بازدید 13383

سايه استيضاح پنج وزير در مجلس

کد خبر: ۱۱۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۸ 31 July 2010
استيضاح صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي، مهدي غضنفري وزير بازرگاني، مجيد نامجو وزير نيرو و استيضاح حميد بهبهاني وزير راه كه از سال گذشته در مجلس مطرح بود، همچنان در مجلس مطرح است و هرازچندگاهي جدي و مجددا غيرجدي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاين در ماه‌ها و روز هاي آخر سال 1388 استيضاح پنج وزير شامل وزراي صنايع و معادن، جهاد كشاورزي، نيرو، راه و ترابري و بازرگاني در مجلس مطرح بود. اگرچه به مرور اين استيضاح‌ها فراموش شدند و هيچگاه درمجلس مطرح نشدند اما استيضاح چهار وزير همچنان در مجلس با كش و قوسهايي همراه است و هر از چندگاهي نماينده‌اي در بين خبرنگاران مجلس از تهيه طرح استيضاح با امضاهايي خبر مي‌دهد.

اين استيضاح‌ها با هدف حل مشكلات ملي مطرح نمي‌شود وعلت طرح اكثر اين استيضاح‌ها به مشكلات حوزه‌هاي انتخابيه نمايندگان بر مي‌گردد و به همين دليل وقتي استيضاحي مطرح مي‌شود سريع از سوي آن وزارتخانه جلسه‌اي با نمايندگان طراح گذاشته مي‌شود و با دادن وعده‌هايي ديگر پيگيري نمي‌شود.

اگرچه زمزمه استيضاح وزير صنايع و معادن بعد از عيد ديگر شنيده نشد اما استيضاح چهار وزير ديگر و حتي استيضاح وزير كشور هم در مجلس مطرح شد.

استيضاح وزير راه و ترابري

استيضاح حميد بهبهاني وزير راه و ترابري كه از اوايل اسفند سال گذشته توسط مصطفي كواكبيان نماينده سمنان در مجلس مطرح شد و به دليل بررسي لايحه بودجه در صحن مجلس مسكوت مانده بود از روز يكشنبه 15 فروردين ماه كه مجلس جلسات خود را آغاز كرد، مجددا در مجلس مطرح شد و در روز چهارشنبه 18 فروردين تقديم هيئت رئيسه مجلس شد.

اين استيضاح با بيش از 30 امضا نمايندگان مجلس مطرح شد.

مصطفي كواكبيان عضو فراكسيون اقليت مجلس يكي از طراحان اصلي اين استيضاح بود و اگرچه طراحان استيضاح درصدد بودند تا جهت بررسي آن هر چه سريعتر در مجلس اعلام وصول شود، اما ظاهرا وزير و مسئولين وزارت راه و ترابري جلساتي با طراحان استيضاح گذاشتند و اين استيضاح منتفي شد.

كواكبيان تخلف مهماندار هواپيماي كيش - تهران و استفاده از واژه مجعول خليج عربي براي مسافران پرواز در اوايل اسفند را جرقه اين استيضاح دانست.

در حالي كه اين استيضاح در روز يكشنبه 22 فروردين ماه بايد در مجلس اعلام وصول مي‌شد، اما مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود در اين روز از تعويق يك ماهه اين استيضاح خبرداد و گفت:حدود 30 نفر طرح استيضاح وزير راه و ترابري را امضا کرده بودند که تا کنون 18 نفر از اين تعداد از امضاي خود براي استيضاح آقاي بهبهاني صرف نظر کرده‌اند. در حال حاضر 12 نفر بر امضاي خود براي استيضاح وزير پافشاري مي کنند که اگر 3 نفر ديگر از امضاي خود صرف نظر کنند اين استيضاح حذف مي شود.


استيضاح بهبهاني در 15 ارديبهشت ماه رسما منتفي شد.


محمدرضا خباز يكي از طراحان اين استيضاح، نماينده كاشمر و عضو فراكسيون اقليت مجلس در اين روز گفت: استيضاح حميد بهبهاني تنها 8 امضا دارد اين در حالي است كه براي مطرح شدن يك استيضاح حداقل به 10 امضا نياز است كه استيضاح بهبهاني حدنصاب لازم را ندارد.

استيضاح وزير كشاورزي

 ظاهرا جدي‌ترين استيضاحي كه تا كنون در مجلس مطرح شده طرح استيضاح صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي است.

اين استيضاح قبلا در اواخر آذر ماه سال گذشته مطرح شد اما با تكذيب عباس رجايي رئيس كميسيون كشاورزي مجلس ديگر خبري از آن نشد. ولي محمد كرمي راد نماينده كرمانشاه در روز يكشنبه دوم خرداد امسال از كليد خوردن مجدد اين استيضاح خبر داد و گفت: نمايندگاني از استان هاي آذربايجان شرقي و غربي ، كرمانشاه ، اردبيل ، مازندران و گيلان خواهان استيضاح خليليان هستند.


وي افزود: عدم توجه به مشكلات استان ها در بخش كشاورزي و بي توجهي به محصولات كشاورزي از محورهاي اصلي اين استيضاح است.


كرمي راد اين استيضاح را  در روز سه‌شنبه 22 تير تحويل هيئت رئيسه داد و اعلام كرد كه اعضاي هيئت رئيسه مجلس قول داده اند تا اين طرح را در جلسه فرداي مجلس اعلام وصول كنند.


اما كرمي راد در روز چهارشنبه اعلام كرد كه قرار بود اين استيضاح امروز اعلام وصول شود اما با صحبت هايي كه با رئيس مجلس و همچنين طراحان استيضاح شد قرار شد تا اين استيضاح بعد از تعطيلات مجلس اعلام وصول شود.
وي افزود: از آنجا كه مجلس هفته آينده جلسه علني دارد و از سوم مرداد تا 9 مرداد به دليل سركشي نمايندگان به حوزه هاي انتخابيه جلسه علني ندارد. همچنين بعد از آن نمايندگان تا 24 مرداد در تعطيلات تابستاني هستند، بنابراين اگر استيضاح امروز اعلام وصول مي شد مطابق آيين نامه ، وزير بايد ظرف 10 روز در صحن مجلس حاضر مي شد و به موارد استيضاح كنندگان پاسخ مي داد و از آنجا كه اعلام وصول زمان حضور وزير در صحن مجلس همزمان با تعطيلي مجلس مي شد اعلام وصول اين استيضاح به تعويق افتاد.


22 نماينده طرح استيضاح وزير جهاد كشاورزي را امضا كردند و اين استيضاح 30 محور دارد كه درخصوص مشكلات كشاورزان و همچنين بي برنامگي وزارت جهاد كشاورزي در عرصه هاي مختلف مي‌باشد.

اگرچه تلاش هايي براي برگزاري نشست مشترك وزير جهاد كشاورزي و نمايندگان استيضاح  كنندگان صورت گرفت اما امضا كنندگان اين طرح حاضر به برگزاري نشست نشده و بر انجام استيضاح تاكيد دارند.


محمد حسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس و محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور تلاش كردند تا نشست مشتركي ميان استيضاح كنندگان و وزير قبل از تحويل طرح استيضاح به هيئت رئيسه مجلس برگزار شود.

اين استيضاح همچنان مطرح است و براي مشخص شدن نتيجه آن بايد تا بازگشايي مجلس در روز يكشنبه 24 مرداد منتظر ماند.

استيضاح نجار

در نيمه اول ارديبهشت امسال امين شعباني نماينده سنندج از استيضاح مصطفي محمدنجار وزير كشور خبر داد و گفت: اين طرح تاكنون به امضاي 12 نماينده مجلس رسيده است.


وي افزود كه اين طرح 9 بند دارد كه امنيتي كردن وزارت كشور و گماردن نيروهاي نظامي در پست هاي كليدي، بي توجهي به شايسته سالاري و تخصص افراد، نابساماني در شوراهاي شهر و شهرداري ها و ساخت و سازهاي فراقانوني از جمله موارد و دلايل استيضاح ذكر كرد اما ديگر خبري از اين استيضاح نشد.

استيضاح نامجو

اگرچه استيضاح مجيد نامجو وزير نيرو در  روز چهارشنبه هفتم بهمن از سوي سيد محمد سادات ابراهيمي نماينده شوشتر مطرح شد و وي گفت كه اين استيضاح بيش از حد نصاب امضا دارد و پس از جمع بندي نهايي تحويل هيئت رئيسه مجلس خواهد شد اما ديگر خبري از اين استيضاح نشد تا اينكه در روز دوشنبه 21 تير مجيد ناصري ن‍اد نماينده شادگان از مطرح شدن مجدد استيضاح نامجو خبر داد و گفت: استيضاح مجيد نامجو وزير نيرو مجددا در مجمع نمايندگان خوزستان مطرح شده است.

ضعف و ناتواني مديران، ناكارآمدي وزارت نيرو و عدم تحقق اهداف وزارتخانه، مشكلات در حوزه آب و برق و عدم رفع اين مشكلات در استان، از جمله محورهاي اين استيضاح ذكر شد.


اما تا كنون از اين استضاح هم خبري در دست نيست.

استيضاح وزير بازرگاني

استيضاح مهدي غضنفري وزير بازرگاني هم سال گذشته مطرح و خيلي زود به فراموشي سپرده شد.

اما ولي اسماعيلي نماينده گرمي در مجلس و عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان روز يكشنبه 13 تير گفت كه نمايندگان به طور جد پيگير استيضاح مهدي غضنفري وزير بازرگاني هستند و طرح استيضاح اين وزير تهيه شده و تاكنون بيش از 20 نماينده نيز اين طرح را امضا كرده‌اند.

عدم مديريت مناسب در خريد گندم و جو در شمال و غرب كشور را يكي از دلايل استيضاح وزير بازرگاني ذكر كرد و گفت:‌از سر دلسوزي طرح استيضاح وزير بازرگاني را در دستور كار خود قرار داديم تا بي برنامگي عده‌اي از مديران به حساب دولتي كه در كار و تلاش سرآمد دولت ها و مورد تاييد مقام عظماي ولايت است نوشته نشود.

اما اين استيضاح هنوز تحويل هيئت رئيسه مجلس نشده بود كه در روز دوشنبه 14 تير طراحان استيضاح با وزير نشست مشترك برگزار كردند كه وزير بر رفع اين مشكلات ظرف روزهاي آينده تاكيد كرد.

ظاهرا اين استيضاح هم منتفي شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری