بازدید 107810

سخنرانی آتشین پوتین و دستور ورود ارتش روسیه به دونتسک و لوگانسک/دستور واشنگتن برای خروج فوری آمریکایی‌ها از اوکراین/آنچه باید درباره دونتسک و لوهانسک بدانید

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دوشنبه شب طی سخنرانی برای مردم این کشور، استقلال جمهوری‌های مردمی «دونستک» و «لوگانسک» را به رسمیت شناخت، موضوعی که بلافاصله با واکنش مختلف دولتمردان و مقام‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴ 22 February 2022

سخنرانی آتشین پوتین و به رسمیت شناختن استقلال «دونستک» و «لوگانسک»/

بین الملل تابناک: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دوشنبه شب طی سخنرانی برای مردم این کشور، استقلال جمهوری‌های مردمی «دونستک» و «لوگانسک» را به رسمیت شناخت، موضوعی که بلافاصله با واکنش مختلف دولتمردان و مقام‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد.

انگلیس: تحریم‌های اقتصادی سختی در انتظار روسیه است
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۱۴:۰۴

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور اعزام نیرو به دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین را صادر کرد، گفت که لندن بی درنگ تحریم های اقتصادی سختی را علیه مسکو اعمال می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جانسون افزود: ما به سرعت بسته ای از تحریم های اقتصادی را آماده می کنیم. باید تاکید کنم که این اولین ضربات پیاپی تحریم های اقتصادی انگلیس علیه روسیه است، زیرا انتظار داریم که رفتار غیرمنطقی مسکو افزایش یابد.

جانسون یادآور شد که تحریم ها نه تنها نهادهایی در "لوگانسک" و "دونتسک" را هدف قرار می دهد، بلکه داخل روسیه را نیز در بر می گیرد و منافع اقتصادی روسیه را تا حد ممکن شامل می شود.

بریتانیا تهدید کرده است دسترسی شرکت های روسیه به دلار آمریکا و پوند انگلیس را قطع می کند و این شرکت ها را از افزایش سرمایه در لندن محروم خواهد کرد.

انگلیس هنوز مشخص نکرده که چه کسانی مشمول تحریم ها قرار می گیرند، اما متعهد شده است که هیچ جایی برای پنهان شدن الیگارش های روسی وجود ندارد. به گفته بوریس جانسون اهداف می تواند شامل بانک های روسیه باشد.

جانسون که روز سه شنبه ریاست کمیته امنیت اضطراری ملی انگلیس را برعهده داشت، پس از این نشست به خبرنگاران، گفت: فکر می کنم فاجعه وضعیت فعلی این است که پوتین خود را با مشاوران همفکری احاطه کرده است که به وی می گویند اوکراین کشور مناسبی نیست و من فکر می کنم وی متوجه می شود که به شدت دچار اشتباه محاسباتی شده است.

نخست وزیر انگلیس همچنین در نشست کمیته امنیت اضطراری این کشور گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مصمم به تهاجمی کامل به اوکراین است.

برخی منابع اروپایی می گویند تحریم های اروپا علیه روسیه ممکن است محدود باشد اما برخی کشورها خواستار اعمال تحریم های گسترده شده اند. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که قرار است امروز درباره اعمال تحریم های اضطراری علیه روسیه تصمیم گیری کند.

زلنسکی از احتمال قطع روابط دیپلماتیک با روسیه سخن گفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۱۴:۰۲

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز سه شنبه ضمن تهدید به قطع روابط دیپلماتیک کشورش با روسیه گفت: تحریم های روسیه باید شامل تعطیلی کامل خط لوله گاز نورد استریم ۲ باشد.

 زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهوری استونی در کی یف، پایتخت اوکراین گفت با این که تمامیت ارضی ما نقض شده است ما خواستار صلح هستیم.

زلنسکی با این همه افزود، کی یف امکان قطع روابط دیپلماتیک با روسیه را بررسی می کند.

رئیس جمهوری اوکراین گفت ما از روسیه می خواهیم بحران کنونی را از طریق مذاکره حل کند و ما آماده حضور در میز مذاکره هستیم.

مقام اوکراینی گفت اگر روسیه به اوکراین حمله کند این حمله تهدیدی علیه دیگر کشورها خواهد بود.

وی مدعی شد: زلنسکی : با اقدام روز گذشته فدراسیون روسیه در به رسمیت شناختن این مناطق برای حمله نظامی به اوکراین مشروعیت بخشید و با این اقدام، تعهدات بین المللی خود را تحت شعاع قرار داد.

بایدن سرمایه‌گذاری در دونتسک و لوهانسک را ممنوع کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۱۱:۲۱

چند ساعت پس از آنکه رئیس جمهور روسیه حکمی را صادر کرد و در آن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک در اوکراین را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت، رئیس جمهوری آمریکا دستور اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن سرمایه‌گذاری‌، تجارت و کمک‌مالی جدید آمریکا به این مناطق ممنوع شد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، این دستور اجرایی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از سخنرانی طولانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در خصوص این تصمیمش در مورد مناطق دونستک و لوهانسک واقع در منطقه‌ای تحت عنوان دونباس صادر شد. این دستور اجرایی همچنین به بایدن قدرت اعمال تحریم علیه هر شخصی را که در جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک فعالیت داشته باشد، می‌دهد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: ما اقدامی مشابه این را از جانب روسیه پیش‌بینی کرده‌ایم و آماده‌ایم تا فورا به آن پاسخ دهیم. این اقدام پوتین نقض فاحش تعهدات بین‌المللی روسیه است.

 

اعلام آمادگی ژاپن برای پیوستن به تحریم های آمریکا علیه روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۱۱:۲۰

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن که روز پنجشنبه در تماس تلفنی با پوتین خواستار خویشتنداری شده بود، به خبرنگاران گفت که اقدام روسیه "غیرقابل قبول و نقض قوانین بین المللی" است و ژاپن برای پاسخی قوی که می تواند شامل تحریم ها باشد، آماده است.

 خبرگزاری رویتز با اعلام این مطلب افزود: ژاپن روز سه‌شنبه اعلام کرد در صورتی که ولادیمیر پوتین دستور حمله به اوکراین را صادر کند، آماده پیوستن به ایالات متحده و سایر کشورهای صنعتی گروه هفت در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه است. این اعلام از سوی اقتصاد سوم جهان در حالی است که رهبر روسیه روز دوشنبه دستور اعزام نیروها به دو منطقه جداشده در شرق اوکراین را داد که روسیه اکنون آنها را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت می‌شناسد.

سقوط بی سابقه سهام موسسات مالی روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۱۱:۱۹

ه دنبال به رسمیت شناخته شدن استقلال جمهوری های مردمی دونتسک و لوگانسک ازسوی روسیه که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور دوشنبه شب با دو دستور ویژه خود آن را اعلام کرد، ارزش سهام شرکت ها و موسسات مالی بزرگ روسیه، سقوط بی سابقه در ۱۵ سال اخیر را تجربه کرد.

به گزارش بورس سهام مسکو، ارزش سهام اسبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه که در همه شهرهای این کشور پهناور چندین شعبه دارد، بیشتر از بقیه شرکت ها و موسسات سقوط کرده است.

بامداد امروز ارزش سهام بانک دولتی اسبربانک (با ۱۸۰ سال سابقه فعالیت و ۸۱ میلیارد دلار سرمایه) در بورس سهام مسکو، ۱۹.۶۹ درصد سقوط کرده و از ۲۴۹.۱۵ واحد به ۱۹۹.۶۶ واحد رسید.

ارزش سهام گازپروم که بزرگترین شرکت گاز روسیه و جهان است نیز ۱۶.۸۶ درصد سقوط کرده و از ۳۰۹.۴۸ واحد به ۲۵۷.۱۳ درصد رسید.

شرکت دولتی تات نفت جمهوری تاتارستان هم که از شرکت های بزرگ روسیه است با سقوط ارزش سهام خود مواجه شد که طی آن با ۱۶.۱۷ درصد کاهش از ۴۷۰ واحد به ۳۹۱ واحد رسید.

ارزش سهام فروشگاه زنجیره ای ماگنیت که در همه شهرهای روسیه شعبه ها و فروشگاه های بزرگ دارد، ۱۵.۹ درصد کاهش و ارزش شرکت نفت دولتی روس نفت نیز ۱۵.۵۵ درصد کاهش یافت.

ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو نیز در ۲۴ ساعت اخیر کاهش قابل توجهی یافته و بر اساس اطلاعات بانک مرکزی روسیه، امروز یک دلار آمریکا ۷۸.۷۷ روبل و یک یورو ۸۷.۳۴ درصد عرضه می شود.

آنچه باید درباره دونتسک و لوهانسک بدانید
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۱۱:۱۵

دونباس یا دُنباس، یک منطقه تاریخی، اقتصادی و فرهنگی در جنوب شرق اوکراین است و از بخش‌های شمالی و مرکزی استان دونتسک، بخش جنوبی استان لوهانسک و منتهای شرقی استان دنیپروپتروفسک تشکیل می‌شود، اما از ۲۰۱۴ با یک سری تحولات روبرو شده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی اعلام کرد، رهبران اوکراین نتوانستند یک کشور باثبات ایجاد کنند و این منجر به وابستگی آنها به کشورهای خارجی مانند ایالات متحده شده است. او گفت اوکراین استقلال و ثبات خود را از دست داده و به محلی برای فرصت‌طلبان تبدیل شده است.

پوتین همچنین اعلام کرد که روسیه، "لوهانسک" و "دونتسک" را که در منطقه دنباس در شرق اوکراین واقع شده‌اند، به عنوان جمهوری‌های مستقل از اوکراین به رسمیت می‌شناسد. به دنبال آن رئیس‌جمهوری روسیه دستور داد تا نیروهای کشورش به این دو منطقه اعزام شوند.

آنچه از دنباس می‌دانیم

دنباس در واقع حوضهٔ آبریز دونتس بخش شمالی رود دونتس است که از طریق رود دن به دریای آزوف می‌ریزد.

در مارس ۲۰۱۴ در پی "یورو-میدان" (اصطلاحی که به موج اعتراضات و ناآرامی‌های مردمی در اوکراین اطلاق می‌شود که آغازگر آنها تظاهرات مردمی شب ۲۱ نوامبر سال ۲۰۱۳ در کی‌یف، به منظور تحقق اتحاد و یکپارچگی بیشتر با اتحادیه اروپا بود) و انقلاب مردمی ۲۰۱۴ اوکراین، مناطق بزرگی از دنباس دچار ناآرامی شد. این ناآرامی‌ها بعدا به نبرد بین دولت پساانقلابی اوکراین و تجزیه‌طلبان جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک تبدیل شد.

تا پیش از جنگ، دنباس پرتراکم‌ترین منطقه اوکراین پس از پایتخت این کشور، کی‌یف، بود.

استان دونتسک تا پیش از جنگ پنجمین شهر بزرگ اوکراین و پایتخت غیررسمی دنباس به‌شمار می‌رفت. دیگر شهرهای بزرگ این منطقه لوهانسک، ماریوپول، ماکیئیفکا، هورلیفکا، کراماتورسک، اسلوفیانسک، آلچفسک، سیورودونتسک و لیسیچانسک بودند. امروزه شهر کراماتورسک مرکز اداری موقت استان دونتسک و سیورودونتسک مرکز اداری موقت استان لوهانسک به‌شمار می‌روند.

در طرف تجزیه‌طلب نیز دونتسک، ماکیئیفکا و هورلیفکا بزرگ‌ترین شهرهای جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک و آلچفسک، بزرگ‌ترین شهرهای جمهوری خلق لوهانسک هستند.

استان دنباس با حدود چهار و نیم میلیون نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین استان اوکراین است و با مساحتی بالغ بر ۲۶ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع تقریبا ۴/۴ درصد از مساحت کل اوکراین را تشکیل می‌دهد. مرکز این استان شهر دونتسک است. این استان که در جنوب شرق اوکراین واقع شده تا نوامبر سال ۱۹۶۱ به افتخار ژوزف استالین به نام استان استالینو شناخته می‌شده‌ و اکنون دو میلیون نفر جمعیت دارد.

حدود ۵۷ درصد از مردم استان دونتسک از نژاد اوکراینی و ۳۸ درصد روس‌تبار و حدود پنج درصد از سایر نژادها هستند. ولی به لحاظ زبانی که در آن صحبت می‌شود، حدود ۷۵ درصد مردم استان دونتسک به زبان روسی صحبت می‌کنند و تنها ۲۴ درصد به زبان اوکراینی حرف می‌زنند.

در شمال شرق آن، استان لوهانسک و در شمال غرب آن استان خارکیف قرار دارد. این استان از غرب با استان‌های دنیپروپتروفسک و زاپروژیا هم ‌مرز است. این استان در جنوب ساحلی با دریای آزوف دارد و از شرق با کشور روسیه هم مرز است.

در ادامه تحولات اوکراین در سال ۲۰۱۴ و پس از رای مردم شبه جزیره کریمه به جدا شدن آن از اوکراین، روز یکشنبه ۱۱ ماه مه سال ۲۰۱۴ استان دونتسک هم‌زمان با استان لوهانسک شاهد برگزاری یک همه‌پرسی به منظور استقلال از کی‌یف بود. در این همه‌پرسی بیش از ۸۹ درصد رای‌دهندگان به خودمختاری استان دونتسک رای دادند.

استان لوهانسک، به روسی (لوگانسک) از استان‌های شرقی اوکراین است. مرکز این استان شهر لوهانسک است.

در سال ۲۰۱۴ و پس از جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین، روز ششم آوریل ۲۰۱۴ هواداران روسیه در سه استان لوهانسک، دونتسک، و خارکیف اقدام به تصرف ساختمان‌های دولتی کرده و خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد پیوستن این استان‌ها به روسیه شدند.

در ادامه این تحولات در روز ۱۱ ماه مه سال ۲۰۱۴، استان لوهانسک شاهد برگزاری همه‌پرسی کسب استقلال از کی‌یف بود که در این همه‌پرسی بیش از ۹۶ درصد رای‌دهندگان به خودمختاری لوهانسک رای دادند. در ۵ نوامبر سال ۱۹۳۵ این شهر تغییر نام داده و به افتخار کلیمنت ووروشیلوف، فرمانده نظامی شوروی و سیاستمدار، «ووروشیلوف‌گراد» نامیده شد.

در ۵ مارس سال ۱۹۵۸، با دستور خروشچف مبنی بر این‌که نام افراد زنده بر روی شهرها گذاشته نشود، نام قدیمی این شهر نیز به آن بازگشت. در ۴ مه سال ۱۹۹۰، با فرمان شورای عالی جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین نام اصلی شهر به شهر لوهانسک بازگشت؛ جمعیت کنونی آن یک و نیم میلیون نفر است.

پیشینه این شهر به سال ۱۷۹۵ بازمی‌گردد. در آن تاریخ یک صنعتگر انگلیسی به نام «چارلز گاسکُنیه» یک کارخانه فلز در این مکان تاسیس کرد. این آغاز صنعتی بود که هنوز هم در این شهر به رونق خود باقی است.

لوهانسک در سال ۱۸۸۲ به عنوان شهر رسمیت یافت. این شهر که در حوضه آبریز رود دونتس قرار گرفته به یکی از مراکز مهم صنعتی در شرق اروپا تبدیل شد، به‌ویژه این‌که شرکت بزرگ لوکوموتیوسازی «لوهانسک‌تِپلووُز» در آن قرار گرفته‌ است.

لوهانسک از ۱۴ ژوئیه ۱۹۴۲ تا ۱۴ فوریه ۱۹۴۳ در اشغال آلمان نازی بود.

دنباس همچنین در مرکز نبرد فرهنگی بین کی‌یف و مسکو قرار دارد که می‌گوید این منطقه، بخش بزرگی از شرق اوکراین، روس‌زبان است و باید از ناسیونالیسم اوکراینی محافظت شود.

دنیس پوشیلین، که در سال ۲۰۱۸ در انتخابات مورد مناقشه کی‌یف انتخاب شد، رهبر به اصطلاح جمهوری خلق دونتسک است، در حالی که لئونید پاسچنیک منطقه جدایی‌طلب لوهانسک را رهبری می‌کند.

رئیس‌جمهور اوکراین: تصمیم روسیه، حمله به حاکمیت ما بود
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۰۹:۰۹

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد سه‌شنبه گفت به رسمیت شناختن جدایی طلبان از سوی روسیه، حمله به حاکمیت اوکراین است.

زلنسکی طی سخنرانی اضطراری درباره تصمیم مسکو برای به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین، توضیح داد: «اقدامات روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. مرزهای بین‌المللی اوکراین بدون توجه به تصمیمات روسیه ثابت خواهد ماند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه اوکراین حق دفاع از منافعش را برای خود محفوظ می‌دارد، اظهار داشت: «برای هر چیزی، در هر مدت طولانی، آماده هستیم. اما کی‌یف متعهد به حل‌و‌فصل سیاسی و دیپلماتیک مشکلات است».

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه تاکید کرد: «ما از چیزی نمی‌ترسیم و هیچ چیزی را به کسی نمی‌دهیم. به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک به معنای خروج روسیه از توافق‌نامه‌های مینسک است».

بر اساس این گزارش، زلنسکی با بیان اینکه کی‌یف از غرب انتظار حمایت واضح و مؤثر در برابر روسیه دارد، افزود: «ما خواستار برگزاری نشست اضطراری اعضای فرمت نرماندی برای بحث در مورد آخرین اقدامات روسیه هستیم».

به نوشته اسپوتنیک، وی همچنین افزود: «تصمیم روسیه، حضور نیروهای این کشور در دنباس را قانونی می‌کند. روسیه تلاش‌های صلح را نابود کرد ولی ما هیچ بخشی از سرزمین خود را رها نمی‌کنیم».

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین خبر داد که با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در مورد به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه در شرق اوکراین توسط روسیه گفتگو خواهد کرد.

مقام امنیتی آمریکایی: پنجره دیپلماسی با روسیه را نمی‌بندیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۰۸:۳۸

 «جاناتان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه گفت آمریکا آماده پاسخگویی به اقدام اعلام شده از سوی روسیه درباره مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین است.

فاینر در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» اظهار داشت: « ما قصد داریم روز سه شنبه در واکنش به تصمیم روسیه اقدامات بیشتری انجام دهیم.  ما انتظار داشتیم روسیه دست به اقدام نظامی بزند، اما همچنان راه دیپلماتیک را به آنها پیشنهاد می‌کنیم».

وی با تکرار ادعای حمله احتمالی روسیه به اوکراین، توضیح داد: «ما هنوز بر این باوریم که روسیه ممکن است بر اساس آخرین اطلاعات در هر زمانی علیه اوکراین دست به اقدام نظامی بزند. اقدام نظامی روسیه ممکن است امشب، فردا یا در روزهای آینده رخ دهد».

این مقام امنیتی آمریکایی ادعاهای خود را اینگونه ادامه داد: «همه نشانه‌هایی که روی زمین می‌بینیم، از جمله آنچه کرملین فاش کرد، نشان می‌دهد که روسیه با اقدام نظامی خود پیش می‌رود، نه دیپلماسی».

بر اساس این گزارش، فاینر اضافه کرد: «گامی که روسیه امروز برداشته است به دور از دیپلماسی است و توافق مینسک را به هم می‌زند. ولی ما درهای دیپلماسی را نبستیم و دیدار بایدن و پوتین بستگی به اتفاقات روزهای آینده دارد».

وی همچنین افزود: «در صورت اقدام نظامی مسکو در اوکراین، هیچ دیدار دیپلماتیکی بین وزیر خارجه آمریکا و همتای روس وی برگزار نخواهد شد».

دستور واشنگتن برای خروج فوری آمریکایی‌ها از اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۰۸:۳۷

بعد از تصمیم روسیه برای اعزام نیروهای حافظ صلح به مناطق خودمختار شرق اوکراین، آمریکا نگران حضور اتباع خود در این کشور شد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، به دستور رئیس‌جمهور این کشور، تمام دیپلمات‌های آمریکایی باقیمانده در اوکراین، باید هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند.

پایگاه خبری «بلومبرگ» بامداد سه‌شنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد: «ایالات متحده کارکنان سفارت خود در اوکراین را به دلایل امنیتی به لهستان منتقل می‌کند».

در این گزارش آمده است: «دولت بایدن به همه کارمندان باقیمانده وزارت خارجه در اوکراین دستور داده است که کشور را ترک کنند. در صورت عدم تهاجم روسیه، دیپلمات‌های آمریکایی می‌توانند اواخر امروز (دوشنبه) به اوکراین بازگردند».

پوتین در سخنرانی خود گفت: «استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و سرزمین‌هایی برای تشکیل دولت، به این کشور داد. اوکراین تنها یک کشور همجوار برای ما به شمار نمی‌آید. ما فرهنگ و دین مشترک داشته و نزدیکانی در این کشور داریم و اوکراین مدرن بر اساس سرزمین‌های تاریخی روسیه بنا شد».

پوتین اضافه کرد: «وضعیت در منطقه دونباس به مرحله بحرانی و حادی رسیده است».

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین مدرن کاملاً به وسیله روسیه ایجاده است. اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ ما است. اوکراین همواره از همکاری با روسیه بهره می‌برده اما به تعهدات خود پایبند نبوده است».

وی در ادامه گفت: «منطقه دونباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم».

پوتین اضافه کرد: «اوکراین توانایی دستیابی به یک کشور با ثبات را ندارد و بنابراین مجبور است به کشورهای خارجی مانند آمریکا تکیه کند».

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین هیچ وقت سنت حاکمیت حقیقی نداشت. اوکراین، از روسیه گاز طبیعی سرقت کرده و از مسئله انرژی برای اخاذی از روسیه استفاده کرده است».

وی گفت: «ما در فضایی دوستانه و مبتنی بر همکاری با اوکراین شراکت کردیم، در حالی که آنها فقط می‌خواستند بیشتر به دست بیاورند».

پوتین در ادامه نطق تلویزیونی خود گفت: «ویروس ملی‌گرایی و فساد، اوکراین را تضعیف کرده است و اوکراینی‌ها باید بهفمند که کشورشان تحت استعمار قرار گرفته است. اوکراین تحت سیطره آمریکا قرار گرفته و به کشوری غیر مستقل تبدیل شده است».

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «سفارت آمریکا به بهانه مبارزه با فساد، به سفارت کنترل اوکراین و نهادهای این کشور تبدیل شده اما فساد همچنان در این کشور بیداد می‌کند».

وی ادامه داد: «اوکراین دارای زیرساخت‌هایی از دوران شوروی سابق بوده که به کمک آن می‌تواند به کشوری هسته‌ای تبدیل شود و اگر اوکراین بتواند سلاح‌های کشتار جمعی بسازد، این موضوع می‌تواند تاثیر بزرگی بر تمام اروپا بگذارد».

پوتین گفت: «ما نمی‌توانیم به این تهدید (تهدید ساخت سلاح هسته‌ای واکنش نشان ندهیم. دستیابی به سلاح اتمی (توسط اوکراین) تهدیدی دیگر علیه کشور ما است. از ۲۰۱۴ به این سو آمریکا میلیاردها دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده است».

وی هشدار داد که پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو، تهدیدی برای امنیت ملی روسیه به شمار می‌آید.

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «قانون اساسی اوکراین اجازه ساخت پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور را نمی‌دهد اما آنها این قانون را دور زده، و آن را پایگاه ماموریت ناتو نامیده‌اند».

پوتین گفت: کشورها نمی‌توانند امنیت خودشان را به قیمت از دست رفتن امنیت دیگران به دست بیاورند. نگاهی به نقشه بیندازید و ببینید کشورهای غربی چطور به حرفشان برای عدم گسترش ناتو به شرق پایبند مانده‌اند».

وی گفت: «اطلاعاتی در دست داریم که آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در اوکراین است و این تهدیدی علیه ما به شمار می‌آید. در سندهای رسمی آمریکا،‌ از روسیه با نام دشمن یاد می‌شود».

سخنرانی آتشین پوتین و به رسمیت شناختن استقلال «دونستک» و «لوگانسک»/

رئیس جمهور روسیه با اشاره به استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در اوکراین هشدار داد که این سامانه‌ها می‌توانند مناطق مختلف روسیه را موشک باران کنند.

وی افزود: «پهپادهای آمریکایی که بر فراز اوکراین به پرواز در می‌آیند همواره به جاسوسی از روسیه می‌پردازند».

پوتین اضافه کرد: «در ابتکار امنیتی‌مان خواستار عدم توسعه ناتو و بازگشت به مرزهای سال 1997 به عنوان مرزهای ناتو شدیم اما این درخواست روسیه نادیده گرفته شد».

رئیس جمهور روسیه گفت: «کشورهای غربی روسیه را به اعمال تحریم تهدید کرده‌‌اند و اعتقاد دارم که آنها در هر صورت آن را اعمال کرده و برای انجام آن بهانه‌ای بوجود خواهند آورد».

وی افزود: «موضع غرب عوض نشده است و هدف تحریم‌ها جلوگیری از رشد اقتصادی روسیه است، فقط به این دلیل که ما وجود داریم».

وی گفت: «سران منطقه دونباس تمایلی به حل مسالمت‌آمیز بحران در منطقه دونباس ندارند».

پوتین در ادامه گفت: «تصمیم گرفتیم که فورا استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک برسمیت شناخته شود».

وی سپس با امضای دو فرمان،‌ استقلال این دو منطقه در دونباس را برسمیت شناخت.

پوتین پس از امضای این فرمان،‌ رؤسای این دو منطقه را به حضور پذیرفت.

رئیس جمهور روسیه سپس پیمان مودت،‌همکاری و کمک متقابل با دو جمهوری لوهانسک و دونتسک امضا کرد.

پوتین همچنین از پارلمان روسیه خواست تا استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک برسمیت شناخته شوند.

شبکه راشا تودی نیز پس از سخنرانی پوتین، با پخش تصاویری، گزارش داد که مردم در شرق اوکراین به رسمیت شناخته شدن دونتسک و لوهانسک توسط مسکو را جشن گرفتند.

این در حالی است که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری این اقدام مسکورا محکوم کرد. برخی سران اروپایی نیز به رسمیت شناخته شدن دو منطقه دونتسک و لوهانسک در دونباس را نقض فاحش قوانین بین‌المللی توصیف کردند.

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز در اولین واکنش به این رویداد در پیامی توییتری نوشت که با «جو بایدن» رئیس جمهور اوکراین تلفنی صحبت کرده است.

پوتین دستور ورود ارتش این کشور به دونتسک و لوگانسک را صادر کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، دستور داد نیروهای حافظ صلح این کشور وارد این مناطق شوند.

سخنرانی آتشین پوتین و به رسمیت شناختن استقلال «دونستک» و «لوگانسک»/پوتین دستور ورود ارتش این کشور به دونتسک و لوگانسک را صادر کرد

به گزارش "اسپوتنیک"، رئیس جمهور روسیه بامداد سه شنبه به وزارت دفاع این کشور دستور داد تا نیروهای حافظ صلح را به دو منطقه دونتسک و لوگانسک اعزام کند.

واکنش‌ها به تصمیم پوتین در به‌رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک

تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در به‌رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» از اوکراین، با واکنش‌های تندی از سوی کشورهای غربی و متحدان کی‌یف همراه شد.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس شامگاه دوشنبه گفت به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک توسط روسیه نقض تمامیت ارضی اوکراین است.

جانسون در این‌باره اظهار داشت: «تصمیم روسیه نشانه دیگری از این است که اوضاع در اوکراین در جهت اشتباه پیش می‌رود».

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس نیز مدعی شد: « آخرین اقدام روسیه نشان می‌دهد که مسکو راه رویارویی را به‌جای مسیر گفتگو انتخاب کرده است. ما پاسخ را با متحدان خود هماهنگ خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که نقض تعهدات بین‌المللی توسط روسیه بدون مجازات بماند».

به نوشته رسانه‌های انگلیسی، تراس همچنین افزود: «روز سه‌شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه در واکنش به نقض‌قوانین بین‌المللی اعلام خواهیم کرد».

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس هم گفت: «اجازه نمی‌دهیم روسیه بر رفتار منطقه‌ای هیچ کشوری تأثیر بگذارد و حمایت ما از اوکراین تزلزل‌ناپذیر نخواهد بود».

بر اساس گزارش‌ها، دولت انگلیس نیز طی بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد روز سه‌شنبه در واکنش به تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک، تحریم‌هایی را اعلام خواهد کرد.

بعد از لندن، نوبت به اروپا رسید تا این تصمیم پوتین را محکوم کند. «اورسولا فن‌درلین» رئیس کمیسیون اروپا گفت: «به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت اوکراین است».

اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما قاطعانه به تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جدایی‌طلبان اوکراینی پاسخ خواهیم داد».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اظهار داشت: «اتحادیه اروپا و متحدانش به تصمیمات پوتین به صورت متحد و محکم پاسخ خواهند داد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه لتونی درخواست کرد: «اتحادیه اروپا باید فوراً تحریم‌هایی را علیه روسیه به دلیل به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان اعمال کند».

«ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست وزیر لهستان گفت: «به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده توسط روسیه، تجاوزی از سوی مسکو علیه اوکراین است. این اقدام روسیه باید با واکنشی در قالب تحریم های فوری مواجه شود».

به نوشته رویترز، موراویه‌تسکی همچنین خبر داد: «من جلسه فوری شورای اروپا را برای بحث در مورد آخرین تحولات را فرا می‌خوانم».

وزارت خارجه لهستان نیز تصریح کرد: «از روسیه می‌خواهیم نیروهای نظامی خود را برای اجرای تصمیم به رسمیت شناختن و حمایت از مرزهای بین‌المللی اوکراین تحت فشار نگذارد».

در ادامه، رئیس جمهور استونی نیز اعلام کرد: «ما هرگز تصمیم غیرقانونی روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوهانسک را نمی‌پذیریم. واضح است که مسکو در دیپلماسی جدی نیست و به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است».

بعد از این بیانیه‌ها، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، که سازمان متبوعش یکی از دلایل اصلی افزایش تنش‌ها بین روسیه و اوکراین است، گفت: «ما به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب از سوی روسیه را محکوم می‌کنیم و از استقلال اوکراین کاملا حمایت می‌کنیم».

استولتنبرگ در این‌باره توضیح داد: «ما از مسکو می‌خواهیم که عقل را به کار گیرد و دیپلماسی را انتخاب کند. روسیه همچنان به درگیری در شرق اوکراین دامن می‌زند. روسیه بهانه‌ای برای حمله به اوکراین می‌سازد».

وزارت امور خارجه نروژ نیز طی بیانیه‌ای گفت از برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات بحران اوکراین و روسیه حمایت می‌کند.

اتحادیه اروپا سپس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به همه کسانی که مسئول به رسمیت شناختن غیرقانونی جمهوری‌های جداشده هستند با تحریم پاسخ خواهیم داد».

در ادامه نوبت به آمریکا رسید تا به‌عنوان آتش‌بیار معرکه اوکراین، تصمیم روسیه را محکوم کند. کاخ سفید در این‌باره گفت: «[جو] بایدن [رئیس‌جمهور آمریکا] با صدور فرمان اجرایی، آمریکایی‌ها را از هرگونه معامله تجاری یا مالی با دونتسک و لوهانسک منع خواهد کرد».

کاخ سفید در ادامه افزود: «این فرمان اجرایی اجازه اعمال تحریم‌ها را علیه هر کسی که در آن مناطق اوکراین فعالیت می‌کند، صادر می‌کند. ما به زودی اقدامات بیشتری را در رابطه با نقض آشکار تعهدات بین‌المللی توسط روسیه اعلام خواهیم کرد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «این اقدامات جدا از اقدامات سریع اقتصادی است که ما با هماهنگی متحدان در صورت تهاجم روسیه آماده می‌کنیم. ما به رایزنی نزدیک با متحدان و شرکا از جمله اوکراین در مورد گام‌های بعدی ادامه می‌دهیم. ما انتظار چنین اقدامی را از روسیه داشتیم و آماده پاسخ فوری به آن هستیم».

سازمان ملل نیز که معمولا نقشی خنثی و بی‌فایده را در بحران‌های مختلف در سراسر جهان ایفا می‌کند، گفت: «ما به طور کامل از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم».

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت: «ما خواستار حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در شرق اوکراین بر اساس توافقات مینسک هستیم. تصمیم روسیه نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین است و با منشور سازمان ملل متحد مغایرت دارد».

سپس وزارت امور خارجه هلند اعلام کرد: «ما به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب در اوکراین توسط روسیه را محکوم می‌کنیم. ما قاطعانه، با هماهنگی با شرکای خود، به نقض آشکار قوانین بین‌المللی پاسخ خواهیم داد».

روزنامه «واشنگتن پست» طی یادداشتی مدعی شد: «به رسمیت شناختن رسمی استقلال دو منطقه اوکراین از سوی مسکو، بهانه احتمالی برای جنگ است».

بعد از این‌ها، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان نیز گفت: «ما از روسیه می‌خواهیم که به رسمیت شناختن مناطق در شرق اوکراین به عنوان جمهوری‌های مستقل را لغو کند».

شبکه «فاکس نیوز» هم گزارش داد: «پنتاگون انتظار دارد پوتین امشب به سمت اوکراین و به سمت مناطقی که استقلال آنها را به رسمیت شناخته، پیشروی کند».

وزارت خارجه بلژیک نیز همراستا با دیگر متحدان اروپایی خود گفت: «به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب اوکراین از سوی روسیه را محکوم می‌کنیم».

سپس نوبت به کاخ الیزه رسید تا بگوید: «[امانوئل] ماکرون [رئیس‌جمهور فرانسه] به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان اوکراینی توسط مسکو را محکوم کرد و خواستار تحریم‌های هدفمند اروپا شد».

بر اساس این بیانیه، ماکرون همچنین ضمن محکوم کردن تصمیم روسیه برای به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

ریاست جمهوری فنلاند نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب را محکوم می‌کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد».

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه هم بر اساس آخرین تحولات به شهروندان خود در شرق اوکراین توصیه کرد که این کشور را ترک کنند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب، نقض توافقنامه مینسک و نقض وحدت و حاکمیت اوکراین است. ما تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب شرق اوکراین را رد می‌کنیم».

شبکه «الجزیره» گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای از تماس «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای اوکراینی خود خبر داد.

در بیانیه پنتاگون آمده است: «رئیس ستاد مشترک ارتش بر حمایت بی‌دریغ واشنگتن از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد».

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «به رسمیت شناختن جدایی دونتسک و لوهانسک توسط پوتین نیازمند واکنش سریع و قاطع است و ما با متحدان خود گام‌های لازم را برخواهیم داشت».

«لیندسی گراهام» سناتور تندروی جمهوری‌خواه آمریکایی نیز اظهار داشت: «به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک توسط پوتین نقض توافقنامه مینسک و اعلان جنگ روسیه علیه مردم اوکراین است».

دیگر قانونگذاران آمریکایی نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «پوتین و الیگارش‌های فاسدش باید بهای سنگینی برای تصمیماتش بپردازند. ما متعهد می‌شویم که برای تصویب هرگونه قانون اضطراری که ممکن است از متحدان ناتو یا مردم اوکراین حمایت کند، کار کنیم».

نشریه «آکسیوس» در مطلبی ادعا کرد: «به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک توسط پوتین احتمالاً اولین گام از یک عملیات نظامی گسترده است».

در ادامه وزارت خارجه ایتالیا نیز گفت تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال لوگانسک و دونتسک مانعی جدی برای جستجوی راه حل دیپلماتیک است.

دولت آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد «اولاف شولتز» صدراعظم این کشور و رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه توافق کردند که اقدام مسکو نقض آشکار توافقنامه مینسک است.

روزنامه «گاردین» نیز به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشت: «پوتین تمام اوکراین را می‌خواهد و این به رسمیت شناختن ممکن است تنها نقطه شروعی برای تشدید تنش باشد».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۶
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۸۹
ایران باید محکوم کنه این حرکته روسیه رو و الا باید منتظر بشینه تا روسیه بیاد اذربایجانا رو هم بگیره و دم نزنه ...وزارت خارجه غیرت نشون بده و بگه احترام به مرزها و استقلال هر کشور خط قرمزه نباید مرزهای یه کشور رسمی اینجوری تغییر کنه و شهرهاش گرفته بشن ......بشدت باید محکوم بشه حرکت روسیه یعنی ایران الان به اندازه ترکیه که محکوم کرده یک کم وجهه بین المللی و جرات نداره ...؟؟؟؟!!!!!شرم کنید تا الان دم نزدید ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
کلمه مقدس آذربایجان را دهنت نیار. آذربایجانی خودش برای خودش تصمیم می کیرد لابد میدانی که همین ممالک محروسه را هم که رضا پالانی عامل انگلیس اسمش را ایران گذاشته ، آذربایجان ایجاد کرده و نگه داشته;
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
روسیه فرق میکنه

نازه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ایران هیچ دخالتی نباید بکند. این دعوای بین شرق و غرب است
تنگسیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
یعنی انتظار داری به دایی جان پوتین نازکتر از گل بگن؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
قابل توجه کسانیکه دانسته و ندانسته بر روی دیوار

روسیه یادگاری نوشته و می نویسند !!!!؟؟؟


این خوی اشغالگری کشورها و نابودی زندگی ملتها

چون مردم فلسطین ، جزو ژنتیک صهیونیستهای روس

و اسلاو تبار و آیین ارتدکسها ست
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ترکیه که خودش بخشی از خاک سوریه رو اشغال کرده اونوقت داره صحبت از تمامیت ارضی میکنه !!! به نظرم ایران نباید روسیه رو محکوم کنه چون استانهای از دست رفته خودشو داره پس میگیره کاری که ایران هم در آینده انجام خواهد داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
این زمینه ساز اتفاقات و تقسیمات جدید توی منطقه اس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اصلاً به ما مربوط نیست... یاد بگیریم که فقط منافع ملی ما باید در اولویت باشه... در درگیری بین اوکراین و روسیه، حمایت از اوکراین احمقانه ترین کاری است که ما میتونیم بکنیم. ... احساس نظر ندیم.. اینکه روسیه قلدری میکنه شکی نیست ولی دخالت ما فقط برای ما تبعات داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پوتین مثل اصلاح طلبان نیست که بفکر نیاز امروز مردمش باشه،اون امنیت کشورش رو خوب میفهمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
این درگیری مجموعا به نفع ایران است.
دنیای غرب به دنبال دشمنی با کسی بودن
اینم دشمن
ایرانو رها می کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
چرت نگو. همین شماها مگه نمیگید این چیزا به ما چه ربطی داره؟ مگه نمیگید ما باید منافع خودمونو بچسبیم؟؟؟ الان منافع ما در راستای همین حمایت از روسیه است. پس حرف نزن و نظاره کن
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
دوستان یکم شرایط پیچیده تر از این حرفاست. ترکیه تو جبهه غربه و باید محکوم کنه. ترکیه کسیه که به اوکراین سلاح فروخته. اما ایران تو جبهه شرقه یا حداقل میشه گفت قطعا تو جبهه غرب نیست. اتفاقاتی که تو دنیا می افته مخصوصا تو این دوره زمانی که به نظر میاد انتقال قدرت یا حداقل توازن قدرت شرق و غرب داره اتفاق می افته اصلا شوخی نیست و حتی با یک موضع گیری اشتباه ممکنه یه کشور تبدیل به کانون جنگ جهانی بعدی بشه و قطعا ما نمی خوایم یه همچین اتفاقی برامون بیفته. پس لطفا بدون احساسات حذبی بذارید وزارت خارجه با تمرکز کامل تصمیم بگیره.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پوست موز رفت زیر پای روسیه خوشبحال چین و امریکا شد
ناشناس
| France |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
روسیه تو روز روشن هواپیمای مسافری مالزی رو زد اینجا گفتند اوکراینی ها زدند.حضرت پوتین رو مگه میشه محکوم کرد؟
ناشناس
| Poland |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
روسیه کاری با ایران نداره چون عملا ایران در جهت منافع روسیه کار میکنه مگر اینکه روزی ورق برگرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ترکیه محکوم کنه . بندۀ خدا ترکیه اولین کشوری خواهد لود که به پوتین تبریک می فرستد . صبر کن تا ببینی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اوکراین وقتی مرزهای روسیه را با ورود آمریکا و و ناتو نا امن می کند همه مانند شما نیستند نگاه کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
آقا لطفا اگر از سیاست اطلاعی ندارید حرف بیهوده هم نزنید هیچ زمان روسیه چنین کاری نمی‌کند این موضوع هم این آمریکاست که همیشه در حال شیطنت کردن تست
اردبیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
948 ایران نامش دراوستای چندهزارسال پیش اومده.آذربایجان هم که اولش آتروپاتن وبعدزمان ساسانی آذرابادگان وبعدنفوذاعراب آذربایجان شد نگین زیبای این ایران عزیز ماست ومردم آذربایجان حسابشونو از بدبختهای عوام وفریب خورده ای مثل تو جدا میدونند.
چی بگم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تابی واقعا دست مریزاد.کامنت مزدوران متظاهربه پان رامنتشرمیکنی ولی جواب ماآذربایجانیهای اصیل ومیهن پرست را دردفاع ازایران عزیزمان غیرقابل انتشارمیکنی
خطاب به ناشناس 9:48
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ادربایجان قرن ها قبل از اینکه تو از مغولستان بیای اینجا بخشی از ایران بوده و الانم در حد چند استان هست. بی جا حرف نزن.
ناشناس
| Italy |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پوتین دیکتاتور جنایتکاری که پا جای پای استالین و هیتلر گذاشته
غافل از اینکه دوران این وحشیگری ها گذشته
یزدی
| United States of America |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
سیزده16 که دوست داری خودتو آذربایجانی جا بزنی همون اوستایی که اسم ایران را آورده و شاهنامه فردوسی مرزهای ایران را هم مشخص کرده کشوری در شمال افغانستان کنونی بوده ربطی به آذربایجان و ممالک محروسه ندارد . ...
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
عجب پس بیستون درکرمانشاه نیست درافغانستانه
lمحمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
بابا ارباب ..ارباب رو ادم که ناراحت نمیکنه
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اینجانب بلحاظ دانش و تخصص بالا و تجربه 48 ساله در امور بین الملل و کسب 8 دکترای افنخاری
ارز میکنم که در این خصوص این مساله مهم نذری ندارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ناشناس ۹:۴۸ تو غلط کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
ملغمه های بیشعوری و بیسوادی همه جا باید خودشون را نشون بدن؟اگر اسم ایران را رضاشاه انتخاب کرده پس نظامی گنجوی چجوری سروده
همه عالم تن است وایران دل....؟؟؟
غریبه نیمه شب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
ترکیه که خودش بخشی از خاک سوریه رو اشغال کرده اونوقت داره صحبت از تمامیت ارضی میکنه !!! به نظرم ایران نباید روسیه رو محکوم کنه چون استانهای از دست رفته خودشو داره پس میگیره که آمریکا و متحدانش اون رو از روسیه جدا کردند آمریکا و ناتو ۵ میلیون کیلومتر مربع از خاک روسیه رو که مال روسیه بود با توصیه به کشور های دشمن روسیه تبدیل کرد و اونها را از خاک روسیه جدا و به رسمیت شناخت و بعد هم اون هارو و عضو ناتو کرد بنظرت اگه کسی این همه کار علیه تو انجام بده تو علیهش دست به اسلحه نمی شی
سالی که زوره 13 ماهه میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اینقدری که اصلاحیون ضد روسیه و طرفدار اوکراین هستند خود اوکراین هم از خودش طرفداری نمی کنه
چه همه عکس پیرزن و دختر مدافع اوکراین را سایت های اصلاح طلب گذاشتند.
حالا برن از اوکراین دفاع کنند
جبار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
طبق منطق پوتین که هرجا روس تبارهست باید ملحق به روسیه بشه-طبیعتا مناطق غیرروس هم باید ازکشورروسیه جداشن که حدود80 درصد روسیه فعلی روتشکیل میدهندکه تزارها بتدریج اشغال کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تویی که یک نفر هم بیشتر نیستی نشستی سنگ روسیه به سینه میزنی پشت سر هم جواب میدی و به همه بد و بیراه میگی... دهنتو ببند و چرند نگو به آمار مثبت و منفی ها احترام بزار
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پوتین درروسیه داره کاری میکنه که قبلا میلوشویچ دریوگسلاوی کرد.و7-8 تکه شد.روسیه ازحدود80جمهوری یا خودمختارتشکیل شده که تزارها درطول زمان اشغال وبهم سنجاق کرده اند حالا این پوتینه که میخوادتزارکبیربشه نتیجه معکوس خواهدگرفت روسیه هم به سرنوشت یوگسلاوی دچارخواهدشد.
ایران به عنوان یک کشور مستقل و حامی صلح و ثبات وظیفه داره هر تجاوزی رو محکوم کنه، چه آمریکا به عراق، چه اسراییل به فلسطین، چه روسیه به اوکراین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
به ما هیچ ربطی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ایران به اندازه کافی سیاستمدار داره و خوب میدونه چه موضعی به مصلحت هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
هیچکدومشون به ما ربط نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
به تو چه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
این دو منطقه از اوکراین جدا شده بودن، هروقت وارد اوکراین شدند باشه این کار رو میکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
و تجاوز روسیه و هم حضور آمریکا در اوکراین را محکوم کند
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ایران به بحرین چی؟ بزودی اینم اتفاق می افته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
شما آمریکا رو محکوم کن ، روسیه با بقیه
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
خوشحال نباشند بعضی ها روسیه در فرصت مناسب بر سر مسله دریای خزر سراغ ایران هم خواهد آمد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
در بقیه موارد همین دوستانی که الان میگن «به ما هیچ ربطی نداره» کلی داد و بیداد می کنن و میگن همه چی به ما ربط داره... به این میگن عدم استقلال در نگرش... به این میگن تعصب و این بسیار خطرناک است...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تندروهای عاشق روسیه بدانند که همین روسها و اسلاو تبارهای که از روسیه کوچانده شدند

به فلسطین اشغالی و در انجا در حال کشتن مردم فلسطین هستند

حالا وارد کشور اوکراین شدند و در حال اشغال اوکراین و کشتن و فراری دادن مردم انجا هستند

خواستم بدانم مگر اشغالگری با هم تفاوتی دارد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
ساندیسخورها انقلابی ها ارزشی ها حالا چرا نشستید و محکوم نمی کنید
لعنت به جنگ طلبان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
بله . واقعا لعنت به سلاح فروشها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
لعنت بر احمق هاي كج فهم
پوتین جهانخوار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پوتین همان کاری رو کرده که آمریکا با کردستان های عراق و سوریه می‌کنه فقط با یک تفاوت که ۱۰۰۰۰ کیلومتر از مرزش فاصله نداره
مهدی
| Poland |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
چندسال پیشم به گرجستان حمله کرد ومناطق شمالی این کشور رو ضمیمه روسیه کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
حالا یه عده یه جهانخوار یادت دادند ، تو هم درست استفاده کن . جهانخوار آمریکاست که مدت زمانی که در جنگ با دیگران بوده از مدت زمان تشکیلش ، بیشتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
فعلا که آمریکا روسیه را تحریک می کند تا حمله کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
فعلا كه جهان در حلقوم آمريكا گير كرده!
عملکرد روسیه در این مورد بسیار درست و عقلانی است
پاسخ ها
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اگر کسی بیاد کردستان و یا بلوچستان و یا خوزستان را هم از ایران جدا کند شما حتما حمایت میکنید....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اگر اینطوره ما هم نقاط مشترک بسیار داریم پس تاجیکستان ازبکستان گرجستان اذربایجان و بقیه هم باید برگرده به کشور اصلی ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
حقوقت را روسها قطع نکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تویی که یک نفر هم بیشتر نیستی نشستی سنگ روسیه به سینه میزنی پشت سر هم جواب میدی و به همه بد و بیراه میگی...چرند نگو به آمار مثبت و منفی ها احترام بزار
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
کسی کردستان و آذربایجان رو نمی تونه از ایران بگیره چون ۱۰ هزار سال مال ایران بوده ! اما ما می تونیم نسبت به باکو یا قفقاز یا بلوچستان پاکستان ادعا داشته باشیم . این تحلیل های مسخره و بی ربط رو پخش نکنید
چون روسیه هست، موضوع شد استقلال جمهوری مردمی دونستک و ...
واقعا این همه وابستگی و انفعال نسبت به روسیه و چین که هر کار وحشتناک آنها را تایید کنیم خجالت آور است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پس مانده های حزب منحوس توده روسیه در داخل ایران هنوز هستند
این اروپا و آمریکای قلدر چرا در زمان ترامپ که جولان سوریه را به اسراییل بخشید واکنش نشان ندادند گواینکه همین روسیه در آن موقع عملا سکوت اختیار کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اروپا و آمريكا به جاي خود، غرب گداهاي داخلي را بگو چرا عكس العمل نشان ندادند، نه تنها به بخشش سرزمين سوريه به رژيم صهيونيستي اعتراض نكردند بلكه به اشغال سوريه توسط تركيه هم اعتراض نكردند!
به‌گمونم درست گفتید: «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز در اولین واکنش به این رویداد در پیامی توییتری نوشت که با «جو بایدن» رئیس جمهور اوکراین تلفنی صحبت کرده است.
دیدید که بالاخره روسیه به اوکراین حمله کرد و دروغش رو شد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
هنوز كه حمله نكرده ولي انتظار نداشته باشد به طرفت سنگ پرتاب كنند و تو هم ساكت بماني
سلام. در این بحبوحه و کارزار مواظب باشیم.
به این میگن قانون جنگل
هرکی قویتره هرکاری میخواد میتونه بکنه
وقتی عراق به کویت حمله کرد امریکا فورادست بکارشد و عراق را بیرون وصدام را سرمگون کرد
حالا ببینیم کسی جرات وقدرت بیرون کردن روسیه از اوکراین وسرنگون کردن پوتین رو داره ؟؟؟!!!!
پوتین محور شرارت در دنیاست لعنت به این شیطان پلید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
فعلا كه پليدتر از نظام استعماري آمريكا سرغ نداريم
کلا روسیه تو صد سال پیش سیر میکنه
و دنیا بی صاحب
روسیه خائن به ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ایرانی ها بیشتر از خارجی ها به خودشون خیانت کردند . این یک واقعیت بسیار تلخ و تاریخیه
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
۱۴:۵۹
مصداق بارز چرت و پرت نوشتن
فکر کنم با این تصمیم پوتین ماجرای فرودگاه کابل و فرار خفت بار هواپیمای آمریکایی این بار در کیف انجام شود
دیدید آقایون روس چه ادعاهایی میکردند و می گفتند طرف مقابل به سبب اتهام ها به ما باید عذرخواهی کند و ما به جایی حمله نخواهیم کرد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
الانم حمله نکرده... نیروی حافظ صلح فرستاده... سیاستمدارا براحتی با بازی با کلمات هر کاری میکنن چه امریکایی چه روس و چه ...
خدا خودش بشریت را ازدست این هیتلرقرن 21 نجات دهد.
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
صدرحمت به هیتلر-اون قصدش اول برداشتن شرایط تحمیلی درجنگ اول به آلمان بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
منظورت دلقل حاكم در اوكراين است يا دلقك حاكم در انگلستان؟
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پس اشغالگری خیلی بده نه؟
بیچاره سهامداران بورس و دارندگان رمزارزها
رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «سفارت آمریکا به بهانه مبارزه با فساد، به سفارت کنترل اوکراین و نهادهای این کشور تبدیل شده اما فساد همچنان در این کشور بیداد می‌کند»
چقدر این جمله آشناست
آنانیکه بیش از40 سال است دم ازمبارزه با استکبارومستکبران میزنند. مستکبرواقعی جهان امروز کیست؟ آیا در این کره خاکی مستکبرتر از این مامور سابق کا گ ب سراغ دارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
مستكبرتر از اين مامور جلو چشم بنده و شماست و روزانه در نقاط مختلف دنيا جنگ افروزي مي كند و بنده و شما آن را نمي بينيم.
جنگ عراق، جنگ ليبي، جنگ يمن، جنگ اوكراين و .... همه محصول سياست استعماري آمريكاست
منهم استقلال دونتسک و لوهانسک را به گوری چشم امریکا به رسمیت می شناسم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تعصب، تفکر را از آدمی می گیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
فك كردي تبريك عيده به نوبه خودت بيانيه ميدي؟
پوتین در سخنرانی خود گفت: "استالین بود که اوکراین را آزاد کرد"
خودش رسما از استالین تمجید کرده و خود را پیرو او میداند بعد افرادی مثل حسین شریعتمداری میگویند: روسیه فعلی با روسیه تزاری تفاوت کرده. عزیزم اگر شما از پوتین میترسی یا هر مساله دیگری هست چرا آسمان و ریسمان را به هم می بافی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
بهتره بدونی پدر پوتین آبدارچی اختصاصی استالین بوده !!
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تاریخ جنگ جهانی دوم رو خوب بخون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
حسین شریعتمداری و همفکرانش از روسیه تعریف نکنند کی بکنه؟
چقدر ناراحت کننده است که خوشحال شویم که شاید حمله روسیه به اکراین فشار و تمرکز جهانی را از ایران بردارد! شاید هم جرقه های جنگی بزرگ بین روسیه و اروپا و امریکا باشد ! ایران هم مثل جنگهای پیشین اعلام بیطرفی میکند ولی اشغال میشود!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
عزیزم دوران شاهان بی کفایت که بدون اطلاع آنها سران کشورها در ایران جمع میشدند و تصمیم میگرفتند سپری
.شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
فکر کنم تعریف شما از «بی کفایت» با تعریف اصلی این واژه متفاوت باشد!
خوش به سعادت مناطق جدا شده
به امید روزی که یمن و عراق و سوریه با یه رفراندوم جز ایران بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
من گفته باشم راضی نیستم یارانه منو کم کنید بدید به هموطنان جدیدمان
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
آره اونموقع جمع بدبختها جمع میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اونها باهوش تر از این هستند وارد جهنم شوند
قرار نیس مردمی که همدیگر رو دوست ندارند حتما با هم زندگی کنند تحمیل یک زبانی که لهجه سی و سوم عربی است به استانهایی که دارای زبان و فرهنگ بالاتری هستند هم باعث نارضایتی می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
می شه بگی واژه فرهنگ در آن لهجه عربی فارسی انگلیسی خودت چی می شه؟؟؟؟
می شه یک سنگی چوبی و چرم نوشته ای فقط از ۵۰۰ سال پیش بیاری که ادعاهایت دروغت رو ثابت کنه؟ تو برو فکری به حال لهجه خودت بکن که اگه فارسی و عربی و انگلیسی رو ازش در بیاری دیگه هیچی نمی مونه به جز چند تا واژه بدوی که در شمال چین و مغولستان استفاده می شده
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
از نظرت معلومه از همون پان های بی سواد بی هویت هستی که هویت دیگران برای خودت فرهنگ درست کرده ای و آموزش های میت ترکیه رو بلغور می کنی با این حساب عرب زبان ها باید بتوانند به آسانی شاهنامه فردوسی را بخوانند یا خسرو و شیرین نظامی گنجوی را بخوانند یا سروده های رودکی در ۱۲۰۰ سال پیش را بخوانند بچه جون اگر تو تونستی به زبان خودت دو خط بنویسی که کمترین وام واژه از پارسی و عربی و انگلیسی رو داشته باشه پاداش بهت می دم
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
بحث زبان مادری واحترام ان یکچیز است .امااینکه گفته شود مردم همدیگر را دوست ندارنداگر منظورتان مردم ایران است چه کسی گفته همدیگر را دوست ندارند بر اساس کدام امار ونظرسنجی علمی این حرف را میزنید؟شما مگر این همه ازدواج صورت گرفته بین همسرانی از اقوام مختلف ایران را بخصوص در شهر های بزرگ نمیبینید؟ آایا میلیونها خانواده ناشی از ازدواج اقوام مختلف ایرانی اعم از ترک ولر وفارس وترک عرب وفارس.کرد وفارس کرد وترک بختیاری وفارس ووووو در اطراف خود نمیبینید؟ ایااینها ناشی از دوست نداشتن است؟ یا برعکس دوستی وهمزیستی در چارچوب خانواده بزرگ ایران؟؟؟؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
نمونه ای از فرهنگ رو یادت می دم :
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه بر نگذرد

خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای

خداوند کیوان و گردان سپهر
فروزنده ماه و ناهید و مهر

ز نام و نشان و گمان برترست
نگارنده بر شده پیکرست

به بینندگان آفریننده را
نبینی مرنجان دو بیننده را


این گوی و این میدان تو هم از فرهنگ بالاترت یک نمونه با پیشینه شاهنامه بیار واژه های بیگانه رو هم بشمار چند تاست
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ازنظر ریشه ای فارسی ریشه ای متفاوت ازعربی دارد وازنظر لغوی عربی به همون اندازه که درفارسی نفوذ کرده درترکی هم نفوذ کرده.پس پان عزیز ترکی هم لهجه ای از عربی است.البته نه فارسی ونه ترکی لهجه های عربی نیستند ولی اربابان شیاد تو که کارشان نفرت سازی بین ایرانیان است عوام امثال ترا اینطورتحمیق میکنند.
واقعا که
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
احمداوبالی رئیس تلویزیون شستشوی مغزعوام اسمش احمدیوسفی است ودردهه50 که حمام عمومی رایج بود درحمام ....اردبیل کارمیکرد.هروقت اومدی اردبیل از60سال به بالاهای اردبیل بپیرس چیکاره بود وحالا شده ارباب امثال تو
از کلخوران اردبیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تو اسمت مردمه؟؟ ما آذربایجانیها ایرانی هستیم وهمه ایرانیها راهم دوست داریم.تو دوست نداری برو انکارا پیش رجب خان
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
واژه فرهنگ به تورکی آذربایجانی کولتور می شود. کول + تور= خاکستر های باقیمانده مقدس این کلمه وارد زبانهای اروپایی هم شده است. آذربایجان سرزمین آتش های مقدس بوده و خاکسترهای اتش هم مقدس یوده اند برای همین است که در بیشتر روستاها هنوز هم به جاهای مقدس اجاق می گویند. گول را در زبان تورکی تا کتیبه های 7 هزار ساله تورکان سومری می توانی پیگیری . کنی (همچنین آذ و اود و آتیش هم کلماتی با ریشه ترکی هستن کافی است یک مقدار مطالعه زبانشناسی داشته باشی).
کیوان
| Sweden |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پان(تورک ) نا محترم، واژه فرهنگ به انگلیسی یعنی کالچر ریشه ی لاتین داره که در نهایت با زبان پارسی همخانواده هست (هر دو هندواروپایی محسوب می شوند) و ربطی به توهمات مغولی شما نداره.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
هیچ شاعر ترک تباری شعر ترکی ندارد . فرهنگ بالا هم با مسافرکشی و جمع آوری ضایعات در تهران نمی شود !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
لهجه سی و سوم رو از کجاتون استخراج کردین؟ این همه جهالت و لجاجت بر اون جهالت، نوبره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
ملغمه های بیسوادی و بیشعوری خودتون را همه جا بلند نکنید
محققی اهل ترکیه به نام پرفسور محرم ارگین (Prof.Muherrem Ergin ) در کتاب ترک دیلی / زبان ترکی / به نکات جالبی اشاره می کند و این زبان را 70 درصد خارجی و دارای لغات فارسی و عربی و فرانسوی می نامد !
زبان ترکی شامل ۱_ ( 7000) هفت هزار واژه ی فارسی
۲_(9000 ) نه هزار واژه ی عربی۳_(12000) دوازده هزار واژه ی فرانسوی

این هم مشخصات کتاب ایشان که تمام این پژوهش و نکات زیادی درباره ی زبان ترکی را می توانید به زبان ترکی در این کتاب مطالعه نمایید:

Prof. Dr. Muharrem Ergin

Üniversiteler için Türk Dili

Bayrak Basım ve Tanıtım - Horhor Cad. No.20 D:1 Fatih/İstanbul

İstanbul 1998
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
امان از ملغمه های بیسوادی و بیشعوری
کلتور همون کلچور انگلیسی است!!!
استعمارگری در قرن بیست و یکم!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اونوقت این وسط چه کسانی استعمار می شوند ؟! تعریف استعمار این نبود که شما گفتید
اگر وجود گروهی ناراضی در یک جامعه بهانه ای برای مداخلات خارجی و نقض حاکمیت کشوری بر سرزمینش باشد، رفتاری قبیح است. زیرا اگر این مداخله را بپذیریم سنگ روی سنگ بند نمی شود، چون در غالب کشورها گروه های مختلف نژادی، دینی و ... وجود دارند.
این ماجراهای اشغالگری امریکا و اسرائیل و روسیه و بزودی چین در تایوان نشان می‌دهد اگر کشوری از نظر نظامی ضعیف و نحیف باشد بعلیده خواهد شد و سازمان های بین الملی هیچ کاری نمی توانند بکنند و الان دولت اوکراین زخمی و خنجری در پشت با وعدهای پوچ غرب و ناتو تنها در میان این بحران ایستاده است .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
قدیمی ها درست گفتن که ،، برو قوی شو گر راحت جهان
طلبی ، ،فقط موندم توی ایران چرا یک عده میگن از ژاپن و آلمان یاد بگیرید همه رو جمع کنید بدید بره ؟؟
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
خبر خوش حال کننده اینکه آمریکا قدرت هژمونیک خودش رو از دست داده
دمت گرم عمو پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تو بهش بگو بابا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
رفیق اخوی پوتین بهتر است

و بعدا شاید همه کاره تون هم بشود

دنیا را چه دیدید !!!؟
شبیه سخنرانی هیتلر در اوخر عمرش بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
برعکس گفتی چون شبیه سخنرانی های اولیه هیتلر در سال های ۱۹۳۷ و ۱۹۳۸ بود
اگر غرب بتونه چچنی ها و گروههای مذهبی مسلمان را در روسیه بشورانه روسیه دجار دردسرهای مزمنی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
خواب دیدی خیره... روسیه به مخالفا رحم نمی کنه... سه سوت سرکوب میکنه... به هر قیمتی
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
غرب عقلش به این چیرا نمیرسه
آمریکا با نقشه کشور های عضو ناتو تا مرز های روسیه پیشرفت کرده و روسیه حق دارد به این تهدید جدی واکنش نشان بدهد.
چقدر این دموکراتهای آمریکا و اروپائی ها آدم های شل و ول و بی عرضه و بی لیاقت و ترسوئی هستن خدااااااااا
پاسخ ها
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
غربیها ی احمق اگه عقل داشتن از یه جوکر که رییس جمهور اوکراین شده حمایت نمیکردن
اگه جلوی روسا رو نگیرن ایران هم میاد میگیره مخصوصا که اینجا کشته مرده زیاد داره
برد برای ایران این است که به اوکراین نیرو اعزام کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
یک کلام از مادر عروس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
هر نوع دخالتی غلطه...
پوتین خودشو با لنین مقایسه می‌کنه، ولی داره استالین می‌شه.
روسیه باید حقوق تاریخی خود را پس بگیرد اکراین مال روسبه است الان افتاده دست اسراییل و امریکا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
حقوق تاریخی دقیقا یعنی چه سالی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اسرائیل فرزند نامشروع روسیه است
این اقدام روسیه مغایر با تمامی کنوانسیون های جهانی است و این بابی می شود که بیشترین ضرر آن متوجه ایران خواهد بود چون دارای بیشترین تمایزات قومی و گرایش های استقلال طلبانه است و تمامیت ارضی کشورها را به مخاطره می اندازد .
از اول هم معلوم بود که هدف اصلی نه حمله به اوکراین بلکه جدایی این دو منطقه بود از قبل با اوکراین مشکل داشتن
این لشکر کشی ها ادامه داره از یک طرف امریکا به ویتنام و کوبا و ژاپن و عراق و افغانستان حمله کرده و از کردهای جدایی طلب عراق حمایت میکنه .... از انطرف اسراییل زمینای فلسطینی ها را میگیره امریکا و انگلیس هم حمایت میکنن از ان طرف انگلیس جلو استقلال ایرلند شمالی را میگیره و به جزایر فالکلند حمله میکنه و از جدایی طلبای ونزوئلا حمایت میکنه از اونطرف چین مانع استقلال تایوانه از اونطرف هند سر کشمیر جنگ داره از اونطرف هم روسیه با اوکراین و ... و البته یک سوزن هم به خودمون . جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه (توجیهات)زدند
این عهد پیمان روسها ، با اکراین عهد کردن در 1994 که اگر اکراین هسته ای را بدهد تمامیت ارضی اکراین را به رسمین خواهند شناخت!!
قرارداد ترکمنچای ۹۹ ساله بود و تمام شده.براساس منطق پوتین ایران حق داره مناطق قفقاز رو پس بگیره.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
با این اوصاف بقیه ممالک محروسه باید به آذربایجان برگردد چون همونطور که بالا دوستمون نوشتن ممالک محروسه را صفویه از اردبیل بنیاد نهادن
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
۱۵:۳۱

در آینده خواهی دید که ممالک محروسه کشور جعلیتان ترکیه هم به صاحبان اصلی آن باز می گردد
بهنق ارومیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
شاهان صفوی به خودشون شاه ایران میگفتند.جناب پان داعتر از آش.خدا لعنت کنه امثال تقی زهتابی وخداعقل بده به اوناییکه به کتب این مزدور اجازه چاپ میدن.
یوسف از همدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
توی قرن 21 ادعای بی اساس کردن نوبره والا . برو سرچ کن قراداد ترکمن چای را با تمام بند هاش براتون نمایش می دهد این 99سال ادعایی کجای این قراداد بوده که کسی اونو ندیده؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
درسته یوسف خان .صحبت99 سال درترکمانچای نیست.ولی آیا ماحق نداریم سرزمینهای غصب شده مان را برگردانیم؟
روسيه اشغالگر جنايتكار
اگر ایران به روسیه خط و نشان نکشد ممکن است در ایران هم چند استان اعلام استقلال بکنند به تهران مالیات ندن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
درد شما اینه که استانها به تهران مالیات ندن؟ بعد هم که بودجه رو تعیین می کنین بودجه پنج استان غیر فارس زبان برابر یک استان کوچک فارس زبان مث یزد یا اصفهان باشه؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
هم نظر و هم پاسخ اول چرت و پرت بود مالیات از همه مردم ایران گرفته می شه و برای هیچکدام از مردم ایران خرج نمی شه و اتفاقا تهران بیش از همه هم مالیات می دهد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
1534 کم تلویزیون احمداوبالی رو نیگا کن .البته اوبالی میگه تهران هم جزو اذربایجانه.
پوتین اینجا درست عمل کرده والا ناتو دنیا رو میبلعه. تنها قدرت مقابل ناتو امروز روسیه هست. البته طبق احادیث معتبر کار خداست که همیشه دو غیر مسلمان با هم درگیر باشند و مسلمانان واقعی در امنیت قرار بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ناهار خوردی شما؟
همچین تیتری رو من برای بابامم نمیزنم.
آنوقت شما به اسرائیل اشکال میگیرید میگویید متجاوز است؟افتضاح تجاوز آشکار روسیه را چه میگویید؟!قبلا کریمه حالا اوکراین...اگر محکومش نکنید باید منتظر باشید تا به سراغ شما نیز بیایدوای بر آنهایی که روسیه را تایید میکنند و با او دست دوستی میفشارند..
دربین‌ اینهمه‌ دول‌ کوچک‌ و بزرگ‌ انقلابیون‌ یمن‌ !!!! این‌ تجاوز آشکار پوتین‌ جنایتکار‌به‌ کشور‌مستقل‌ اوکراین‌ را صحه‌ گذاته‌ و استقلال‌ دونتسک‌ و یوهانک‌ را به رسمیت‌ شناختند‌ !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
کارشون درسته... وقتی شب تا صبح دارن بمبارونت میکنن به هر وسیله ای برای نجات دست میزنی... حتی دوستی با روسیه... چرا شما به بمباران انقلابیون و مردم یمن توسط سعودی ها اعتراض نداری؟؟؟؟
آمریکا و اروپا مقصرن. به هر بهانه ای روسیه رو تحریم میکردن. حکومت اکراین رو غیر قانونی عوض کردن. تو بلاروس هم میخواستن همین کار رو بکنن. ناتو رو به سمت روسیه گسترش دادن. حالا خرس از خواببیدار شده و حالا حالاها قصد خوابیدن نداره
اروپا رفت واسه خودش
طرف از اونور دنیا هر چه سلاح هست میفرسته به اکراین و این کشور تحریک میکنه و مسلح میکنه خب منطقی است روسیه واکنش نشون بده به اتفاقاتی که در کنار مرزهایش میوفته.
پوتین=هیتلر دوم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
آمریکای جهانخوار....
قبل توجه سینه چاکان روسیه.خبر را خواندید؟!.....حالا بروید و از خجالت...
خود روسیه پر است از جمهوریهای خودمختار ووقتی پوتین استقلال اوکراین را چنین با حمایت از تجزیه طلبان وزیر پا گذاشتن حقوق بین اللملی زیر پا میگذارد فردا خود در آتش این توطئه خواهد سوخت وروسیه نیز تجزیه خواهد شد چنین عمل رسها محکوم وصلح وثبات جهانی را به خطر میندازد
کلا این سیستم روسیه هستش یه تکه از کشور دیگه رو جدا میگنه بعد کمکش میکنه مستقل بشه بعد خودش میشه قیم اون کشور
حتی همین فدراسیون روسبه هم همینطور تشکیل شده
با امریکا،انگلیس و اروپا باید همینجوری حرف بزنی.
همیشه شعبون یک بارم رمضون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
عالی نوشتی
نتیجه اینه که غرب فقط خودشو می بینه و بقیه رو آدم حساب نمی کنه
بهترین موقع هست که ایران همدبهانه داشته باشه برای پس گرفتن مناطقی که از ایران جدا کردن مثل افغانستان حاشیه خزر و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
هر پدرش کوره کور اوغلو نمی شود
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
ولی خیلی چشم دارا کورهستند وپانهای شیاد تحمیقشون میکنند وبراشون تاریخ درست میکنند.
خرابکاری های اخیر دمکرات‌ها باعث میشه ان پی تی به تاریخ بپیوندد. پوتین هم نشان می دهد که فقط یک آدم جنگ طلب هست. از فردا هر کشوری برای خودش سلاح اتمی خواهد ساخت تا به سرنوشت اکراین و کشورهایی خاورمیانه دچار نشود.
صرف نظر از درستی یا نادرستی اقدام روسیه، برای غرب تمامیت ارضی یک کشور فی نفسه پشیزی ارزش ندارد مگر اینکه در راستای تامین منافع نامشروعش و غارت
و وابسته کردن اون کشور باشه. این گربه های غربی محض رضای خدا به دنبال گرفتن موش نیستن. تجربه رفتار غرب در ارتباط با بسیاری از کشورها که میخواستن مستقل باشند مثل سوریه، عراق، یمن، و غیره بخوبی این رو نشون میده. آمریکا به پشتوانه کدام قانون بلندیهای جولان سوریه را به عنوان جزیی از خاک حکومت اسراییل که خودش نامشروعه به رسمیت شناخت در حالیکه همه این حکام دیگه غربی که الان برای اوکراین عربده میکشن خفقان گرفته بودن و هزاران نمونه دیگر. غرب متهم درجه یک این مسایل است.
پاسخ ها
کمی تفکر بیشتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
موافقم ، تجاوزگری در هر صورت خوب و خوشایند نیست ولی این همه تبعیض در برخورد از طرف غربیها هم همینقدر مورد سوال واقع شده است که برخورد سیاستمداران خودمون و حتی ما خودمون رو؟ بیاید کمی منصف باشیم و دست کم از روی احساسات و هیجانات زودگذر با اظهار نظرهای آلوده به تفرقه و اختلاف در آتش اختلافات قومی و محلی ندمیم
تابناک ساعت خواب!
روسیه مکار
مرگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
مرگ برامپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا
کشوری بنام اکراین دیگروجودندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
خودت تنهایی فهمیدی ؟
عاقبت به خطر انداختن امنیت ملی یک ابر قدرت نظامی، نتیجه ای بهتر از این نخواهد داشت، دم پوتین گرم که فهمیده غرب دیگه نمیتونه کاری بکنه و امنیت کشورش رو فدای چند کاغذ پاره با آمریکا نکرد.
اگر فردا روزی آمریکا هم استان های خود مختار ی را که به ضرر کشور ما یا سوریه و یا عراق است به رسمیت بشناسد حق نداریم معترض باشیم مگر اینکه موضع خودمان را به طور شفاف در مقابل روسیه اعلام کنیم و بگوییم ما کشور مستقلی هستیم عهد نامه های شمال کشور هنوز هم سوزاننده است
سخنرانی آتشین؟ الان خوشحالین؟ همین پوتین اگه دوتا استان ایران اعلام استقلال کنن و بیاد ازشون حمایت کنه و ارتشش رو بفرسته باز هم دست و هورا میزنین؟
احسنت
آفرین به پوتین
حالا که آکریکا در حاضعیف شدنه باید یکی یکی پایگاه هاش از دستش خارج بشه
دنیای جدید در حال شکل گیریه
حرکت بعدی بازگشت تایوان به چینه
و بعد نوبت ماست
باید بحرین و آذربایجان به کشور اصلیشون برگردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
گرجستان که مهمتره
روسیه همان کشوری است که آذربایجان ایران را تحت لوای پیشه وری ملعون اشغال کرد و تا زور بین المللی نبود آنجا را ترک نکرد. ایران هم چنین تجربه ای را داشته است
تنها مرد با شرف در بین سیاستمداران دنیا پوتین ه که هم منافع کشور خودش رو در نظر داره و هم با زدن تو پوزه امریکا و متحدان اروپایی اونها و زمامداران خود فروش اوکراین منافع سایر کشورها و اسقلال و عزت اونها رو به رسمیت می شناسه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
امثال شما هر اتفاقی رو وارونه نشون میدن تا در راستای منافع خودشون، حوادث رو توجیه کنن... امان از تعصب...
اشغالگری محکوم است
البته در هر صورت ما طرفدار روسیه هستیم.
مرگ بر روسیه
پوتین مرو
حالا اگر کشورهای غربی جرات کردندکاری بکنند
حقش که سازمان ملل ، روسیه رو از شورای امنیت بندازه بیرون
درود
روسیه تغییر نکرده.....همینطوری قفقاز.. گرجستان.. ارمنستان ..آذر بایجان را از ایران جدا کرد.... استعمارگر لشکر کشی می کنه خودش می بره و می دوزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
لعنت به روس ها
اکراین نقطه تلاقی اراده روسیه وغرب است پوتین با بازی هوشمندانه خود هم می‌خواهد پوزه غربرابه خاک بمالد وهم جنگ سرد رابه حوزه های دیگر نفوذ غرب بکشاند
آقایان سینه چاکان روسیه و پوتین...حال رسوا شدید؟!!...لطفا کلاهتان را جهار انگشت بالاتر ببرید ..هه ...
این هم باز سندی دیگر برای جنایتکار و جهانخوار و متجاوز و استعمار گر بودن کشور روسیه...باز هم بروید زیر علمش هورا بکشید..
شرقگداهای عزیز ،احیانا نظری ندارن ؟!
تابی چندروز پیش که مطلبی راجع به سیدحسن نصرالله داشتی 90 درصد کامنتهارو جرات نگردی منتشرکنی.(بقیه راهم با سانسور) آیا مردم ایران درمورد جناب والاحضرت ولادیمیرپوتین هم ممنوع النظرهستند؟
این مناطق ۸ سال پیش از اوکراین جدا شدن من فکر میکنم با این کار جنگ در شرق اوکراین تموم میشه . خود اوکراینیها این استانها رو نمیخواستن و با وضعیت فعلی از بن بست شرق اوکراین بیرون میان و از شر موافقتنامه مینسک که برای خودش ترکمنچایی بود هم راحت شدن.
غرب هم خوشحاله که میتونه روسیه رو تحریم کنه خلاصه همه راضی هستن
تابی جون ولادیمیر منتشرکن.بابا ازچی میترسی؟ مگه قراره ما مدافع این کافرمتجاوز وجهانگشا باشیم؟
روحت شاد مرحوم هاشمی، باز هم معلوم شد جهان امروز ، جهان زور و موشک هست نه گفگو
سخنرانی پوتین دیشب من یادم سخنرانی صدام حسین در حمایت از مردم عرب ایران انداخت
لعنت به روسیه.
در این موضوعات نباید جانب هیچ طرفی را گرفت. اما یک چیز معلومه، روس ها ۱۰ هزار تا بمب اتی دارن و امنیت دارن و این رفتارشون منو یاد بهانه جویی بر سر گرجستان در جنگ های ایران روس می اندازه. تازه ممکنه با آمریکا سر نصف کردن اوکراین توافق کرده باشن.
خدا بخواد جنگ میشه همه جوره به نفع ما میشود
این تصمیم پوتین یکی از بهترین کارها برای کم کردن پر رویی و گردن کلفتیهای امریکاییها و اروپایها بود
در حالیکه روسیه در دهان امریکا و غرب می زند اصلاحطلبان و غربگرایان همچنان عاشق غرب هستند و امیدوارن غربی ها تکه نانی جلو آنها بیندازند
جالبه که تجزیه در ایران و عراق و سوریه مورد حمایت غرب و آمریکاس ولی تجزیه در اکراین نقض قوانین و جیزه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
هر دو محکومه. جنگ هیچ سودی برای انسان های عادی نداره.
اگه اینجوره که الان ما هم باید برگردیم و سرزمین های اشغال شده ترکمن چای رو باز پس بگیریم و بگیم اونها سرزمین ما بوده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
الان برگردیم؟ من تازه از سرکار برگشتم میخوام یه چرت بزنم بزار یه ساعت بعد ،
در حال حاضر وزارت خارجه توان محکوم کردن رو نداره، اما این باید نقشه راهی باشد برای بازپس گیری آذربایجان و بحرین
جامعه جهانی باید در مقابل زیاده خواهی پوتین که به دنبال احیاء شوروی سابق و امپراتوری تزاری و حاکم کردن دیکتاتوری محض است ، ایستادگی و برای نجات دنیا زرادخانه های روسیه را تخلیه و روسیه را به کشورهای کوچکتر و آزاد و دمکراسی تبدیل کند ! پوتین با دیدگاه متحجرانه خود که بر گرفته از دوران سیاه و دیکتاتوری محض و امنیتی شوروی سابق که کارمند و مامور و جاسوس " کا ک ب " بوده است ! جهان و مردم آن را به بازی گرفته است و با روح و روان مردم دنیا و زندگی مردم اوکراین را به سخره گرفته است ! به جنایتکاران نباید اجازه و فرصت جنایت داد ، پاسخ گو خون مردمان بیگناه که قربانی زیاده خواهی این چنین افرادی هستند ، کیست ؟ جامعه جهانی !!!
نه شرقی نه غربی . ایران بی طرف و هوشیار .
نه شرقی نه غربی . ایران بی طرف و هوشیار .
قابل توجه عاشقان روسیه
ماهیت روسیه کنونی با روسیه تزاری هیچ فرقی نکرده
سر فرصت سراغ در یای خزر هم خواهند آمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
مثل کاغذ پاره پاره شون میکنیم..!!
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ماهستش برای مردم ایران روشن بود اما روسوفیل ها یا همان حزب توده سابق ادعا می کردند خوی تجاوزگری روسیه مربوط به زمان تزاری بوده است و همانطور که شما هم بیان کردید دیگر آشکار شد که روسیه خوی پست و پلید داره و همواره به کشورهای دیگر پورش می برد و تا این نظام روسیه سرنگون نشود جهان آسوده نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
به نظر من سراغ ایران هم خواهد اومد با یک بهانه و به موقعش
یکم منطقی باید به این موضوع نگاه کرد، خیلیا گفتن ایران باید دخالت کنه؛ این موضوع ربطی به ایران نداره، الآن بهترین فرصت برای ما ایجاد شده تا برنامه هسته‌ای خودمونو ارتفاع بدیم چون همه حواس غرب و آمریکا به بحران اکراینه.
ایران بدون دخالت تو جنگ کلامی ناتو با روسیه می‌تونه خودشو از خطرات دور کنه.
بعدم روسیه تا ۴۰ سال پیش اسمش جماهیر شوروی بود و اکراین با خیلی کشورا رو تو اختیارش داشت، الآنم داره سرزمینشو پس میگیره، ایرانم اگه قدرت داشت باید خیلی از مناطق رو می‌گرفت چون ریشه ایران توشون هست.
بازی دو سر باخت برای پوتین
پوتین می داند که اوکراین قطعا به ناتو می پیوندد و با اینکار می خواهد تا می تواند از اوکراین به خاک خودش ضمیمه کند اما با این تجاوز آشکار اگر احتمال بود که با گفتگو جلوی پیوستن اوکراین به ناتو را بگیرد اکنون صد در صد اوکراین به ناتو می پیوندد وقتی ناتو به اوکراین برسد روسیه محاصره می شود و کافی است پل پیروزی( ایران) نیز از چنگ روسیه بیرون بیایید و دیگر کار پوتین و نظام تزاری استالینی روسیه به پایان می رسد و نظام فاسد پوتین به برگ ننگینی از تاریخ بشریت می پیوندد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اتفاقا اکراین دیگر به هیچوجه نمی تونه به ناتو بپیونده
بیچاره اوکراین که روی حمایت غرب حساب بازکرده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
بیچاره امثال تو هستید که قبله اتان پوتین است اوکراین در آینده نزدیک به ناتو خواهد پیوست و پوتین بدبخت تر از قبل می شود
جالبه که واژه‌ها چطور می تونن عوض بشن. برای یکی میشه «سخنرانی آتشین» برای دیگری «زیاده‌گویی»! برای یکی میشه «ورود ارتش» برای دیگری «حمله و تجاوز»! برای یکی میشه «کمک به مناطق جدایی طلب» برای دیگری «دخالت در امور کشورها و جنگ طلبی»! در حالی که ماهیت هر دو یکسانه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
خیلی وقته واژه ها معانی مختلفی دارند برای یکی می شود ریا برای دیگری تقیه برای یکی می شود خودفروختگی برای یکی مصلحت اندیشی سپاه بدر میشود مقاومت مردم مسلمان عراق مجاهدین خلق (البته شخصا از ایشان بی زارم) می شوند وطن فروش
مرگ بر روسیه تزاری
پوتین رو شناختید؟ گمان می کنید به ایران با دیده دیگری می نگرد؟
کشورهای غربی و شرقی دنبال منافع خودشون هستن و دلشون برای کسی نسوخته که الکی کاری کنن. ایران هم این وسط باید دنبال منافع خودش باشه. دعوای بین بلوک غرب و شرق به شرط این که برنده ای نداشته باشه به نفع ایرانه. کلا نظام چند قطبی تو دنیا که در انحصار یه کشور نباشه به نفع کشورمون هست. ما باید دنبال منافع خودمون باشیم حالا این وسط گور بابای اوکراین امریکا و روسیه
پاسخ ها
توزیع قدرت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
موافقم ، گرچه جهان کلا جای عادلانه ای نیست ولی بهتر است در این بی نظمی و بلبشوی زورگویی ، قدرت هر چه بیشتر توزیع شود و از تک قطبی آمریکا به چند قطبی آمریکا ، روسیه ، چین و احتمالا هند و حتی به لحاظ ژئوپولیتیکی ایران و سایر کشورهای تاثیرگذار تغییر موضع معنی دار بدهد
آمریکاوانگلیس هرجارخنه کنندسفارتشان لانه جاسوسی میشه مثل اوکراین
پوتین خود را از مریدان استالین می داند
حالا که اینقدر شیر تو شیره
ما هم باید سرزمین های جدا شده را پس بگیریم . بحرین ، آذربایجان ، نخجوان و ...
روس روسياه

مير پوتين
ایران با کمک روسیه میتونه راحت آذربایجان ، نخجوان ، قفقاز و بحرین را که 70 سال پیش از ایران جدا شده را پس بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
خود روسیه مانع است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
چرا چرند میگید تو رو خدا یکم فکر کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
خود روسيه اونارو جدا كرده هوشنگ خان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
شما راحت باش برو قرصات رو بخور
بنظرم ما هم در خصوص استان بحرین که در اثر بی کفایتی پهلوی به باد رفت اقدام مشابه کنیم .
اگر رهبری نبود بقیه سیاستمدارن کشورمون در موقعیت فعلی دچار اشتباه می شدن
قابل توجه اون انسانهایی که روسیه را قابل اعتماد میدانند روسیه اگر همین الان ارتش ایران وسپاه ضعیف بودنند چشم طمع به خاک ایران را هم داشت درصورتی که میداند که نمیتواند نه تنها روسیه بلکه همه کشورها به قدرت نظامی ایران باور دارند واین افتخار ما ایرانیان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
روسیه همین الان اگر بخواهد یک روزه میتونه ایران رو بگیره
جرقه کشورهای جدا شده از کشور توسط پوتین زده شد. بحرین دوبی کویت هم به خاک ایران باید اضافه شوند و به آغوش مادر خود یعنی ایران بپیوندن. اوکراین چوب همکاری با اروپا و غرب را خورد. کشورهای خلیج فارس هم چوب اسراعیل و آمریکا را به زودی خواهند خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
آخه دانشمند کویت و دوبی قبل از اینکه ریز نفوذ انگلیس بروند خاک عثمانی بودند
سلام و عرض ارادت ... رضاخان در جريان جنگ جهاني دوم به هيتلر متمايل شد و همين موجب شد تا براي هميشه كنار بره و اين روي سرنوشت ها هم تاثير گذاشت جهان در برهه ايست كه خيلي چيزا با روشن بشه و چه بهتر ما فاطي اونا نشين گرگان در كمين هم و بدنبال دريدن ... پس از اين همه جنگي كه بر ما تحميل شد و نظاره گر ما بودن نوبت ماست كه بنشينيم و نظاره گر دريدن و دريده شدن اونا باشيم ...
خنده دار و گریه دار است که روسها و اکراینی ها با هم جنگ شان شده پان ترکها و پان فارس ها اینجا یقه همدیگر را گرفته اند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
آخه مشکل اینجاست روسیه همسایه ما است و یک روزی هم یقه ما را خواهد گرفت
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پان ترک یا پان فارس نداریم.اون کامنتهای مد نظر تو اولش یه عده فریب خورده تلویزین احمداوبالی یه چراتهایی نوشتند بعدیک عده هم ازناچاری جواب این بدبختهارودادند.والا آذری فارس لر کرد بلوچ همه ایرانی هستیم وعشق به وطن درخونمان است.
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
درایران چیزی به اسم پان ترک وجودندارد.درکل 4 استان آذری نشین چندده نفرشیادند که متاسفانه باهاشون برخوردنمیشه واینا تونستند از10-12میلیون آذری یه چندهزارلات ولوت واسه خودشون تربیت کنند بیان همچی جاهایی جولان بدند.ازیه منظر همون ساندیسی های امثال برخی ها.البته مردم شریف آذربایجان هم همیشه حسابشون ازین چندهزارلات واوباش جدابوده.
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اینجا کسی یقه کسی رونگرفته..چندتا عامی یه چیزهای نا مربوط به موضوع مطلب نوشتند که متاسفانه تابی هم چاپ کرد وطندوستان هم مجبوربه پاسخگویی شدند.آذری وفارس هردو وطندوستند وپان هم ندارند..ولی همانطورکه درهرجامعه ای دزد هست درایران هم طبیعتا مشتی خائن به وطن وجوددارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
پانفارس؟پانترک یک حزب افراطی تروریستی در ترکیه است پانفارس کیه؟الان من کرد عاشق ایرانم پانفارس میشم؟
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
آفرین- نهتنها کردها بلکه بلوچها تالشها آذریها بختیاریهاو....وهمه عاشق وطن عزیزشون ایرانند.یک مشت فریب خورده که درخرداد85 هم دیدی مشتی لات واوباشند حسابشون جداست ودرهرکشوریهم مشابهشون هست.
اونهایی که طرفدار روسیه هستند ببینید پوتین در مورد اوکراین چی میگه مطمئن باشید زیر سیطره روسیه ما استقلال نخواهیم داشت و با ما چندین برابر بدتر از اوکراین برخورد خواهد کرد.
ما بحرین را میخواهیم
اگر ما هم یه پوتین داشتیم نصف دنیا مال ما بود هر چند بازم باید میرفتیم زباله جمع میکردیما
روسیه با این کار می خواهد در سطح دنیا برای خود متحدینی خلق نماید که از تعداد اندک خارج شود. حالا که کار به اینجا رسید بنظرم اوکراین از زیر یوق روسیه آزاد می شود و دیگر قوم زیگیل روسیه اکثریت اقلیت قومی خود را از دست می دهد و این فرصتی برای اوکراین ایجاد می کند که وارد دنیای آزاد و به اتحادیه اروپا و ناتو شود. ولی سخن اخر چنانچه کسانی که طرفدار این جدایی ها و اشغالگری های روسیه باشند دیگر دفاعی در برابر جدایی خواهان مملکت ما نخواهند داشت پس مواظب باشید از کی حمایت می کنید ( مرگ بر روسیه )
خدا لعنت کنه این 3 کشور روسیه و آمریکارو و چین رو. لعنت به همه این کشورهای ابرقدرت که یه روز نمیزارن دنیا در آرامش زندگی کنه

آخه مرض هم از خود آمریکاست. خود آمریکا در دهه 90 قرارداد بست با روسیه که دیگه ناتو به سمت شرق گسترش پیدا نکنه ولی هر سال یکی از همسایه های روسیه رو عضو ناتو میکنه و بعد توش سامانه موشکی مستقر میکنه

آمریکا چه مرضی داره که دور تا دور روسیه رو عضو ناتو کرده؟ کشورهای بند انگلشتی که دیوار به دیوار روسیه هستن به اسم لتونی و لیتوانی و امثالهم روی چه حسابی عضو ناتو شدن؟ حالا هم که دیگه نوبت اوکراین شد. خب ولکن اینقدر روسیه رو انگولک نکن دیگه. مرض داری مگه. بزار مردم زندگیشون رو بکنن. چرا جنگ درست میکنید
پس پیش بینی دقیق انگلیس درست از آب درآمد که تاریخ دقیق حمله و الحاق مناطق را اعلام کرد
چه ذوقی هم میکنید برای حاج اقا پوتینتون
به برادران روسی تبریک بگیم
تابی خبر داری یه فرصت ایجادکردی برای پانهای شیاد یاعوام فریب خورده اونا. عجیب است انتشاربعضی کامنتهات. درحالیکه اصل مطلب یه چیزه دیگه است که ارتباط مستقیمی با ایرانم نداره ولی .....
ادربایجان قرن ها قبل از اینکه تو از مغولستان بیای اینجا بخشی از ایران بوده و الانم در حد چند استان هست. بی جا حرف نزن.
این یک‌ واقعیت تاریخی است که ترک ها از آسیای میانه به ترکیه فعلی آمدند و در آنجا کشور عثمانی را تاسیس کردند که بعدا اسمش را به ترکیه تغییر دادند، شرق آن منطقه کرد نشین متعلق به ایران بود و غرب آن هم به یونان تعلق داشت. در واقع ترکیه فعلی توسط آنها اشغال شده است.
یادتان باشد که روس ها ایران را اشغال کردند و با فشار امریکا از ایران خارج شد.
نظم جهانی داره تغییر میکنه. متاسفانه نخبگان ما هنوز توی خواب دوران بوش هستند!
انقدر غربیها توی خاورمیانه کشتار کردن حالا جنگ داره به خود غرب برمیگرده!
تزار (پادشاه) جدید روسیه وارد می شود!
مهمتر از افول آمریکا افول ارزشهای غربی مثل حقوق بشر و دمکراسی غربیه!
احیانا حاج حسین کیهانی نظری ندارند
نمی دانم این دست اندازی روسیه را چگونه توجیه خواهد کرد
شرم آور است
اوکراین احیانا قبله کسی نبوده یا حرم ندارد ایران بیاد گنده گویی کنه؟
به ایرانیها که ما باشیم چه ربطی دارد هرکس کارشناس شده ونظر می‌دهد واقآ به ما چه مربوط
یک پانترک توده ای توی این تابناک لونه کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
بیش ازیه نفره. درکامنتهای مطالب مختلف کاملا مشخصه
واقعا اوکراین ها یه دلقک رئیس جمهورشان شده
هفتاد و پنج سال پیش هم اگر ما سیاستمدارانی چون احمد قوام و نظامیانی چون رزم آرا نداشتیم همین بلا را استالین سر آذربایجان به اسم حمایت از حاکمیت پیشه وری و ..‌می آورد. حالا بعد از چهل سال شعار استقلال دریغ....
دمش گرم وقتی مردم اون منطقه میخوان جدا بشن باید جدا بشه به امید روزی که ایران بحرینشو برگردونه و چین تایوان و هنگ‌کنگش رو چون مردم بحرین دوسدارن برگردن
درود بر پوتین درود به شرفت واقعا از صمیم قلب دوستت دارم عظمت اقتدار کشورت حفظ کردی
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
برعکس فهمیدی.روسیه خودش بشدت درمعرض تجزیه است چون کشوری اشغالگراست که ازدهها سرزمین نامتجانس تشکیل شده واقدامات این مردک باعث متلاشی شدن روسیه خواهدشد.
آقا لطفا حرف الکی نزنید اوکراین حمله کرده و پیمان آتش بس رو نقض کرده انتظار دارین روسیه بهش بگه آفرین برای خودت نخیر اونم جواب میده در واقع اوکراین حمله کرده وقتی تحلیل درستی از سیاست ندارید حرف نزنید روسیه سرجایش نشسته بود یهو آمریکا شروع کرده به گیر دادن به روسیه که آره تو میخوای حمله کنی شد آتیش بیار معرکه بعدشم اگر اوکراین عقل داشت با روسیه نمی جنگید روسیه بمب اتمی داره که می‌تونه یک کشور رو از پا دربیاره پس بدانید و آگاه باشید روسیه مظلوم هست و آمریکا به جای حل جدول به. ناقص کردن جهان بیشتر اهمیت میده الان تو جنگ افغانستان سازمان حقوق بشر چیکار کرد الان حقوق بشر فقط به وجود آمده است که ایران را متهم کند آلان جنگ یمن هست حقوق بشر کجاست پس بدانید که هنوز جنگی بین آمریکا و روسیه به وجود نیومده پس جای شکرش باقی هست اگر نه الان زنده نبودیم که هی مامان بزارید
روسيه در روابطش با ايران هميشه به دنبال منافع خودش بوده ، كه البته طبيعي هم هست . ما هم اينجا بايد طبيعتا دنبال منافع خودمان باشيم : در مورد تجزيه طلبان اكراين ساكت بنشينيم و هيچ موضعي نگيريم و منتظر باشيم تا غرب روسيه را از نظر نفت و گاز تحريم كند . آنوقت غربي ها مجبورند با با ما بهتر رفتار كنند . روسيه از كارت ايران استفاده كرد و ما را از بازار نفت و گاز حذف كرد ( در قضاياي يرجام ) و حالا نوبت ما است كه جبران مافات كنيم . البته از نظر انساني براي مردم و كشور اكراين متاسف هستم اما از نظر سياسي به نفع ما شد .
شک ندارم که حرف احمدی نژاد درست بوده که معامله بوده وبزودی اسراییل و آمریکا به ایران حمله میکنند
جمهوری اسلامی ۴۳ ساله که به آمریکا اعلام جنگ کرده و نتیجه اش بیچارگی مردم ایران بوده و مردم ایران از این وضعیت خسته شدند تو اوکراین هم از روز اول انقلاب اینها ضد روسیه اعلام دشمنی کردند نتیجه اش هم از دست دادن کریمه و حالا دونباس است تو این وسط فقط مردم اوکراین هستند که ضرر دیدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
قیاست کاملا اشتباهه
یاشا آذربایجان به کوری حسودان
پاسخ ها
شیخ تپه ارومیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
ابله دشمنان آذربایجان همونایی هستن که امثال ترو شستشوی مغزی میدند.دولت دست نشانده باکو خط وزبان مردم آذربایجانو به استانبولی تغییرداده.حالا ببین دشمن اذربایجان رجب ونوچه اش است یا دشمنان موهومی چون شوونیسم که برای احمقایی مثل تو درست کردند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی