصلا جواب نداده و بعلاوه خودروسازها و قطعهسازها رو در آیندهنگری و سیاستگذاری (اگه اهلش باشن البیته) دچار مشکل میکنه.
بنظرم برنامه جامعی لازم هست.
در شرایط فعلی با توجه به کمبود ارز، واردات هم مشکل هست. بعلاوه واردات هم باید با سیاست درستی انجام بشه بطوریکه بتونه هم تقاضاهای پاسخ داده نشده را پوشش بده و هم بتونه فضای رقابتی عادلانهای را برای ترغیب خودروسازها به ارتقای کیفیت ایجاد کنه.
هر فرمول یا برنامهای هم که قرار هست باشه باید خیلی منعطف و متناسب با شرایط بازار باشه.
مثل الان نباشه که مدتهاست قیمت خودرو در بازار بالا رفته ولی هنوز تکلیف خریدار و تولید کننده و ... مشخص نیست.
تحریم هم خودش بخش بزرگی از مشکل هست. خوب تا این شرایط هست حضور سرمایهگذار و یا فناوری و یا خودروساز خارجی و یا هر چی در حدی که شرایط را متحول کنه ممکن نیست.
و ...