بازدید 16560

رهبر بوکوحرام خود را منفجر کرد

بوکوحرام یکی از گروه های مسلح و افراط گرای اسلامی است که تلاش می کند مناطق بیشتری را در نیجریه، در سیطره خود بگیرد و قرائت سختگیرانه خود از قوانین اسلامی را اجرا کند.
کد خبر: ۱۰۵۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴ 07 June 2021

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فرانسه، داعش غرب آفریقا اعلام کرد "ابوبکر شکوی" رهبر 47 ساله گروه بوکوحرام در درگیری با اعضای این گروه، خود را منفجر کرده است.

بوکوحرام یکی از گروه های مسلح و افراط گرای اسلامی است که تلاش می کند مناطق بیشتری را در نیجریه، در سیطره خود بگیرد و قرائت سختگیرانه خود از قوانین اسلامی را اجرا کند. دزدیدن دختران دانش آموز، مخالفت با حضور دختران در مدارس و قتل شمار زیادی از شهروندان عادی در کارنامه بوکوحرام دیده می شود.

 

یک سخنگو که به زبان کانوری صحبت می کرد و صدایش شبیه صدای "ابومصعب البرناوی" رهبر داعش در غرب آفریقا بود گفت شکوی (رهبر بوکوحرام) خود را با انفجار بمب، کشت.

داعش در فایل صوتی گفت گروهی از جنگجویان را به منطقه تحت کنترل بوکوحرام در جنگل های سامبیسا فرستاد و او را در خانه اش یافتند و با او درگیر شدند.

این سخنگو افزود شکوی از خانه اش فرار کرد و 5 روز را در جنگل باقی ماند اما نیروهای داعش جستجو برای یافتن او را ادامه دادند تا اینکه توانستند وی را پیدا کنند.
بعد از یافتن شکوی، نیروهای داعش از او و همراهانش خواستند توبه کنند اما شکوی این موضوع را رد کرد و خود را منفجر کرد.

گروه بوکوحرام در سال 2016 به دو بخش تقسیم شد. دسته اول به رهبری ابوبکر شکوی که کنترل منطقه نزدیک جنگل سامبیسا را در دست دارد و دسته دوم تحت رهبری شاخه داعش در غرب آفریقا که شمال شرق نیجریه را در کنترل خود دارد و حملات گسترده ای را علیه ارتش نیجریه انجام می دهد.

سخنگوی داعش غرب افریقا در این فایل صوتی درباره کشته شدن رهبر بوکوحرام گفت: او اقدامات تروریستی و جنایت هایی را مرتکب شد که نمی توان آنها را تصور کرد.
داعش از بوکوحرام انتقاد می کند زیرا به گفته این گروه، بوکوحرام در حملات مسلحانه، شهروندان عادی مسلمان را به قتل می رساند.

خبرگزاری فرانسه درباره تفاوت بوکوحرام و داعش غرب آفریقا نوشت: "بوکوحرام در کشتن غیرنظامیان و شهروندان عادی به دلیل خودداری از مشارکت در حملات تردید نمی کند اما داعش غرب افریقا ترجیح می دهد اعتماد مردم منطقه را کسب کند".

تحلیلگران از افزایش نفوذ داعش غرب آفریقا نگران هستند. آنها می گویند داعش غرب آفریقا در آستانه سیطره بر مناطق تحت کنترل بوکوحرام هستند. این یعنی مناطق تحت کنترل آنها، تسلیحات و تعداد نیروهای جنگجوی بیشتر.

ارتش نیجریه از سال 2019 تاکنون از تعدادی از روستاها و پایگاه های کم اهمیت تر عقب نشینی و در پایگاه های اصلی خود مستقر شد. این برنامه ارتش نیجریه با انتقادات زیادی روبه رو شده است زیرا باعث شده نیروهای افراط گرای اسلامی به راحتی در مناطق روستایی جابجا شوند.

بعد از سیطره داعش بر جنگل سامبیسا، این گروه پیام هایی را به ساکنان دریاچه چاد در منطقه مرزی میان نیجریه، نیجر، کامرون و چاد ارسال کرد که محتوان آن این بود: به سرزمین خلافت خوش آمدید.

شمال شرق نیجریه از بیش از 10 سال قبل تاکنون شاهد بی ثباتی است. این ناامنی با حملات گروه بوکوحرام آغاز شد و تاکنون بیش از 40 هزار کشته و آوارگی میلیون ها نفر شد.

رهبر قبلی و موسس بوکوحرام یعنی محمد یوسف، درسال 2009 به دست پلیس نیجریه کشته شد و بعد از آن ابوبکر شکوی رهبری این گروه را در دست گرفت.

بوکوحرام در دوره رهبری شکوی توانست کنترل مساحت گسترده ای را در دست بگیرد و آنها را به مناطق ممنوع الورود تبدیل کرد و خلافت را در شهر کوچک غوزا در سال 2014 اعلام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل