داستان دنباله دار گرانی دارو و کالاهای اساسی

افزایش قیمت سریالی و دنباله دار کالا‌های اساسی، موضوعی تکراری و دردآور است که گویی تمامی ندارد؛ با این تفاوت که دامنه آن به تامین دارو هم گسترش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲ 10 April 2022
داستان دنباله دار گرانی دارو و کالاهای اساسی

افزایش قیمت سریالی و دنباله دار کالا‌های اساسی، موضوعی تکراری و دردآور است که گویی تمامی ندارد؛ با این تفاوت که دامنه آن به تامین دارو هم گسترش پیدا کرده است.

به گزارش تابناک؛ گرانی واژه بیگانه‌ای برای مردم ایران نیست که همواره با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما چند سالی است که شیب تند افزایش قیمت ها، زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده تا جایی که بخشی از جامعه حتی در تامین چند قلم کالای اساسی با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و در سویی دیگر، تامین دارو و گرانی آن هم بر مشکلات مردم افزوده است.

موضوع مقابله با گرانی هر چند وقت یک بار در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و نمایندگان در قالب تذکراتی، خواستار برخورد دولت با این پدیده شوم هستند؛ مساله‌ای که در جلسه امروز مجلس نیز بیان شد.

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان، با ابراز گلایه از کمبود و گرانی دارو گفت: گلایه ما از دولت برای غصه تلخ و غم انگیز کمبود دارو و گرانی داروهاست که در این روز‌ها مردم و بیماران را به شدت نگران کرده است.

وی توضیح داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب کردیم که اگر دولت قصد حذف ارز ترجیحی دارو را دارد، قیمت‌ها نباید از نرخ شهریور ۱۴۰۰ بالاتر رود، اما اکنون که ارز ترجیحی حذف نشده، روز به روز قیمت‌ها در حال افزایش است؛ بنابراین، دولت و وزارت بهداشت باید با قید دو فوریت به این موضوع بپردازند.

جلیل میرمحمدی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان هم بیان کرد: گرانی‌های سرسام آور دارو و کالا‌های اساسی طی ماه‌های اخیر، دلیلی جز نبود نظارت جدی و قاطع بر بازار دارو و کالا‌های اساسی ندارد. فشار گرانی ناشی از عدم نظارت دولت، بر شانه مستضعفان و محرومان جامعه تحمیل می‌شود که نوعی حق الناس است؛ بنابراین، ضرورت دارد نظارتی بر تامین و ذخیره دارو و کالا‌های اساسی وجود داشته باشد.

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به مشکلات مردم اشاره و اظهار کرد: حدود هشت ماه از رفتن حسن روحانی و دولتش می‌گذرد، اما درد گرانی هنوز درمان نشده است. مردم شب عید سختی را پشت سر گذاشتند، اکنون نیز در ماه مبارک رمضان با گرانی غیرقابل تحمل مواد غذایی به شدت تحت فشارند.

وی این را هم گفت که وزیر جهاد کشاورزی به همراه سازمان حمایت وزارت صمت، نقش تماشاچی بازار را به خوبی ایفا می‌کنند. مقادیر تولید گوشت، تخم مرغ، شیر نسبت به سال گذشته رشد کرده و اتفاق جدیدی هم در رشد جمعیت صورت نگرفته است. همچنین مصرف نیز به دلیل گرانی‌ها کاهش یافته.

اقتصاددانان دولت به این پرسش پاسخ دهند که راز انفجار قیمت‌ها چیست؟

علاوه بر این موضوع، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نیز در نطق آغازین خود به موضوع مذاکرات اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که در مسیر پر افتخار این پیشرفت ها، مجلس یازدهم نیز با تصویب قانون «اقدام راهبردی»، قفل‌های بسته شده به صنعت هسته‌ای را شکست و با برداشتن موانع بر سر راه پیشرفت و ارتقای دستاورد‌های علمی در این حوزه نقش آفرینی کرد؛ خوشبختانه با ظرفیتی که با بومی سازی صنعت هسته‌ای ایجاد شده بود، در فاصله کوتاهی، دست دیپلمات‌های ایران در مذاکرات پر شد.

قالیباف ابزار امیدواری کرد که سرمایه گرانقدر دانش و فناوری پیشرفته هسته‌ای همراه با مذاکره خوب، توافقی خوب را برای انتفاع اقتصادی مردم ایران رقم بزند. پیشرفت‌های هسته‌ای کشور، پشتوانه‌ای محکم برای انتفاع اقتصادی ملت ایران است و مجلس یازدهم همچون گذشته بر این اصل تاکید دارد که مذاکرات هسته‌ای باید به حصول منافع تضمین‌شده، پایدار و ملموس اقتصادی برای آحاد ملت شریف ایران منجر شود.

همچنین نمایندگان مجلس بعد از تصویب کلیات طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، برخی از مواد این طرح را تصویب کردند که از جمله آن می‌توان به تعیین ساز و کار بررسی شکایات از مراجع اداری در دیوان عدالت اشاره کرد. همچنین دیوان عالی کشور به عنوان مرجع حل اختلاف در صلاحیت بین شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی تعیین شد.

همچنین سازوکاری تعیین شد تا سازمان‌های مردم‌نهاد، بتوانند در زمینه حمایت از حقوق عامه از قبیل امر به معروف و نهی از منکر و موضوعات محیط زیستی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی که حمایت از حقوق شهروندی است، نیز موضوعات تخصصی مرتبط با فعالیتشان، نسبت به غیر قانونی بودن تصمیمات و اقدامات یا خودداری از انجام وظیفه مقامات و مراجع موضوع ماده (۱۰) این قانون ـ که متضمن تضییع حقوق عمومی است ـ به دیوان گزارش دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۳۱
مجلس الان دقیقا وظیفش چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ داره چه میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
تصویب طرح صیانت و قطع اینترنت جهانی و بعد از آن نشان دادن کشور به عنوان بهترین کشور دنیا بدون هیج مشکلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
جوان است و جهادی و انقلابی!!!
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
مجلس منتظره تا از بالا چی بگن
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
خوب معلومه دیگه مجلس در راس اموره!!!!ا
ما مردم از این به بعد نون و اتم میخوریم و روزی هزار بار شکر میکنیم بابت وجود شما مسولین نگران
دولت محرومان در طول تصدیش چنان بلایی را بر سر ما محرومان نازل کرد که در دوره هیچ ریسی سابقه ندارد و بجز حرف، فرا فکنی ، تمجید از خود، حمله به منتقدان کاری دیگر از او بر نمیاید و عملا مملکت را به حال خود رها کرده و فقط به مانورهای مردمی منشانه اش که از بن و اساس تا بحال ثمری ندارد. تازه ایکاش ما را به حال خود میگذاشت که نمیگذارد. گران کردن برق گاز اب به بهانه واهی الگو مصرف که فقط برای اهل قبور قابل رعایت است. حدف ارز ترجیهی و... و... و
جالب اینحاست مجلس، نماز های جمعه، روحانیت شاخص شده اند روابط عمومیش و انان نیز نمک بر زخم دلمان میریزند. سید محرومان اصلا از حال و روز مملکت خبر داری. دست مریزاد . این مزد اعتماد مان به تو نیست
ما که گفتیم رای دادن با رای ندادن هیچ فرقی نداره

بعضی ها گفتن سه قوه یکدست بشه مشکل حل میشه

ولی دیدیم وضعیت روزبروز داره بدتر میشه
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
حرف بیربطی نزدن الان تیم یکدست سه قوه باتشویق های ائمه جمعه و عمو حسین شریعتمداری یکدست و یکصدا دارن به مردم حال میدن!!!ا
رییسی مچکریم
قالیباف مچکریم

کسانیکه ناهار خوردن مچکریم
۴۳ سال است همین بوده

بعد از این هم همین خواهد بود

بیخودی آدرس غلط به مردم ندید

این گرانی ها همه به خواست دولت و با همکاری مجلس است

باید از ایران رفت

ولی افسوس که نه گذرنامه معتبر داریم نه پول ملی قدرتمند
در این مملکت مردیم. چرا دستکاری قیمت ها را ول نمی کنید. لطفا هیچ کاری نکنید و نفت را بفروشید و همه پولش را بردارید ما به خدا هیچی نمی خوایم شما وقت استراحت کنید. کشورهایی که هیچ درآمد مفت ندارند ؛ سال ها قیمت ها ثابت است.
اینا همش پروپکانی دشمنه،لوکوموتیییر اقتصاد افتاده تو ریل درست،یه عده دارن سیاه نمایی میکنن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
توهم بدبختانه لکوموتیورانشی
این گرانیها و ورشکستگی اقتصادی حاصل شعار های توخالی این دولت بود آقایان چه بخواهید و چه نخواهید باید تحریمها برداشته شود سالها هم کار کنید دست دزدان را هم قطع کنید افراد کاردان را هم بکار گیرید تا اوضاع بهتر شود
هسته ای تا کنون برای مسئولین و روسیه نان و اب داشته و گرانی و کمبود برای مردم!!!
بودجه سالانه کشور الان معادل 100 میلیارد دلار هست در حالی که در گذشته حدود 250 میلیارد دلار بود این در حالی هست که اولا در گذشته (دوره خاتمی و احمدی نژاد) اولا جمعیت کشور کمتر بوده دوما مخارج کشور کمتر شده و لازم به ذکر هست اون موقع هم مردم مشکل داشتن حالا فکر کنید با این بودجه ناچیز که از کشور امارات هم کمتر هست چه جوری میشه برای مردم کاری کرد؟
این گرانی ها و نایابی ها و مشکلات اصلا مهم نیستند.مهم اینست که قرار بود به مقام انسانیت برسیم که البته خبری هم نیست!!
همه چیز گران تر از دولت قبلی شده و اصلا فرمان دست این د ولت نیست به خصوص دارو و درمان وکالاهای اساسی و ارزاق
پاسخ ها
دعاگوی نمکی وعین الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
دارو گرانیش به جهنم خیلی داروها اصلا نیستند تکلیف کسانیکه بخاطر نوع بیماریشان مصرف دائم انواعی ازدارو رادارندچیست؟؟؟؟
وقتی فکر می کنند که فقر مطلق ، با دستور ، رفع می شود ، بهتر از این هم نباید انتظار داشت.
شرم آوره ، چجوری دارید مملکت داری میکنید ؟
۱۰۰ رحمت به روحانی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
باشد تا چراغ برداریم و پی روحانی بگردیم
۱۰۰ رحمت به روحانی
هرروز صبح ازخواب بیدارمیشی ومیبینی خودرو فلان میلیون گران شد مسکن فلان میلیارد گران شد محصولات غذایی فلان میزان گران شد دارو چهار برابر گران شد !!!
این وضعیت قراره تا کی ادامه پیدا کنه؟
بترسید از ان روزی که تحمل این مردم شریف بسر بیاد
هرسال بدتر از سال قبل
هرسال میگیم دریغ از پارسال
راستی تواین اوضاع گرانی روزانه وساعتی ولحظه ایی وتورم رسمی ۵۰ درصدی و تورم واقعی ۳۰۰-۴۰۰ درصدی چطوری روتون شد حقوق کارمندان و بازنشستگان را فقط ۱۰ درصد افزایش بدید؟!!!
با سلام. 43ساله همینه هر دولتی میاد میگه من چنان میکنم کارستان ولی دریغ از بهبود اوضاع. بابا تورا خدا روش تون عوض کنید. والا تاابد اوضاع همینه.
واقعيت اين است كه در كشور براي هر كالا و مواد خوراكي مافيايي است كه دولت توانايي مقابله با آن ندارد از مافيا گوشت و برنج و...تا مسكن و خودرو و ... این مافیاها قادر دولت‌ها را زمین گیر کنند
معاون اقتصادی جناب دکتر رضایی نظری ندارن راجع به گرانی های افسار گسیخته؟؟؟
به قول حسین تواب
مگر نمی بینید دولت رئیسی چقدر کارکرده ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار