بازدید 42800

پيام سياسي «اغما» چه بود؟

اين چهره متظاهر و رياكار، تلاش مي‌كند با دادن شعارهاي مقدس، خود را داراي الهامات غيبي نشان دهد و با تملق‌گويي از دكتر پژوهان، تلاش مي‌كند خود را در قلب وي جا داده با تفرقه‌افكني بين وي و يار ديرينش، دكتر نائيني، از نفوذ، قدرت و اختيارات پژوهان براي مقاصد خود سوءاستفاده كند.
کد خبر: ۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۸ 14 October 2007

در حالي كه پخش سريال «اغما» در ماه مبارك رمضان از شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي، چندين ميليون بيننده را با موضوع اين سريال (الهامات) درگير كرده بود، گمانه‌زني‌هاي گوناگوني درباره پيام سياسي اين سريال انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، يكي از اين گمانه‌زني‌ها كه از سوي سايت «فردا» منتشر شد، دكتر پژوهان، نقش نخست سريال را نماد سيدمحمد خاتمي دانسته بود، در حالي كه جايگاه و شخصيت خاتمي و همچنين ويژگي‌هاي فكري وي، موجب مي‌شود اين شباهت ظاهري، تصادفي به نظر ‌رسد.

در اين حال، توجه عميق‌تر به متن فيلمنامه و حركت‌هاي حساب‌شده شخصيت‌ها، مي‌تواند در استخراج پيام اين مجموعه تلويزيوني كمك كند.

در اين مجموعه دكتر پژوهان كه به عنوان سهامدار اصلي بيمارستان، چهره‌اي باهوش، متواضع، باتوكل به خدا و مخلص در كنار دكتر نائيني دوست قديمي وي كه سابقه بيشتري از پژوهان دارد، مشغول فعاليت است، يكي از نيروهاي شيطان در لباس يك چهره ارزشي و مقدس‌، سعي در وسوسه او دارد.

اين چهره متظاهر و رياكار، تلاش مي‌كند با دادن شعارهاي مقدس، خود را فردي بااخلاص و داراي الهامات غيبي نشان دهد و با تملق‌گويي و تمجيدهاي زياد از دكتر پژوهان، تلاش مي‌كند خود را در قلب وي جا داده و پس از نفوذ مقطعي در دكتر پژوهان، با تفرقه‌افكني بين وي و يار ديرينش، دكتر نائيني، از نفوذ، قدرت و اختيارات دكتر پژوهان براي مقاصد خود سوءاستفاده كند.

اعمال «الياس» كه تغيير‌يافته «ابليس» در لباس ارزشي است، موجب طرد دكتر نائيني از بيمارستان و ادامه تلاش‌هاي وي نيز موجب رنجش و فاصله گرفتن ديگر اطرافيان و دوستان دكتر پژوهان از وي مي‌شود به ويژه كه الياس كه اشتياق زيادي به دروغگويي دارد، همواره به ديگران (چون دكتر نائيني و خانم عليپور)، اتهاماتي چون قدرت‌طلبي و ثروت‌اندوزي مي‌زند.

با ايجاد مشكلات بيروني براي دكتر پژوهان به دليل توصيه‌‌ها و سخنان الياس كه در نماد برخورد دادسراي جرايم پزشكي با دكتر پژوهان جلوه مي‌يابد و همچنين ترديد دكتر پژوهان در صداقت الياس، وي به تحقيق درباره كارهاي الياس مي‌پردازد و متوجه مي‌شود كه الياس اعمال بد را در پوشش خوب به وي توصيه كرده است.

علاوه بر انتخاب دقيق اسامي نظير الياس (نزديك‌ترين اسم ارزشي به ابليس)، دكتر پژوهان (چهره اهل تعقل و تفكر)، پوشش لباس بازيگران مجموعه كه دكتر پژوهان و دكتر نائيني در يك لباس، اما دكتر پژوهان با محاسني بلند، دكتر نائيني بدون محاسن است و در مقابل، ابليس خود را در لباس «الياس» با صورتي كاملا ارزشي و حزب‌اللهي معرفي مي‌كند، اما نسبت به احكام فقهي و مراجع تقليد، بي‌اعتناست، مي‌تواند به درك پيام سياسي «اغما» كمك كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۰
متن نامه دكترستار هدايت خواه نماينده مجلس شوراي اسلامي در شهرستانهاي بويراحمد ودنا و عضو كميسيون فرهنگي مجلس
به دكتر مظفر رئيس محترم شوراي نظارت بر صداوسيما براي پخش سريالهاي ماه مبارك رمضان
بسمه تعالي
برادرارجمند جناب آقاي دكتر مظفر
رئيس محترم شوراي نظارت بر صداوسيما
پس از اهداء سلام واداي احترام
همچنان كه استحضار داريد شبكه هاي مختلف سيماي جمهوري اسلامي هر ساله به مناسبت ماه مبارك رمضان اقدام به پخش سريالهاي به اصطلاح مذهبي مي نمايد تا با استفاده از فضاي معنوي اين ماه و آمادگي روحي مخاطبان دلهاي آنان را به سمت و سوي امور معنوي و ديني متمايل گرداند اما متاسفانه آنچه در ماه مبارك رمضان سال جاري اتفاق افتاد عكس اين مقصود بوده و به نوعي نقض غرض گرديده .بدين معني كه به نام سريالهاي مذهبي افراد و خانواده هاي متدين ومذهبي را ... و به مخاطبان اينگونه القا مي شود كه خانواده هاي مذهبي نابسامان و افراد مذهبي رياكار، مزاحم ساز ، سست ايمان و فرزندان اينگونه خانواده ها فاسد ، كلكباز و.. ميباشندو برعكس افرادي كه نه ظاهر مذهبي دارند و نه تظاهر و تقيه به آداب و مناسك ديني ، افرادي درستكارراستگو ، خوش اخلاق و...هستند.
در مجموعه ميوه ممنوعه خانواده حاج يونس فتوحي را كه نماد خانواده هاي مذهبي جامعه واهل مسجد ونماز و روزه و حجاب هستند ترسيم ميكند خانوادهاي نابسامان و از هم گسسته كه هر يك از اعضاي آن گرفتار مشكل يا بگويم انحرافي هستند.
" جلال " فرزند بزرگ خانواده فردي زبان باز، كلاش ، سودجو و متقلب بوده كه ظاهرا همسر و فرزندش در كنار او زندگي نمي كنند.
"سمانه" همسر بزرگ حاج يونس با شوهر خود مدام درگيري و دعوا داشته و كارش به قهر و طلاق مي كشد.
" سينا " پسر كوچك حاج يونس در دام شبكه هاي قاچاق و خريد و فروش مواد مخدر مي افتد .
"غزاله" دختر كوچك حاج يونس بون اجازه پدر و مادر از خانه خارج و بدون اذن پدر با جوان مورد علاقه اش كه در كار موسيقي است ازدواج مي كند.
همسر حاج يونس خانمي كارمند و بسيار گرفتار و البته پست طلب مي باشد كه به قول خودش ابوالمشاغل بوده و فرصت اشتغال را از جوانان بيكار سلب نمود.
و اما خود حاج يونس فتوحي فردي با ظاهر مذهبي ، مسجدي ، اهل نماز و روزه و خير خواه اما بسيار خودپسند و مغرور كه پس از سالها دين داري در دوران پيري در اثر مواجهه با دختر جوان اسير عشق او مي شود و نهايتا به دروغ و تهمت و رفتارهاي ديگر مبتلا مي گردد.
با اين توصيف قضاوت بفرماييد كهاين سريال مذهبي است يا ضد مذهبي ؟!
در سريال" اغماء" نيز تنها چهره مذهبي يعني دكتر طاها پژوهان تحت تاثير وسوسه هاي شيطاني قرار مي گيرد و اقدام به تجسس از امور شخصي مردم ، سوءظن ، پست طلبي و حسادت و رقابت هاي نابجا مي نمايد.
در سريال" شكرانه" نيز تنها چهره مذهبي يعني حامد سليم پور فردي ساده لوح و بي تدبير تصور مي شود ضمن اينكه نمايش دادن مكرر زنان بي حجاب و ظاهرا مسلمان تاجيكي محل سوال جدي است.ضمنا در همه سريالهاي اين ماه موضوع عشق و عاشقي و روشهاي غير شرعي و مشكل آفرين ازدواج يعني وابستگي هاي قبل از خواستگاري و تعبيرات زننده و بد آموز براي مخاطبان جوان از محورهاي اصلي است.
با عنايت به موارد مذكور تقاضا مي شود ضمن تذكر جدي به مسئولين اين رسانه و برخورد قانوني و مقتضي را مبذول فرماييد كه انشاء الله مرضي رضاي حضرت حق خواهد بود.
باسپاس

ستار هدايت خواه
نماينده مجلس شوراي اسلامي در شهرستانهاي بويراحمد ودنا و عضو كميسيون فرهنگي مجلس
1-داشتن یا نداشتن ریش هیچگونه ئربطی به ایمان یا عدم ایمان افراد ندارد چون یک امر کاملا شخصی است اولا و اختلاف بین مراجع درباره محاسن الی ماشاءالله ثانیاوپزشکانی را در دوران جنگ میشناسم و می شناسیم که بدون محاسن و با کراوات فقط زمان نماز از اتاق عمل بیرون می آمدند و هیچ نیازی هم به ظاهر سازی نداشتندو هنوز هم ندارند.وامابعددرمورد آن دوستی که قضیه را به خاتمی ربط داده بوده است اگربخواهیم مقابله کنیم باید گفت این روزها مصداق واقعی دروغگویی ،عومفریبی و تغییر رویه دادن و خلف وعده و........... شخص شخیص ...است که با استفاده از تمامی حقه های شیطانی و درحالیکه دارد مملکت را می فروشد به مردم القاء مینماید که ما ....... البته جز اینها هم حرفهایی است که باید در زمان دیگری گفته شود اگر گوش شنوایی باشد و شما هم جرات نوشتن را داشته باشید
سريال خوب و با مضمون متعاليي بود .دست عوامل تهيه اش درد نكند.
با سلام
پیام واضح بود.ممنون
درود بر شما

جالب اينك هم ولايتي الياس فرزند روح الله بود ودر تاريخ 16 بهمن 1357 بدنيا امده بود !!!!
درود بر شما

جالب اينك هم ولايتي الياس فرزند روح الله بود ودر تاريخ 16 بهمن 1357 بدنيا امده بود !!!!
الیاس همان رامین مشاور احمدی نژاده...
نظر خوانندگان دربارهٔ شباهت الیاس به عبدالکریم سروش چیست؟ گفته‌های الیاس دربارهٔ پوستهٔ دین و عمق دین را به خاطر بیاورید. آخرش هم که الیاس شیطان از آب درآمد! چه‌طور بود؟
1-ضمنتشكر از زحمات دست اندر كاران توليد و پخش سريال هاي (ميوه ممنوعه،اغمائ،يك وجب خاكو شكرانه)نكات زير ميتواند درتجارب آينده مثمر ثمر باشد.
1-سريال را بافرصت كافي بسازند تا هنرمندها بتوانند كاملاًدر ايفاي نقش خودشان مسلط و طبيعي نمايش بدهند.
2- در ارائه موضوعات اخلاقي نقش هاي مثبت را را از هنرپيشه هاي خوش تيپ و خوش برخورد و موفق انتخاب كنند. مانند سريال سريال جواهري در قصر كه قهرمان فيلم علاوه برظاهر برازنده در تمام نقش ها صفات اخلاقي (تلاش،پشتكار،مردم داري،گذشت،رعايت احترام به قانون،وفا به عهد،دفاع از مظلوم،حامي عدالت،دوري از اختلاس و توطئه،ايثارو دوري از حب دنيا و مقام....) در كمال مطانت اجرا ميكند .عليرغم اينكه مسلمان و شيعه نيست.
3-در تهيه فيلم هاي با داستان هاي قراني از هنر مندان روحاني استفاده كنند.چراكه تاثير يك فيلم خوب براي يادگيري از هزاران ساعت سخراني موثرتر است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم