گرانی خودرو روی همه چیز اثر گذاشته و همه را گران کرده. راه ارزان شدن خودرو واردات خودروهای دست دوم بعنوان مثال از ۲۰۱۴ به بعد با حذف عوارض گمرکی است تا مردم مجبور نشوند برای پراید ۸ میلیون تومانی ۷۰ میلیون تومان بدهند. این انصاف نیست که در مدت یک سال خودرو ۳۰۰ درصد گران شود.
مورد تقاضا و تأمین خودرو یکی از مواردی است که حاصل بی کفایتی مسئولین اعم از ورارت صمت و سایر ارگانهای دست اندر کار از جمله سازمان حمایت و غیره میباشد. یقیناً آنچه در این بازار که یکی از بازارهای پر سود برای کسب درآمد میباشد اتفاق افتاده متأثر از وضعیت کلی نظام مخروبه اقتصادی کشور و اینه تمام نمایی از تأثیر تحریمها بر کشورمان میباشد. باید قبول کرد که جریان سرمایه متوجه این بخش ضربه گیر افزایش و از هم گسیختگی بازارهای مشابه دیگر از جمله ارز و مسکن و غیره میباشد. درست است ک ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود موجب این چنین آشوبهایی در بخشهای مختلف کشور شده و میشود ولی همین موضوع نیز نتیجه تأثیر تحریمها بر اقتصاد کشور است چرا که وجود حداکثر ۱۵۰ میلیارد دلار نقدینگی در کشوری با ۸۳ میلیون جمعیت و تولید نا خالص ملی ( داخلی ) حدود ۴۵۰ میلیارد دلار برای سال ۲۰۱۸ نه تنها نباید مشکلات به شرح بالا را ایجاد کند که باید در جهت کمک به چرخه اقتصادی بخصوص در تولید باشد که نیست. چرا ؟ چون تحت شدیدترین تحریمها قرار داریم . در این شرایط مجموعه نقدینگی کل کشور به مثابه موتور تخریب بخشهایی از اقتصاد کشور عمل میکند چون این سرمایه ( نقدینگی ) فارغ از سیاست هدایتی کشور بدنبال ساز و کار نرمال خود در دنیا یعنی کسب بالاترین سود در هر زمینه ممکن میباشد.در شرایط تحریم و فشار اقتصادی این سرمایه ( نقدینگی ) هرگز دنبال تولید نمیرود چرا؟ چون تحت شرایط حاضر و جاری در کشور حداکثر سود در تولید نیست. این سرمایه ( نقدینگی ) ترسوست. بخشهای بزرگی از آن پس اندازهای حجم وسیعی از آحاد مردم است ماحصل سالها تلاششان است که به راحتی به بازارهای غیر مطمئنی که در ید خودش نباشد اعتماد نمیکند. بخش بزرگ دیگر آن متعلق به سرمایه داران خصوصی و شبه خصوصی و شبه دولتی و ارگانها و غیره میباشد که اتفاقاً از بخش اول ترسوتر است و همراه با رانت ناشی از قدرت خود حوزه های کسب حداکثری سود و زمان مناسب حجوم به این حوزه ها را بهتر میشناسد و نأثیر گذار تر است.،اما چرا این بخش اخیر وجود دارد؟ این بخش از نقدینگی (سرمایه ) نتیجه مستقیم تحریمها و یا به عبارت دیگر مولود همین وضعیت است. چرا عده ای ادعا میکنند تحریمها برای کشور نه تنها تهدید نبوده که حتی فرصت هم بوده، درست نیست. برای کشور تهدیدی همه جانبه بوده و هست ولی برای عده ای فرصت بوده ، هست و خواهد بود. آنقدر که کشور به مذاکره داخلی برای برون رفت از تحریمها احتیاج دارد بیش از مذاکره با طرفهای خارجی است. پیش مذاکره ای برای یکدست شدن نظرات برای مذاکره نهایی.
کم عقلانه ترین روشها را بکار میگیریم و روش بدیهی و عاقلانه را نمیبینیم . تنها راه اینه که کارخانه همراه با بازار قیمت را بکشه بالا و حتی یک روز هم معطل نکنه هرچی بازار رفت بالا کارخانه هم درجا بره بالا ولی در عوض به روز تحویل بده خود به خود قیمت متعادل میشه
نمیشه با این کارا
همه چیز رو بازار تعیین میکنه تا زمانی که تقاضا هست که امری طبیعیه چون مردم انتخابی ندارند دلالان می تازند درسته میگن نخرید تا ارزون بشه بله درسته ولی همه میخوان ماشین داشته باشه پس تقاضا واسه خودرو هست
واردات هم که آزاد نمی کنن بنابراین با رشد منفی تولید خودرو و تقاضا زیاد نتیجه میشه همینی که میبینی
تمامی خودرو سازای ایران بد قولن
۴۰ هزار نفر تو ایران خودرو ۴۰ هزار نفر تو سایپا دست در دست هم یه پراید تولید میکنن و یه سمند و پژو
مدیراشون هم همچین باد تو غب غبشون میندازن که انگار ظفر رو فرستادن فضا
خخخخخخخخ
مردم ایران باید زور بالا سرشون باشه هرکس رو میبینی دو سه تا خودرو با کارت ملی این و اون میخره میزاره توی پارکینگ دلالی میکنه.. یه مجازات حبس یا اعدام این مشکل رو حل میکته
مردم ایران باید زور بالا سرشون باشه هرکس رو میبینی دو سه تا خودرو با کارت ملی این و اون میخره میزاره توی پارکینگ دلالی میکنه.. یه مجازات حبس یا اعدام این مشکل رو حل میکته