بازدید 17196
بسته ویدیویی «تابناک»

ارتش استرالیا علیه شترمرغ‌ها / عملیات خلیج خوک‌ها / سرکشی تزار روسیه به کازاک‌ها / تصاویر لحظات ترور شاه ادوارد / آیا می‌توان ذهن انسان را به صورت دیجیتال درآورد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰ 16 January 2021

ارتش استرالیا بر علیه شترمرغ‌ها / عملیات خلیج خوک‌ها / سرکشی تزار روسیه به کازاک‌ها / تصاویر لحظات ترور شاه ادوارد / آیا می‌توان ذهن انسان را به صورت دیجیتال درآورد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


ارتش استرالیا علیه شترمرغ‌ها

پس از بازگشت سربازان استرالیایی از جنگ جهانی اول، دولت زمین‌هایی در غرب استرالیا به عنوان پاداش به آن‌ها داد تا در آن کشاورزی کنند. آن دوران مصادف با دوره رکود بزرگ بود و دولت برای تقویت بخش کشاورزی قول مساعدت‌هایی به کشاورزان داده بود تا کشت گندم را تقویت کند؛ اما این کمک‌ها هیچ‌وقت محقق نشد و نارضایتی کشاورزان در اثر رکود و بدقولی دولت زمانی به اوج رسید که شترمرغ‌های استرالیایی (ایمو) هنگام مهاجرت خود به سمت سواحل غربی، شروع به غارت زمین‌های کشت شده آن‌ها کردند. گروهی از کهنه سربازان جنگ، استفاده از مسلسل برای مقابله با این تهدید را پیشنهاد کردند و دولت که به دنبال یافتن راهی برای جلب رضایت کشاورزان بود از این فرصت نهایت استفاده را کرد و ارتش را با مسلسل‌های لوئیس به جنگ لشکر شترمرغ‌ها فرستاد. اما شرایط آن گونه که انتظار داشتند پیش نرفت. شترمرغ‌ها سریع‌ و زیرک بودند و بعد از چندین روز نقشه کشی و شلیک هزاران گلوله صرفا تعداد ناچیزی از جمعیت شترمرغ‌ها کشته شدند. تلاش برای نصب مسلسل روی کامیون نیز بی فایده بود، چون سرعت دویدن شترمرغ‌ها حدود سه برابر سرعت کامیون‌ها بود. نهایتا ارتش استرالیا ناتوانی خود در کاهش جمعیت شترمرغ‌ها را قبول کرده و عقب‌نشینی کرد و ایموها حمله خود به محصولات کشاورزی را ادامه دادند تا اینکه نهایتا دولت برای کاهش جمعیت ایموها برای سر آن‌ها جایزه گذاشت و این منجر به حل بحران شترمرغ‌های استرالیا شد.این واقعه همچنان یکی از نقاط جالب توجه تاریخ استرالیاست. در این ویدیو گزارش تصویری از این جنگ را با زیرنویس فارسی ببینید.

 


عملیات خلیج خوک‌ها

پس از پیروزی انقلاب کوبا علیه رژیم باتیستا، روابط بین کوبا و آمریکا ـ که حامی باتیستا بود ـ تیره شد. آمریکا که درگیر جنگ سرد با شوروی بود، از اینکه یک کشور کمونیستی نزدیک به خاک آمریکا روابط خوبی با شوروی داشته باشد، دلخوش نبود و از این رو در زمان آیزنهاور سی‌آی‌ای نقشه حمله‌ای برای براندازی دولت کاسترو را طراحی کرد که بعد‌ها با اجازه کندی اجرا شد. برنامه این بود که افراد تبعید شده وفادار به باتیستا تجهیز شده و آموزش داده شوند و در قالب شورشی به کوبا حمله کنند. هواپیما‌های بی-۲۶ را به رنگ هواپیما‌های کوبا رنگ‌آمیزی کردند و قرار بود مدعی شوند که خلبان از نیرو‌های خود کاسترو است که خیانت کرده است. اما نقشه به آن شکل که انتظار می‌رفت پیش نرفت. خلیج خوک‌ها که به عنوان محل ورود نیرو‌ها انتخاب شده بود، زمینی مردابی داشت و نیرو‌های شورشی که تیپ ۲۵۰۶ نام داشتند، در آن زمین‌گیر شدند و نهایتا بعد از ۳ روز جنگ شکست خورده و تسلیم شدند. آمریکا به شدت نقش خود در این حمله را انکار کرده بود، اما کوبایی‌ها با سربازانی که اسیر شده بودند به صورت زنده در تلویزیون مصاحبه و اعترافات آن‌ها را پخش کردند. حمله به خلیج خوک‌ها یکی از بدترین شکست‌های تاریخ آمریکاست. بسیاری از مقامات سی‌آی‌ای که در این عملیات نقش داشتند، اخراج یا مجبور به استعفا شدند. این حمله روابط کوبا و شوروی را نزدیک‌تر کرد که خود نهاتا منجر به بحران موشکی کوبا شد. ویدیو مربوط به این بحران دوران جنگ سرد را نیز می‌توانید در بخش ویدیو تابناک مشاهده کنید.

 


سرکشی تزار روسیه به کازاک‌ها

ویدیویی از تزار نیکلای دوم، آخرین وارث دودمان رومانوف و آخرین تزار روسیه که به نیروهای کازاک ارتش خود سرکشی می‌کند. کازاک‌ها جنگجویان ماهر و خبره‌ای بودند که به مهارت در سوارکاری شهره بودند و در دوران تزار سازمان یافته و وارد ارتش روسیه شده بودند و تا حدودی وظیفه دفاع از مرز‌های روسیه را داشتند. تخصص این نیروها جنگ‌های چریکی و نامنظم بود و به همین شکل در برابر پیشروی فرانسوی‌ها در زمان حمله ناپلئون به روسیه مقاومت کردند.

تصاویر لحظات ترور شاه ادوارد

پس از مراسم اهدای پرچم‌های جدید به گردان‌های محافظ به نیروهای ارتش بریتانیا هنگامی که شاه ادوارد هشتم، عموی ملکه الیزابت دوم، حمکران فعلی بریتانیا در حال بازگشت بود، ناگهان بین جمعیت ازدحام ایجاد شد و رولوری به زمین افتاد. مردی در این باره بازداشت و به خاطر حمل سلاح گرم محاکمه شد؛ هرچند اقدامی روشن برای تلاش به ترور پادشاه انجام نشد، خبر این واقعه در بریتانیا مورد توجه مردم قرار گرفت.

 


آیا می‌توان ذهن انسان را به صورت دیجیتال درآورد؟

یکی از رویاهای مدرن انسان ذخیره ذهن و خودآگاهی او روی کامپیوتر و حفظ ابدی آن است؛ اما آیا واقعا انجام این کار ممکن است؟ برای این که به این سوال پاسخ دهیم ابتدا باید روش کار ذهن انسان را درک کنیم و تعریف دقیقی از خودآگاهی یا ماهیت ذهنی داشته باشیم و سپس به دنبال راهی برای ذخیره و اجرای دوباره آن بگردیم. دانشمندان مدت‌هاست که روی این مساله تحقیق می‌کنند و برای مهیا کردن بستر و زمینه‌های لازم برای رسیدن به این سطح از دانش سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام می‌شود. در این ویدیو با جدیدترین دستاورد‌ها و نظریات علمی در این جهت آشنا شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی