بازدید 6205

تجربه سفر لوکس با قطارهای ستاره دار

در این مقاله از سفرمارکت به بررسی سفر با قطارهای ستاره دار و چگونگی امکانات و خدمات این نوع قطارها خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۱۵۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ 07 January 2023

تجربه سفر لوکس با قطارهای ستاره دار

به نظر شما سفر با قطار چگونه است؟ اگر جواب این سوال را می‌دانید، طبیعتا با مزایا و جذابیت‌های آن نیز آشنا هستید اما اگر جواب شما منفی است، باید بدانید که سفر با قطار همواره به عنوان مسافرتی امن در بین افراد شناخته شده است. اگر از ابعاد مختلف، مسافرت با قطار را نظاره کنیم، متوجه می‌شویم که شرایط کوپه‌ها باید به گونه‌ای باشد که احساس کلافگی و خستگی به مسافر دست ندهد. اینجاست که موضوع قطارهای ستاره دار مطرح می‌شود تا مسافرت را به کام مسافر شیرین کند. به همین جهت، در این مقاله از سفرمارکت به بررسی سفر با قطارهای ستاره دار و چگونگی امکانات و خدمات این نوع قطارها خواهیم پرداخت.

معرفی انواع قطارهای ستاره دار

آشنایی با انواع قطارهای ستاره دار از دو جنبه می‌تواند به شما کمک کند. مورد اول این است که آشنایی با انواع قطارها می‌تواند پیش زمینه و مقدمه‌ای بر چگونگی امکانات و خدمات آنها داشته باشد تا شما با این نوع سفر آشنا شوید. اما علاوه بر این مورد، در صورت آشنایی با انواع قطارهای ستاره دار و چگونگی سفر با آن، شما قادر خواهید بود تصمیم درستی را هنگام خرید اینترنتی بلیط قطار بگیرید. به همین منظور، هر یک از قطارهای ستاره دار و امکانات قابل توجه آنها به تفصیل شرح داده خواهند شد.

گروه اول، قطارهای چهار تخته؛ این گروه از قطارها به شکل انواع واگن‌های سه، چهار و پنج ستاره طبقه بندی شده‌اند و هر کدام بر اساس امکانات و خدماتی که دارند، ستاره‌های متعدد دریافت کرده‌اند. در قطارهای ۴ تخته، تخت‌ها به شکل دو تخت در پایین و دو تخت در بالا روبروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و خوابی آرام در طول سفر برای مسافران به پیشکش می‌کنند.

خدمات عمومی این گروه عبارتند از:

  • دو دستگاه سرویس بهداشتی در هر واگن (ایرانی و فرنگی)
  • تهویه مطبوع و شیشه های دو جداره
  • سیستم صوتی و تصویری
  • پریز برق ۲۲۰ ولت
  • چراغ مطالعه انفرادی
  • میزهای تاشو داخل کوپه
  • پذیرایی شام بر اساس انتخاب از روی منو و اعمال هزینه اضافی روی بلیت قطار

همچنین قطارهای چهار تخته امکانات و خدمات دیگری نیز دارند که شامل پذیرایی میان وعده (در برخی موارد)، فروش تنقلات، فروش غذا (در رستوران، کوپه یا سالن)، امکان سفارش غذا در زمان تهیه بلیط، سیستم تهویه مطبوع، سرویس خواب، ویلچر، کتابخانه (در قطارهای ۵ ستاره و برخی از قطارهای ۴ ستاره)، سیستم صوتی-تصویری در کتابخانه، اینترنت بی‌سیم رایگان (در برخی موارد)، ماسک و محلول ضدعفونی، فوریت‌های پزشکی، جعبه کمک‌های اولیه و سایر موارد می‌شود.

تجربه سفر لوکس با قطارهای ستاره دار

گروه دوم، قطارهای سالنی؛ این قطارها دقیقا از روی اسمش گرفته شده‌اند و سالنی هستند. هر واگن به صورت طویل ساخته شده است و صندلی مسافران مانند هواپیما و اتوبوس چیده می‌شوند. این گروه تنها در واگن‌های سه ستاره و چهار ستاره طبقه بندی می‌شود. کلاس ۴ ستاره شامل قطار صبا و قطار تندروی پردیس می‌شود. لازم به ذکر است، سرعت قطار پردیس به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد. این نوع قطارها کاملا عایق بندی شده‌اند و امکان ورود باران و گرد و غبار به صفر رسیده است. سیستم گرمایشی و سرمایشی در سقف قطار تعبیه شده است و به صورت اتوماتیک درجه حرارت را تنظیم می‌کند تا مسافران در جو مناسبی از سفر خود لذت ببرند و مشکلات این چنینی نداشته باشند.

هر واگن دارای سیستم صوتی-تصویری مخصوصی هست که فیلم و موسیقی از آن پخش می‌شود. قطارهای سالنی برخی خدمات دیگر نیز دارند که شامل موارد این می‌شود: فروش تنقلات، فروش غذا در قطار و امکان سفارش غذا هنگام خرید بلیط قطار اتوبوسی (در برخی موارد)، سیستم تهویه مطبوع، ویلچر، توالت فرنگی، ماسک و محلول ضدعفونی، فوریت‌های پزشکی و جعبه کمک‌های اولیه.

گروه سوم، قطارهای شش تخته؛ دسته بندی این گروه شامل قطارهای دو ستاره و سه ستاره می‌شود. این واگن‌ها دارای ۱۰ یا ۱۱ کوپه ۶ نفره هستند که در کل بین ۶۰ و ۶۶ مسافر را به مقصد می‌رسانند. تخت‌های هر کوپه به سه طبقه پایین، وسط و بالا تقسیم می‌شود. امکانات و خدمات عمومی این گروه عبارت است از: دو دستگاه سرویس بهداشتی در هر واگن، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های دوجداره (عایق بندی واگن و جلوگیری از حرارت و صدا)، فروش تنقلات، فروش غذا (در رستوران، کوپه یا سالن)، سرویس خواب، ویلچر، ماسک و محلول ضدعفونی، فوریت‌های پزشکی و جعبه کمک‌های اولیه. این خدمات را قطار های رجا، فدک، سفیر و غیره دارند.

نکته مهم درباره مسافرت با قطارهای ستاره دار، امکان حمل خودرو هست. مسافران می‌توانند همزمان با خرید بلیط قطار، بلیط حمل خودرو نیز تهیه کنند و خودروی خود را در طول سفر همراه داشته باشند.

قطارهای ستاره دار و تعداد ستاره‌های آنها

قطارهای ستاره دار بر حسب تعداد ستاره‌ها در چهار گروه دسته بندی می‌شود.

قطارهای ۲ ستاره: ۶ تخته زاگرس و ۶ تخته نسیم

قطارهای ۳ ستاره: ۶ تخته پارسی، ۶ تخته میلاد، ریل باس ارم، ۴ تخته البرز، ۴ تخته طوس و ۴ تخته خلیج فارس

قطارهای ۴ ستاره: صبا اتوبوسی، تندروی پردیس، ۴ تخته سپهر، ۴ تخته سیمرغ، ۴ تخته سیمرغ نوین، ۴ تخته سبز، ۴ تخته سبز نوین، ۴ تخته سریر، ۴ تخته آهو، ۴ تخته نوین، ۴ تخته غزال و ۴ تخته امید

قطارهای ۵ ستاره: ۴ تخته زندگی، فدک و نور الرضا

تجربه سفر لوکس با قطارهای ستاره دار

قطارهای ۵ ستاره‌

اگرچه سیستم حمل و نقل ریلی پیشرفت چشمگیری طی دهه‌های اخیر در کشورمان داشته، اما برخی از قطارها فرا تر از انتظار و درست با مقیاس‌های بین المللی در حرکت هستند و سعی بر ایجاد شرایطی عالی برای مسافران خود دارند. قطارهای ۵ ستاره ایرانی که بخشی از آنها در فهرست بالا ذکر شد، امکانات مختص به خودشان را دارند که در ادامه ذکر می‌شوند.

از امکانات مهم این قطارها می‌توان به سرعت بالای آنها اشاره کرد، به گونه‌ای که سرعت حرکت آنها حتی به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسند و مثال نقضی بر باور جا افتاده‌ای در کشورمان است چرا که برخی از افراد معتقدند سفر با قطار موجب تاخیر در رسیدن به مقصد می‌شود. دکوراسیون فوق العاده از جمله دیگر زیبایی‌ها و شرایط ویژه محسوب می‌شوند. اما این امکانات صرفا محدود به چند مورد معدود نمی‌شوند و عبارتند از: امکان استفاده از اینترنت بی‌سیم رایگان به همراه GPS، امکان تنظیم دمای کوپه، دسترسی به آرشیو جذابی از انواع فیلم و موسیقی به همراه سیستم صوتی-تصویری با کیفیت، پذیرایی بی نظیر توسط کادر مجرب، صندلی‌ها و تخت‌های بسیار راحت، کپسول آتش نشانی جهت اطفا حریق و پیجر مهمانداران.

 کلام آخر

بدون شک تجربه زیبای سفر با قطار در ذهن شما حک خواهد شد و برای مدت‌ مدیدی در میان خاطرات ماندگار شما جا خوش خواهد کرد. طبعا هر چه تعداد ستاره‌ها افزایش یابد باشد، کیفیت امکانات و خدمات عمومی قطار تغییر می‌کند اما شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن سفرمارکت و استفاده از سایر خدمات موثر و مفید در این زمینه، بلیط مناسب را تهیه کنید و آماده تجربه یک سفر جذاب در یک فضای دلنشین شوید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست