بازدید 5835

برنزه کردن اعتيادآور است

لامپ‌هاي مصنوعي و تخت‌هاي برنزه سازي، در سال ۲۰۰۵ از سوي بنياد ملي بهداشت آمريکا، به عنوان عامل مستقيم سرطاني براي انسان شناخته شده است و گفته مي‌شود افرادي که قبل از ۳۰ سالگي شروع به استفاده‌هاي طولاني از اين دستگاه‌ها مي‌کنند، ريسک بالاتري براي ابتلا به سرطان دارند.
کد خبر: ۱۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۳ 29 May 2008
صنف سالن‌ها و باشگاه‌هاي برنزه کردن پوست در آمريکا، که نماينده هزاران سالن برنزه سازي در کل آمريکاست، اخيراً تبليغ تمام صفحه‌اي در روزنامه نيويورک تايمز چاپ کرده و در آن ادعا کرده: «ديگر استفاده از اشعه ماوراء بنفش براي برنزه کردن پوست کشنده نخواهد بود.»

دليل آن چيست؟ سارا لانگ ول، مدير روابط عمومي اين صنف مي‌گويد: به دليل بدنامي اين صنف که توسط توليدکنندگان محصولات ضدآفتاب و متخصصان پوست صورت گرفته، ما تعداد زيادي از مشتريان خود را از دست داده‌ايم!

به گزارش البرز، اينکه آيا اين بدنامي منصفانه است يا خير، بحث ادامه‌داري است که بين حاميان سالن‌هاي برنزه سازي (که غالباً شامل مالکين اين باشگاه‌ها مي‌شود) و متخصصان پوست (که اغلبشان مخالف هرگونه استفاده از اشعه ماوراء بنفش هستند) در جريان است. اما از آنجا که کدام از طرفين حقايق را تاحدودي به نفع خود تغيير داده‌اند، بعضي از آمارها نشان دهنده واقعيت خواهند بود:

- برنزه کردن پوست در سالنها تجارت بزرگي در آمريکاست و سالانه حدود ۵ ميليارد دلار درآمد زايي مي‌کند.
- حدود ۱ ميليون نفر - ۷۰ درصد زنان سفيد پوست بين ۱۶ تا ۴۹ سال - هر روز از سالن برنزه سازي استفاده مي‌کنند.
- بر طبق مطالعاتي که در نشريه انجمن پزشکي آمريکا منتشر شده، شيوع سرطان پوست بيشتر از هر نوع ديگري از سرطان در حال پيشروي است.
- سالانه حدود يک ميليون مورد سرطان پوست خوش خيم و ۶۰ هزار مورد سرطان پوست بدخيم گزارش مي‌شود.

«ام.اس.ان» در گزارشي مي‌آورد: اين صنف اظهار مي‌کند، استفاده منظم و با اعتدال از تخت‌هاي برنزه کردن پوست خوب و مفيد است و از سوختن پوست شما جلوگيري مي‌کند. سارا لانگ ول مي‌گويد: اگر مي‌خواهيد براي تعطيلات به سفر برويد، براي مدت يک هفته و هر روز، در يک دوره زماني کوتاه، از سالن‌هاي برنزه سازي استفاده کنيد و اين کار بدن شما را از شوک ناگهاني قرار گرفتن در برابر آفتاب براي اولين بار بعد از زمستان، محافظت مي‌کند.

از آنجايي که متخصصين پوست با مضر بودن سوزاندن پوست موافقت دارند و مطالعات زيادي ارتباط بين آفتاب سوختگي و افزايش سرطان پوست را تاييد مي‌کند، تعداد کمي قبول دارند راه حل، نوردهي بيشتر پوست توسط اشعه ماورا بنفش است. جوئل کوئن يکي از استادان پوست دانشگاه کلرادو مي‌گويد: برنزه کردن مصنوعي به شما اين حس غلط را القا مي‌کند که از آفتاب در امانيد و پوستتان نخواهد سوخت، اما در حقيقت تاثير آن در حد يک ضدآفتاب با SPF۳ خواهد بود. بنابراين اين کار نه تنها مقدار بسيار کمي از شما محافظت مي‌کند، بلکه استفاده مداوم آن معادل برخورد بيشتر و بيشتر با تشعشع ماورا بنفش خواهد بود. او مي‌گويد: راه حل ساده اين است که از ضدآفتاب استفاده کنيد و تمام تعطيلات خود را روي ساحل و در برابر آفتاب هدر ندهيد!

مطالعات پزشکي ارتباطي بين استفاده از ويتامين دي و کاهش پوکي و شکستگي استخوان، ديابت، نارسايي‌هاي مغز و نخاع، فشار خون بالا و همچنين انواع سرطان را نشان مي‌دهد. در اين ميان شواهدي مبني بر تاثير مثبت ويتامين دي براي جلوگيري از سرطان پوست نيز وجود دارد.
تحقيقات ديگري نشان مي‌دهد رژيم غذايي ـ علاوه بر مدت زماني که مردم عادي روزانه در برابر نور خورشيد قرار مي‌گيرند ـ راه بهتري براي تامين ويتامين دي مورد نياز بدن هستند. مصرف روزانه دو ليوان شير يا آب پرتقال يا استفاده از منابع ويتاميني مکمل براي تامين مقدار نرمال ويتامين دي بدن شما کافي است.

يکي از اهداف صنف، اين است که مردم را از ترس و تصورات غلطي که اطلاعات نادرست به آنها مي‌دهد، رها کنند. خانم لانگ ول مي‌گويد: «اغلب گفته شده هر بار برنزه سازي مصنوعي بيش از ۱۵ بار قويتر از اشعه آفتاب است. اين اطلاعات شايد شامل بعضي سالن‌ها شود، اما در مورد اکثر اين سالن‌ها اشتباه است. در واقع تخت‌هاي برنزه سازي در حدود دو بار قويتر از نور خورشيد است و به همين دليل است که پوست شما زودتر از زماني که در معرض نورطبيعي قرار مي‌گيريد، رنگي مي‌شود.» اما بر طبق نشريه بين‌المللي سرطان، ميزان تشعشعات ماوراء بنفش تخت‌هاي برنزه سازي حدود ۵ بار قويتر از نور طبيعي است و در اين صورت ۲۰ دقيقه استفاده از تخت برنزه سازي معادل دو يا سه ساعت در معرض نور خورشيد بودن است.

آيا برنزه کردن اعتياد مي‌آورد؟
پاسخ مثبت است، محققان به اين رفتار نيز مانند بقيه رفتارهاي اعتيادآور نگاه مي‌کنند. نوعي عامل اعتياد در ارتباط با اشعه ماورا بنفش وجود دارد و همچنين گفته مي‌شود شخصي که پوستش را در اين سالنها برنزه مي‌کند، مي‌خواهد احساس کند که پولش هدر نرفته است و از آنجاييکه سالنها دفعات نامحدودي به مشتري اجازه استفاده از امکانات را مي‌دهند، فرد بيشتر و بيشتر در معرض اين اشعه قرار مي‌گيرد و دچار نوعي اعتياد به اين امر مي‌شود.

از سويي ديگر، لامپ‌هاي مصنوعي و تخت‌هاي برنزه سازي، در سال ۲۰۰۵ از سوي بنياد ملي بهداشت آمريکا، به عنوان عامل مستقيم سرطاني براي انسان شناخته شده است و گفته مي‌شود افرادي که قبل از ۳۰ سالگي شروع به استفاده‌هاي طولاني از اين دستگاه‌ها مي‌کنند، ريسک بالاتري براي ابتلا به سرطان دارند.

در حالي که اين صنف اظهار مي‌کند، سوختگي ناشي از نور مستقيم آفتاب است که باعث سرطان مي‌شود، نه استفاده کنترل شده از لامپ‌هاي برنزه‌سازي، اما از نظر علمي، برنزه سازي مصنوعي به پوست آسيب مي‌زند. اشعه ماوراء بنفش توسط DNA جذب مي‌شود و پاسخ بدن به اين آسيب، ساخت لکه‌هاي سياهي است که روي پوست ظاهر مي‌شود و در واقع پوست را برنزه و تيره نشان مي‌دهد. حتي مقدار کم آن نيز مضر است و استفاده طولاني مدت، نه تنها باعث پيري زودرس در پوست شما مي‌شود، بلکه خطر سرطان پوست را نيز افزايش مي‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار