بازدید 15996

خاموشي‌هاي گسترده، محصول مشترك مجلس هفتم و دولت نهم

اولويت دادن طرح‌هاي روستايي و استاني به طرح‌هاي ملي از جمله نيروگاه‌هاي توليد برق موجب شده تا وزارت نيرو در دو سال اخير با بحران شديد مالي روبه‌رو شده و بودجه پروژه‌ها و مطالبات پيمانكاران اين وزارتخانه به حالت تعليق درآيد كه موجب تأخير گسترده در اتمام پروژه‌هاي وزارت نيرو شده است.
کد خبر: ۱۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۴ 28 May 2008

در حالي كه هنوز نيمه نخست خرداد ماه به پايان نرسيده است، خاموشي‌هاي گسترده برق، مي‌رود تا سراسر كشور را فرا گرفته و به تدريج، پيامدهاي تصميم ناسنجيده مجلس هفتم و دولت نهم در برخورد با نيازهاي انرژي كشور، مشخص مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، مجلس هفتم كه در سال 1383 با تصويب طرح تثبيت قيمت‌ها، تعديل قيمت برق و هشت كالاي ديگر را ممنوع كرد، موجب افزايش بي‌رويه مصرف برق در كشور به ميزان سالانه حدود 10 درصد شد. از سوي ديگر، عدم پيش‌بيني افزايش ظرفيت توليد برق متناسب با افزايش مصرف در دوره دولت كنوني، موجب شده است تا كشور با بحران كمبود برق روبه‌رو شود.

اولويت دادن طرح‌هاي روستايي و استاني به طرح‌هاي ملي از جمله نيروگاه‌هاي توليد برق و اختصاص بودجه برخي طرح‌هاي ملي به طرح‌هاي بخشي و منطقه‌اي، موجب شده است تا وزارت نيرو در دو سال اخير با بحران شديد مالي روبه‌رو شده و بودجه پروژه‌ها و مطالبات پيمانكاران اين وزارتخانه به حالت تعليق درآيد كه موجب تأخير گسترده در اتمام پروژه‌هاي وزارت نيرو شده است.

هرچند مجلس هفتم در سال گذشته با اختصاص دو ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي خارج از لوايح دولت، تلاش كرد بخشي از بي‌توجهي به صنعت آب و برق كشور را جبران كند، اما ديرهنگام بودن اين كار و ناكافي بودن اين مبلغ در برابر بدهي‌ها و نيازهاي آتي، موجب شده است تا امسال، كشور با بحران گسترده كمبود برق روبه‌رو شود كه پيش‌بيني مي‌شود اين امر در تابستان، خاموشي‌هاي روزانه بيش از دو ساعت را در تهران و حدود چهار ساعت را در شهرستان‌ها ايجاد كند؛ هرچند در هفته‌هاي اخير، خاموشي برق در بسياري از شهرستان‌ها از جمله قم، خرم‌آباد و ديگر مراكز استان‌ها به چند ساعت در روز رسيده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
سلام؛ از آقاي وزير محترم نيرو خواهش مي كنيم دستور فرمايند كه جدول خاموشي هاي تهران اعلام گردد تا ما تكليف خودمان رابدانيم.در ضمن لازم به پيش بيني نسيت .از هميم هفته خاموشيهاي تهران شروع شده است.ما 2روز در اين هفته از ساعت 20:15الي 22:15 برق نداشتيم.اداره برق منطقه هم مي گوييد دكل افتاده وگرنه مشكلي ديگري نداريم!
با سلام
من ساکن شهر کرمانشاه هستم و متاسفانه چندی ست که با خاموشی های متعدد روبه رو هستیم و هربار نیز مدت خاموشی طولانی تر می شود ...
کاش مسئولان به جای شعار دادن و صرف این همه انرژی در حرف زدن کمی هم عمل می کردند !!!
سلام
بر خلاف ادعاهاي مسئولان همكنون روزي تا 2بار هم برق شهر بوشهر قطع ميشود.
خيابان فرودگاه - كوچه شهدا
صادرات برق را حذف کنند مشکل برق حل می شود، مردم برق را در جیبشان که نمی گذارند، یکخانه 500 متر در تهران تبدیل شده به 16 واحد یعنی 16 برابر شدن مصرف برق ، این اصراف در مصرف برق است؟
از شما خواهشمندم این مسئله خاموشی را پیگیری نمایید ما تمام کار و درامدمان با برق می گذرد متاسفانه چند وقت است 1 روز درمیان شبها که کل کار ما در ان ساعت است برق میرود
با سلام. ساکن آریاشهر تهران هستم. باور بفرمایید در خوشبینانه ترین حالت هفته ای 3 روز و روزی 2 ساعت قطعی برق داریم. با هر جا هم که تماس می گیریم جوابی نمی دهند. جالب است که در اکثر جاهای دنیا سالی 1 دقیقه برق می رود، آن هم به احترام ادیسون ( با اطلاع قبلی ) اما اینجا...
نزدیک به یک هفته است که در شهر ما مشگین شهر نیز خاموشی های گسترده حداقل روزی 2 بار اجرا می شود ولی نکته قابل توجه این است که این خاموشی ها از ساعت 10 صبح الی 2 بعد از طهر روی می دهد که مناسب ترین زمان برای فعالیت های اقتصادی است و متاسفانه کسبه و بخصوص آنهایی که بیشتر با برق سروکار دارند بیشترین ضرر را متحمل می شوند
در شمال که هنوز کولر روشن نشده هرروز قطعی برق داریم
من ساکن خرم آبادام ما در طول روز بیشتر از 2 ساعت قطعی برق داریم
سلام
برق ما در شهر کرمان روزی 3 ساعت قطع میشود در تماس با اداره برق هم گفتند کمبود برق در شبکه داریم
با سلام. فکری هم به حال کشاورزان بیچاره ای که از الکتروپمپ استفاده می کنند باید بکنند، مخصوصا امسال که خشکسالی است.
برق شهر خورموج از استان بوشهر علاوه بر قطع شدن در ساعات مختلف روز شدیدا با کاهش ولتاژ مواجه می باشد که طبیعتا عوارض ناشی از آن صدمات غیر قابل جبران به وسایل برقی ساکنان شهر می باشد
می گویند اگر برق ایالات متحده 24 ساعت قطع شود ژاپن در تکنولوژی از آمریکا پیش می افتد، حال ببینید وضع ما را و ادعاهای مکرر در مورد رشد و پیشرفت کشور...
آخه یک کم هم فکر کنید وقتی که آب نیست دیگر چه ربطی به پروژه های عمرانی دارد بروید پشت سد کرج را ببینید ببینید سطح آب چقدر است کمی هم با منطق باشید و اگر در این چند وقت به جای این همه انتقاد بی منطق کمی دلسوز کشورتان بودید و پیشنهادات مناسب می دادید به نظر خودتان بهتر نبود؟
من دانشجوی کامپیوتر در دانشگاه شریف هستم، وقتی در دانشکده برق می رود عملا هیچ کاری نمی توانیم بکنیم، چون نه کامپیوتر داریم و نه ویدئو پروژکتور های کلاس ها کار می کند!
آيا روستائيان ايراني نيستند؟ حالا كه كسي پيدا شده به آنها هم توجه كند كار بدي كرده؟ شما كه راحت در ساحل نشستي نمي داني مردم محروم روستايي در طوفان حوادث زندگي چه مي كشند.
من در شرق كشور (كه البته در جاي جاي كشور هستند) مهمان روستائياني شدم كه براي به نان شب محتاجند و براي چاي دادن مهمان چند دانه قند از همسايگان قرض مي گيرند.
مردمي هستند بسيار محروم و نياز مند نگاه مسئولين. حالا شما دو ساعت برق نداشته باشي چي ميشه؟
لحظه اي برو ميان اين مردم و ببين نگاه به اين مردم شريف بد است.
بد است اين مردم از لحاظ آسايش به شما برسند؟
هر چند بعيد ميدانم نظر من روستايي منعكس شود چون ممكن است جايي براي نظرات شهروندان محترم نباشد.
سلام در شهر اهواز که دمای ان به بالای 49 درجه هم میرسد برق جیره بندی شده و محل به محل قطع می شود با این گرمای طاقت فرسا 5 دقیقه خاموشی در اهواز غیر قابل تحمل است چه رسد به 1 یا 2 ساعت سرما را میشود با لباس گرم و روشن کردن اتش تحمل ولی گرما را با قطعی اب و برق نمی شود .
من هم با نظر آن روستایی عزیز موافقم .
با این که بنده در شهر زندگی می کنم و ما هم قطعی برق داریم (آن هم در شهری بسار گرم)، اما وقتی صلابت این روستایی را می بینم به خودم می آیم .
به هر حال باید سایت تابناک اگر می خواهد تمام حقیقت را بگوید ، اشاره ای هم به تأثیرات خشکسالی داشته باشد .
من ساکن منطقه دو تهران هستم. قطع برق مکرر در چند روز اخیر باعث آسیب دیدن وسایل الکترونیکی منزل از جمله کامپیوتر شخصی شده است. منی که به سختی توان خرید این وسایل را دارم چرا باید به خاطر ندانم کاری ها ضرر کنم؟ وقتی به اداره برق اعتراض می کنم می گن "خسارت پرداخت می شه". اما به چه قیمتی؟ 2 هفته دست کشیدن از کار روزانه و دویدن دنبال خسارت؟ کی دیده تو قرن 21ام کشوری با اینهمه ثروت مردمش روزی 2 ساعت بشینن تو تاریکی؟
با وسایل برقی در منزل چه کنیم ؟ یخچالها و فریزرهایمان میسوزند . چند روز پیش یخچال یکی از همسایه هامون سوخت .
آخر این چه وضعی است که برای مردم درست کرده اید !!!
مسوولان محترم وزارت نيرو،
عدالت اسلامي اقتضا مي كند تا به هر كس بر اساس نياز او امكانات داده شود. حال با توجه به گرماي بيش از حد و كشنده برخي مناطق كشور، مناسب است تدبيري انديشيده شود كه قطعي برق آن مناطق به حداقل رسيده و برق مناطقي كه دماي هوا قابل تحمل تر است جيره بندي شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم