بازدید 10555
وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

بیش از ۳۰۰ مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل داشتیم که منشا رانت و فساد بودند

فاطمی امین گفت: ۳۲۰ مصوبه و دستورالعمل و بخشنامه داشتیم که بعضاً با هم متناقض بودند و منشأ رانت و فساد شده بود؛ این ۳۲۰ مورد را یکپارچه کردیم و دیگر هیچ پنهان و پیدایی وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱ 30 October 2022

وزیر صمت با بیان اینکه با تجمیع مصوبات معدن رانت و فساد به حداقل رسیده است، گفت: ذخایر سنگ آهن تا ۱۵ سال دیگر به پایان می رسد؛ بنابراین، اقدامات ویژه‌ای باید انجام دهیم.

به گزارش تابناک اقتصادی، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور که در وزارت صمت برگزار شد، اظهار داشت: ما باید اکتشافات معادنی را انجام دهیم و بخش خصوصی نمی‌تواند این کار را انجام دهد زیرا مخاطره بالایی دارد و زیرساختی است و همچنین وقتی محدوده‌ها را برای مزایده می‌گذاریم اگر اطلاعات کافی نداشته باشیم نمی‌دانیم به چه قیمتی مزایده را برگزار کنیم.

وزیر صمت افزود: کشور را به سه بخش تقسیم کردیم که در یک مورد به دنبال اکتشافات فلزات هستیم. مورد دوم برای غیرفلزی ها و مورد سوم هم ذخایر نفتی و گازی است.

وی ادامه داد: ذخایر ارزشمندی از سنگ آهن داریم که البته با محدودیت مواجه است؛ اگر اکتشافات جدیدی انجام ندهیم ۱۵ سال دیگر ذخایر سنگ آهن تمام می‌شود. بنابراین در این حوزه اقدامات ویژه انجام می‌دهیم.

فاطمی امین در ادامه اظهار کرد: ۳۲۰ مصوبه و دستورالعمل و بخشنامه داشتیم که بعضاً باهم متناقض بودند که منشأ رانت و فساد شده بود؛ این ۳۲۰ مورد را یکپارچه کردیم و دیگر هیچ پنهان و پیدایی وجود ندارد.

وی گفت: یکی از کارهای ویژه در این یکپارچه سازی، بررسی صلاحیت فنی خریدار معدن است در حالی که قبلاً فقط صلاحیت مالی فرد بررسی می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح تحول زمین‌شناسی استان خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: مرحله شناسایی و پی‌جویی معدنی، مرحله بسیار پرمخاطره‌ای است که بخش خصوصی توان ورود و سرمایه‌گذاری در آن را ندارد، به همین دلیل حاکمیت به این موضوع وارد می‌شود و علاوه بر آن زمانی که این محدوده‌ها به مزایده گذاشته می‌شود، اگر ندانیم چه در اختیار داریم، قیمت‌هایی که ارائه می‌شوند نیز واقعی نیستند.

وزیر صمت ادامه داد: در طرح تحول زمین‌شناسی که از استان خراسان جنوبی آغاز شده، ذخایر بسیار ارزشمندی از سنگ‌آهن، مس، کروم و ... کشف شده و به‌ویژه در زمینه سنگ‌آهن دغدغه‌های موجود بر کمبود آنها رفع خواهد شد؛ در حالی که پیش از این عنوان می‌شد در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط برای ۱۵ سال دیگر سنگ‌آهن در کشور موجود است.

 

گفتنی است، این مراسم با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت صمت در محل این وزارتخانه برگزار شد.

مطالعات طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی از مهر ماه سال ۱۴۰۰ در استان خراسان جنوبی آغاز شد و مهر ماه سال ۱۴۰۱ به پایان رسید که خروجی این طرح در این استان شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی ژئوشیمیایی تهیه شد و دستاوردهای آن در خراسان جنوبی در قالب نقشه‌ها و گزارش‌های منتشر شده است.

لازم به ذکر است؛ طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور، توسعه مناطق کم‌برخوردار و در راستای رونق بخش معدن، تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش مؤثر زمین تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول و ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برون‌سپاری فعالیت‌ها را به عنوان اهداف مورد نظر در دستور کار خود دارد.

این طرح با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و با مشارکت تمامی مؤلفه‌های دولتی بخش معدن شامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و همچنین معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت انجام می‌شود و این بخش‌ها در تأمین منابع و اجرای این طرح با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

شناسایی ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل، ۹ محدوده منیزیت، ۶ محدوده سرب و روی، شناسایی بیش از ۵۷۰ ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن، روی، همچنین شناسایی ۶ محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها، کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و معدنی از سه به یک سال و تهیه ۶۰ برگ نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم برای نخستین بار در کشور از جمله دستاوردهای این پروژه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۹
یکی به من بگه چرا بانک ها باید به بعضی ها وام بدن و اونها در بدترین جای منطقه یک مال بسازند و تازه وام را هم پس ندهند ؟!
آقای وزیر ، این کارهائی که زحمت انجامش را کشیدید ، باعث چی قراره بشه؟ افزایش اشتغال زائی در حوزه معدن؟ افزایش تولیدات معدنی؟ افزایش حجم صادرات مواد معدنی؟ لطفا رسما یک سری شاخص که بتوان بر اساس آن دستاوردها را سنجید اعلام بفرمائید . البته بفرمائید در چه بازه زمانی میتوان نتایج حاصل را مورد سنجش قرار داد و از چه منبعی میتوان اطلاعات لازم را تهیه کرد؟
به گزارش «نود اقتصادی»، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی در دولت سیزدهم به نوعی با سازمان توسعه تجارت ادغام شده و زیر نظر سازمان توسعه تجارت اداره می‌شود. در این دوره هومن رازدار مدیرعاملی این نهاد را بر عهده گرفته است.

رازدار که پیش از این به عنوان مدیر روابط عمومی مجموعه تلویزیونی خندوانه در رسانه‌ها شناخته می‌شد عملکرد پر حرف و حدیثی طی ماه‌های اخیر از خودش به جای گذشته که حاشیه‌های آن عملکرد قابل قبول دولت سیزدهم را در حوزه تجارت خارجی تحت تاثیر قرار داده است!
عه؟ دیگه ندارین؟ پس آیین نامه واردات خودرو چیه؟
وزیر خوبی ولی مافیا با ایشون مخالف افزایش سه برابر تولید خودرو
یا حسین این 300مصوبه رو کیا و کجا و چجوری نوشتن میشه توضیح بدید اقایون محترمی که این قوانین رو نوشتن الان کجا هستن
تو چیکاره بودی

تو تو این یک ساله چیکار کردی جز وعده و وعید
ما كه نديدم و نشنيدم يك نفر را براي رانت و فساد گرفته باشند يا حتي پولش را به بيت المال برگرداننده باشند!!
در اکثر و تقریبا در همه بخشنامه ها و دستورالعمل ها یه عده سود می برند و یه عده زبان
این یه اصل هست جناب وزیر
در اکثر و تقریبا در همه بخشنامه ها و دستورالعمل ها یه عده سود می برند و یه عده زبان
این یه اصل هست جناب وزیر
ماشين روز به روز داره گرونتر ميشه
خسته نباشی قانون واردات خودرو مجلس را تبدیل به دستورالعمل صد در صد رانتی کردی
ای کاش دکتر غضنفری وزیر مقتدر وقت صمت را دوباره در سمت وزیر صنعت معدن و تجارت انتخاب می کردند تا بشود مقایسه ای بین فاطمی آمین ضعیف و ایشان انجام داد
الان فساد به حداقل رسیده؟حالا باید مردم خوشحال باشن؟
بیش از ۳۰۰ مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل داشتیم و داریم که منشا رانت و فساد بوده و هستند............
با سلام. من که یکی از کارمندان این وزارت هستم چنین چیزی که میفرمایند رو ندیدم.یعنی باید اینجور بگم که یک کاری رو ایشون شروع کردن با همین عناوین ولی مثل بقیه کارهاشون نصفه و نیمه و بدون نتیجه رها شد.(پروژه قیمت گذاری و درج قیمت احتمالا یاد همه هست.البته که از این پروژه ها زیاد بوده). در مورد کار ایشون و عملکردشون قضاوتی نمیکنم گرچه اطلاعاتی دارم که میتونم اینکار رو انجام بدم ولی فقط یک مطلبی میخواستم در مورد استیضاح ایشون بگم و اونم حمایت، فشار و البته پول خرج کردنی هست که تیم ایشون و البته در نهایت دولت برای حفظ ایشون استفاده می کنه.سوالی که دارم اینه که چطور خودجوش یکروزه 60تا اتحادیه، انجمن، کانون و ... نامه مینویسن، تو خبرگزاریا از جمله همین تابناک اعلام میکنن که از ایشون حمایت میکنیم و کارشون عالی و ... چه چیزی جز سوء استفاده از قدرت، فشار به تشکل ها و البته پول خرج کردن برای تبلیغات در روزنامه ها، فضای مجازی و صفحات اجتماعی می تونه باشه. انشالله خدا همه رو به راه راست هدایت کنه.
تابناک لطفا انتشار بده.....آقای فاطمی امین بنده چند انتقاد مطرح می کنم واقعا اگر جواب قانع کننده ای داشتی !!!شما بعنوان رییس شورایعالی نظارت بر سازمانهای صنفی می بایست بر عملکرد و فعالیت و حتی صورتهای مالی تشکلهای اقتصادی همچون اتاق بازرگانی و اتاق اصناف نظارت داشته باشید چرا انقدر ضعیف عمل کردید که مجلس مجبور به تحقیق و تفحص از این تشکلها به خصثوص اتاق بازرگانی ایران شد؟چرا اتاق بازرگانی ایران هزار میلیارد پول بعنوان سپرده در بانک گذاشت و بعنوان یک موسسه مالی مشغول کسب سود شد در حالی که این پولها را اعضا داده بودند تا صرف توسعه تجارت،بهبود روابط تجاری،دعوت از هییت های تجاری خارجی ،آموزش تجار و ...می شد اما متاسفانه اینچنین نشد!!!!شما حتی در زمانی که این انتقادات وارد شد بعنوان رییس شورایعالی نظارت بر سازمانهای صنفی یک جلسه نیز تشکیل ندادید...آقای وزیر شما مجری قانون هستید و هر آنچه در ارتباط با حوزه کاری شما در مراجع قانون گذاری بعنوان قانون مصوب می گردد موظف به اجرای عادلانه ان هستید اما متاسفانه در اجرای قانون نظام صنفی دچار تبعیض و دو گانگی شدید بطوری که در چند استان قانون محدودیت و ممنوعیت عضویت بیش از دو دوره اتحادیه های صنفی بعنوان قانونی ضد رانت و انحصار اجرا نشد و حتی بسیاری از افراد که مشمول این محدودیت می شدند در انتخابات شرکت کردند و اعتبار نامه انها توسط شما تایید شد؟چه دفاعی دارید؟
اگر 15 سال دیگر تمام می شود چرا اجازه تولید برای صادرات داده می شود
اینکه این تعداد مصوبات متناقض و رانتی رو یکپارچه کردین یعنی چیکار کردین؟ اینکه این مصوبات الان پیدا و نهان ندارن یعنی چِی؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست