بازدید 10590
۸

ایران و مساله حمایت از اوکراین!

مصطفی نجفی
کد خبر: ۱۱۰۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ 27 February 2022

جنگ اوکراین و تهاجم روسیه به این کشور را باید یکی از حادترین بحران های بین المللی از دوران پس از جنگ جهانی دوم دانست. بحرانی که نظم امنیتی جهانی و نظام امنیت منطقه ای اروپایی را با اخلال جدی روبرو کرده است. در این میان، پرسش اساسی این است که ایران به عنوان یک بازیگر اثرگذار در منطقه خاورميانه چه باید بکند؟

این پرسشی است که نیاز به بحث مفصل و جدی دارد. اما بدون تردید منافع ایران نه در محکومیت است و نه در حمایت. در واقع، نمی توانیم و نباید هیچکدام از طرفین را محکوم کنیم. از سوی دیگر، منافع ما در حمایت از هیچ یک نیست. اینکه عده ای معتقدند باید با محکوم کردن روسیه از اوکراین حمایت کنیم، تا حدی دیدگاهی عجیب و فاقد یک منطق راهبردی ارائه می دهند.

فارغ از اینکه از روسیه خوشمان بیاید یا نیاید، در این رابطه باید به دو نکته مهم اشاره کرد:

۱- در حالی که در حدود دو دهه گذشته سخت ترین تحریم های تاریخ از سوی غرب علیه ایران تحمیل شده است، آیا حمایت از اوکراین معنایی غیر از جانبداری از غرب و دشمنی با روسیه خواهد داشت؟ در واقع، چه ضرورت سیاسی یا راهبردی وجود دارد اکنون که ایران تحت سخت ترین دشمنی و محاصره اقتصادی آمریکا و غرب است، دشمنی با روسیه را نیز به جان بخرد؟ به همین کشورهای عربی اطرافمان که متحد آمریکا هستند نگاه کنیم، کدام یک روسیه را محکوم کرده اند؟ آیا ترکیه که عضو ناتو است حاضر شده مسیر کشتی های جنگی روسیه به سوی دریای سیاه را مسدود کند؟ 


۲- یکی از دلایل تهاجم روسیه به اوکراین مسئله گسترش ناتو به سمت شرق است. روسیه قصد دارد با حمله به اوکراین مانع عضویت اوکراین در ناتو و گسترش آن به شرق شود. بدون تردید اگر اوکراین به ناتو ملحق شود، زمینه برای عضویت همسایگان شمالی ایران به ناتو و از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان فراهم خواهد شد. بنابراین، بهتر است ناتو در همان اوکراین متوقف شود تا اینکه در سراسر مرزهای شمالی ایران مستقر شود!

آنچه گفته شد، به معنای حمایت از جنگ و حمله نظامی روسیه به اوکراین نیست، بلکه به معنای این است که حمایت ایران از اوکراین در رویارویی با اوکراین و غرب فاقد یک منطق راهبردی است. لذا، راهبرد ما بهتر است مبتنی بر این دو اصل باشد: عدم حمایت و عدم محکومیت.

 

کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
تموم شد؟ خیلی تاثرگذار بود.

شما میفرمایی اتکا به غرب چیزی رو درست نمیکنه. . ولی میشه بفرمایید اتکا به شرق تو چهب سال گذشته چه دستاوردی برا ما داشت؟
تو پایان جنگ سرد نتیجه تفکر غرب و سرد روشن شد، ولی برخی خادمان وطنی پوتین نمیخوان برخی چیزارو قبول کنند.
در ضمن مقایسه روند چهل ساله کشورهای عربی منطقه که تو مقاله بهش اشاره کردید و روند ایران به خوبی جایگاه غرب و شرف رو تمییز می کنه
درسته
به نام خدا .تحلیل بسیار واقع بینانه و اصولی از مسائل جنگ اکراین و روسیه ارائه دادید. برخلاف غربگدایان که تحت هر شرایطی در پازل غرب غش میکنند بدون درنظر گرفتن منافع واقعی ایران و سیاست هوشمندانه و اساسی جمهوری اسلامی به عنوان نه شرقی نه غربی. حمایت از اکراین غرب زده چه نسبتی با آرمان ها یا منافع ملت ایران دارد و حمایت از حرکت روسیه نیز آسیب ها و عوارض ناخواسته خاص خودش را دارد لذا بهترین رویکرد همین عدم حمایت و عدم محکومیت است. بهترین تحلیل که بسیار جامع صحیح و مبتنی بر شناخت ریشه های مسئله بود توسط امام خامنه ای عزیز ارائه شد.
تحلیل های معکوس و مریض وار جریان اصلاحات در جریان موضوع روسیه و اکراین انسان را یاد حمله امریکا به طالبان یا حمله آمریکا به عراق یا خروج امریکا از افغانستان یا روسیه هراسی و چین هراسی یا سیاست در آغوش فرانسه انگلیس و آمریکا غش کردن(برجام) این جماعت می اندازد که همواره موجب عبرت تاریخی بوده و هست.
تحلیلی نادرست است . اگر فرض کنیم ایران تهاجم روسیه را محکوم کند حتی اگر به حمایت از اوکراین نپردازد. معنی آن برگشت او به ریل منافع ملی است . گویا نمی دانیم و نمخواهیم بدانیم که اگر حرف از منافع ملی است دلیلی بر غرب ستیزی در این 43 سال وجود نداشت و ندارد. منافع ملی حکم می کند که در این شرایط به سود ملت خود فکر کنیم و در خلا قدرت صادراتی انرژی به اروپا به جایگزینی خود فکر کنیم و این بهترین فرصت است که دیگر تکرار نمی شود ، قرداد صادرات انرژی به اروپا را مطرح کنیم . با توجه به نیاز شدید غرب به انرژی بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد و به طور خودکار برجامی مناسب منافع ملی رقم خواهد خورد.
پاسخ ها
م ث
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
بیشتر غرب با ما ستیز دارد لطفا به آنها التماس کنید با ما ستیز نکند
محکوم کردن متجاوز تابع وجدان ، اخلاق و حقوق بین الملل است نه تابع سیاست! توجیه تجاوز گناهی بزرگ است! اگر تجاوز پوتین را به اوکراین محکوم نکنیم یعنی پس تجاوز صدام هم محکوم نیست! چون بهانه هردو یکی است !
پاسخ ها
م ث
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
ناتو هم متجاوز است که بر خلاف قولی که داده روسیه را دارد محاصره نظامی می کند
بدبخت کردید با این افکارتون شما نمی خواد هیچ فکری کنید که واقعا توانش رو هم ندارید. فقط ببیند اکثریت کشورهای دنیا چه کار می کنند شما هم همون کار رو کنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی