بازدید 6127

طلاق باید به صورت برابر مورد استفاده زن و مرد باشد

یک حقوقدان با بیان اینکه دغدغه رئیس جمهور در زمینه خانواده به عنوان پاسدار قانون اساسی مطابق اصل ۱۱۳ این قانون مجرایی برای یک گفت‌وگوی ملی است گفت:‌ صحبت اخیر رئیس جمهور درباره طلاق توافقی نیازمند یک بررسی جامع‌تر است و اساسا طلاق باید به صورت طرفینی و برابر مورد استفاده قرار گیرد و شرایط طرفین برای اعمال طلاق یا ارتقای کیفیت سطح زندگی باید برابر باشد.
کد خبر: ۱۱۰۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴ 01 February 2022

به گزارش «تابناک»، صالح نقره‌کار در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با صحبت اخیر رئیس جمهور که «طلاق توافقی باید اصلاح شود و به سهولت انجام نشود»، با بیان اینکه رویکرد سنت‌گرایانه به نظام حقوقی خانواده بازتولید مصائب و آسیب‌هایی خواهد بود که جامعه ما در دهه‌های اخیر متحمل شده است گفت: باید زمینه بازخوانی و اصلاح نظام حقوقی خانواده مورد توجه سیاستگذاران عمومی و تقنینی قرار گیرد.

وی ادامه داد: عقل اجتهادی و خرد زمان‌باور و متکی بر مصالح ملی، مقتضای یک تغییر به نفع خیر عمومی است. باور به این‌که خانواده محور و مجرای توسعه است و جامعه توسعه‌یافته پشتوانه‌ای جز خانواده سالم و طبیعی ندارد انگیزه‌ای است تا مقامات عمومی به عنوان یک ضرورت توسعه‌گرایانه به سراغ اصلاح نظام حقوقی حامی خانواده سالم و طبیعی بروند.

این حقوقدان با بیان اینکه دغدغه رئیس جمهور در زمینه خانواده به عنوان پاسدار قانون اساسی مطابق اصل ۱۱۳ این قانون مجرایی برای یک گفت‌وگوی ملی است گفت:‌ صحبت‌های رئیس‌جمهور در زمینه اصلاح نظام حقوقی حاکم بر طلاق توافقی حائز اهمیت است و نه تنها رئیس جمهور صلاحیت موضع‌گیری در این مورد را دارد بلکه تمام سیاست‌گذاران و حقوقدانان عمومی که سمتی برای اداره کشور دارند باید در این زمینه نگاه توام با مسئولیت و حساسیت داشته باشند.

وی افزود: کثرت آمار طلاق،‌ مشقت اداره امور خانواده به دلیل تورم و وضعیت سخت معیشتی و فهرستی از آسیب‌هایی که نظام حقوقی خانواده را دستخوش شرایط وخیم می‌کند می‌تواند زمینه‌ای برای گفت‌وگوی ملی در جهت اصلاح این شرایط و حمایت از نظام حقوقی خانواده باشد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: موضع رئیس جمهور از خاستگاه پاسداری از حقوق اساسی شهروندان و حمایت از خانواده است و رئیس جمهور از خاستگاه صیانت از حقوق اساسی شهروندان باید در این زمینه تصمیمات و اقدامات بهنگام و مبتنی بر اهداف مشروع اتخاذ کند.

نقره‌کار با بیان اینکه حکمرانی ایران در زمینه نگاه تامینی و تقویتی و توسعه‌ای به خانواده باید شهامت تغییرات اساسی داشته باشد، گفت: برونداد آمار بالای طلاق قطعا شهروند سالم نیست به همین دلیل ما برای سلامت شهروندی باید سراغ تقویت نهاد خانواده برویم.

این حقوقدان با اشاره به جمله رئیس جمهور در روز زن که «طلاق توافقی نباید به سهولت انجام شود» گفت: این بخش (طلاق توافقی) نیازمند یک بررسی جامع‌تر است و اساسا طلاق باید به صورت طرفینی و برابر مورد استفاده قرار گیرد و شرایط طرفین برای اعمال طلاق یا ارتقای کیفیت سطح زندگی باید برابر باشد؛ یعنی خوانش جدید در خصوص موضوع حضانت فرزند و حتی سن ازدواج، تضمینات کافی برای زوجین به صورت برابر وجود داشته باشد لذا خوب است رئیس جمهور در این زمینه نیز اظهار نظر کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۷
هرچی دادید به خانوما حق طلاقم بدید راحت شید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
اینکه یکی را در خانه حبس کنی و مجبورش کنی تو را تحمل کند خیلی بری تو دل انگیز و زیباست ؟
انسانها حق دارند انتخاب کنند که شما را دوست داشته باشند یا نه
پس باید مهریه هم به صورت برابر قابل استفاده برای زنان و مردان باشد!
کدام شرع و منطقی زندگی اجباری دو انسان بایکدیگر را توجیه می کند؟؟اصل ازادی انتخاب و حرمت انسانها چه می شود؟؟برای زنی که اسیر چنگال یک مرد نامتعادل و خشن هست چرا نباید حق طلاق وجود داشته باشد ؟آیا اگر خواهر یا دختر خودتان روزانه مورد ضرب و شتم و فحاشی وآزار شوهر قرار می گرفت بازهم نظرتان این بود؟؟مشکل این است که شماها به خاطر جایگاهتان هیچ گاه مشکلات و مصائب قشر عادی را ندارید یا کسی جرئت نمی کند به حقوق شما تجاوز کند و یا برفرض محال اگر چنین هم بود به واسطه قدرتتان به نحو مطلوب خود حل می کنید.
پاسخ ها
اعظم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
سلام کاملا با شما موافق هستم خواهر من 7 سال طول کشید تا توانست ازشر همسر دندانپزشک و معتاد نجات پیداکند تو دادگاهها ی دادگستری پیر شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
پس مهریه رو هم حق دو طرف باشه
از قدیم گقتن شتر سواری دولا دولا نمیشه. یا قانون اسلامی به صورت کامل یا حقوق غربی. نمیشه که هم مهریه باشه و هم حق طلاق. اجتماع نقیضین محاله. پس باید همزمان هم مهریه کاملا حذف بشه و مثل غربی ها فقط یک حلقه ازدواج برای عروس تهیه بشه و هم حق طلاق و حضانت هم برابر باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
موافقم جهیزیه هم نباشه
دوست من چون پدرش پولدار بود مهریه نخواست و علیرغم مخالفت شدید پدرش با یک جوان که خودش را عاشق سینه چاک معرفی می کرد ازدواج کرد
مهریه یک شاخه گل رز و یک حافظ و یک سکه بهار ازادی
بعد چندی داماد عاشق سر ناسازگاری گذاشت و با وقاحت گفت که اولین عشق زندگیش از همسرش جدا شده و او می خواد با عشق اولش ازدواج کند
علنا خیانت می کرد و کار نمی کرد و در خانه لجبازی و بد رفتاری می کرد و بسیاری از شبها اصلا به منزل نمی آمد
خلاصه دوست من گفت طلاق بگیریم و برو به عشق اولت برس
داماد گرامی گفت سه میلیارد می گیرم علاوه بر آپارتمانی که پدرت برای تو خریده و ما ساکن هستیم که طلاق بدهم!
معلوم شد ازدواج از اول نقشه یوده
پدر دوست من هم می گفت چشمت کور می خواست مهریه بگیری که طعمه این شیاد نشوی و من باج نمی دهم
الان سه ساله که شوهر گرامی با عشق سابقش خوش است و طلاق نمی دهد و فقط به دلیل تورم چهار میلیارد مطالبه می کند !
قابل توجه کسانی که با مهریه مخالفت می کنند و آنرا اخاذی می نامند
وکیل دوست من می گوید در دادگاههای خانواده تعداد زنانی که به دلیل طلاق تحت اخاذی هستند اصلا کمتر از گرفتاران مهریه نیست ولی صدای زنان به جایی نمی رسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
همیشه استثنا وجود داره. اما این یک واقعیته که خانم ها ، می خوان حقوق غربی داشته باشن و همزمان هم مهریه، نفقه، طلا و جواهر، عروسی مجلل و ... . نظر من اینه نمیشه ترکیبی از حقوق و امتیازات غربی، اسلامی و عرفی رو با هم به نفع زن ها در نظر گرفت.
هیچوقت موضوعات مختلف را معجون بهم نکنید تا ازمیان انها یک برداشت خلاف شرعی استخراج شود
شما که زنها را از سوار شدن به موتور و دوچرخه هم منع می کنید، چطور از ازادی و برابری زن و مرد دم می زنید.؟؟؟!!!!!!
با سلام
وقتی که قانون به شرع تکیه کرده و هم به قوانین جدید باید یک چنین معجونی از آن دربیاید
حق طلاق برای زن هم باشه باشرایطی خوب است به شرطی که مهریه نداشته باشد.
پس مهریه رو هم حق دو طرف باشه نه فقط حقوق مرد ها حذف بشه و الا باعث سوء استفاده برخی با دریافت مهریه و پس از آن طلاق میشه
قانون مهریه رو حذف کنید حق طلاقم برابر کنید
واقعا تعجب می کنم که اسم خودشون رو مسلمون میذارن و قوانین مسلم اسلامی رو زیر پا میذارن.اول بگین مسلمون نیستیم بعد هر نظری خواستید بدین و بگین حق طلاق دوطرفست.از علائم آخرت زمان این مورد ذکر شده که وقتی امام زمان(عج) ظهور می کنند مردم فکر می کنند دین تازه ای اومده.در سالهای اخیر باشیب تندی قوانین اسلامی در حال تغییره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی