بازدید 9466
۶
مدیر عامل مپنا به نیایش می‌رود؟

علی آبادی گزینه دولت رییسی برای وزارت نیرو کیست؟

خوشبختانه ما در صنعت بین کشورهای مختلف رده و جایگاه مطلوبی داریم و همچنین از لحاظ فنی جایگاه خوبی را در جهان کسب کرده ایم، ولی متاسفانه به دلیل درست مصرف نکردن انرژی در شرایط مطلوبی قرار نداریم.
کد خبر: ۱۰۷۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲ 24 August 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس علی آبادی گزینه وزارت نیرو در دولت ابراهیم رییسی در نشستی خبری به خبرنگاران گفت: هر کجا بتوانم و ماموریت پیدا کنم، به دولت و مردم کشورم خدمت می کنم. 

دکتر علی آبادی اظهار داشت: خوشبختانه ما در صنعت در بین کشورهای مختلف رده و جایگاه خوبی داریم و همچنین از لحاظ فنی جایگاه خوبی را در جهان کسب کرده ایم، ولی متاسفانه به دلیل درست مصرف نکردن انرژی در شرایط مطلوبی قرار نداریم.

مدیر عامل مپنا افزود: در صنعت کشور در تراز جهانی قرار داریم ولی متاسفانه از حیث بهره‌ وری و انرژی در جایگاه خوبی قرار نگرفته ایم.

تلاش برای توسعه خدمات فنی و مهندسی
دکتر علی آبادی که گزینه وزارت نیروی دولت جدید بوده است، گفت: ما در تلاش هستیم در بازار افغانستان ورود کنیم، ولی باتوجه به شرایط فعلی نمی‌توان تصمیماتی اتخاذ کرد به نظر من توسعه خدمات فنی و مهندسی باید در میان کشورهای همسایه انجام شود.

او ادامه داد: بیش از ۵ هزار مگاوات ظرفیت در میان مرز ایران و افغانستان وجود دارد که می‌توان از طریق توربین بادی برق تولید کرد که این یک اتفاق مبارک میان دو کشور ایران و افغانستان است.

علی آبادی گفت: در بازار نزدیک به عنوان مثال عراق که در تصرف آمریکا بود چندین نیروگاه ساخته ایم، ولی موانع پیش رو نتوانسته وقفه‌ای ایجاد کند، ما در کشورهای اندونزی، آفریقا و ... هم کارهای بزرگی انجام داده ایم، در حال حاضر ما نباید در صادرات برق به کشورهای همسایه وقفه ایجاد کنیم.

علی آبادی گفت: این توربینی که امروز به نیروگاه سهند می‌رود می‌تواند یک شهر را از خاموشی نجات دهد، صادرات برق اولویت نخست کشورهای همسایه است و اولویت بعدی کشورهای دیگر که با کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد.

 

دکتر علی آبادی، نامزد تصدی وزارت نیرو را بهتر بشناسیم

در پی طرح مکرر نام عباس علی آبادی، مدیر عامل گروه مپنا به عنوان تنها گزینه مد نظر دکتر سید ابراهیم رئیسی برای مسئولیت وزارت نیرو، مروری بر پیشینه وی که از منابع مختلف گردآوری شده است خواهیم داشت.

تحصیل و تدریس دانشگاهی:

عباس علی آبادی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل فعلی گروه مپنا، چهره ای دانشگاهی است که به صنعت آمده است. وی که متولد 1341 تهران است، با اخذ دیپلم از مدرسه مشهور صنعتی تهران (موسوم به دبیرستان ایران و آلمان) با رتبه ممتاز در کنکور سال 1358 وارد دانشگاه صنعتی شریف و تحصیل در رشته مهندسی مکانیک (گرایش حرارت-سیالات) شد و پس از آن کارشناسی ارشد خود را در همین رشته (گرایش انرژی) گرفت و در نهایت دکترای خود را باز در رشته مکانیک (گرایش طراحی جامدات) از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی اخذ کرد.

وی با آغاز تحصیلات تکمیلی به تدریس دروس پایه و تخصصی مهندسی مکانیک در دانشکده های مختلف فنی و مهندسی تهران (و در مقطعی اصفهان) پرداخته و تا به امروز که عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک پردیس فنی دانشگاه تهران است، بالغ بر سه دهه سابقه آموزش دروس مختلف مهندسی را در مقاطع کارشناسی تا دکترا در کارنامه دارد. در سال های اخیر با توجه به اهمیت روزافزون دروس کاربردی و عملیاتی، علی آبادی به ارائه دروس توربین های گاز و موتورهای جت، موتورهای احتراق داخلی، سیستمهای انرژی پیشرفته و مشابه پرداخته و با درک زمانه و نیاز فزاینده برخورداری فارغ التحصیلان رشته های فنی از مهارتهای بین رشته ای خاصه در حوزه های مدیریت و اقتصاد، به ارائه دروس اختیاری اقتصاد انرژی، مدیریت سیستمهای انرژی، اقتصاد صنعتی (صنایع انرژی) و ... مبادرت نموده است.

پژوهش و نوآوری:

علی آبادی علاوه بر راهنمایی و مشاوره پایان نامه های متعدد دکترا و کارشناسی ارشد، حسب نتایج جستجو در مراجع دانشگاهی، تا کنون بالغ بر 90 جلد کتاب و مقاله منتشره در ژورنال ها، کنفرانسها و همایش های معتبر بین المللی و داخلی در حوزه مکانیک و کنترل در کارنامه پژوهشی خود دارد. گواهینامه ثبت اختراع فناوری طراحی و ساخت موتور گرمایی بر پایه سیکل ترکیبی در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی، جایزه نخست جشنواره خوارزمی در حوزه پژوهش های کاربردی، عضویت شورای علوم، تکنولوژی و فناوری کشور-عتف (به عنوان شخص حقیقی)، ریاست انجمن برقابی ایران، ریاست کنفرانس بین المللی سالانه مهندسی مکانیک کشور برای 12 دوره متوالی و کنفرانس سالانه صنعت نیروگاهی ایران برای 9 دوره متوالی، دریافت تقدیر نامه از کنفرانسهای های معتبر علمی داخلی و خارجی، عضو هیات تحریریه نشریه انرژی، نشریه برق آبی و غیره، برخی از مهمترین ابعاد فعالیتهای تحقیقاتی عباس علی آبادی است.

سوابق اجرایی:

علیرغم اهتمام جدی به تدریس و پژوهش و نوآوری، عباس علی آبادی در عرصه اجرایی صنایع آب و برق از با سابقه ترین مدیران محسوب می شود. آغاز مدیریت وی در صنعت، و مشخصا صنایع آب و برق به سال 1375 باز می گردد که در شرکت توسعه منابع آب و نیرو (وابسته به وزارت نیرو)، مسئولیت کلیدی مدیریت امور برق و مکانیک در دو طرح عظیم احداث سد و آبرسانی کرخه و کارون 3 را عهده دار شد تا در پی عملکرد و دستاوردها و ارتقاء های تبعی، نهایتا در نیمه دوم سال 1384 به ریاست هیات مدیره و مدیر عاملی شرکت فوق رسید. عملکرد وی طی دو سال نیم مدیریت شرکت مزبور در آغاز، اجرا و اتمام طرح های مختلف از جمله طرح های کارون 3 و 4، سدهای ژاوه، آزاد، سردشت، و کانالهای متعدد انتقال آب به گونه ای بود که پرویز فتاح، وزیر نیروی وقت در تابستان 1387، وی را به معاونت برق وزارت نیرو و ریاست هیات مدیره توانیر برگزید. دوره دوساله معاونت علی آبادی، در دهه 80 و 90 دوره ای مهم از حیث ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی بین دو پیک مصرف، صفر بودن قطعی برق و آب، صفر بودن مطالبات وزارت نیرو به بخش خصوصی در پایان سال مالی، انعقاد دهها هزار مگاوات تفاهم نامه و قرارداد صادرات برق و صدور خدامات فنی و مهندسی (که تنها بخشی که توسط خود وی در این دوره عملیاتی شد باقی ماند) بود. بنا به رویکرد اصولی و ابتنای تصمیمات وی بر مبانی علمی و تجارب عملی، عدم تعلق به یک جناح یا گروه سیاسی و کار با مدیران ارشد هر دو جناح سیاسی کشور در دوره تصدی مسئولیت های اجرایی شرکتها و وزارتخانه، با آشکار شدن روند تحولات دولت دهم در روزهای انتهایی دولت نهم، علی آبادی نیز در آغاز کار دولت دهم و بنا به درخواست مدیران گروه مپنا به این گروه رفت و تا کنون علیرغم فراز و فرودهای محیط سیاسی و کسب و کار، مسئولیت ریاست هیات مدیره و مدیر عاملی این گروه را بر عهده دارد.

طی بالغ بر یک دهه حضور در مپنا، علی آبادی با توسعه کارفرمایان خصوصی مپنا و کاستن از اتکای شدید این گروه به یک کارفرمای دولتی (وزارت نیرو)، با متنوع سازی حوزه های کسب و کار مپنا از جمله اجرای پروژه ها و تولید تجهیزات جدید نفت و گاز، تولید تجهیزات جدید حمل و نقل ریلی و برقی، ورود به تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی، اجرای پروژه های مخابراتی و .. و کاستن از تکیه به منابع محدود صنایع آب و برق، و نیز با بین المللی کردن مپنا و توسعه بی سابقه صادرات تحهیزات و خدمات فنی و مهندسی و تبدیل کردن مپنا از مصرف کننده منابع ارزی محدود شونده دولت به یک از تامین کننده مهم ارز آن، نه تنها کسب و کار مپنا، که به سهم این گروه، صنایع در دست فعالیت و اقتصاد انرژی و حمل و نقل کشور را رونقی درون زا و برون گرا داده، خلق ارزش در زنجیره تولید و میزان اشتغال را افزایش و این مجموعه را در برابر شوک های برون زا نظیر تحریم ها تاب آورتر کرده است. همزمان، وی با گسترش وسیع تحقیق و توسعه در مپنا، نه تنها محصولات موجود را به نهایت ساخت داخل با قیمتهایی رقابتی تر رسانده بلکه با معرفی محصولات جدید متعدد ذیل نام و نشان تجاری مپنا، تولیدات متعدد جدید در سبد محصول و به تبع آن بازارهای جدیدی به وجود آورده که درآمدهای ریالی و ارزی فراوانی نصیب مپنا و کشور نموده است.

بر اساس گزارش های مراجع ذیربط بین المللی، در حد فاصل اجرایی شدن برجام تا بازگشت تحریمهای اقتصادی و اعمال فشار حداکثری از سوی ترامپ، که دوره تنفسی برای مپنا جهت رقابتی کمتر یک سویه به سود شرکتهای خارجی ایجاد شده بود، مپنا توانست تا جایگاه سومین دارنده بازار جهانی تجهیز نیروگاهی (توربین گاز) پیش رود و با کسب 12.5% این بازار، بعد از دو شرکت GE آمریکا و زیمنس آلمان قرار گیرد.

به نظر می رسد برخورداری علی آبادی از دانش روز هم در عرصه مهندسی و هم حوزه های میان رشته ای نظیر مدیریت انرژی و اقتصاد صنعتی و غیره، و همچنین سوابق طولانی علی آبادی در مدیریت صنایع مختلف اعم آب، برق، نفت و گاز و پتروشیمی، انرژی های تجدیدپذیر، حمل و نقل ریلی و خودرو، تجهیزات پزشکی، مخابرات و همچنین توفیق در عرصه جهانی با صادرات کالاها و خدمات پیشرفته مهندسی و واردات مواد اولیه و واسطه ای عموما حساس آن هم در شرایط تحریم، می تواند مولفه موثری در ارائه یک برنامه عملیاتی و هوشمندانه و ظرفیتی مهم در تدارک تیمی مناسب برای حل چالش های اصلی وزارت نیرو باشد.

 عباس علی آبادی، کاندیدای وزارت نیروی دولت مردمی کیست؟

با گرم شدن بازار گمانه زنی رسانه ها و نقل اقوال اعضای ستاد و نزدیکان آیت الله رئیسی در اطراف نامزدهای تصدی وزارتخانه های مختلف، عموما از چند نام و نامزد برای هر وزارتخانه یاد می شود. شاید تنها استثنا بر این قائده، نام عباس علی آبادی است که از اولین روزهای بعد انتخابات، با قرارگرفتن در میان نامزدهای وزارتخانه های نفت، صمت و شهرداری تهران، جایی ثابت و بی رقیب برای تصدی وزارت نیرو داشته و پس از مشاهده شدن در قاب تلویزیون در کنار رئیس جمهور منتخب در جلسات بررسی بحران های برق و آب با وزیر نیروی فعلی، نقطه اجماع همگانی برای وزارتخانه مزبورشده است. اما عباس علی آبادی کیست؟

احوال شخصی: دکتر عباس علی آبادی، متولد دوم آذر 1341، در تهران، متاهل و صاحب دو فرزند، مدیر ارشد صنایع آب و برق و وزارت نیرو، همزمان مدرس و محقق در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مختلف کشور است.

از پشت میز دانشگاه تا دورترین روستاها: پیش از انقلاب علی آبادی ضمن تحصیل در مدرسه ایران و آلمان، که از دبیرستان های شاخص تهران قبل از انقلاب بود، با سازمان دهی جمعی از جوانان مبارز در مسجد نظام آباد، به تبلیغ و ترویج اندیشه های امام (ره) می پرداخت. با آغاز انقلاب وی نظیر هزاران جوان خواهان آینده ای بهتر برای کشور و ملت به صفوف خروشان انقلاب پیوست و علیرغم تحصیل در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، در پی فرمان حضرت امام برای جهاد سازندگی، به سیستان و بلوچستان رفت تا با بکارگیری ابتکارات فنی- مهندسی در تامین آب و تجهیزات کشاورزی و توسعه کشت مکانیزه و ارائه خدمات فنی، آموزشی و بهداشتی و ...، آرمان های دیرینه محرومیت‌زدایی و توسعه روستاها و استقلال اقتصادی در کشاورزی را جامه عمل بر تن وطن بپوشاند.

ایثارگر از جبهه به دانشگاه باز می گردد: با آغاز جنگ تحمیلی، وی به عنوان نیروی داوطلب به جبهه رفت و در تعمیر و احیای تجهیزات و ادوات و گذار از تنگناها در زیر آتش سنگین دشمن، در عملیات های مناطق جنوب و غرب که در خاطرات مکتوب و مصور رزمندگان، برگ هایی زرین از تاریخ پر افتخار دفاع مقدس هستند شرکت داشت. علی آبادی متعاقب جراحت و جانبازی به تهران انتقال یافت و با به درازا کشیدن دوره معالجه به دانشگاه بازگشت تا ضمن اتمام دوره لیسانس، فوق لیسانس خود (در همان رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران) و دکترا (در همان رشته، از دانشگاه خواجه نصیر) را گرفته، طرح ها و ایده های خود برای تامین قطعات مورد نیاز تجهیزات پیشرفته صنایع کشور را پیگیری کند.

پروژه های بازسازی آب و نیرو، محل شناسایی مدیر آینده: در سال های بعد از جنگ، علی آبادی به شرکت آب و نیرو وابسته به وزارت نیرو رفت، جایی که خط مقدم بازسازی و توسعه زیرساختهای توسعه جنوب و غرب کشور با اجرای طرح های عظیم احداث کانال های انتقال آب و آبرسانی، ایجاد سد و نیروگاه های آبی برای جمع آوری، تمرکز و هدایت آب های منطقه ای برای جهش کشاورزی، تولید برق و بازسازی و توسعه مناطق آسیب دیده ازجنگ بود. به کارگیری ابتکارات متعدد برای حل مشکلات فنی و مهندسی طرح های عظیمی که هرگز مشابه آنها در کشور اجرا نشده بود، روشهای نو برای افزایش ساخت داخل و کاهش هزینه های اجرای طرح ها، رویکردهای مدیریتی (که امروز جهادی نامیده می شود) برای تسریع بهره برداری از پروژه ها، علی آبادی را مرحله به مرحله از مدیر امور برق و امور مکانیک، تامین تجهیزات و .... طرح های معظم کارون، کرخه، غیره به مدیریت شرکت آب و نیرو در پائیز سال 1384 رساند. سرعت آغاز، اجرا و اتمام طرح های مختلف از جمله پروژه های کارون 3، کارون 4، و سه سد آزاد، سردشت، ژاوه و نیز اجرای تونل نوسود نه تنها شرکت آب و نیرو را جایگاهی ویژه داد، که وزیر نیرو وقت را برآن داشت تا علی آبادی را کمتر از 3 سال بعد یعنی در تابستان 1387 به معاونت امور برق وزارت نیرو دعوت و منصوب کند.

معاون برقی متفاوت و استراتژیک: عملکرد دو ساله علی آبادی در معاونت برق وزارت نیرو، علیرغم کوتاهی مدت، می توان راهبردی دانست. هم به این دلیل که دیگر خاموشی های تابستانی-زمستانی در دوره مسئولیت وی تکرار نشد، هم چون که مطالبات شرکت های خصوصی پیمانکار و سرمایه گذار (نیروگاه داران) حوزه برق همیشه تا پایان سال تسویه شد و لذا اعتماد این شرکت ها به دولت و امکان سرمایه گذاری مجدد آنها در صنعت برق حفظ شد، و هم از این حیث که با وضع نخستین تحریم ها و آشکار شدن سیاهه تحریمهای گسترده آتی، وی با اخذ بودجه ویژه ای برای صنعت برق، نیازهای این صنعت به مواد اولیه و واسطه ای مورد نیاز برای تولید واحدهای حرارتی را برای سه سال ذخیره و کشور را در برابر بی برقی ناشی از تحریم فروش آنها بیمه کرد.

علی آبادی در رهبری مپنا، مپنا در رهبری صنعت: مدیریت علی آبادی بر مپنا، که از دی 1388 تا کنون، دوره ای بود که مپنا را بقول مپنائی ها از یکی از شرکتهای صنعت برق به شرکتی پیشتاز حل مسائل فناورانه و پیشرفته کشور و بلکه به شرکتی دست اندرکار خلق آینده کشور تبدیل کرده است. علی آبادی در مپنا، با بکار گرفتن توان علمی شخصی و بسی امکانات علمی و فنی مپنا، تحقیق و توسعه در فناوری های مورد استفاده وقت و آینده مپنا را بشدت توسعه داد و مپنا از تولید تحت لیسانس به سازنده اصلی صاحب برند در محصولات متعدد تبدیل کرد. به این ترتیب و با برونسپاری اقلام وارداتی غیرقابل تولید در مپنا به صنایع کشور، ساخت داخل در مپنا و صنعت ملی به حداکثر رسید و همزمان امکان صادرات تجهیزات و خدمات مپنا به کلیه بازارها فراهم و منجر به اخذ پروژه های متعدد در منطقه شد. این امر وابستگی مپنا به ارز دولت را کاهش و این گروه در جایگاه تامین کننده مهم ارز کشور قرار داد. راهبرد فوق در سایر حوزه های کسب و کار مپنا، موجب تولید محصولاتی کاملا جدید، مانند لکوموتیوهای باری و مانوری، واگن های باری و مسافری، تجهیزات و قطعات مورد نیاز مترو و غیره، اخذ انواع پروژه های حمل و نقل ریلی، و در حوزه نفت و گاز ساخت توربوکمپرسور و توربوژنراتورهای مورد نیاز پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، تجهیزات اندازه گیری نفت، اجرای پروژه های توسعه میدان، و غیره شد.

ویژگی های فوق در کنار خلق فرصتهای شغلی برای بیش از 25 هزار نفر پرسنل مستقیم مپنا و ده ها هزار فرصت شغلی غیر مستقیم در صنایع آب و برق، نفت و گاز، حمل و نقل، و غیره، و عدم تعدیل یک نفر به دلیل تحریم یا رکود و مشابه، علیرغم انباشت مطالبات عظیم از دولت، تصویر عامه و خواص متخصص از مپنا را به آنجا رسانده که نه تنها همواره از استاندارد و کلاس مپنا، ماورای نرم های رایج ملی و منطقه ای یاد

و انتظار حفظ آن می رود، بلکه در کلیه مسائل فناوری، راهبردی، چالش های حال و آینده کشور، انتظار

می رود مپنا ورود و راهگشایی کند.

علی آبادی در همه سال های فعالیت اجرایی از تدریس و پژوهش غافل نشده است. وی که استاد تمام دانشکده فنی دانشگاه تهران است، علاوه بر تدریس دروس متعارف مهندسی، مشهور به ارائه دروس کاربردی، چند رشته ای و متفاوت نظیر توربین های گاز، موتورهای جت، اقتصاد انرژی و مدیریت سیستمهای پیشرفته انرژی و مشابه است. سوای نشر و ارائه دهها مقاله و کتاب در نشریات و کنفرانس ها که احتمالا در کارنامه بسیاری اساتید مشاهده می شود، ثبت اختراع یک نوع موتور منحصر بفرد، کسب جایزه اول جشنواره خوارزمی، ریاست چندین کنفرانس مهندسی کشور برای سال های متمادی، عضویت شورای علوم و تحقیقات و فناوری (عتف)، تنها گوشه ای از نمای دانشگاهی علی آبادی است.

با داشتن این اطلاعات، شاید بتوان حدس زد چرا در شرایط التهاب چند ماهه جامعه بر اثر دو بحران بزرگ قطعی آب و برق در کشور، که تبعاتی فراتر از اقتصادی و اجتماعی خاصه در مناطق جنوب غربی کشور داشته، تنها نام یک نفر برای تصدی پست وزارت نیرو تکرار می شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۶
شوخی میکنی یکی به این آقا بگوید فکر میکنی به چه کسی فشار می آید یه خورده فکر کن !!!!!!!
خانه پنجاه متری ؟
اسماعیلی: سفره مردم در حال جمع شدن است
با این راهکارت
آقاي مدير!؟!؟!؟ با گرانتر كردن حامل انرژي رفاه ايجاد نميشود ، فقط جيب شما پر پول تر ميگردد
موافقم
یک پیشنهاد
همه چیز را 100 برابر گرون کنید
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی