بازدید 12778

آیا ایجاد آلودگی صوتی جرم محسوب می‌شود؟

منابع آلوده کننده صوتی در بیشتر مشاغل و وسایل مصرفی روزانه مردم دیده و به گوش می‌رسد؛ از جمله این عوامل وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌های حمل و نقل و شغل‌های فنی هستند که خوشبختانه به واسطه پیشرفت فناوری، درصد چشمگیری از آلودگی صوتی کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۰۶۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵ 10 August 2021

آیا ایجاد آلودگی صوتی جرم محسوب می شود؟

آلودگی صوتی جزو پُر سروصداترین معضلات اجتماعی است که به شدت مردم را آزار می‌دهد و گاه ممکن است عاملی برای تشدید برخی بیماری‌ها باشد.

به گزارش «تابناک» منابع آلوده کننده صوتی در بیشتر مشاغل و وسایل مصرفی روزانه مردم دیده و به گوش می‌رسد؛ از جمله این عوامل وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌های حمل و نقل و شغل‌های فنی هستند که خوشبختانه به واسطه پیشرفت فناوری، درصد چشمگیری از آلودگی صوتی کاهش یافته است.

برخی مواقع، آلودگی صوتی به بیش از حد مجاز و مقرر در فضای باز می‌رسد که قانون در خصوص آلودگی صوتی مطالبی را بیان کرده و مجازاتی را برای افراد خاطی و مختل کننده آرامش جامعه در نظر گرفته است.

بر اساس آیین نامه نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی، حد مجاز آلودگی صوتی بر مبنای واحد انداره‌گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی و فضای مورد انتشار و محیط‌های مختلف تعیین می‌شود. به موجب این آیین‌نامه، عامل آلودگی صوتی، شخص حقیقی که اداره یا تصدی منابع ثابت و هدایت منابع سیار مولد آلودگی صوتی را خواه برای خود یا به نمایندگی از طرف شخص یا اشخاص حقیقی دیگر بر عهده داشته یا شخصا به طرق گوناگون عامل ایجاد آلودگی است.

طبق ماده ۳ آیین نامه جلوگیری از آلودگی صوتی، عاملین منابع صوتی باید در مهلت تعیین شده، حسب مورد، نسبت به رفع آلودگی صوتی اقدام کنند. بر اساس تبصره ماده ۵، با عاملین و هر شخص دیگری که مستقیم یا غیرمستقیم از انجام بازرسی و تعیین میزان آلودگی صوتی جلوگیری و از ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز خودداری کنند، برحسب قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

معاینه فنی، یکی از مراکز سازنده و مفید در جلوگیری بیش از حد انواع آلودگی و به خصوص آلودگی صوتی است. همچنین از لحاظ قانون، مراکز معاینه و آزمایش وسایل نقلیه باید حد مجاز آلودگی صوتی وسایل نقلیه موتوری را آزمایش و معاینه کنند.

طبق ماده ۹ آیین نامه، کلیه هواپیما‌هایی که در فرودگاه‌ها تردد و پرواز بر آسمان ایران انجام می‌دهند، ملزم به رعایت ضوابط و استاندارد‌های سازمان هوانوردی بین‌المللی (IOCAO) هستند همچنین نظارت این موضوع بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری و رسیدگی به شکایات‌های رسیده به سازمان محیط زیست از طریق سازمان هواپیمایی انجام خواهد شد.

قطعات مورد استفاده در صنعت تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی صوتی دارد و به دلیل استفاده قطعات از نوع داخلی و خارجی، قانون، واحد‌های تولیدی و واردکنندگان را مکلف کرده در حین ساخت و تولید یا وارد کردن وسایل و قطعات، استاندارد‌ها و حد مجاز آلودگی آن‌ها رعایت شود.

رانندگان برای تزئینات و جلوه بیشتر وسایل نقلیه خود، از برخی آلات پر سروصدا مانند انواع بوق‌ها و شیپور‌ها استفاده می‌کنند که با انتشار آلودگی صوتی، منجر به آزار و اذیت مردم و به خصوص کهنسال‌ها و بیماران می‌شوند.

طبق ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، ممنوعیتی برای این دسته از رانندگان ایجاد و متذکر شده است، نصب بوق‌های شیپوری، سوت بلبلی و به طور کلی هر نوع وسایل اخبار صوتی با صدای ناهنجار و همچنین بوق زدن ممتد و غیر ضروری، تخلف است و قانون تشدید مجازات در خصوص موتورسواران متخلف عنوان کرده است که تولید صدا‌های ناهنجار از لوله اگزوز موتورسیکلت جرم محسوب می‎شود.

استاندارد‌های مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست در خصوص حد مجاز آلودگی صوتی در هوای آزاد ایران متذکر شده است که حد مجاز تولید صدا بر اساس نوع منطقه، روز، شب و زمان اندازه‌گیری می‌شود و مناطق مشخص شده شامل مسکونی، صنعتی، مسکونی تجاری و مسکونی صنعتی هستند و همه این مناطق موظف‌اند که مقررات تعیین شده را اجرا کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۱
راه انداختن دسته عزاداری با شیپور و سنج و... تا نیمه شب
این آلودگی صوتی موتورها واقعا دیوانه کننده است. جرم است درست. چگونه برخورد میکنند با این اگزوزهای عجیب و غریب
سلام خواهشن فکری به حال ماشینهای نان خشکی ها کنید با صدای بلندگوی گوش خراش برای جمع آوری ضایعات اقدام میکنند
آیا ایجاد آلودگی صوتی جرم---------چراکه نه الان درمحل ما سرظهر وانتی میاد میگه آهن قراضه میخریم پش سرش مسجد محل یک اطلاعیه بسیج رو میخونه ودوبار اذان باصدای قوی بلند گو پخش میکنه وکسی جرات نداره بگه بابا اذان باحلقومه ویکبار کفایت میکنه
اگر بالا بودن صدای موزیک در خودروها جرم نباشد در برخی موارد شک ندارم نشانه بیماری آن فردی است که راننده همان خودرو است .
قانون جرم می شناسد ولی مجری ندارد انواع اقسام اگزوهای ایجاد صدا برای خودرو و موتوسیکلت و انواع سیستم های وات بالای 2000 وات با بلندگوهای دیگی در بازار به فروش می رسد و کسی مانع نیست اگر نمی توانیم قانونی را اجرا کنیم آن را وضع نکنیم
بله قطعا جرمه و ناقض حقوق بشر حساب می شه اما در ایران هر موقع نام حقوق بشر آورده می شود ذهن به آزادی های سیاسی و ... می رود که آن هم درسته اما بشر حق دارد در محیطش آلودگی صوتی نباشد شما بروید خیابان امیر کبیر تهران صدای موتورها مغزتان را منفجر می کند الان هم که محرم است صدای طبل و تنبک تا صد لایه های دیوار خانه مردم نفوذ می کند اگر نزدیک مسجد باشید اگر نزدیک مدرسه ساکن باشید می فهمید که هیچ حقی برای آرامش شما قایل نمی شوند این همه موتوری که از کوچه و خیابان با صداهای گوش خراش گاز می دهند این همه وانتی که با بلندگوهای گوش خراش در کوچه رد می شوند این همه سر و صدای حسینیه ها و نوحه خوانی خیابانی و تکیه ها همه و همه تعدی به حقوق مردم است.
سلام.کاش بعضی مساجد هم هنگام پخش مراسم یا اذان رعایت حد مجاز آلودگی صوتی را رعابت کنند.کاش
ماشین هایی هم که ضایعات میخرن هم صدای ناهنجار دارن ضمنا نشان میدهد قیمت سوخت متناسب نیست که 24 ساعت تو خیابان هستند
الودگی صوتی که توسط دوره گردهای وانتی ایجاد میشود از بدترین و اعصاب خردکننده ترین آلودگیها است .
به نظرم بشترین آلودگی صوتی مربوط به آهن آلاتی هست که از صبح تا شب با صدای بلنننندددد دنبال آبگرمکن نفتی و بشکه و ... تو کوچه خیابون داد و بیداد میکنن
بعضی ها شغل شان ایجاد آلودگی صوتی است!
مزاحمت وانتیهای ضایعاتی با اون بلندگوی وحشتناکشون بیداد میکنه ولی نه راهور و نیروی انتظامی با آنها برخورد میکنه و نه شهرداری ...
منزل ما کنار خیابان است تا صبح این رانندگان تریلی نا انصاف بوق بزرگ میزنند
این را بررس کرده و پاسخ دهید که آیا مثلا میوه فروشی که با ماشین در کوچه و با بلندگو داد می زند کار خلافی می کند و کجا باید پیگیر کرد
هیئت های عزاداری و تکایا و مساجد و امامزاده ها برای ساکنین اطراف خود گاهی اوقات رعایت نمیکنند که این هم الودگی صوتی است
چرا پلیس از ترد خودروهای پر سرو صدا ممانعت نمیکند ؟
جان هر کس دوست دارید این صدای مداحان و سیستمهای صوتیشون رو مدیریت کنید. دیشب تا ساعت 11:30 شب صدایشان آزاد دهنده بود. دو تا مریض کرونایی دارم و نیاز به آرامش و ... . ما چه گناهی کردیم زورکی موقع استراحت صدای این عزیزان را بشنویم.
قانون با کسانی که ساعت ۲ صبح با موتور یا خودروی دستکاری شده عمداً به قصد ازار دیگران ایجاد الودگی صوتی می کنند چکار می کند؟ پلیس راهنمایی رانندگی در این ساعت در خیابان نیست.
اگه کشور به زندگی مردمش اهمیت بدهد آلودگی صوتی و ترساندن مردم و مزاحمت نصف شب و..... جرم است.
اگر پلیس با ماشینهای متخلف برخورد میکرد این همه ماشین پر سرو صدا شبها آرامش مردم را در منطقه تهرانپارس به هم نمیریخت
لطفا مسیولین رسیدگی کنند . تشکر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل