بازدید 12586

تکرار مشکوک مسمومیت دانشجویان در چند دانشگاه؛ هشداری برای دستگاه‌های مسئول

رویداد‌هایی که انتظار می‌رود به دقت بررسی شوند؛ بنابراین، ضرورت دارد که وزارت علوم و حتی وزارت بهداشت به سرعت در این راه گام برداشته و مانع از تکرار این رویداد‌ها و ریشه یابی موارد رقم خورده تا به امروز شوند تا در شرایط حساس کنونی، مانع از اجرای نقشه‌های شوم احتمالی برای ایجاد ناآرامی با تهدید سلامت دانشجویان گردند.
کد خبر: ۱۱۵۳۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰ 04 December 2022

در آستانه روز دانشجو، از برخی دانشگاه‌ها اخبار ناخوشایند و مشکوکی مخابره می‌شود که قابل تامل است.

به گزارش «تابناک»؛ مسمومیت جمع وسیعی از دانشجویان پس از صرف غذای طبخ شده در سلف دانشگاه ها، به پدیده‌ای تبدیل شده که هر از چند روز یک بار، از دانشگاهی متفاوت به سرخط اخبار دانشجویی مخابره و به سوالی مبهم منجر می‌شود که باید مورد توجه قرار گرفته و مراقبت بیشتری شود.

رویدادی که نخستین مورد آن در ماه جاری در دومین روز آذرماه و در دانشگاه صنعتی اصفهان رقم خورد که خبر رسید تعدادی از دانشگاهیان با علایم تب و مشکلات گوارشی به مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مراجعه کرده‌اند و تشخیص اولیه پزشکان آن مرکز، شیوع بیماری ویروسی بود؛ بیماری‌ که با شدت و ضعف متفاوت در میان دانشجویان مراجعه کرده بروز و نمود یافته بود.

ابعاد این رویداد تا آنجایی وسعت یافت که دانشگاه مجبور شد شماری از دانشجویان را به بیمارستان نهم دی خمینی شهر منتقل کند تا در آنجا تحت مراقبت‌های درمانی قرار گیرند و به موازات این اقدام، آزمایش‌های مختلفی را در دستور کار قرار داد تا دریابد ریشه مسمومیت از کجا بوده است؛ آزمایش‌هایی که به تاکید مدیر روابط عمومی دانشگاه نشان داد آب مصرفی بی مشکل بوده است.

این اقدامات با حضور تیم واکنش سریع سرعت گرفت و سرانجام مشخص گردید که «احتمالاً آلودگی غذای توزیع شده در سلف مرکزی در روز سه شنبه (یکم آذرماه) به باکتری شیگلاسونئی سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف کننده این وعده غذایی شده و در روز‌های بعد و به دنبال تماس این دانشجویان با سایرین، افراد دیگری نیز دچار علائم بیماری شده اند.»

تکرار مشکوک مسمومیت دانشجویان در چند دانشگاه؛ هشداری برای دستگاه‌های مسئول

یک هفته بعد از این رویداد، از کرج و دانشگاه خوارزمی خبر رسید که جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه به دلیل مصرف غذای شب گذشته سلف (چهارشنبه، ۹ آذر)، مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد و تب و لرز شده‌اند. مسمومیتی وسیع که درمانگاه دانشگاه توان کافی برای مقابله با آن را نداشت و در نتیجه بار دیگر اعزام دانشجویان به مراکز درمانی در دستور کار قرار گرفت.

رویدادی که هنوز علت آن اعلام نشده، اما ساعاتی پیش خبری منتشر شد که نشان می‌دهد مورد توجه دستگاه قضا قرار گرفته و دستورهای قضایی لازم برای بررسی علت و منشا مسمومیت دانشجویان این دانشگاه صادر شده است؛ مسمومیتی که خوشبختانه عواقب شومی به دنبال نداشته، اما تکرار آن در چند دانشگاه، مشکوک است و به نظر می‌رسد که ضرورت دارد در ابعاد وسیع‌تر بررسی شود.

این ضرورت زمانی بهتر مشخص می‌شود که بدانیم گزارش‌هایی از مسمومیت شماری از دانشجویان در دانشگاه صنعتی اراک (در ۸ آذر) هم مخابره شده که به گزارش ایسنا، برآورد‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در این سه دانشگاه جمعا گریبانگیر بیش از ۱۲۰۰ تن از دانشجویان شده است؛ اوضاعی عجیب که ظاهرا می‌شود نسخه مشابه، اما محدودتر رقم خورده از آن در دانشگاه تهران را هم لحاظ کرد.

وضعیتی که با توجه به ساختار بسته سلف‌های دانشگاه‌ها سوال برانگیزتر به نظر می‌رسد و توالی این رویداد‌ها در آستانه روز دانشجو و در نظر گرفتن التهاباتی که در کشورمان رقم خورده است را به شدت مشکوک می کند و می‌تواند در راستای تشدید التهابات قلمداد شود!

رویداد‌هایی که انتظار می‌رود به دقت بررسی شوند؛ بنابراین، ضرورت دارد که وزارت علوم و حتی وزارت بهداشت به سرعت در این راه گام برداشته و مانع از تکرار این رویداد‌ها و ریشه یابی موارد رقم خورده تا به امروز شوند تا در شرایط حساس کنونی، مانع از اجرای نقشه‌های شوم احتمالی برای ایجاد ناآرامی با تهدید سلامت دانشجویان گردند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۳
اقا کی گفته حتما دانشگاه باید نهار خوردی داشته باشد - تابستان - تعطیلات عید دانشجویان عزیز چطور صبحانه نهار و شام میل می کنند ؟ بقیه سال خب هم همینطور باشه ! - یک بار مشکل سلف سرویس مختلط - یک بار مشکل کیفیت غذا یک بار مشکل مسمومیت یک بار مشکل قیمت غذا - .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
گلم در تمام دنیا دانشگاه ها سلف دارند. ولی مطمئنم هیچکس به اندازه ی شما باهوش نبوده که بفهمه سلف لازم نیست.
سوال بعدی اینکه به نظر شما خوابگاه لازمه؟ یا دستور تعطیلی اون رو هم صادر میفرمایید؟
ایرجی
| Australia |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
عجیجم ، شما داری صورت مسئله رو پاک می کنی! بحث اینه که اصن چرا یه همچین اتفاقی داره می افته .اونایی که دارن دردسر درست می کنن اگه از این طریق نتونن ، حتما از راه دیگه و جا و مدل دیگه زهر خودشون رو می ریزن
جالبه که هیچ نهاد و صدا سیمایی هم پیگیر منشأ آن نیست
با توجه به حجم زیاد پخت غذای دانشجویان، در برخی کشورها سیستم تضمین ایمنی مواد غذایی را برای اینگونه مراکز اجباری کرده اند ، که بهتره در کشورمان هم اینگونه بشه.
پاسخ ها
ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
آهان یعنی چون حجم زیاده باید آدما رو مسموم کنن
به نظر میتونه با توجه به شرایط میتونه زیاد شدنش عمدی باشه ولی ذاتا چیزیه که از قبل این ماجراها هم بود اگه اخبار مسمومیت خوابگاه دانشگاه شهید رجایی رو ببینید توی تابستون اتفاق افتاد. ولی جدای از اینکه عمدی بوده یا نه واقعا کیفیت غذایی که به خوابگاها میدن افتضاحه قبل از اینکه مسموم بشیم هم خیلیا غذای خوابگاه رو نمیخوردن
الان دیگه وضعیت جامعه طوری شده به هیچی نمی‌تونیم اعتماد کنیم ،مدرسه ی دخترم بهشون یک بسته قرص مولتی ویتامین داده بودن ،انداختمش سطل زباله ترسیدم بچه بخور ه یه چیزیش بشه
این آقا که میگه سلف نیاز نیست، ایشون باید بشن دستیار وزیر علوم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
.دقیقا. طرف معلومه پاش به دانشگاه نرسیده تا حالا. نمیدونه دانشجوها بعضی روزا از صبح تا عصر کلاس دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
از کجا معلوم آقا هست شاید یکی از این خانمهای خیلی معترض باشه
سال ۸۲ در دانشگاهی درس خودنم که رتبه سلف دانشگاه از نظر کیفیت دوم شد ولی واقعا افتضاح بود
دشمنی که نمیشه انکارش کرد، به هیچ جیز و هیچ کس رحم نمیکنه تا هزینه برای کشور درست کنه .
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج
وب گردی