بازدید 13300

غايبان دوحه بازي را در لبنان به دست مي‌گيرند؟

سيد حسن نصرالله جريان 14 مارس را به استقلال در تصميمات سياسي و مشاركت سياسي حقيقي در كشور به عنوان محوري اساسي براي حفظ استقلال و مصالح ملي لبنان دعوت كرده بود اما انتخاب سينيوره از سوي جناح اكثريت بارلماني كه با 16 وزير ، در كابينه نيز حائز اكثريت خواهند بود ، نشان داد كه طرف هاي سياسي غايب در دوحه ، قدرت نمايي را در برابر دولت قطر آغاز كرده اند .
کد خبر: ۱۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۹ 28 May 2008

جناح 14 مارس لبنان با كانديداتوري فؤاد سينيوره براي نخست وزيري دولت ژنرال ميشل سليمان ، بار ديگر فضاي سياسي لبنان را به سوي برخورد و مواجهه برده است و به بياني ديگر موافقتنامه دوحه با اين اقدام در معرض تهاجمي جدي قرار گرفته است .

علي منتظري در گفتگو با تابناك با ادامه داد: همين امر به خوبي گوياي آن است كه طرح برخورد و ادامه كشمكش سياسي كه از سوي آمريكا در لبنان دنبال مي شده است ، همچنان به قوت خود باقي است .

وی افزود: به نظر مي رسد مواضع سيد حسن نصرالله در سالگرد آزاد سازي جنوب لبنان نيز بر اساس اطلاعاتي اتخاذ شده است كه وي از تعيين كانديداتوري فؤاد سينيوره داشته است .

اين كارشناس مسايل خاورميانه اظهار کرد: سيد حسن نصرالله جريان 14 مارس را به استقلال در تصميمات سياسي و مشاركت سياسي حقيقي در كشور به عنوان محوري اساسي براي حفظ استقلال و مصالح ملي لبنان دعوت كرده بود اما انتخاب سينيوره از سوي جناح اكثريت پارلماني كه با 16 وزير ، در كابينه نيز حائز اكثريت خواهند بود ، نشان داد كه طرف هاي سياسي غايب در دوحه ، قدرت نمايي را در برابر دولت قطر آغاز كرده اند .

منتظري درادامه با اشاره به انتخاب سينيوره براي منصب نخست وزيري گفت: نخست وزيري سينيوره در دولت وحدت ملي با آن كه يك حق دمكراتيك براي جناح اكثريت بارلماني محسوب مي شود اما يك اقدام سياسي " به شدت معنا داري " است كه بيش از هر جيزي توجه اين جناح به سوي برخورد در لبنان را نشان مي دهد .

از سويي ديگر اين اقدام مي تواند " عدم درايت تصميم سازي " در اين جناح را نشان دهد زيرا استفاده از يك " ابزار سوخته ايي " محسوب مي شود كه قبل از هر چيز نيت هاي پشت پرده را به منظور حركت به سوي بحران را علني مي كند .

این تحلیل‏گر مسائل لبنان در ادامه با اشاره به بحث انتخاب نخست وزیر لبنان، گفت: انتظار مي رفت نخست وزيري در اختيار سعد حريري قرار داده شود تا جديت وي و جريان همراهش به منظور خلاصي از بحران هاي سياسي و غير سياسي لبنان بيشتر هويدا شود به خصوص آن كه اين امر مي توانست استقرار ملي لبنان در سايه پيمان دوحه پس از وصول به توافقات در قطر را افزايش دهد اما انتخاب ضعيف ترين حلقه موجود در بين جناح 14 مارس براي نخست وزيري دولت ميشل سليمان ، گوياي آن است كه جناح 14 مارس هنوز هم منتظر تحولاتي در اين كشور است كه منشأ بيروني دارد و حاكي از آن است كه آنها در پيمان " دوحه " خيلي جدي نبوده اند .

منتظري گفت: با تكيه بر همين اطلاعات بود كه سيد حسن نصرالله در نطق دو روز بيش خود تلاش نمود تا دگربار ، صف مقاومت و سلاح آن را از تضاهاي سياسي داخلي جدا كند و آن را امري غير قابل گفتگو توصيف كند .

وي در پايان با اشاره به مخالفت هاي حال و گذشته در برابر نخست وزيري سينيوره گفت: ائتلاف 8 مارس اكنون در برابر كانديداتوري فؤاد سينيوره به شدت موضع گرفته اند و آن را مصداقي بر لجاجت و اصلاح ناطلبي جناح 14 مارس دانسته اند . روشن است كه اين تصميم عجولانه و البته بسيار جنجالي طرفداران نخست وزيري سينيوره ، گرد و خاك هاي زيادي را به دنبال دارد .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم