بازدید 87374

بازی خطرناک ترامپ در آستانه خروج از کاخ سفید

رفتار رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا به گونه‌ای است که از دید بسیاری از ناظران، استراتژی برهم‌زدن بازی و تلاش برای تنش‌آلود کردن فضای خاورمیانه و حتی راه اندازی جنگی محدود را در پیش گرفته است.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ 04 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، کمتر از سه هفته دیگر «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب مردم آمریکا قدرت را در کاخ سفید به دست خواهد گرفت.

رویکرد دیپلماتیک بایدن امیدواری ها را به احیای توافق هسته‌ای و فروکش فضای تخاصم و دشمنی مطلق میان تهران و واشنگتن که در دوران ترامپ به اوج خودش رسید افزایش داده و حتی برخی ناظران می‌گویند یک فضای حداقلی عادی‌سازی و مدیریت تنش را میان دو کشور فراهم خواهد ساخت.
این موضوع خوشایند ترامپ و تیم سیاسی‌اش نیست. چهار سال تلاش و تقلا برای آوردن ایران پای میز مذاکره و رسیدن به توافق مورد نظر خودشان در خصوص مسائل هسته ای ایران به نتیجه حاصله نرسید و امروز ترامپ بدون داشتن دستاورد و میراثی اثرگذار و قابل عرضه برای مردم آمریکا در حال ترک قدرت است.

ترامپ با اطلاع و آگاهی از این موضوع، استراتژی برهم زدن بازی و تلاش برای تنش آلود کردن فضای منطقه ای خاورمیانه و در این مرحله راه اندازی جنگی محدود را در پیش گرفته است. اعزام بمب افکن بی ۵۲ به منطقه خاورمیانه و اعلام اینکه در پشت حملات به منطقه سبز بغداد که محل استقرار سفارت آمریکا است؛ نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند؛ همگی بازی هدفمند و برنامه‌ریزی شده از سوی ترامپ برای ماجراجوی جدید به نظر می‌رسد بلکه از این طریق بتواند مساله انتقال قدرت در داخل آمریکا را متاثر سازد.
نگرانی نسبت به رفتار ترامپ زمانی بیشتر می شود که تمایلی به ترک و انتقال مسالمت آمیز قدرت نشان نمی‌دهد. این موضوع با اینکه اساسا مساله داخلی آمریکا است اما بی گمان تاثیرات بین المللی زیادی خواهد داشت.

هیجان‌زدگی و تلاش برای زود به نتیجه رسیدن بخشی از شاخصه های رفتاری ترامپ است و با توجه به اینکه خودش را همواره بازیگر عاقل و مسلط به مسائل و تحولات می داند؛ احتمال رفتارهای غیر قابل پیش بینی و ماجراجوایانه زیاد است؛ به خصوص اینکه ترامپ متاثر از لابی های یهودی و سعودی هم هست. این دو لابی نقش معناداری در رفتار ضدایرانی ترامپ طی چهار سال اخیر داشته‌اند. اخیرا هم به نقل از برخی منابع گزارش شده که عربستان سعودی و صهیونیست‌ها سخت در تلاشند که ترامپ را قانع کنند قبل از ترک کاخ سفید دست به انجام حملات محدود و عملیاتی علیه مراکز حساس نظامی و هسته ای ایران بزند.
در این شرایط حساس باید دیپلماسی فعال کشورمان هم در جهت رسانه ای و هم میدانی وارد عمل شده و نیات و اهداف شوم دشمنان را در سطح افکار عمومی جهانی روشنگری کنند.

واقعیت این است که ترامپ امروز احساس شکست و ناکامی می کند. استراتژی فشار حداکثری در عمل با استراتژی مقاومت حداکثری مواجه شد. در سطح بین المللی ترامپ نتوانست ائتلاف جهانی را علیه ایران بسیج کند.

کشورهای اروپایی، چین و روسیه هرگز در دام و بازی افراطی ترامپ نیافتادند. از این جهت به لحاظ روانشناختی هم این موضوع قابل تفسیر و تحلیل است که ترامپ با نزدیکی به موعد پایانی حضورش در کاخ سفید رفتارهای پرخاشگرانه و تند بیشتری از خودش نشان دهد.

اساسا انسان و سیاستمداری که ناکامی و احساس شکست را تجربه کرده؛ رفتارهای ضد عقلانی و پرخاشگرانه از خود بروز می دهد. تحرکات و رفتار ترامپ طی یک هفته اخیر در خاورمیانه نشان از همین امر دارد که رئیس جمهوری افراطی آمریکا اخرین تقلاها و تلاش خود را برای رسیدن به اهداف مورد نظرش دنبال می کند و در این مسیر با توجه به بن بست همه سیاست های ضد تحریمی اش، احتمال عملیات نظامی را هم در ذهن و روانش جست و جو می کند.

به عبارت و زبان ساده تر، ترامپ به عنوان بی قانون ترین و افراطی ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا دنبال بهانه و مستمسکی برای ماجراجویی است که باید با هوشمند و تدبیری عالمانه فرصت بهانه را نداد و شکست را مثل گذشته نصیب اش ساخت. در همین خصوص محمد جواد ظریف با نوشتن توئیتی با مضمون اینکه ترامپ به دنبال بهانه ای برای راه اندازی جنگ است؛ افکار عمومی منطقه و جهان را نسبت به خطر رفتارهای ترامپ آگاه ساخت.

شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم امروز دوشنبه در یک نشست خبری با اشاره به تحرکات آمریکا در منطقه بیان کرد: اقدامات، تحرکات و برخی شیطنت های ایالات متحده از چشم ما پنهان نیست و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ما به تحرکات به ظاهر پنهان آمریکا در منطقه و عراق اشراف کامل دارند. پیام‌های لازم از مجاری مختلف با صراحت و شفافیت به واشنگتن داده شده است. به کشورهای منطقه هم گفته شده، در دام این شیطنت‌ها نیافتند.

وی یادآورشد: نقش عوامل و متحدین رژیم صهیونیستی را در برخی ایجاد تنش های منطقه ای به ویژه در عراق مشاهده کرده ایم، آن ها هیچ خجالتی ندارند با خون سربازان آمریکایی به اهداف خود برسند. ما با دقت تحرکات را زیر نظر داریم و اعلام کرده ایم در دفاع از کیان و منافع خود، با جدیت، آشکار و مستقیم پاسخ خواهیم داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۶
اگر اینقد با ایران دشمنه که نشون می دید پس چرا هیییییچ کاری با ....زاده های ما تو کشورش نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
خوب طرح غنی سازی ۲۰ درصد شما در این اوضاع چی بود؟ خوب شما که گفتی داداش دیگه بیا ما رو بزن. تمام دنیا هم حق رو بهش میده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
آقازاده ها هم چون در راستای شما هستند و کاری با اسراییل ندارن کاری باهاشون ندارن.
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
چه ربطی داره؟؟اونها که با هم مشکلی ندارند،اتفاقا برخی مسئولین دقیقا برنامه آمریکا رو در راستای اثر گذاری تحریمها اجرا می کنند،قسمتی از اشتیاق برای
ارتباط با آمریکا به هر قیمت هم از همین حضور فرزندان مسئولین در آمریکا ناشی میشه
آن شاالله که جنگی در راه نیست. درغیر این صورت اگر آمریکا ویا هرکشور متخاصمی دست از پاخطا کند.ایران باید جواب دندان شکن بدهد نه فقط بصورت نیابتی بلکه از داخل خاک کشور. تموم پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه.وکشور رژیم صهیونیست وسعودی رو بارانی از موشک کنه. ما ازجان مون می‌گذریم اما نباید عزت کشور رو زیرسوال ببریم. سربلند ایران وایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
شما به همه بگید میزنید مام میگیم میزنید ... قیصر خان
مرگ بر وطن فروشان خائن


هرچی بدبختی نصیب ماست از این هاست


پای ترامپ به مرز وطنم برسه خودم تیکه پاره اش میکنم



کحایند مردان بی ادعا؟


شهدا شرمنده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Mexico |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
اوه اوه قرصا دیگه اثر نداره
آقا یکی بهش زنگ بزنه داره کلافه میشه همینکه تلفن از ایران باشه فقط تو دهنیش فوت کنی آرام میگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
+9821...
هورا من برنده شدم...خخخخخخ
باید پاسخ ما به خاک آمریکا باشد تا محاسبات آینده آمریکا را بطور ریشه ای متاثر کند
اماده نبرد سرنوشت ساز هستیم .من بعنوان متخصص الکترونیک تمام توانمو برای سربلندی ایران میزارم.
ترامد جنگ نخواهد کرد چون اگر جنگی بود موقعیت های خوبی برای آن داشت . کلا این ادم دارای شخصیتی است که از خونریزی تنفر دارد ولی کار هایش را با سیاست و تحریم ها عملی میکند.
آقا جان، ترامپ چکار ما داره شما هم هر چی میگن باور میکنید تازه به قول 18:50 ناشناس فوقش دوبار بهش زنگ میزنیم فوت میکنیم اونم آروم میگیره میره دنبال کارش خخخخخخخ
بابایکی ترامپ را ببره پیش روانشناس این یارو مخش ریزش کرده احتمال خطا زیاده مبادا منافع تون به خطر بیفتده
امشب چه شبی است
میبینم روزی رو که جنگ شده و مردم از نقاط مرزی به نقاط مرکزی پناهنده شدن.
ایران و ایرانی از هر گروه یا با هر منشی در مواقعی که پای خاک و ناموس و وطن باشد انشاءالله میشود یکی ام با قدرت هشتاد میلیون_جان و مال و زندگیم فدای ایران
ترامپ میخواد به طرفدارانش بگه که خیلی قدرت داره ولی با این کارآمدند به بد ذاتی او بیشتر پی می باشند متنفر پیوندگاه منت!ر رئیس جمهور بایدن هستیم
جرات نداره اگر میخواست کاری کنه تو عراق وقتی به پایگاهشون حمله شد اون موقع انجام میداد هیچ غلطی نمیتونه بکنه فقط ور مفت میزنه به قول مقام معظم رهبری موقع بزن درو تمام شده یکی بزنی دوتا میخوره درود بر ایران و ایرانی مرگ بر اسرائیل وال سعود
دوباره یه چیزی خبر شد و یه عده ای سینه به چاک
تا به بمب اتم مسلح نشیم آش همین آشه و کاسه همین کاسه
زیادی جو شما را گرفته دوستان .تو کشوری که مردم نان نسیه میگیرن به چی چیزی امیدوار باشیم. تا حالا که قول مسئولین درست بوده. خواهشا خودتون تنهایی برید بجنگید ما هم از اخبار پیگیر خواهیم بود. اجرکم عندا‌‌..
خب اگر سیاست این است که ترامپ تو این موقعیت تحریک نشه، چرا خبر کشتن او و ترساندن او از زندگی سلمان رشدی وار در این مقطع به او اعلام شد؟
قیافه ترامپ بعد از باخت سنگین در انتخابات درهم شکست
ماسربازان امام زمان هستیم امریکا هیچ قلطی نمیتواند بکند تا پای جان ازکشورمون دفاع خاهیم کرد
قدرتشو ندارن کل خلیج فارس که هیچ از اون اسراییل غاصب چیزی نمی ماند ایران طی چهل سال تجربه همه نوع جنگی را دارد همه نوع سلاح را ساخته دیگه هواپیما و کشتی مثل سابق قدرتی نیست دیدید جنگ قره باغ را ارمنستان بزرگترین پایگاه شوروی در جنوب قفقاز با انهمه سلاح پیشرفته آن‌زمان قربانی تکنولوژی شد ایران اسلامی بهترشو داره شروع کنند ببینند از امارات و عربستانی چیزی میماند
چقدر هم شما با سیاست رفتار میکنید.تحریم خوب و اس بعضیها نون داره
لطفا بزارید طعم زندگی آروووم رو بچشیم ...یا گرانی یا جنگ ...آخه چرااااا.من خواستار صلح در دنیام .چرا از زندگی کردن لذت نبریم ....آخه چرا ...خدا به ما فرصت زندگی رو داده چرا دنبال جنگید ...ازلحظه لحظه زندگی باید لذت برد ...چرا واقعا ...صلح جهان بهترین چیز در دنیاست
توکشورمون هم هزاران دیوونه تر از ترامپ وجود داره که هرلحظه ممکنه آتش جنگ را روشن کنه
از اینا هرچه که فکر کنی برمیاد بارها و بارها ثابت شده که حرف و عملشون زمین تا اسمونه اصلا بعید نیست که اینم جز بازیای سیاستشون باشه و این همه تحرکات و اماده شدن براب بایدن باشه که بخواد به ایران حمله کنه .....هیچس بعید نیست از اینایکه زدن به سیم اخر و کاری هم نمانده که به سر ایران بیارن
بالاخره پوليتك هاي احمقانه جمهوريخواهان آدم كش به پايان مي رسد كه همواره جنگ وكشتار تز تئوري دكترين آنهاست، آمريكا براي سياست هاي آينده در مورد حضور حزب جمهوريخواهان لاابا بايستي تجديد نظر بكنه در غير اينصورت وجودشان مايه پيدايش جنگ جهاني خواهد شد.
در پاسخ به اولین اقدام احتمالی انها، کشورهای حامی ان در منطقه باید هزینه های ان را در همان لحظه پرداخت کنند و نیازی به صبر و فکر کردن ندارد حالا سناریوهای مختلف برای هر کدام (عربستان بحرین قطر امارات اردن کویت عراق کردستان عراق و...) که مشارکت کردند
مثل اینکه ما خیلی دلمون جنگ میخواد . ترامپ درهمه کشورها تلاش کرد امنیت، ودرجهان صلح ودوستی برقرارکند.. هرچه توهین به امریکا راندیده ونشنیده گرفت
سیاهبازی های ترامپ در مدت چهار سال ، او را سیاهبازترین روسیاه عالم معرفی کرد . و اکنون تما فرصتهای خود را از دست داده است . دیگر جرات خطا ندارد .
چرا محدود. حالا که قراره آمریکا شروع کنه؛ بهتره با حداکثر توان پاسخ بگیره. این همه موشک پس برای چی ساخته و انبار شده؟ وگرنه حمله محدود فقط بنفع آمریکا و اسرائیله.
ددردر جواب حمله دشمن چنان پاسخی بدید که تاریخ ثبت کنه
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی