بازدید 8798
یادداشت؛

واردات خودرو، چرخ زندگی كارگرايرانی به مخاطره می‌اندازد

هيوا مشرقی
کد خبر: ۱۰۰۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱ 05 October 2020

آیا از نفس افتادن تولید داخل، وقتی به قیمت بیکاری هزاران هزار نیروی کار ایرانی و رونق گرفتن بازار واسطه گری تمام مي شود، قادر خواهدبود تا رفاه اجتماعی و استقلال اقتصادی کشور را تضمین نماید؟ وقتی رهبری معظم انقلاب در هر فرصت و تریبون، ملت را به خرید کالای ایرانی و مصرف تولیدات داخلی فرامی خوانند و تنها راه خلاصی از سلطه اقتصادی کشورهای غربی را در تناوری و شکل گیری « اقتصاد مقاومتی و جهش توليد » هجی می کنند، آیا واردات خودرو قادر خواهد بود تا خودکفایی ملی و استقلال اقتصادی کشور را ببار آورد؟

آیا کشورهای پیشرفته دنیا نیز در دوره ای که مشغول به گذار بوده اند از فرمولِ غاز بودن مرغ همسایه استفاده کرده اند؟ مگر ماهاتما گاندی نبود که وقتی فهمید جنس نخ لباس هندی ها، انگلیسی است، اعلام کرد تا زمانی که کشورش در تولید نخ به خودکفایی نرسد، دیگر لباسِ دوخته شده نمی خرد و نمی پوشد، بلکه ترجیح می دهد از بوریایی نادوزی استفاده کند که مطمئن است توسط هموطنان خودش تولید شده است؟

مگر آلمان ها نبودند که پس از جنگ دوم جهانی، وقتی همه کشورشان با خاک یکسان شده بود، حاضر نشدند از بیگانه گندم بخرند و قوت لایموت شان، با دستان کسی غیر از آلمانی تولید شده باشد؟ آن ها عهد بستند تا زمانی که گندمِ آلمانی درو نشده، در حیاط خانه شان سیب زمینی می کارند و می خورند، اما ننگ نان خارجی را به خویش نمی خرند!

این چنین الگویی است که هند را هند و آلمان را آلمان کرده است. در هیچ کجای دنیا نمی توانید سراغ بیاورید که ملتی، با «نه» گفتن به دسترنج فرزندان خویش و آغوش گشودن بر تولید بیگانه توانسته باشد، مرزهای استقلال و استغنای ملی اش را درنوردیده و برای مردم دیگر نقاط دنیا نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

واردات خودرو، چرخ زندگی كارگرايرانی به مخاطره می‌اندازد

برای واردات چي ها مهم نیست چرخ هر خودروهاي خارجي که در خیابان های این شهر می چرخد، چرخ زندگی چند کارگر ایرانی را از حرکت بازمی ایستاند؟ برای شان اهمیت ندارد هر دلاری که برای واردات یک خودروی خارجی از کشور خارج می شود، چه اندازه چرخه پیشرفت مملکت کُند می کند؟

آن ها متوجه نیستند دلارهای بی زبانی که باید صرف توسعه زیرساخت های کشور شود، صرف گسترش رفاه عمومی، آموزش و پرورش، بهداشت، آموزش عالی، راه، مخابرات، فناوی اطلاعات و...، حالازمزهاي هايي است كه قرار است خرج واردات خودرو شود که هیچ مزیتی نسبت به مشابه داخلی اش ندارد.

آن ها نمی خواهند به این پرسش پاسخ دهند که مگر خودروسازان مطرح دنیا، از همان ابتدا خودروساز به دنیا آمده اند؟ نمی خواهند بگویند چند ده سال وقت و چه مقدار سرمایه صرف شده تا آن خودروساز نامی، جایگاه و برند امروزی اش را به دست آورده است؟ چرا نباید فرصت بالندگی را در سایه حمایت از تولید ملی، برای مهندسان و طراحان داخلی ایجاد کنیم و به آن ها اجازه دهیم با خلاقیت و نوآوری، برای سرزمین شان افتخار بیافرینند؟

واردات خودرو در شر ايط تحريمي كشور در مضيقه ارزي براي واردات دارو است ، خیانت به اقتصاد ملی خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۳۷
عدم واردات هم به نفع رانت خواران است و به ضرر جانی 80 میلیون نفر تمام میشود .
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
این حرفها اصلا درست نیست. کارخانه بنز آلمان رو نمیشه با لادای شوروی مقایسه کرد. بیایید ببرمتون تو خودرو سازی تا ببینید چه عجوبه هایی هستند. فقط حقوق میگیرند و از کار خبری نیست. هر کی خواست بیاد من ببرمش تو خودش ببینه. مگه می تونید کار جدید انجام بدید؟ چرا بعد از 100 سال هنوز پراید تولید میشه؟ یک کم چشمتون رو باز کنید. اینا خودرو سازی نیستند. سواد خودرو سازی ندارند. تخصص ندارند. هیچی ندارند.
واردات خودرو شاید چرخ زندگی بعضیا را بهم بریزه .اما وارد نشدن خودرو باعث مرگ و میر فراوان به علت خودرو های نا ایمن داخلیه
آقا این چرخ رو بخابانید و حقوق کارگران رو بدید ما کاملا راضی هستیم
79 میلیون آدم فدای 2 میلیون
چند ده سال نیاز است تا صنعت خودرو پیشرفت کند.
حمایت از تولید رو باید اول سران کشورها ارج نهند و از تولیدات داخلی هرچند نامرغوب استفاده کننده تا بقیه مردم هم دنباله روی کنند.
آقاجان ما ملت بدبخت حاضریم ماشین خارجی وارد بشه به قیمت بین المللی ، یه مبلغی هم بهش اضافه بکنن به عنوان حق کارگران و مدیران بیکار شده سایپا و ایران خودرو . این خودرو های تولید داخل(گاری) که سالیانه چند هزار نفر از همین ملت رو میکشه و بیچاره می کنه چه ارزش حمایتی داره ؟ دست بردارید از این خبرهای ضد انسانیتون. دست بردارید از این شعار های پوچ و بی ارزشتون . اگر صنعت خودرو سازی که 50 سال فعال باشه و بعد از 50 سال این باشه ، 500 سال دیگه هم بهتر از این نمیشه. بله آلمان تنها چند سال بعد از جنگ تو تنگنا بود نه 40 سال . المان 30 سال بعد از جنگ دومین اقتصاد و صنعت دنیا را داشت. ما چی ؟ کجا هستیم ؟
با همین توجیه مسخره و استفاده از اسم کارگرا، یه مشت آشغال از رده خارج بی کیفیت رو با قیمتای گرون و هزارتا بازی به مردم میندازین. جون اونایی که توو این ماشینای بدردنخور از بین میره چی؟ اونایی که ناقص میشن چی؟ وقت و هزینه ای که بخاطر عدم کیفیت ماشیناتون هدر میره چی؟ شماها نمیخواین از سود هنگفت این انحصار دست بکشین وگرنه نه به فکر کارگر هستین نه مردم
لطفا بررسی کنید نویسنده این مطلب ماشین خود و بستگان درجه یکش چه مدلی است ایا از اشغال های تولید داخل استفاده میکنند . ضمنا به ایشان بفرمایید تئوری اختراع چرخ از نو ایشان فقط فساد و رانت ایجاد میکند و بس ما باید قطعه ساز خوبی بشویم که خود توسعه تولید خودرو را در پی خواهد داشت مثل مدل عملی اجرا شده در کشور ترکیه کار اقتصادی با حرکت های شعاری این دوستان به ترکستان رسیده است
آیا فروختن ارابۀ پوست‌پیازی مثل پراید و پژو و گرفتن جان مردم خیانت است یا حفظ جانِ مردم با آزادسازی ورود ماشینهای عالی با استاندارد جهانی.
برو عموی تابناکی بی‌غم! خودت بنز و پورشه سوار می‌شی داری به ما درس اخلاق و حمایت می‌دی!
ماشین رو سه برابر قیمت تمام شده به مردم می‌فروشید و بعد از مقاوت و ... دم می‌زنید؟!
دست از سر مردم بردار تابناک. برو یقۀ رانت‌خواران و آقازاده‌ها و نماینده‌های مجلسی رو بگیر که لالند و چیزی دربارۀ جان مردم و رفاه نمی‌دانند.
واردات خودرو، چرخ زندگی كارگرايرانی به مخاطره می‌اندازد???

با این قیمت و کیفیت زندگی تمام مردم به مخاطره افتاده ....
لازم است مقایسه ای بین تولید ،کیفیت و قیمت نسبت به درآمد مردم در کشورهای پیشتاز خودرو و دنیا داشته باشید.
همینطور بفرمایید از معایب و مضرات انحصار ، صف های طولانی خرید خودرو و ..........
الان 40 ساله همینارو دارین میگین...دیگه تکراری شده حرفاتون....
الان دلارهای مملکت صرف آموزش و توسعه میشه؟ چی توو این مملکت شبیه آلمانه که این موضوع رو با اونا مقایسه میکنین؟ چرا رفاه زندگی و دستمزد و خودروهایی که دارن و جاده هاشون رو مقایسه نمیکنی؟
اگه کارگرها برند خونه و بیکار بشینند و از مردم و شرکتهای بیمهحقوق کامل بگیرند و در ازای اون واردات خودرو مثل همه دنیا بشه، باز هم از نظر جانی و مالی به سود مردم است.
با انحصار خودرو در داخل هر سال بیشتر از جنگ تحمیلی کشته می شوند.چقدر خانواده داغدار.چقدر خانواده معلول.
واردات خودرو باعث رقابتی شدن و افزایش کیفیت می شود.
مثل هند هم خودروسازی ها به قطعه سازی تبدیل شوند و کارگران همانجا مشغول به کار شوند
الکی بهانه کارگر را نگیرید
این در شرایطی گفته می شود که التهابی در کشور وجود نداشته باشد و توان تولید بالا باشد
الان باید آب روی آتش ریخت تا بازار آرام بگیرد
بله مطلب بسیار مهم و درستی است اما آن کسی که باید به آن توجه کند مسئول محترم است در تولید و تصمیم زیرا همیشه بزرگترین خسارتها در اتخاذ تصمیم صورت می پذیرد که گاهی هم بوی خیانت می دهد. تا وقتی که سلسه مدیران این است و هدایت تولید و بازار را در دست دارند همه چیز همین است. و هرگز درست نخواهد شد. پراید که همه چیزش ایرانی است 130 میلیون ؟؟؟؟؟
فقط بيكاري اين دو تا كارخانه ورشكسته مهمه اين همه كارخونه تعطيل شد چندتاشو كه همين بغله ميشمرم
كارخانه چيت سازي ري- كارخانه چرم سازي زوك- كارخانه پنبه پاك كني ورامين- كارخانه وارنا و هزاران كارخانه ديگر
اونا ادم نيست فقط خودروسازها كه با چپاول سرمايه مردم و انحصاري بودن توليد و عدم وارادت آزاد نه انحصاري به حيات خود ادامه ميدن مهمن يه چيزي بگين ادم باور كه
چرخه زندگی کارگران یا راه دلالی و مفت خوری رانت خواران را؟؟؟؟
چند تا کارگر در سوله های مونتاژ خودرو بازان داخل ایران بردگی می کنند؟؟؟؟
اگر رانت این دلالان شرکت های پژو و رنو و چند بنجول دیگر از جمله چینی ها بداشته شود، قطعا راه برای اشتغال مفید تعداد بیشتری از مردم فراهم می شود. و آنهایی که اهل تولید واقعی هستند در کشور جرات سرمایه گذاری پیدا می کنند.!!!
درسته خودروسازهای دنیا از اول خودرو ساز نبودن ولی چقدر طول کشید خودرو ساز شدن واینجوری با اعصاب وروان ملت خودشون بازی نکردن منت سر مردم نزاشتن به فکر منافع خودشون نبودن ومردم را ندوشیدن
سالهاست که همه به دنبال سوال پاراگراف ماقبل آخر هستیم، ولی توجه داشته باشید که دلارهایی که با ممنوع شدن واردات از کشور خارج نشده، صرف تولید هم نشده ، متاسفانه بسته بودن واردات فقط بازار را برای خودروسازان انحصاری کرده و مصرف کننده تنها زیان آن را می بیند.
بی کیفیتی خودرو داخلی، تکنولوژی ها قدیمی، ایمنی ضعیف از ثمره ها این انحصار گرایی است. بله واردات خودرو ها چینی که در هیچ جا دنیا خریدار نداره . این انحصار گرایی و رقابتی نبودن 40 سال باعث آسیب دیدن مردم و بوجود آمدن باند بازی در خودروسازی ما شده است. نمونه پژو 206 که تولید آن برای سال 2000 است یا پژو پارس که بدنه پژو 405 برای سال 1987 است. تمام متن نوشته شده حمایت از این باند بازی است که شکل گرفته است.
شما هم شدی روحانی؟

تو آلمان هم خودروسازها خون مردم رو تو شیشه کردند؟ تو آلمان واردات خودرو ممنوع شد؟

برای اینکه منافع خودروسازها تامین بشه از کارگر ایرانی مایه نذار عزیز من ، کارگر ایرانی الان دوچرخه هم نمیتونه بخره
42 سال است همین ها را تحویلمان می دهید و هیچ امیدی برای بهیود نداریم! راهمان غلط است!
و این بود انشای من.
معلم : پسرم انشای شما تخیلی است و با واقعیات سازگار نیست. مجدد بنویس
خانوم عزیز نون خوردن این چند هزار کارگر به قیمت بدبختی ملیون ها نفره.تولید داخلی که جان مردم رو به خطر میندازه و جیب مردم رو خالی میکنه بهتر که درش تخته بشه.
در ضمن آلمان رو مثال زدید اونا هم 10سال این کار رو کردن نه 40 سال.بازار انحصاری فساد میاره همونطور که الان شما باید یه ماشین با کیفیت 30 سال قبل رو به قیمت ماشین روز دنیا بخری.آش کشک خاله مون هم هست
اشکالی نداره دلاری بفروشید شما که مایل به افزایش نرخ دلار در تولید محصولات هستید آب برق گاز و نفت و فولاد و ...
و نیروی کار را به قیمت دلار نیمایی محاسبه کیند و با این نرخ هم به صورت دلاری قیمت گذاری کنید و بفروشید
اتفاقا تنها راهکار موثر جهت بهبود وضعیت زندگی میلیون ها ایرانی واردات خودرو هست تا کی باید مردم زیان مالی و جانی به خودرو سازهای داخلی با این تحلیل های بی ارزش و سفارشی شما بدهند
داداش با همین حرفای صدمن یه غاز سالها و سالهاست به نام کارگران خودروسازی و به کام سرمایه داران از خدا بیخبر و آقایان و آقازاده ها، مردم ایران رو به گروگان گرقتید و هر قیمتی دلتون میخواد رو ماشینای گاری میذارید. نه تنها فشار مالی روی دوش مردم براتون مهم نیست بلکه جون مردم هم براتون ارزش نداره.
یک سوال: چند کارگر در ایزان خودرو و سایپا مشغول بکارن و چند کارگر بیرون از این دو شرکت؟ کارگرهای غیرشاغل در خودرو سازی آدم نیستن؟ حق زندگی ندارن؟ این توجیه ها هیچ آدم عاقلی رو توجیه نمیکنه....
سوال اینجاست به فرض صحیح بودن فرضیات مقاله حاضر، چند نفر رو فدای چند نفر میکنیم؟
این مقاله شما وقتی درسته که ۴۰ سال زمان و اینهمه کشته و آلودگی نتیجه نباشه
اگه میبینین کره ۴۰ سال پیش پنج سال واردات ممنوع کرد واقعا به فکر تولید و صادرات بودن با تلاش و پشتکار و از کمپانی های بزرگ جهان کمک گرفتن
در مورد خودروسازی ایران اگه ۴۰ ساله دیگه ام واردات نباشه به علت منفعت طلبی و دید لحظه ای هیچ اتفاقی نمیوفته کما اینکه الان در تحریم مثلا سایپا رفته یه خودرو درجه دو چینی شاسی بلند به عنوان تولید داخل آورده
تنها راه اینه واردات باز شه با تعرفه بسیار پایین در این صورت دو خودروساز احساس خطر میکنن و می رن دنباله تکنولوژی تا کارخانه تعطیل نشه
گارگر ایرانی میتونه تو کارخانه رنو یا فیات یا میتسوبیشی که داخل کشور مستقر شده کار کنه و با قرارداد درست تکنولوژی ام یاد بگیریم
یادمون نرفت چه شرکتهایی مستقل میخواستن کارخانه بزنن اینا نذاشتن
سرعت تکنولوژی به سرعت باده و این مملکت هنوز عده ای دنبال پر کردن جیبشون با خیانت به هموطن هستن
دروغ بر شما
با تمسک و توجیه بساط ظلم و جور رو ادامه بدین؟
مگه من ایرانی چی از یک خارجی کم دارم که باید خودرو بی کیفیت رو چن برابر قیمت خریداری کنم؟ از حقوق مالیت بدیم و برا خودرو حمایت کنیم تا کی؟
چرا یک نفر بین شما و مسئولین نیست که به مغزش فشار بیاره مبادا متوجه اشتباه چهل ساله صنعت خودرو بشه؟
تسهیلات دولتی به خودرو سازها بدین تا از ورشستگی در بیان و بیشتر اختلاس سازمان یافته انجام بدن...
پولی که میهخوان برا ورشکستگی و ضرر سالانه به خودرو سازها پرداخت بشه به کارگرا بدین و این ماشین های قاتل و غیر استاندارد رو از سر ملت باز کنین
به نظر من اگر یک کشور خارجی صفر تا صد تولید خود را در ایران انحام دهد و صدرات نیز داشته با ارزش آن بهتر از این فغون سازان است که تمامی قطعات خود را بدون هیج تغیر کیفی از خارج به اسم ایرانی وارد می کنند. همان تعداد نیروی شاغل اگر کشور خارجی با اصول خود از داخل قطعه یخرد .گارگر به کار خواهد گرفت. و حقوق خوبی نیز می دهد. هم بازار خارجی دارد و هم خودرو ارزان خواهیم خرید. یک فرد الان باید چند سال کار کند تا یک خودرو بخرد. این گرانی صرف کیفیت زندگی کارگر می شود. باند های فرغون ساز این مطلب را الغا می کنند. واردات خودرو هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند.
این فروش های قطره چکانی دربرابر انبوه تقاضا هیچ هست
بدرک نیمتونیم تولید کنیم نمیشه که من تا ابد در حسرت پراید بمونم بخطار صد هزار نفر هشتاد میلیون اذیت کنید خداار خوش نمیاد
تو خودت که این مطلبو نوشتی چند تا سانتافه و ماشین مدل بالا داری برای مسافرت خودت ایا حاضری با ارابه مرگ پراید که 130 میلیون شده بری مسافرت /
این نا کجا اباد تا کجا چرا نظر عموم مردم را اعلام نمیکنی چون جیب عده ای خاص با ممنوعیت واردات پر می شود و دل شما بر هیچ کارگری نسوخته و نخواهد سوخت
حرف مفت میزنید تا جیب ملت را خالی کنید .
دیروز تو سایت فروش ماشین تو قبرس نگاه میکردم . هیوندا توسان 2007کم کارکرده 150میلیون قیمتش بود
تو ایران همون ماشین الان 700میلیونه .
سانتافه 2010 حدود 290تومن بود . تازه با پوند 38هزارتومنی حساب کردم .
انحصار خون ملت را تو شیشه کرده و فقط یک عده را ثر وتمند و ملت را با اهن پاره های بی کیفیت فرستادن به استقبال مرگ است .
بله درسته مرسی که حس میهن پرستی ما رو برانگیختی
ولی تو همون آلمان دیگه هر روز یه مدیرش اختلاس نمی کرد یا خودرو سازیش 40 سال در جا نمی زد و یسری تابوت متحرک را دست مردم به چند برابر قیمت نمی داد
نوشته در آخرش این امضا را کم داشت:


با تشکر و تقدیم احترام

دبیر سندیکای مافیای خودروسازان داخلی
بهتر بگین پاداشهای مدیر های رده بالا به خطر میندازه ، و با این جمله این خودروسازها چه ضربه ها که به مردم نزدن ،
آلمان مردمش و مدیراش با ایران قابل قیاس نیستن اونا علاوه بر اینکه به دنباله سود هستن با ساختن خودرو خوب از کار خودشون و خدمت به مردم و رفاه مردم لذت میبرن ، برا همین به اینجا رسیدن و این سنت خدا است
نه اینکه از کیفیت بزنن برا سود بیشتر و یا برن با بنجل های چینی قرارداد ببندن که بعد تحریم در برن
از بیخ و بن مقاله غلط و بی اساسی است ، خیلی بیشتر از چند ده سال که به خودروسازان زمان داده شده است ، از همه مهمتر اینکه خودروسازی ویترین صنعت کشور است و اکنون صنعتگران کشور به واسطه هنر نداشته خودروسازان بدنام شده اند ، من تولید کننده هستم ، هر جا برای بازاریابی اقدام میکنم همه از جنس ایرانی دلزده هستند و اولین نمونه هم خودروسازی را مثال میزنند که این خود باعث ورشکسته شدن تولیدکنندگان ایرانی میشود که بیکاری هم از عواقب آن است . نگران خروج دلار هم نباشید چون همین الان هم دلارها توسط نامدیران خودروسازها در هتلهای آنور آب خرج میشود و هیچ عایدی هم برای ما ندارد .
آخه استاد اگر واردات نباشه که وضع میشه این . باید لگنی مثل پراید روبخریم 130 میلیون یا توی نوبت رانا رابخریم 145 میلیون وقتی که واردات نباشه وانحصار در اختیار 2 تا کارخونه باشه ضررش صد در صد متوجه مردم بیچاره است .
متاسفانه وقتی عامل زمان را از سیاست گذاری ها برداریم، همه سیاست گذاران موفق بوده اند!!
آلمان ها هم بعد از جنگ گندم نخریدند، ولی چند سال؟ چه برنامه ریزی داشتند؟ و ...
الان واردات خودرو مثل قبل واقعا چه تعداد کارگر را بیکار می کند؟
قبلا هم خودرو وارد می شد و ایران خودرو و یایپا هم خودرو خودشون رو می فروختند. هر کدام در یک کلاس مجزا.
الان به نظر شما با این شرایط گرانی خودرو که اثرات روانی آن موجب به هم ریختگی سایر بازارها هم شده، به نفع کارگر است؟؟
این مطلب نوشته مافیای خودرو هست! چهل ساله که با همین حرفا خون ملتو تو شیشه کردن و هر بلایی خواستن سر ملت آوردن. ملت دیگه خام این حرفا نمیشن!
مشکل اصلی خودرو ساز، اطمینان کاذبی است که در سایه انحصار برایش ایجاد شده و این فقط باعث افزایش فساد و ریخت و پاش در این صنعت شده
با این توجیه مسخره حسرت یک ماشین درست و حسابی باید به دل مردم بماند
چند گرفتی این متن رو نوشتی، فروش خودرو در ایران به دست مافیا خودرو اداره میشه ،زمانی هم که کشور به این حالت تحریم نبود بازهم انحصار خودرو باعث شده بود که واردات خودرو آزاد نباشد. بیخودی معیشت کارگرهای شرکت های خودرو ساز بهانه سوء مدیریت چهل ساله خود نکنید ، اگر شما می خواستید در 40 سال می توانستید چندین خودروی 100 درصد ایرانی مشتری پسند بسازید و علاوه بر جوابدهی به تقاضای داخلی ، صادرات هم داشته باشید.
این واردات چی ها چه کسانی هستند؟ آیا از مردم قشر ضعیف و متوسط هستند؟ آیا افراد گمنامی هستند که شروع به واردات در حجم بالا کرده اند؟ آیا افراد بی کس و کاری هستند که با چند میلیون تومان در دستشان اقدام به واردات کرده اند؟
آیا کسانی که شکایت شخصی داشته اند توانسته اند تولیدی ها را تعطیل کنند؟ آیا مردم عادی اقدام به تعطیلی کارخانه ها، موسسات خدماتی و ... شده اند؟
همه ی این افراد از خود دولتی ها و باند بازی دولتی و ماقیای دولتی و رانت توسط دولتی ها شروع شده اند و ادامه یافته اند!!!!!!!!!! تعطیلی تولیدی ها و کارخانجات به دست بانک ها، ارگان های دولتی و سازمان های دولتی انجام شده است. چرا مردم را مسخره می کنید؟ چرا مردم را جاهل و نادان و عقب افتاده و نفهم حساب می کنید؟
این مطلب کاملا شعاری است/چند روز پیش رفته بودم استانبول.در شهر تماما خودروهای آلمانی،فرانسوی و اندکی انگلیسی آخرین مدل بود.هوا بسیار تمیز و فاقد آلودگی کشنده،بنزین بسیار خوب ولی چرخ اقتصادش نخوابیده و بسیار هم از ما بهتره/دوست عزیز :تا صنعت خودرو سازی ما رقیب نداشته باشه وضع به همین منوال خواهد بود تولید خودروهای قاتل وآلوده کننده هوا و با قیمت بالا تا رقیب نداشته باشد رشد نخواهد کرد پس باید درب ها را باز کردسرمایه گذار اروپایی و امریکایی را در کارخانه های ایرانی سهیم کردتاشاهد رونق اقتصاد و رفع بیکاری شد
چطور به فکر شغل کارگرایرانی هستید اما بفکر امنیت جانی رانندگان خودروهانیستید
چطور بفکرمیزان سوخت مصرفی بیشترخودروهای ایرانی نیستید
چطوربفکرآلایندگیهای زیست محیطی وبه طبع آن انواع مرض های ناشی از الایندگی وهزینه های ان نیستید
این متن هم توسط خودروسازان تهیه شده که 40 سال دارن اشغال تحویل مردم میدن. چینی ها تا 40 سال پیش دوچرخه هم به زور می تونستن تولید کنن الان مردم کشور غنی ایران باید ارزوی سوار شدن همین ماشینهای چینی رو داشته باشن. لعنت به مافیای خودروسازی
تابی جون حرف شما درست...
اما زمانیکه بعضی ها از این ممنوعیت واردات خودرو دارن نهایت سوء استفاده و میکنند و هر فرغونی و با تکنولوژی چهل سال قبل با قیمت های نجومی و ایمنی وحشتناک به خلق اله میندازن چرا باید تاوانش و من و مردم عادی بدن ؟؟؟؟؟ خودشون که به روز ترین ماشین ها و سوار میشن.... تولید داخل فقط برای منه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
"و عدم واردات ان چرخه زندگی ایرانی را نابود میسازد"
چه بسیارند ایرانیانی که در کوچکترین تصادف در این شبهه اتومبیلها جان خود را از دست دادند
براستی بیش از ۵۰ سال فرصت برای خودروسازی در ایران کافی نبوده است؟
به درك.چرا مردم بايد نابود شوند تا عده اي كار داشته باشند.مي خام نداشته باشند.هر بنجولي بده به مردم.بذاريد وارد بشه تا جان هفتاد ميليون در امان بمونه در عوض عده اي كارشون از دست بدن.بدن
در این کشورهایی که گفتید، همه چیز در خدمت اقتصاد است.
آیا در کشور ما هم چنین است؟
بلد
معلوم شد قیمتهای بالا هم تقصیر کاگرها هست
با وجود مدیریت حاضر که بعد از گذشت بیش از 50 سال، خودروسازی ها توان تولید حتی موتور وانت یا پراید را ندارند و با توسل به انحصار خون مردم را توشیشه می کنند بهتر آن است که واردات آزاد شود تا حداقل انگیزه رقابت پیدا شود مسلما اگر خودرو سازان ما خیال پیشرفت داشتند و فقط به فکر چپاول جیب مردم نبودند قطعا 5 سال هم کافی بود چه برسد به 50 سال توضیحاتی که ارائه نموده اید نوعی عوام فریبی است .
سلام باید بخاطر حداکثر 1 میلیون نفر کارگر خودرو سازی 79 میلیون نفر بقیه کشور نابود کنیم با خودرو های بی کیفیت و گران اونها انسانند بقیه انسان نیستند دشمن هستند؟!
جان هموطنان هم بسیار مهمتر از سود مافیای خودروساز بنجل و بی کیفیت است
است. بیجهت مرثیه خوانی نکنید که دست همه شما رو شده
خانم با نام مستعار هیوا مشرقی!!
شما برداشت از خیانت نسبت به واردات خودروی با کیفیت با کسانی که جان عزیزانش ن رو با همین ارابه ها از دست دادند خیلی خیلی فرق میکنه
حمایت از تولید ملی به بهای کشته شدن هموطنان،!
واردات خودرو، چرخ زندگی كارگرايرانی به مخاطره می‌اندازد!!!!! مگه اززندگي كارگران چيزي باقي مانده؟!!!! دروغ ميگيدكه بفكركارگران هستيد!!!!!!!!
گاندی خودش هم کالای خارجی اسفاده نمیکرد آیا مسئولان حاضرند سوار ماشین خارجی نشوند؟
خودرسازهای دنیا خودرو را به چه قیمتی میفروشند ؟ آیا آنها هم برای اینکه قیمت خودرو در بازارها بالا برود عرضه خودرو به بازار را کم میکنند؟
برای رقابت پذیری خودرو مسئولان چه اقدامی کردند ؟
آیا بقیه دنیا هم وادات خودرو را منع کردند ؟ آیا کیفیت خودروی خارجی را با داخلی برابر میدانید؟
الان که در دنیا تکنولوژی ساعت به ساعت تغییر میکند و قیمتها پایین می آیدچرا قیمت خودرو در اینجا با دستمزد کارگر و درآمد مردم سنجیده نمیشه ؟
کاگر بیچاره هم بهانه برای روپوش گذاشتن به ندانم کاری مسئولان است
اصلا معلوم شد قیمت بالای خودرو هم تقصیر کارگران هست
1-اولا خودرو های خارجی نسبت به داخلی کاملا دارای مزیت هستند و این بر کسی پوشیده نیست
2- چقدر دیگه زمان نیاز هست که مونتاژ سازی های ما(شما بخون خودروساز) خودشون به یه سطح قابل قبولی برسونن
3- نظر مردم در این مورد چیه؟
4- چقدر هزینه کشته شدن و مجروح شده مردم باید بشه تا شما فک کنی این صنعت اهمیتش کمتر از زیرساخت ها نیست
5- کارگر تو کجای این کشور اهمیت داره که الان از کارگر برای مونتاژ کاری (خودروسازی ) مایه میزاری
6- نویسنده همین مقاله الان ماشینش چیه؟ اگه ایرانی هست مثل من قطعا توان خرید ماشین خارجی رو نداره
راست میگه الان وضع کارگر توپه

بخورید و از هم تعریف کنید آیه اول کتاب اختلاس!
سال هاست که این آدما برای ادامه دادن به دزدی های خودشون، کاگران رو پیش میکشن. خیر، اگر ماشین باکیفیت باشه با قیمت مناسب اون کاگر هم سود میکنه و در فروش قطعات یدکی و نمایندگی های اونا مشغول میشه.
اگه بیکاری هزاران نفر برای شما مهم است کاش برای جان میلیون ها نفر که به خاطر خوردو بی کیفیت در خطر است هم یادداشتی می نوشتید
سوئیس خودرو تولید نمیکنه، اتریش خودرو تولید نمیکنه، سنگاپور ..... ولی همگی از ثروتمند ترین کشورها هستن، کارگران در صنایع دیگه هم میتونن مشغول خدمت بشن. وقتی نمی توانید یک خودرو با کیفیت متوسط تولید کنید، چه لزومی هست اصرار بر تولید باشه؟ بله اگر تولید کننده خوبی میشدیم، حرفی نبود، ولی با سابقه 50-60 ساله در مونتاژ خودرو بهتره فکر کنیم چرا در اینجا قرار گرفتیم.
قرار است خرج واردات خودرو شود که هیچ مزیتی نسبت به مشابه داخلی اش ندارد.??????
فقط کسانی از خودرو داخلی دفاع میکنند که دارن ازش نون خوبی میخورن
هیچ ادم بیطرفی نمیتونه این حرف نویسنده رو تایید کنه

جوری مینویسید بیکار شدن کارگر انگار با قیمت خودرو داخلی کارگرای داخلی دارن نون میخورن.....اره لابد سود این قیمت گرون خودرو ها مزخرف داخلی هم میرسه به کارگر؟؟؟
واردات موجب رشد اقتصادی می شود، این رو بچه ترم اول اقتصاد هم بلده

من 30 سال پیش در کره جنوبی شرکت سامسونگ کار می کردم تلویزیون سونی وارد می شد به وفور با قیمت های بالا و تلبویزیون سامسونگ تولید می شد با همون کیفیت با قیمت پایین

خودرو هم همینطور بود

نتیجه رو الان می شه دید
40 ساله از خودرو سازها حمایت می شه کو نتیجه ؟؟؟
قیمت هر روز بالاتر کیفیت هر روز کمتر !!!
شما که راست میگید. اگر منفعت شما در واردات بود قطعا ما الان وارد کننده بودیم. کره هیوندای و کیا رو از کجا آورد ؟
60 سال فرصت برای بالندگی یک صنعت در سطح دنیا کم است؟؟؟؟؟ اینهمه کمک و تسهیلات دولتی و ملی به این صنعت شد..دهها کارخانه بعد از خودروسازان ما بوجود آمدند و الان در سطح یک یا دو دنیا هستند..مشکل در حمایت نیست برادر عزیز..
حداقل 30 ساله به این بهانه پدر یک ملت را درآورده اند. تقریبا یک سوم درآمد خانوار ایرانی مستقیم و یا غیرمستقیم واردات خودرو را آزاد کنید شک نکنید تمام بازار طلا و ارز و مسکن و .... متعادل میشه. نمونه آن کشورهای عراق و افغانستان و سوریه جنگ زده که علیرغم نداشتن ثبات سیاسی نرخ تورمشون اصلا با ما قابل مقایسه نیست.
داستان سرايي مي كني تابي جون.
چهل سال وقت کمی بود برای خودکفایی؟؟؟
نکنه تو هم دنا رو قسطی باقیمت کارخونه گرفتی شیطون ؟؟؟
و خرید این ارابه های مرگ طی چهل سال گذشته فقط به کشته شدن مردم انجامیده است و هیچ پیشرفتی حاصل نشده است . ادامه این راه کاملا اشتباه است.
در عوض جیب ایران خودرو و سایپا با این آشغالها پر می شود
خودروهاي وارداتي ربطي به خودرو داخلي نداره قيمت اون خودرو ها كجا و اين خودرو ها كجا!!!!!!! فرق اين دو از رمين تا اسمون اينو همه ميدونن پس واردات خودرو باعث كم شدن دلالي بين خودشان هست و براي مردم بدبخت فرقي نمي كنه .
سالها این شعار را به خورد جامعه داده اید انحصار و افسار خودور را در کشور در اختیار دارید ایا مصرف کننده حقی ندارد ایا حق ندارد خودرو مناسب سوار شود تا کی با این شعارها عوام فریب موج سواری می کنید اگر هزینه های که دولت در صنعت خودروسازی می کند در دامپروری و کشاورزی و صنعت تزریق می کرد این قیمت افسار گسیخته خودرو ی بی کیفیت داخلی را شاهد نبودیم
نویسنده این متن یا ایران خورویی است یا قول ماشین گرفته خلاصه اینکه این گفته های شما دیگر ارزشی ندارد بیش چهل سال فرصت هنوز برای
مگر قراره خودرو وارد بشه؟
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نخیر دوست عزیز قرار نیست وارد بشود
تصور کنید شما مایل هستید که شرکتی را تاسیس کنید که مثلا موبایل تولید کنید ولی خودتان به جهت علم و دانش قادر نیستید موبایلی که مناسب سال 1399 باشد تولید کنید و موبایلی که تولید میکنید در حد موبایلهای سال مثلا 1389 است. ممکن است هزار تا راه اشتباه باشد ویک راه صحیح است و ان استفاده از تکنولوژی روز میباشد. اگهی استخدام میدهید و مناسبترین مهندسین با حقوق مورد نظر انها را استخدام میکنید و از دانش و علم انها که ممکن است بسیار گران در اختیار شما قرار دهند استفاده میکنید و اقدام به طراحی و تولید گوشی موبایل میکنید و گوشی را تولید میکنید که هم در ایران قابل استفاده باشد و هم در ترکیه و هم در اروپا! و این خدمت به ایران و ایرانی میشود.
با این افکار مشوش سالهاست که به ایران و ایرانی و خصوصا همان هزاران کارگر ایرانی ضلم میشود. همان ظلمی که دستمزد کارگر ما بسیار بسیار ناچیز است چرا که خروجی دسترنج او بدرد بخور نیست چرا که مدیران ما بسیار جاهلانهمدیریت کرده اند.
نویسنده مثل اینکه متوجه نیست ، تعرفه های گمرکی تقریبا صد درصد میشه یعنی در حقیقت دولت دلار نیمایی رو داره دو برابر میفروشه و با سیاست های سه سال اخیر هم شما مجبورید دلار از خود سیستم خریداری کنید ، در ظاهر دولتمردان شعار حمایت داخلی میدن ولی در حقیقت دنبال کسب درآمد برای حقوق بگیران هفت میلیونی خودشون هستند ، سیاست حمایت تعرفه ای سالهاست در کشورهای پیشرفته کنار گذاشته شده چون در عمل آنقدری که این ما به تفاوت تعرفه های گمرکی فساد ایجاد می‌کنه و قاچاق گسترش میده تعرفه های منطقی و پایین نمیکنه ، سر نخ فساد در ایران به دو جا ختم میشه یا اعتبارات بانکی یا ارز ، در حقیقت دولت با سیاست حمایت تعرفه ای از صنایع داخلی داره از عده ای قلیل رانت خوار و بودجه خودش حمایت می‌کنه ، اصلا چرا راه دور بریم اگر حمایت از تولید داخلی جواب میداد الان صنایع خودروسازی ما بیست سال از دنیا عقب نبودن و ساخت خودرو های بی کیفتشون رو تکنولوژی روز نمیشمردن
دوره حمایت قرار است چند سال طول بکشد:40 سال، 50 سال،...؟! مردم تا کی باید تاوان منفعت طلبی مافیای خودرو را پرداخت کنند؟
رانت چوب لای چرخِ چرخه زنگی مردم می گذارد نه تولید و نه واردات .
دست و پای مردم را با قوانین ستمگرانه بستن و اجازه کار به معدودی خاص دادن مشکل ساز است، نه واردات.
عزیزان کسی با امکان تولید خودرو و چرخش تولیدات این صنعت مشکل ندارد؛ مشکل در عدم مدیریت و نظارت بر کیفیت تولید و قیمت تمام شده محصولات داخلی است که در قیاس با کشورهای جنوبی خلیج فارس شما می توانید با همین سرمایه یک خودرو مدل روز اروپایی و یا ژاپنی را باقیمت عرضه تولیدات درجه دو و یا سه داخلی خریداری کنید .
نگارنده این مقاله تو ایران زندگی نمی کنه.

گفتن کلمه آلمان و هند و ... و اینکه چکار کردند راه حل مشکل خوردروی ایران نیست.

همه می دانند در مقطع کنونی واردات ماشین بدور از عقل سیلم است اما تا کجا باید اشغال تحویل مردم داد ماشین های بی کیفیت مونتاژ کرد.

آقای نگارنده بالای 80 درصد از قطعات تولیدی خودروی کشور که ساخت ایران خورده در چین تولید می شود. حاضری مشخصات کارخانه چینی رو بگیری و بری ببینی؟

یجوری حرف می زنی انگار تو کشور چیزی به نام اقتصاد وجود داره و فقط مشکل واردات ماشینه.

علم اقتصاد علم ریاضی هست و خدا و پیغمبر و امام و وزیر و معاون نمی شناسه.

خدا قبل از اعتقادات دینی عقل به انسان داده که منه ایرانی بچه شیعه قسم حضرت عباس نخورم که دو دو تا میشه 5 تا.

خانه از پای بست ویران است
خانم محترم !
این مشقی که شما می نویسید را ما 30 - 40 سال است که نوشته ایم.
لطف کنید کمی اطلاعات خود را در مورد تلفات و جراحات و معلولیتهای سالانه تصادفات جاده ای - اینکه بعد از 50 سال بجای خودروساز شدن مونتاژکار خودروهای چینی شده ایم - بجای قطعه سازی از چین قطعه وارد می کنیم به اسم ایرانی تحویل خودروسازها می دهیم و ... بیشتر کنید

نانی که از تولید خودرو بدست می آید آلوده به خون صدها هزار کشته های تلفات جاده ای در این سالها است
فکر کنم ما تنها ملتی هستیم که به بهانه ایجاد اشتغال برای بخشی از افراد جامعه، بخش دیگری را میکشیم حالا یا با تصادف ، یا با آلودگی هوا
نه کارخانه ها به هر قیمتی که خواستند از خجالت مشتریها در بیان
اتفاقا بالعکس..الان با این وضع فقط چرخ زندگی مسئولین میچرخه و بستر فضای تک قطبی خودرو و انحصار دودش به چشم ملت میره
این اخبار به این منی هست که الان مثلا حقوق کارگرهای خودروسازها ذر مدت 8-9 سال گذشته 15 برابر شده؟ یا اینکه باز جیب یه عده خاصی پر شده؟
آخه خوروسازهاي ما 40 سال فرصت داشتند. هيچكاري نكردند. همون خودوري ملي هم مشخص شد همه اش وارداتي است كه الان نمي توانند توليد كنند. اگر اين مديران فعلي همه عوض شوند و ملت بدونند بعد مثلا 10 سال خودرويي دارند كه اونا را نمي كشه، آلودگي نداره و ... تو اين 10 سال دوچرخه هم سوار مي شوند ولي دريغ از يك مدير سالم و دلسوز
با سلام :
اگر این تولیدات واقعا" تولید خودتان بود ما نیز خود را ملزم به خرید آن اگرچه ...... ولی افسوس که شما سالهاست که مونتاژ کننده هستید و ملت نیز وارد بازار دلالی این تولیدات شده اند
با سلام 40 ساله به بهانه بیکاری کارگر ایرانی جلوی واردات خودرو گرفتن تا در چنین روزی خودرو بی ارزشی مثل پراید را به قیمت شگفت آوری به این مردم بخت برگشته بفروشند . سالهای متمادی در همایش های مربوط به حوزه خودرو از وزیر گرفته تا دربان وزاتخانه صنعت و نیز خودرو ساز ادعا کردند 95% قطعات سواری 405 پراید و. . . ساخت داخل شده و شروع کردند به یکدیگر لوح های پوشالی تقدیر اهدا کردند و . . . .و هم اینک که از خودرو ساز و جیره خواران آنها پرسیده میشود چرا آنقدر خودرو های فوقالذکر گران شده است با وقاحت پاسخ میدهند چون دلار گران شده و اکثر قطعات وارداتی است موجب افزایش قیمت شده است !!
ما می توانیم آلمان را الگو خودمان قرار دهیم ولی تا وقتی که برخی مدیران در سطوح عالی و برخی آقا زاده ها و ... اجازه رشد اقتصاد ملی را نمی دهند و منافع شخصی خودشان را بر منافع ملی ترجیح می دهند ( که نتیجه آن کاهش روز به روز ارزش پول ملی، افزایش تورم، افزایش بیکاری، انحصار در تمامی حوزه ها و ... ) در عمل نمی توانیم مانند آلمان عمل کنیم.
قابل اثبات است که واردات محصولات خارجی مانند خودرو در دراز مدت کاملاً به نفع اقتصاد کشورمان است ( نه کوتاه مدت )
چه دلیل احمقانه ای
پس نظر شما این است که پراید 140 میلیونی مردم بخرند و واردات خودرو ازاد نشود؟؟؟؟تنها راه معقول شدن بازار خودرو واردات خودرو دست دوم و نو هست بدون تعرفه در غیر این صورت بزودی پراید 200 میلیون خواهد شد
با همین استدلال ها پراید را به قیمت خودروی هیبریدی ، فول آپشن ، ایمن به مردم میفروشیم.
اون 15 تا 20 هزار نفری که ره ساله کشته مسن توی تصادفات ما چه گناهی کردن تازه باید حداقل با این آمار 3 برابری مجروحان تصادفات را اضافه کرد.
که در مجموع حدود همینی میشه که از خودروسازها بیکار میشن با این تفاوت که دیگه بحث درمان و فوتی و .. ندارند
چرا نمی گید مردم باید بابت یه پراید پیزوری 150 میلیون پول بدن
با این پول 4 سال پیش میتونستیم یه پیریوس بخریم
دست از این تفکرات استثماری و بی پایه و اساس خود بردارید
الان 50 ساله اتفاق خاصی در صنعت خودرو سازی کشور نیافتاده ولی شما برو ببین کره کجا بود و الان به کجا رسیده
هر موقع یکی هم حرف میزنه پای اشتغال و هزار تا انگ دیگه را وسط می کشید تا مبادا جیب آقایون خالی بشه...
کارگر ایرانی ؟ کل دنیا کارگر های شرکت های خودرویی بیکارن ؟ الان همه جوان ها سر کار هستند که نگران بیکاری یه عده هستید ؟
و مهم تر از همه نگران بیکاری کارگران ایرانی هستید یا کسانی که نفع میبرن از شرکت های داخلی ؟
از تولد خودرو در کشور چند نفر ضرر میکنن ؟ چقدر انسان به دلیل ناایمن بودن خودرو های داخل از بین رفتند ؟ البته اگر بپذیرید نا ایمن هستند
واردات خودروخارجی، چرخ زندگی كارگرايرانی را به مخاطره می‌اندازد و شرکتهای خودروسازی داخلی هرساله جان هزاران ایرانی را می گیرند.
شما لباس خارجی نخر و شکلات خارجی نخر...اینی که ایران میتونیم درست کنیم...ماشین تولید داخل که نداریم هم دانشش وارداتیه هم قطعاتش...وقتی خرید ماشین ایرانی حمایت از تولید داخله که قطعاتش رو وارداتچی از چین وارد نکرده باشه مگرنه همین ماشینم بخری برا ایرانی کارزایی نکردی
این مقاله سفارشی است و خدا وکیلی غیر منصفانه است وقتی خودرو ساز ما که تمامی فرصتها را برایش فراهم کرده و درب مملکت را برای واردات بسته اند و خودرو ساز ما یکه تاز است و بعد نیم قرن فقط در حق خریدار اجحاف قیمتی و کیفیتی کرده است و دریغ از یک قدم پیشرفت چرا مردم باید از این نوع صنایع حمایت کنند ؟ آیا مردم دسترنجشان را به انها بدهند تا انها هر روز محصول بی کیفیت تر به مشتریان بدهند ؟ اگر المان المان شده محصولاتش را روز به روز ارتقا داده نه اینکه هر روز گرانتر کرده باشد و از کیفیتش زده باشد . بنظر شما نیم قرن کم است تا خودرو ساز ما بخود بیاید ؟ مردم مایوس شده اند مایوس مایوس
اما وقتی با انحصارگری مطلق پدر مردمو در آوردن چرخ زندگی سایر کارمندان و کارگران به خطر نمیفته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!مغلطه کامل
کاش کمتر حرف مفت میزدید! هیچوقت صنعت رانتی خودمون رو با صنعت ژاپن مقایسه نکنید
مردم 40 ساله دارن از خودرو های بشدت بی کیفیت و خطرناک حمایت میکنن اما ذره ای پیشرفت حاصل نشده روتون رو کم کنید مطمئین باشید با وارد کردن خودرو صد ها میلیون نفر بیکار نمیشن!
40 ساله داريد به بهانه ي حمايت از توليد داخل آهن پاره و آلاينده هوا به مردم قالب ميكنيد .يعني به خاطر چندهزار كارگز كه همه ميدونيم بيش از نياز كارخانه هاي توليد خودرو استخدام شدند بايد وضعيت اسفبار خودروي داخلي رو تحمل كنيم و ما تاوانشو پس بديم؟؟
نمیدونم شاید سن نویسنده به این چیزا قد نده! ولی فرصت به این صنعت داده شده بیش از حد هم داده شده. نمیخوام بگم ما قبل از هیوندا و کیا و ... شروع کردیم. اون سر جاش. اصلا قیاس مع الفارقی است!! ورود خودروهای چینی تو ایران که یادتون هست. از کجا شروع کرد و به کجا رسیدن. توی چند سال؟؟؟؟
راستی امروز صبح قیمت پراید و 206 رو هم یه چک میکردید بد نبود؟؟!! این گرونی افسار گسیخته اتومبیل سر ریزش دامن همون کارگری رو که نویسنده در حمایتش قلم فرسایی فرمودند را هم گرفته. نگرفته؟ به نظر این جمله ها استفاده ابزاری بیشتر دارد تا نقد.
به هر حال کسی منکر حمایت از تولید داخل نیست. تمام فرمایشات در این خصوص هم منطقی. منتها حدش رو لطفاً تعریف بفرمایید. تا کی حمایت؟ چند سال؟ چند دهه؟ چند قرن؟
و دیگر این که در زمانی که این دلارها از مملکت خارج نمی شد و واردات اتومبیل ممنوع بوده. (در حال حاضر هم هست ) کجای آموزش، بهداشت، راه، صنعت و... این کشور اصلاح شده است. آمار بدهید لطفاً !!؟؟
مثال گاندی هم جالب بود. در یک مصاحبه به مسئول سایپا گفتند چرا شما پراید سوار نمیشید. میخواست خبرنگار رو درسته قورت بده!! حتما دوستان مصاحبه ایشون یادشون هست.
در ضمن خودرو سازان بزرگ دنیا هم خودرو ساز به دنیا نیومدن. انقدر تاتی تاتی راه رفتن و انقدر زمین خوردن تا بزرگ شدن. ولی خودرو ساز ما تو بچگی پیر شده. الان ما یه بچه 50 - 60 ساله خودرو ساز داریم.
به هر روی نوشته بیشتر به یک طنز شبیه بود!! متاسفانه. طنزی تلخ...
بیکار بشند چی میشه . مردم مگر پولشون را از جوی اب گرفتند که به راحتی به این قراضه های ایران خودرو و سایپا پول بدند .
قیمت خودرو در دنیا خیلی خیلی کمتر از ایران هست ولی مسئولان میخواهند جور بی مدیریتی شون را مردم بکشند و خودشون بخورند و بخورند و .... و بچه هاشون را برای عشق و حال بفرستند خارج .
و ارادت خودر به هیچ عنوان خیانت نیست عین خدمت به م دن است.
فرض بگیریم در صنعت خودرو ایران ۱.۰۰۰.۰۰۰ نفر شاغل است که به همراه خانواده میشوند ۴.۰۰۰.۰۰۰ میلیون نفر ذینفع ظاهری این صنعت
حال اگر واردات آزاد شود قیمت خودرو به شدت کاهش میاید و ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ایرانی از این قضیه منتفع میشود و ضمن برخورداری از کیفیت مناسب قیمتها نیز به شدت پایین می آید.
ضمنا خدمت به تولید داخلی نیز هست چرا که دزدهای به اصطلاح خودرو ساز داخلی نیز مجبور میشوند در کیفیت و قیمتهای محصولاتشان بازنگری کنند.
اگر فکری اساسی برای از بین بردن انحصار بازار خودرو نشود در زمان کوتاهی پراید به ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میرسد .
پس واردات عین خدمت است و افرادی که مخالف آزاد سازی بی قید شرط واردات خودرو هستند دلشان به مملکت و مردم نمی سوزد آنها کاسبان وضع نابسامان فعلی هستند.
چند سال بایدمنتظر ماند تا یک خودروی داخلی با کیفیت و قیمت مناسب تولید شود؟ 40 سال کافی نیست؟!
اولا یه توجیه نح نما شده است ثانیا جان کارگز ایرانی مهمتره یا نان کارگر ایرانی؟
استفاده ابزاری از کارگر!!!!
همان کارگر کارخانه تولیدی امکان تهیه خودرو تولید شده را با حقوق دریافتی ندارد
این توجیه ابلهانه فقط در راستای منافع مافیای خودرو در کشور است و انشالله که قلم نویسنده محترم ، در راستای اهداف این گروه نباشد
این قبیل موضوعات باید به همه پرسی گذاشته شود، هر موضوعی که به تمام افراد جامعه مربوط میشود باید به رای گذاشته شود. متاسفانه رای نمایندگان مجلس به تنهایی کافی نیست چون بعد از ورودشان به مجلس مصلحت را به منافع جمعی ترجیح میدهند.
کلاغه خواست راه رفتن کبک یاد بگیره راه رفتن خودشم یادش رفت

سوال اصلی اینجاست که اصولا چه اصراریه که ما خودروساز بشیم ؟؟؟

استرالیا چرا بعد از سالها تلاش برای خودروساز شدن ، کارخانجات خودروسازیشو تعطیل کرد ؟ چون دید سرمایه و انرژی را که برای خودروساز شدن میذاره اگه روی ظرفیت های بومی که داره بذاره هم سود بیشتری نصیبش میشه هم اشتغالزایی بیشتری داره

چرا ظرفیت های بومی کشورمون را نابود کرده ایم که خودروساز بشیم ؟ در بخش کشاورزی و پتروشیمی و نساجی و توریسم و ترانزیت میتونستیم در دنیا سرآمد بشیم. چرا به این بخش ها توجه نشد ؟ چون نمیخایم دست از پرچم آتش زدن برداریم. چون گسترش صنعت توریسم و ترانزیت نیاز به دوستی با دنیا داره و دوستی ما با دنیا به نفع ملت مظلوم فلسطین و لبنان و یمن و البته دلالان تحریم نیست

برای مثال خوزستان میتونست یک تنه غذای این ملت را تامین کنه اگه زیرساخت های آبیاریش مدرن سازی میشد و چندین برابر کارگران خودروسازی ها را هم شاغل کنه

به خدا حالمون دیگه داره از این دست مقالات بهم میخوره ...........
این حرفا دیگه قدیمی شدن
اینجا حاکمان ما میگن ما گوشت میخوریم شما سیب زمینی تو حیاط خونه ات بکار تا در تولید گندم خودکفا بشیم در ضمن مالیات کاشت سیب زمینی یادت نره
عمو جان مثال ایران و المان معالفارقه......
تا ۴۰۰ سال دیگه هم شاهد همین مقاله ها و سخنرانی های تهوع آور خواهیم بود چون مردم برای خرید ارابه های مرگ صف میکشن و فقط مثل پیرزن های افلیج قر قر میکنن. مردونگی و غیرت و تعصب از این کشور رخت بربسته
چرا تحلیل هاتون بوی تعصب میده خانم نویسنده؟ایا مهندسی مکانیک هستی؟؟؟؟؟ آیا خبر داری با تولید این خودروهای بی کیفیت چقدر نقص عضو و چقدر هزینه های جبران ناپذیری به مردم زدن؟ایا می‌دونی چرا خودروسازی ما عقب افتاده ترین و بی کیفیت ترین محصولات را در سطح جهان تولید میکنه؟ایا می‌دونی همین بنجل های تولیدی ارزشی حداقل ۱۰۰۰ دلاری و حداکثر ۳۰۰۰ دلاری را بیشتر ندارن. آیا می‌دونی حداقل استاندارد تولیدی خودرو چیه؟؟؟؟؟
آیا می‌دونی با پول خرید یک ۲۰۷ که حدود ۱۰۰۰۰ دلار در ایران هست چه خودروهایی را در سطح بین المللی نو یا دست دوم میشه خرید؟؟؟؟


بهتره بری راجع به چیزی که اطلاع داری قلم بزنی و مقاله بنویسید نه چیزی که ازش خبر نداری
اگر فقط 3 درصد از امار مرگ و میر و نقص عضو هر ساله ایرانی ها در تصادفهای جاده ایی را ناشی از عدم کیفیت خودروها بدانیم _ که با خودرو مرغوب از آن جلوگیری می گردد_ آنگاه ببینید سالهانه چند صد نفر کشته ، یتیم ، بی سر پرست ، داغ دیده ، بی درامد ، اسیب دیده روحی در کشور بوجود می ایند که هزینه های انسانی و مالی سنگینی بر کشور تحمیل می کنند. دروغ عدم ورود خودرو با عث بیکاری کارگران میشه حربه دوروغین سود جویانی هستش که دستشان در خون این عده از هموطنانمان فرو رفته است . اینها در این دنیا خوب می تازند اما بماند روزی که دستگاه عدل الهی یقه اینان را بچسبد و ببینن چند تا خون انسان رو برای منافعشان به زمین ریختن...
این تولید نیست صرفا ضرر خالص هست که به ملت ایران وارد میشه
شما صف اتومبیل های صفر کیلومتر رو در نمایندگیها و تعمیرگاهها ببینید بواسطه این تولیدات ضعیف
۱) شغل تعمیرات ماشین رونق خاصی گرفته و روز به روز به تعداد تعمیرگاهها اضافه میشه که صرفا یه شغل مصرفی هست که وقت و نیروی انسانی زیادی به جای تولید داره در این امر مصرف میشه و روزانه میلیاردها تومان سرمایه مردم درحال هدر رفتن هست
۲) در نتیجه این تولیدات بی کیفیت ، بازار لوازم یدکی بی کیفیت و قاچاق و واردات رسمی و غیر رسمی هم رونق گرفته که باعث خروج میلیاردها دلار ارز از کشور شده
۳) جان هزاران نفر در جاده ها به خطر افتاده که خسارت ناشی از مرگ و میر و نقص عضو و درمان و از کار افتادگی آن چند برابر حقوق کارگران ایران خودرو و سایپا هست
۴) واردات ماشین بدون تعرفه گمرکی باید انجام بشه تا از همه خسارت هایی که گفتم جلوگیری بشه
۵) تولید نخ در هند و تولید گندم در آلمان رو با تولید خودرو در ایران مقایسه میکنید واقعا خنده داره
۶) تو متن نوشتین خودرو وارداتی هیچ مزیتی نسبت به مشابه داخلی ندارد . تابناک جان دقت کن تو قرن ۲۱ و با این همه وسایل ارتباطی داری این حرفو به کی میزنی؟؟؟
۷) مشکل اصلی اینه که کارخونه دارها و سرمایه دار های ما همشون و یا خانوادشون مهاجرت کرده اند و از محل درآمدشان در ایران و تبدیل فوری آن به دلار ، روزگارشون رو در خارج کشور میگذرانند و این بزرگترین خیانت به ایران هست
۸) آیا حق مردمی که همه سختی ها رو تحمل می کنند و بپای انقلاب ایستادن این نیست که حداقل آسایش رو داشته باشن؟ جونشون رو در خطر نیاندازین و جیبشون رو به این شکل نزنید . مردم رو فقط بر شرکت در راهپیمایی میخواهید ؟
1) آیا 42 سال به بهانه حمایت از تولید کننده داخلی ، حق مصرف کننده رو تضییع کردن کافی نیست؟
2) اگر واقعا قرار بود خودرو ملی باکیفیت برای مصرف کننده داخلی تولید بشه و انصافا مسيله تولید کننده هم مردم مظلوم این سرزمین بوده ، آیا 42 سال، زمان مقتضی و مناسبی برای این کار نبود؟
3) آیا فکر نمیکنید اگر توی این 42 سال که مردم با جون و دل همه جوره کشور و نظام رو حمایت کردن به تولید ملی نرسیدیم 42 سال دیگه هم با این روند واین مدیران نخواهیم رسید.
4) آیا شما میدونید اگر مونتاژ و تولید خودروهای بی کیفیت فعلی داخلی که مصرف سوختشون بسیار بالاست متوقف بشن و به جای اون خودروهای باکیفیت خارجی وارد بشه که مصرف سوخت پایین دارند یا هیبریدی هستند ، از مابالتفاوت صرفه جویی مصرف بنزین در خودروهای داخلی و خودروهای خارجی: الف)به راحتی حقوق تمام نیروی انسانی بیکار شده در صنعت فشل خودروی داخلی رو میشه پرداخت کرد. ب) مصرف بنزین کم و هوا پاک میشه ج) مصرف کننده مظلوم داخلی خودرو ایمن و استاندارد سوار خواهد شد. د) آمار تلفات و مصدومان تصادفات به دلیل کیفیت بالای خودروی وارداتی کاهش پیدا کرده و صرفه جویی در هزینه های مادی و معنوی درمان و معلولبت افراد ، ناشی از این تصادفات خواهد شد. ه) به راحتی صدها میلیارد تومن هم علاوه بر موارد یاد شده پس انداز و صرفه جویی ریالی از ما بالتفاوت کاهش مصرف بنزین با آزادسازی واردات خودروهای خارجی خواهد شد.
ضمنا لازم به ذکره که قبل از انقلاب با وجود آزاد بودن واردات خودروهای خارجی پیکان و پیکان جوانان(که مخصوص نسل جوان طراحی و تولید شده بود) طرفداران بسیار زیادی در بین مردم داشت بطوریکه چرخ شرکت های خودرو سازی داخلی به راحتی درکنار آزادی واردات خودرو خارجی فعال بود و رو به جلو حرکت میکرد.
با این توضیحات قابل لمس و همچنین محاسبه سوال اینه که چرا ما همچنان باید برای حمایت از خودرو به اصطلاح تولید داخلی ای که 42 سال هم براش هزینه و حمایت های متعدد شده و هم جان عزیز مردم مظلوم به خطر افتاده و همچنان هم بی ثمر و مدعی ست وقت و جان مون رو بگذاریم؟
واردات خودرو، چرخ زندگی كارگرايرانی به مخاطره می‌اندازد ؟!!!

یادداشت:
واقعیت اینست که "عدم واردات خودرو" و "انحصار تولید و مونتاژ خودرو" دو واژه تفکیک نشدنی و در راستای یک سیاست و یک استراتژی منفعت طلبانه هستند.
انحصارگران قدرت اقتصادی ، به بهانه های واهی مانند ایجاد اشتغال برای کارگر ایرانی و طرح سفسطه ها و دروغ های اینچنینی سعی در پنهان کاری رانت سرشار انحصار واردات و تولید انحصاری خودرو به بهای "کاهش میزان اشتغال بکار کارگر ایرانی در صنعت خودرو به واسطه تولید داخلی" و خیانت به مردم هستند.
سفسطه ای که به نام کارگر ایرانی و به کام استثمارگران انحصارطلب تمام می شود !
آیا تا بحال از خود پرسیده اید که دقیقا چند نفر به صورت مستقیم در کارخانه های رانتی خودروسازی کشور مشغول بکارند ؟!
آیا تا بحال از خود پرسیده اید که چند نفر به صورت غیر مستقیم و در قالب شرکت های قطعه سازی و سایر خدمات در صنعت خودروی کشور در حال اشتغالند ؟!
باید پرسید که آمار اشتغال بکار کارگر ایرانی در این کارخانه های رانتی به چه میزان است که باید هزاران هزار میلیارد رانت و وام و انحصار بابت تولید خودروهای تولیدی زیر خط فقر استاندارد روز و بالای حد تصور قیمتی هزینه پرداخت کرد ؟!!
در باب سود جویی انحصار واردات و تولید خودرو نیاز به قلم فرسایی نیست چرا که حتی کودکان نیز در این خصوص توجیه شده اند که منافع چه اشخاص و نهادهایی ازین حوزه قابل تامین است.
اما سوال اینست که:
" چرا شکستن انحصار تولید خودرو نه تنها از آمار اشتغال کم نمیکند بلکه سبب افزایش آمار اشتغال بکار کارگر ایرانی خواهد شد ؟"
پاسخ: با شکستن انحصار تولید خودرو در کشور، به شرکت های مطرح و خوشنام خودروساز خارجی اجازه تولید و مونتاژ خودرو در کشور داده خواهد شد.
در اینصورت به جای 3 الی 4 خودروساز رانتی کشور با اشتفال زایی محدود که انحصار تولید و بازار خودروی کشور را قبضه کرده اند، تمامی خودروسازهای آسیایی و اروپایی بنام دنیا به سمت بازار 80 میلیونی ایران هجوم خواهند آورد و کارخانه های تولیدی خود را در کشور راه اندازی خواهند کرد و با توجه به سطح دستمزد رقابتی کارگر ایرانی و همچنین اصل کلی مقرون به صرفه بودن تولیدات توسط نیروی انسانی بومی، قطعا شرکت های خودروساز و قطعه ساز خارجی از نیروهای ایرانی استفاده خواهند کرد و " آمار اشتفال کارگر ایرانی در صنعت خودرو به مراتب بالاتر خواهد رفت."
وقتی به جای حضور 3 یا 4 تولید کننده ، ده ها تولید کننده معتبر خارجی مشغول به کار باشند:

1) آماراشتغال کارگر ایرانی چه بصورت مستقیم و چه بصورت غیر مستقیم ده ها برابر خواهد شد.
2) قیمت خودروهای موجود در کشور حداقل به یک سوم تا یک دهم قیمت های موجود کاهش پیدا خواهد کرد.
3) کیفیت خودروها مطابق استانداردهای جهانی خواهد شد.
4) آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از کیفیت پایین خودروها کاهش پیدا خواهد کرد.
5) بهره وری نیروی کار به واسطه آشنایی به فناوری های روز دنیا در صنعت خودرو و انتقال تجربیات و آموزش بالا خواهد رفت.
6) تحقیر ملی و آبرو و اعتبار از دست رفته ایران و ایرانی تا حدود اندکی ترمیم خواهد شد.
هنوز یادمان نرفته است که خودروساز چینی اصرار بر فروش 40 میلیون تومانی خودروی لیفان 850 در بدو ورود داشت در حالیکه سیاستگذار ایرانی ایشان را مجبور به قیمت گذاری 80 میلیونی این خودرو در زمان پای گذاشتن این خودرو به بازار ایران کرده بود !
دلیل چه بود ؟! هماهنگ سازی قیمت گذاری خودروی لیفان 850 با سایر خودروهای موجود در کشور و فرموله کردن قیمت های دستوری در جهت حفظ منافع استعمارگران وطنی !
خائن اونهایی نیستند که با حذف ایربگ و تحویل هزینه اضافی سالانه موجب مرگ هزاران هموطن توی جاده ها میشوند؟؟؟تابناک چند تا خودرو گرفتی مقاله سفارشی چاپ کنی
همونطور که مستضعفین، فقرا و ستمدیده ها نیستن ، منظور از کارگران هم آقازده ها و دلالان و رانتخواران هستند که با تعطیلی این صنعت قاتل که مال و جان و ناموس مردم را نابود کرده است ، بیکار می شوند
ضمن تشکر از همه عزیزان که این نظریهای زیبا ودندون شکن رادادیند خواهشا این بچه را به بزرگی خودتون ببخشیند .... بخشش از بزرگان هستش
چند گرفتی که این خبر رو کار کنی؟
باز بی لیاقتی در عین طمع و سودجویی شان را پشت «کارگر» مخفی کردند. مشکل چرخ زندگی کارگر ایرانی بازار آزاد نیست شمایید
این چه مطلب بی سر و تهی بود . شما مشخصا از کارخانجات داخلی پول گرفتی این مطلب را نوشتی یا مطالعات در این زمینه نداری، در همین همسایگی ما کشور ترکیه تا کنون هیچ برند خودروی ملی تولید نکرده ولی دومین کشور قطعه ساز خودرو در اروپاست ، پایلوت تولید منطقه ای بسیاری از برندها از جمله تویوتا و فیات هست ، شما خودروی دنا توربو اتوماتیک را به قیمت ۶۰۰ میلیون به مصرف کننده داخلی می دهید که با ارز ۳۰ هزار تومانی هم می شود ۲۰ هزار دلار که معادل آن تویوتا کرولا ۲۰۲۰ یا هوندا سیویک و یا خیلی از مدل های فیات و کیا یا هیوندا را خرید . حالا اگر حق انتخاب داشته باشید خود شما کدام را می خرید؟؟؟؟
مگه بیشتر از ۲۵۰ هزار نفر در صنایع خودرو سازی مشغول هستند،؟؟ به علت استاندارد پایین خودروهای داخلی سالی ۲۸ هزار نفر فوتی داریم ، نمی شود این ۲۵۰ هزار نفر را در بخش خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی مشغول به کار کرد؟؟؟ در زنجیره تامین قظعات و تعمیرات و ....
ببینم مگه هر کشوری قراره خودرو ساز باشه؟؟؟
مثلا فنلاند یا هلند یا کانادا کشورهای عقب افتاده ای هستند؟؟؟
ما وقتی فهمیدیم که نمی توانیم خودرو با کیفیت روز تولید کنیم باید روی به قطعه سازی و مونتاژ تولیدات کارخانه های بزرگ دنیا می آوردیم و نیروی کار متخصص در این شاخه تربیت می کردیم ، هم انتقال دانش روز صورت می گرفت و هم مردم خودروهای مدرن و به روز سوار می شدند حالا حل شدن معضل آلودگی هوا هم بماند
این از ترس مرگ خودکشی کردنه. از ناتوانی و بی خردی مسئولین، کارتون شده همیشه یه لولو درست کردن که اگه اینجوری بشه فلان میشه و بهمان. اگه ماشین وارد بشه کارگرا بدبخت میشن. اگه به سوریه کمک نکنیم باید تو تهران داعش ببینیم. اگه مدارس رو باز نکنیم بچه ها از درس عقب میفتند. اگه .. اگه.... اگه... این راهش نیست. به والله باید جواب بدید این بی عرضگی ها رو. به والله برای بشریت مضر هستید نه فقط برای ما. په سرمایه هایی رو که هدر دادید به اسم ترس از فلان و جنک با فلان و ....
بله اقا و یا خانوم هيوا مشرقی دقیقا تحلیل درستی کردید ولی یه کم سودجویانه و خود خواهانه است این تفکر شما ناشی از یک مافیای رانت خوار بی مسئولیتی که فقط از قبل تولید خودرو داخلی سود سرشار میبرد و هرچه قیمت ان بالاتر رود یه درصد مشخصی از فروش به جیب ان مافیا میرود و خیلی شیک و قانونی به همین علت باید ورود خودرو ممنوع شود تا ان مافیا درصد سودش بیشتر شود .... حالا پیدا کنید پرتقال فروش را ..!!!!؟؟؟؟
خانم هیوا مشرقی تشریف بیارید ایران‌خودرو یه دناپلاس توربو مهمون ما باشید.
الحق که یه انسان ترسو هستی جناب سانسورچی ناظر تابناک، دو تا کامنت گذاشتم هر دوتا رو غیرقابل انتشار گذاشتی به چه دلیل؟ نه به کسی توهین شده بود و نه اتفاق دیگه ای افتاده بود.

از ماست که بر ماست....
هر چی که الان داری لایق خودته امیدی به بهبود نداشته باش. یا حق
واردات خودرو برای کشور بسیار سود من هم هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی