بازدید 6199
۱
در سلام تهران مطرح شد؛

جمله "پس از فروش پس گرفته نمی‌شود" خلاف قانون است

کد خبر: ۱۰۹۲۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ 12 December 2021

کارشناس حوزه کسب‌وکار در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره حقوق خریدار و فروشنده در فضای مجازی، سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی شبکه پنج سیما، سمانه کافتری در برنامه «سلام تهران» در خصوص قوانین فسخ قرارداد در فضای مجازی، بیان داشت: بعد از شیوع کرونا، خرید و فروش آنلاین رواج زیادی یافت. در هر رابطه تجاری ممکن است در مرحله اول رضایت طرفین معامله به خصوص خریدار جلب نشود، از این رو قانون‌گذار حقوقی را برای او پیش‌بینی کرده است که در قانون مدنی از آن به عنوان حق فسخ یا خیارات فسخ یاد می‌شود.

کارشناس حوزه کسب و کار با بیان اینکه ماده ۳۹۶ قانون مدنی این حق فسخ را در مجموع به ۱۳ ماده محصور کرده است، افزود: یکسری از حق فسخ‌ها در قوانین دیگر بنا بر موضوع خاص آن قانون، قرار می‌گیرند که ما فقط به قانون تجارت الکترونیک می‌پردازیم. در این قانون خریدار یکسری حق فسخ دارد که امکان سلب آنها هم هست که در اصطلاح آنها را قانون اسقاط یا خیارات و کافه خیارات می‌نامند. برخی از حق فسخ‌ها قابل اسقاط و برخی هم نیستند.

کافتری با بیان اینکه برخی از خیارات حتی با توافق طرفین هم قابل فسخ نمی‌باشند، اظهار داشت: دلیل این مسئله حمایت از فردی است که ممکن است ضرر و زیان زیادی متوجه او شود، فرقی هم ندارد که خریدار باشد یا فروشنده؛ در بعضی موارد هم دلایل آن به نظم عمومی مربوط می‌شود که حتی با توافق طرفین هم امکان فسخ وجود ندارد.

وی یکی از خیارات را تفلیس عنوان و تصریح کرد: این خیار مربوط به ورشکستگی است. خیار تدلیس هم برای زمانی است که طرف معامله عملیات را به صورت مقلدانه انجام دهد که این خیار حتی اگر اسقاط کافه خیارات هم برای آن آمده باشد، قابل فسخ نیست. خیار بعدی، تعذر تسلیم و مربوط به زمانی است که فروشنده از ابتدای امضای قرارداد می‌داند که نمی‌تواند جنس را به خریدار تحویل دهد، حال این جنس می‌تواند منقول یا ملک غیرمنقول باشد.

این کارشناس کسب‌وکار در ادامه درباره خیار تخلف از وصف و کاربرد آن در کسب‌وکارهای آنلاین، گفت: معمولاً مشتری جنس را بر اساس توصیفات فروشنده یا تولیدکننده محصول می‌خرد، اما وقتی آن جنس به دست او می‌رسد، متوجه تفاوت در جنس اصلی با تبلیغی می‌شود. در این صورت خریدار به راحتی می‌تواند معامله را فسخ کند، فروشنده هم ملزم به پس‌گیری است. در صورتی که نپذیرفت، اگر مبلغ جنس پایین باشد، از طریق شورای حل اختلاف، دادگاه فرهنگ و رسانه، در صورت داشتن گواهی‌نامه "ای‌نماد" از سایت "ای‌نماد" و یا پلیس فتا می‌توان ثبت شکایت انجام داد و برای او احضارنامه فرستاد.

وی با اشاره به یک خیار فسخ دیگر در زمینه کسب‌وکارهای آنلاین، گفت: طبق ماده ۳۷، خریدار بدون هیچ دلیلی تا ۷ روز بعد از تحویل جنس، می‌تواند معامله را فسخ کند، جنس را برگرداند و فروشنده هم ملزم به پس‌گرفتن می‌باشد. در این عملیات، تنها هزینه ارسال جنس به دست فروشنده، بر عهده خریدار است.

کافتری استفاده فروشگاه‌های آنلاین از جملاتی همچون "پس از فروش پس گرفته نمی‌شود" را خلاف قانون قلمداد و بیان کرد: خریدار باید بداند که یک جمله این حق را از او سلب نمی‌کند، زیرا در خرید و فروش‌های آنلاین نارضایتی از جانب مشتری به کرات دیده می‌شود. همچنین برخی از کسب‌وکارها محصولات وب‌سایت خود را حراج می‌کنند، باید در نظر داشت که در این حراج‌ها هم استفاده از جملاتی نظیر تعویض، مرجوعی و غیره خلاف قانون است.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، افشین عبداللهیان و علی مرادخانی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نمیشه به جای خیار از کلمه فارسی قابل فهم برای عموم استفاده کنید؟ کجایی حداد معادل براش پیدا کنی؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار