وی در ادامه گفت: بسیاری از آلایندههای خاص در هوای شهر تهران وجود دارد که مورد پایش و اندازه گیری قرار نمیگرفته و اکنون شرکت کنترل کیفیت هوا در حال اندازهگیری مستمر آنهاست.
بسطامی با اشاره به برخی از این آلایندهها گفت: آلاینده بنزین در برخی نقاط شهر تهران 10 برابر حد مجاز است. آلاینده بنزن جزء دسته آلایندههایی است که سرطانزا بودن آن اثبات شده و در حالت مایع حتی از راه پوست هم قابل جذب است. وضعیت آلاینده آزبست به مراتب بحرانیتر از بنزن است چرا که براساس آخرین اندازهگیری صورت گرفته در روزهای پایانی سال 88، میزان این آلاینده در حد بسیار بالایی قرار دارد. این آلاینده 50 تا 70 برابر بیشتر از مقدار موجود آن در هوای پاک سایر کشورها است.
مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا منشاء اصلی این آلاینده را لنت ترمز و صفحه کلاچ خودروها اعلام کرد و افزود: متاسفانه خودروسازان داخلی هنوز آزبست را از ترکیبات ساخت لنت ترمز و صفحه کلاچ حذف نکردهاند و 65 درصد مواد به کار رفته در ساخت این قطعات را آزبست تشکیل میدهد.
بسطامی گفت: علیرغم اینکه اندازهگیریهای صورت گرفته بر روی آلاینده آزبست در ماههایی انجام شده که میزان وزش باد و بارش باران نسبت به سایر ماهها بیشتر بوده است، لیکن مقدار آلاینده آزبست بسیار بالاتر از حد انتظار بود و این نکته مهم است که این آلاینده با توجه به اینکه قابل رویت نیز نیست در طول سال بالاتر از حد استاندارد بوده و بسیار مخاطره آمیز است.
وی در گفت: مهمترین تاثیر این آلاینده ایجاد سرطان است و صنایع خودروساز میبایست برای حذف این آلاینده از محصولات تولیدی خود در کوتاهترین زمان اقدام کنند و در غیر این صورت مسئولیت مستقیم جان مردم متوجه این گروه است.