بازدید 23483

جزئیات وام مسکن نخبگان

کد خبر: ۱۰۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶ 09 June 2010
دبیر شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان ضمن تشریح جزئیات اعطام وام مسکن به نخبگان و معرفی مشمولین این وام گفت: اجرای این مصوبه از سال 88 به مدت سه سال لازم الاجرا است که به دلیل محدویت منابع مالی با توافق بانک ها این زمان افزایش می یابد.

دکتر سید مرتضی موسوی خوشدل در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر به سه هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر با معرفی بنیاد ملی نخبگان در دو سقف 500 و 800 میلیون ریال تسهیلات خرید مسکن با نرخ سود 12 درصد اعطا می کند.

وی بانکهای عامل را بانک های ملی، ملت و صادرات نام برد و اظهار داشت: در حال حاضر بانک ملی برای پرداخت وام اقدام کرده است و معرفی به بانک ملت نیز شروع شده است. ضمن آنکه مذاکره با بانک صادرات برای اعطای این وام همچنان ادامه دارد و هنوز لیستی به این بانک برای معرفی افراد واجد شرایط ارسال نشده است.  

دبیر شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: تاکنون 450 نفر از واجدین شرایط برای دریافت وام به بانک های مذکور معرفی شدند که برخی از آنها مسکن مورد نظر را خریداری کردند و برخی از آنها پس از تکمیل مدارک لازم اقدام به دریافت وام و خرید خواهند کرد.

موسوی زمان اجرای این آیین نامه را از سال 88 دانست و خاطر نشان کرد: در سال گذشته به دلیل آماده نبودن ضوابط اجرایی اعطای وام مسکن به نخبگان، تنها 58 نفر از نخبگان کشوری به بانک های عامل معرفی شدند ولی امسال با اجرایی شدن آن تاکنون 450 نفر برای دریافت این تسهیلات معرفی شدند.

وی با بیان اینکه طبق مصوبات این آیین نامه برای 3 سال لازم الاجرا است به مهر گفت: زمان اجرای این آیین نامه از سال 88 بود ولی به دلیل مشکلاتی که وجود داشت سال گذشته موفق نشدیم ظرفیت معرفی شدگان را به حد نصاب برسانیم ولی در سال جاری با رفع موانع این امر تسهیل شد و در تلاش هستیم که تا پایان سال جاری تا سقف 2 هزار نفر و تا پایان برنامه 3 هزار نفر به بانک های عامل معرفی شوند.

موسوی خوشدل در خصوص زمان پایان اجرای آیین نامه وام مسکن نخبگان گفت: در مصوبه هیئت دولت سال 91، پایان اجرای این مصوبه در نظر گرفته شد ولی امیدواریم پس از آن با تصویب دولت این اقدام ادامه یابد.

ضوابط اعطای وام مسکن نخبگان

دبیر شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به جرئیات اعطای وام مسکن نخبگان افزود: این وام در دو سطح 500 و 800 میلیون ریالی با در نظر گرفتن اولویت ها پرداخت می شود.

به گفته وی دارندگان مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی، نفرات اول تا سوم المپیاد‌های دانشجویی، 20 نفر برتر آزمون گروه ریاضی از 100 نفر برتر، 10 نفر برتر آزمون گروه تجربی از 50 نفر برتر، 10 نفر برتر گروه علوم انسانی از 50 نفر برتر و 5 نفر برتر گروه هنر از 20 نفر برتر، صاحبان طرح های برگزیده جشنواره های بین المللی خوارزمی، رازی، فارابی، بخش دانشجویی و آزاد جشنواره جوان خوارزمی و برگزیدگان بخش فن آفرینی جشنواره شیخ بهایی، برگزیدگان قرآنی سطوح یک و دو بر اساس ضوابط مصوب بنیاد، برگزیدگان از میان دانشجویان نمونه کشوری بر اساس ضوابط مصوب بنیاد  و دارندگان مدال های جهانی مسابقات بین المللی مهارت می توانند از تسهیلات وام 800 میلیونی برخوردار شوند.

موسوی یاداور شد:مشمولین وام سطح دو (500 میلیون ریال) شامل دارندگان مدال نقره و برنز کشوری المپیادهای دانش‌آموزی، نفرات برتر کشوری آزمون های ورودی دانشگاهها (80 نفر باقیمانده از 100 نفر اول گروه ریاضی و فنی، 40 نفر باقیمانده از 50 نفر اول گروه علوم تجربی، 40 نفر باقیمانده از 50 نفر اول گروه علوم انسانی و 15 نفر باقیمانده از 20 نفر اول گروه هنر)، صاحبان طرح های برگزیده بخش دانش آموزی و کاردانی جشنواره جوان خوارزمی به شرط داشتن سهم موثر، اعزام شدگان به مسابقات جهانی مهارت و مخترعین سطح 1 و 2 طبق ضوابط بنیاد ملی نخبگان می شوند.

وی اضافه کرد: طبق آیین نامه زوجهایی که هر دو مشمول تسهیلات مسکن می شوند مختار هستند که یا برای کسب اولویت بالاتر امتیازات خود را جمع و تنها یک وام مسکن دریافت کنند یا هر کدام به تنهایی و با اولویت متناسب با امتیاز کسب شده خود برای دریافت وام اقدام و در صورت احراز اولویت دو وام دریافت کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۰
فراموش نکنيم در ايران دو جور نخبه داريم.
من يكي از مشمولين اين وام 80 ميليوني نخبگان هستم. بانك ميگه كه با حداكثر 15 سال بازپرداخت ، ماهي بايد 960 هزار تومن قسط بدم. اين نه تنها براي من بلكه براي اكثر نخبه ها ممكن نيست. حتي اقساط پلكاني با 500 هزار تومن هم واسه ما سخته. لطفن در مورد كم شدن نرخ سود يا قرض الحسنه شدنش اقدام كنن مسئولين.
آقا قسط ماهیانه اش را می شود با حقوق کارمندی پرداخت کردیا نه ؟ یادمون باشه نخبه ها را بدهکار نکنیم تا از اصل تفکر نخبه گی بیافتند واقعا پرداخت اقساط ماهانه این تسهیلات سنگین اگر مطابق روال سیستم بانکی باشد خیلی سنگین است لطفا برای این موضوع فکری بشود
این مسائل را که نخبگان خودشان می دانند. کاش مسئولین بیان می کردند که شرط دادن وام این است که منزلی که خریداری می کنید 200 میلیون بیارزد. آخر انصاف بدهید بنده اگر 120 میلیون داشتم که خودم خانه ای 70 متری در غرب تهران می خریدم و ماهی 1300000 هزار تومان هم قسط وام بنیاد را نمی دادم. اگر هم مسئولین این رقم و این مساله را انکار می کنند به همان بانک ملی، اداره شعب غرب در خیابان استاد معین مراجعه کنند و شرایط وام را از مسئول مربوطه در بانک بپرسند. بنیاد می گوید ما 80 درصد رقم خانه را وام می دهیم، بانک برای خودش چیز دیگری می گوید. بهر حال 5 نفر از دوستان خود من از گرفتن وام منصرف شدند. کاش تابناک این مساله را منعکس کند، هر چند مسئولین بنیاد احتمالا انکار می کنند.
من یکی از مشمولین هستم که فقط مورد استفاده تبلیغاتی این وام واقع شده ام؛ چرا که نه کسی حاضر است برای 80 میلیون وام که رقم برگشتی آن 175 میلیون است ضامن من شود، نه می توانم ماهی 961 هزار تومان قسظ بدهم، و نه 80 میلیون در شأن مسکن یه نخبه هست. پس قسمتون میدم به آبروی فاطمه زهرا که با آبروی نخبه های مملکت بازی نکنید؛ به خدا زحمت زیادی کشیدیم تا به اینجا رسیدیم.
این خبره یا رپرتاژ آگهی؟ اول کمی تحقیق کنید بعد خبر را روی سایت بگذارید. از شرایط این وام اینه که رتبه های برتر کنکور که اکثرا از دانشگاه شریف فارغ التحصیل می شوند دارای معدل لیسانس 17 به بالا باشند و ضمنا حداکثر 40 ساله باشند. در حالی که هر دو شرط مغایر اساسنامه بنیاد است. در کل شرایط این وام به گونه ای است که به درد کسانی می خورد که در 20 سالگی با معدل 20 از دانشگاه پیام نور دکترا گرفته اند!!!
من از مشمولين وام 80 ميليوني هستم كه پس مراجعه به بانك تقريباًاز گرفتن وام منصرف شده‌ام.براي دريافت وام اولاً قيمت خانه حتماً بايستي حداقل 100 ميليون ارزش داشته باشد كه من دانشجوي در حال تحصيل نمي‌دانم آن 20 ميليون ديگر را از كجا بياورم. اگر خانواده پولداري داشتم كه نياز به وام بنياد آنهم با نرخ 12 در صد كه در طي 15 سال 172 ميليون بايد پس دهم نداشتم.
حال به فرض كه 20 ميليون را هم جور كردم (با وام با بهره هاي 25 درصد) چگونه اقساط آنرا كه ماهانه 960 هزار تومان است پرداخت نمايم. من دانشجو بايد يك و نيم ميليون حداقل داشته باشم كه يك ميليون قسط بدهم و مابقي براي ساير هزينه‌هايم بماند. كدام دانشجو ماهانه 5/1 ميليون درآمد دارد.
البته مي‌توان يك و نيم ميليون درآورد ولي بايد خودم و خانومم قيد درس و تحقيق و ..... را بزنيم و به فكر پول درآوردن بيفتيم.
از طرفي با مراجعه به بانك گفتند كه امكان پلكاني كردن اقساط نيز وجود ندارد.
""""""""""""""اين نوع پرداخت وام فقط گره از سر بازكردن است تا فقط بگويند وام داديم حال انكه 80-70 درصد هم نتوانند با اين شرايط وام بگيرند مهم نيست""""""""""""

لطفاً يكي حرفهاي مارا به گوش مسئولين برساند
سلام من برگزیده جشنواره جوان خوارزمی هستم. برای وام اقدام کردم قسطش شده 900 تومن. وجدانی من که الان استادیار دانشگاه با حقوق 1 میلیون هستم اگه 900 تومن قسط بدم شما بگید با 100 تومن مابقی چیکار میتونم بکنم؟
بازپرداخت بسيار دشوار اين وام و سود كمرشكن آن برا ي قشر تحصيلكرده‌اي كه حقوق ثابتي بيش ندارد، موجب شده است تاكنون هيچ كدام از نخبگان از اين وام استقبال نكنند.
آقا من هم به بانک ملی امور شعب غرب تهران معرفی شدم گفتند باید خانه ای معرفی کنی که لااقل 160 میلیون قیمت داشته باشه که اون هم کارشناسانشون باید تایید کنن یعنی ممکنه کارشناس اصلا تایید نکنه یعنی من باید لااقل 80 میلیون از جیب بدم حالا من دانشجوی دکتری با 26 سال سن از کجا 80 میلیون بیارم خوب نمی دادند سنگین تر بود
باسمه تعالي
اعطاي تسهيلات به نخبگان در راستاي جلوگيري از فرار مغزها صورت پذيرفته است، بنابراين شرايط اينگونه تسهيلات بايد به به گونه‌اي باشد كه وي را متقاعد نمايد در كشور بماند. متاسفانه به نظر مي‌رسد اين شرايط هوز محقق نگرديده است. البته نخبگاني كه تعهد خود نسبت به وطن را حفظ مي‌كنند هيچگاه جلاي وطن نخواهند نمود، ولي شايسته است شرايطي فراهم گردد كه اين افراد نيز زندگي مناسبي داشته باشند. در حال حاضر به كساني كه با شرايط نخبگي استخدام مي‌شوند، مبلغي در حدود 200 هزار تومان بابت فوق‌العاده نخبگي تلعق مي‌گردد كه با شرايط امروزي دريافتي مناسبي نيست. در خصوص وام مسكن نيز شرايطي كه بانكها دارند با شرايط اعلامي بنياد تناقض دارد. بر اساس آنچه كه توسط بنياد اعلام شده است، 80 درصد هزينه‌هاي خريد تا سقف 80 ميليون تومان بايد پرداخت شود، ولي بانكها اعلام كرده‌اند 70 درصد قيمت كارشناسي پرداخت مي‌شود. اين بدان معني است كه بايد خانه‌اي با حداقل قيمت 130 ميليون تومان خريد تا بتوان واجد دريافت سقف وام شد. نخبگاني كه اكثريت آنها جوان بوده و سابقه كار آنها بسيار كم است چگونه بايد اين تفاوت را جبران كنند. در حاليكه بر طبق اعلام رسمي در كشور صدها ميليارد تومان به برخي از افراد وام داده مي‌شود و اين وام سالها در دست آنها باقي مي‌ماند آيا اين امكان وجود ندارد كه اين وام با شرايط بهتري (مثلاً قرض‌الحسنه) پرداخت شود؟ من كه به شخصه از خير دريافت اين وام گذشته‌ام. از مسئولين بنياد خواهش مي‌كنم در اين زمينه چاره‌اي بيانديشند.
راستی دقت کردید که دانشجویان دکتری و فارغ التحصیلان دکتری اصلا نخبه محسوب نمی شوند!!!
شرایط نخبگی هم جالبند! هر کس در آزمون سراسری شرکت کرده باشد و رتبه ای آورده باشد در این دایره هست ولی پذیرفته شدگان نخبه ارشد و دکترا نه! تازه! فارغ التحصیلی که بیشتر علامت نخبگی است تا ورود به دانشگاه!
خداییش را هم حساب کنید آدمهای متاهل مقطع دکترا و ارشد بیشتر به مسکن نیاز دارد تا جوان 18 ساله تازه کنکور داده! مگر اینکه اهداف دیگری غیر از ظاهر قضیه مد نظر باشد که عقل ماها نمی رسد!
واقعا نميدنم اين چه جور وام دادنه اينهمه هم تو بوق كردن كه ميخوايم به نخبگان وام بديم اين چه جور وامه بعد ميگن چرا نخبگان ميزارن از اين مملكت ميرن
این وام مسکن دو سال است که دارند تبلیغاتش رو میکنند. تازه بعد از دو سال که این اجرایی شده بروید بانک ببینید شرایطش چه جوری است و اصلا با این شرایط چقدر میتونه مشکل نخبگان رو حل کنه. من خودم یکی از این افراد هستم که وام به من تعلق گرفته ولی وقتی به بانک مراجعه میکنیم سنگ جلوی پایمان می اندازند. می گند باید خونه 200 میلیون بیارزد تا به شما 80 تومان وام بدیم. اگر من 120 تومان داشتم که منت بانک و بنیاد نخبگان رو نمی کشیدم. این هم وام 12 درصد با قسط ماهی یک میلیون و 150 هزار تومان.
من یکی از مشمولین نخبگان هستم از بهمن 87 از طریق وزارت بازرگانی چون کارمند انجا می باشم درخواست وام خودرو 10 میلیونی از بانک ملی شعبه ایثار نموده ام که البته هنوز موفق به دریافت ان نشده ام. ضمانت اجرایی برای پرداخت وامها وجود ندارد
ما از طلا شدن پيشمان گشته ايم
مرحمت فرمايند و ما را مس كنند!!!
وام مسكن پيشكش. حداقلهاي موجود را قطع نكنند.بر اساس مصوبه دولت به كارمندان نخبه مبلغي حقوق تحت عنون حق نخبگي پرداخت مي شد. متاسفانه با اجراي قانون خدمات كشور اين مبلغ قطع گريده است و هيچ كسي پاسخگو نيست. مديران مالي ادارات استدلالشان اين است كه در قانون خدمات كشوري چنين موضوعي ديده نشده است.اين گروه از نخبگان مانده اند كه اگر نخبگي يك امتياز بر اساس لياقت و تلاش آنها است، پس چرا چنين حق آشكاري توسط ادارات ضايع مي شود و هيچ كسي را پاسخي نيست. باز هم بايد گفت:
ما از طلا شدن پيشمان گشته ايم
مرحمت فرمايند و ما را مس كنند!!!!.
این نوع تسهیلات تنها به منظور منت گذاردن بر سر نخبگان عزیز می باشد که به هیچ وجه ضمانت اجرایی ندارد. بنده به عنوان برگزیده جشنواره رازی در مراحل نهایی دریافت وام 80 میلیونی می باشم. حداکثر دریافتی بنده در ماه با تمام مزایا 600 هزار تومان میباشد و اینکه چطور باید این اقساط 15 ساله و ماهیانه 965 هزار تومان را پرداخت کنم نمیدانم. بهتر است مسولان درد دل بنده و بسیاری اشخاص شبیه من را بخوانند و بر سر نخبگان این مملکت منت دیگری بگذارند و شرایط وام را بهتر کنند.
مسولين بنياداز جمله آقاي دكتر موسوي بسيار در اين باره زحمت كشيده اند و ما اعضاي بنياد خود شاهد روند تصويب وام و تبديل آن به خريد بوده ايم. در اين جا لازم است تا از زحمات كليه اين عزيزان تشكر كنيم. به هرحال به عنوان شروع امر همين كه بعد از سالها به اين قشر فراموش شده پرداخته شده است قابل تقدير است و بايد در رشد آن صبور بود و نظرات خود را دوستانه به ايشان و نه رسانه اي منتقل كنيم. واقعا پيگير هستند.
اول گفتند وام بلا عوض ، بعد گفتند بدون بهره الان هم شده 12%.
واقعا" آقایان فکر میکنند در جهت فرار مغزها اقدام موثری انجام می دهند.
نخبگان برای اعتلای کشور باید معیشتشان تامین شود و هیچ دغدغه فکری نباید داشته باشند تا 100% مغز خود را برای اغتلای کشور صرف نمایند ولی متاسفانه در کشور ما اینطور نیست
آقا بنده هم نخبه هستم چونکه با ماهی چهارصد هزار تومان حقوق اجاره خونه، قسط ماشین،شهریه دانشگاه فرزند،و خرج خونه رو جفت و جور میکنم،
به منم وام نخبگان تعلق میگیره!!!
من هم یکی از کسانی هستم که وام 50 میلیونی شامل حالم می شود و با بسیاری از افراد عضو این بنیاد آشنا و در ارتباط هستم. تمامی نظرات بالا را تایید می کنم. واقعا نمی دانم چه کسی این فکرهای بکر را کرده, لازم به ذکر می دانم که سال گذشته پس از 5 سال کار در ایران بدلیل سختی شرایط زندگی به اروپا مهاجرت کرده و حقوقی 4 برابر ایران و وام با سود بسیار کمی برای خرید منزل دریافت می کنم. واقعا چنان زندگی برایم سخت شد که از ترس صاحب خانه به اینجا کوچ کردم. انتشار این خبر در این روزها جای تعجب دارد چون شرایط و آئین نامه این وام قبل از عید اعلام شده و در سایت بنیاد ملی نخبگان قابل رویت است.!!!!!!!
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات