بازدید 40610
با تحولات منطقه و جهان

آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ده کشور/ اختلاف در کابینه انگلیس بر سر تحریم سپاه / گفت‌وگوی تلفنی پادشاه بحرین با بشار اسد پس از دوازده سال/ سفر علی شمخانی به روسیه

آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ده کشور، اختلاف در کابینه انگلیس بر سر تحریم سپاه، گفت‌وگوی تلفنی پادشاه بحرین با بشار اسد پس از دوازده سال، سفر علی شمخانی به روسیه و اعلام آمادگی جنگی کره شمالی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۶۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶ 07 February 2023

آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ۱۰ کشور/ اختلاف در کابینه انگلیس بر سر تحریم سپاه/ گفت‌وگوی تلفنی پادشاه بحرین با بشار اسد پس از ۱۲ سال/ سفر علی شمخانی به روسیه

بین الملل تابناک: آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ده کشور، اختلاف در کابینه انگلیس بر سر تحریم سپاه، گفت‌وگوی تلفنی پادشاه بحرین با بشار اسد پس از دوازده سال، سفر علی شمخانی به روسیه و اعلام آمادگی جنگی کره شمالی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ده کشور

رزمایش «رمح النصر ۲۰۲۳» (نیزه‌های پیروزی ۲۰۲۳) در مرکز عملیات هوایی پایگاه «ملک عبدالعزیز» در شرق این کشور آغاز شد.

«خالد الحربی» فرمانده مرکز عملیات هوایی عربستان سعودی، گفت: رزمایش رماح النصر به تقویت روابط نظامی بین نیروهای شرکت کننده کشورهای برادر و دوست و تبادل تجربیات در زمینه برنامه‌ریزی و اجرای آن در تمامی سطوح کمک کرده و باعث یکسان سازی مفاهیم عملیات هوایی مشترک و سنجش میزان آمادگی و اقدام مشترک در سطح تاکتیکی می‌شود.

آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ۱۰ کشور/ اختلاف در کابینه انگلیس بر سر تحریم سپاه/ گفت‌وگوی تلفنی پادشاه بحرین با بشار اسد پس از ۱۲ سال/ سفر علی شمخانی به روسیه

بر اساس این گزارش، قطر، اردن، بحرین، پاکستان، یونان، انگلیس، آمریکا، امارات، کویت و سلطان نشین عمان به عنوان کشورهای ناظر در این مانور شرکت دارند.

وزارت دفاع عربستان اعلام کرد، هدف از این مانور، ارتقای سطح عملکرد و آمادگی رزمی یگان‌های شرکت‌کننده با اجرای عملیات مشترک شبیه‌سازی تهدیدات موجود و بالقوه در یک محیط عملیاتی چند بعدی است.

در فوریه سال گذشته نیز عربستان تمرین «رماح النصر ۲۰۲۲» را با شرکت نیروهایی از آمریکا، بحرین و پاکستان برگزار کرده بود.

هدف از این تمرین، افزایش همکاری‌های نظامی میان کشورهای شرکت کننده، ارتقای آمادگی رزمی، تبادل تجربیات و افزایش هماهنگی نظامی و عملیاتی بین تمامی نیروهای شرکت کننده عنوان شده است، در حالی که کشورهای سلطنت عمان و امارات نیز روز دوشنبه مانور مشترکی را با نام «تعاون ۳» برگزار کردند.

اختلاف در کابینه انگلیس بر سر تحریم سپاه 

یکی از مقام‌های ارشد وزارت کشور انگلیس، گزارش‌های پیشین در خصوص اختلاف در کابینه دولت این کشور برای اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تأیید کرد.

«تام تاگنهات»، مشاور امنیتی وزیر کشور انگلیس ـ که از مقام‌های تندرو در دولت انگلیس علیه ایران محسوب می‌شود ـ به انتقاد از گروه دیگری در کابینه پرداخت که ظاهراً با اقدام علیه سپاه پاسداران مخالف هستند.

آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ۱۰ کشور/ اختلاف در کابینه انگلیس بر سر تحریم سپاه/ گفت‌وگوی تلفنی پادشاه بحرین با بشار اسد پس از ۱۲ سال/ سفر علی شمخانی به روسیه

پیش از این روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی مدعی شده بود، وزارت خارجه انگلیس از بسته شدن کانال‌های ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران در نتیجه اقدام علیه سپاه ابراز نگرانی کرده و جلوی آن را گرفته است. در آن گزارش تصریح شده بود، وزیر کشور انگلیس، یکی از وزیرانی است که از اعلام سپاه به عنوان سازمان اصطلاحاً تروریستی حمایت می‌کند.

تام تاگنهات که در مجلس عوام صحبت می‌کرد، از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمانی شرور» نام برد و یادآوری کرد که آمریکا در سال ۲۰۱۹ این نهاد را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داده است.

تاگنهات در این جلسه گفت که او و رئیسش، «سوئلا باورمن»، وزیر کشور انگلیس، در این باره اتفاق‌نظر دارند. او در پاسخ به سوال یک نماینده مجلس انگلیس به اختلاف‌ها در کابینه بر سر این موضوع اشاره کرد و گفت: «ایشان باید بداند کسی که در خصوص این موضوع، دولت را مجاب کرده، من نیستم و کارهای زیادی هستند که من از انجام آنها حمایت می‌کنم. می‌توانم به ایشان اطمینان بدهم که این دولت کاملاً به چیزی که گفتند گوش می‌دهد. من و وزیر کشور موافق انجام این کار هستیم.»

آن‌طور که روزنامه تایمز چندی پیش گزارش داد، مقام‌های وزارت خارجه انگلیس در توضیح درباره دلایل مخالفت با اقدام علیه سپاه تصریح کرده‌اند، سپاه، بر خلاف «گروه‌های تروریستی» نهاد نظامی رسمی یک حکومت است.

یک منبع گفت: «مقام‌های وزارت خارجه نگرانی‌هایی واقعی درباره چنین اقدامی دارند، چون می‌خواهند دسترسی‌شان را حفظ کنند. وزارت کشور و در سطحی وسیع‌تر، دولت از این اقدام علیه سپاه حمایت می‌کنند. سپاه پاسداران باید تا الان در فهرست قرار گرفته بود، اما کل این فرایند روی یخ قرار گرفته است؛ به معنی اینکه به تأخیر افتاده است.»

تایمز نوشته، وزارت کشور امیدوار به نظر می‌رسد که این فهرست‌گذاری در نهایت اتفاق خواهد افتاد؛ اما انتظار می‌رود این روند اگر نگوییم چندین ماه، چندین هفته به تأخیر بیفتد.»

یک مقام دولت انگلیس در این خصوص به روزنامه تایمز گفته است: «در حالی که دولت فهرست سازمان‌های تروریستی را در دست بررسی دارد، ما درباره اینکه آیا یک سازمان خاص برای قرار گرفتن در فهرست تحت بررسی هست یا نیست اظهارنظر نمی‌کنیم.»

ماه پیش، در حالی که گزارش‌هایی از قصد دولت انگلیس برای اقدام علیه سپاه پاسداران منتشر شده بود، روزنامه ایندیپندنت گزارش داد، یک نهاد نظارتی هشدار داده اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان «سازمان تروریستی»، تعریف بریتانیا از تروریسم را بی‌ثبات می‌کند و نیروهای نظامی متحدان بین‌المللی لندن را در محدوده قانون تروریسم قرار می‌دهد.

در گزارش ایندیپندنت تصریح شده بود، «جاناتان هال کِی‌سی» رئیس سازمان دولتی «بازبین مستقل قوانین تروریسم» هشدار داده، اعلام رسمی سپاه به عنوان گروه تروریستی عواقب گسترده‌ای خواهد داشت.

در گزارشی که به رویت ایندیپندنت رسیده، آمده بود: ممنوع کردن یک نهاد دولتی تحت قانون تروریسم ۲۰۰۰ فاصله گرفتن از سیاست بدون تغییر و چند دهه‌ای بریتانیاست و تعریف تروریسم که تا امروز کاربردی و موثر بوده را زیر سوال می‌برد. اگر بتوان نیروهای دولتی را با تروریسم مرتبط کرد، باید به این که چطور تعریف تروریسم در خصوص سایر نیروهای دولتی اعمال می‌شود، به قیمت خطر بر هم خوردن معنای ثابت تروریسم در قوانین داخلی پرداخته شود.

او هشدار داد که اگر سوئلا براورمن وزیر کشور بریتانیا سپاه پاسداران را ممنوع کند، منطق این خواهد بود که همه نیروهای دولتی از جمله نیروهای متحدان باید در برخی مواقع یا همیشه با تروریسم مرتبط شوند. این که شبه‌نظامیان و افرادی که دولت را از طریق خشونت سرنگون می‌کنند، تروریست بدانیم، یک چیز است؛ اما به کار بردن واژه تروریست برای نهادهای دولتی که مرسوم است از انحصار برای استفاده مشروع از خشونت برخوردار هستند، کاملاً متفاوت است.»

گفت‌وگوی تلفنی پادشاه بحرین با بشار اسد پس از دوازده سال

پادشاه بحرین پس از حدود دوازده سال قطعی روابط در تماسی تلفنی با رئیس جمهوری سوریه درباره زلزله ویرانگر دوشنبه در این کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در تماس تلفنی با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه جان باختن شماری از شهروندان این کشور در زمین لرزه بامداد دوشنبه را به وی و ملت سوریه تسلیت گفت.

ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که پادشاه بحرین در گفت‌وگو با بشار اسد با دولت و ملت سوریه ابراز همدردی کرد.

پادشاه بحرین همچنین بر آمادگی این کشور برای کمک و حمایت از تلاش‌های دولت سوریه برای غلبه بر آثار این فاجعه تاکید کرد.

این نخستین گفت‌وگوی میان پادشاه بحرین و بشار اسد پس از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ است.

بامداد دوشنبه، زلزله مهیبی مناطق مرزی ترکیه و سوریه را لرزاند و منجر به کشته و مجروح شدن چند هزار تن از شهروندان دو کشور شده است.

سفر علی شمخانی به روسیه 

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای که روز چهارشنبه در مسکو برگزار می‌شود، صبح امروز (سه‌شنبه) تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

در این نشست که با حضور دبیران، مشاوران و نمایندگان نهاد امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان برگزار می‌شود، تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی این کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در حاشیه این نشست، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با برخی همتایان خود نیز جداگانه دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

شمخانی همچنین در این سفر در ادامه نشست‌های مشترک دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه که اخیرا و در جریان سفر آبان ماه سال جاری پاتروشف به ایران در تهران برگزار شد، نشست دیگری را با همتای روسی خود برای بررسی مسائل دوجانبه و پیگیری پروژه‌های مشترک اقتصادی، فناوری، تجاری دو کشور برگزار می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین با برخی دیگر از مقامات عالی فدارسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

سلسله نشست‌های گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ پایه‌گذاری شد. نشست‌های اول و دوم گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران و نشست سوم و چهارم نیز به میزبانی هندوستان در دهلی‌نو و تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد.

اعلام آمادگی جنگی کره شمالی 

بامداد سه‌شنبه، «کیم جونگ اون»‌ رهبر کره شمالی بر لزوم افزایش رزمایش‌های نظامی و تقویت حالت آمادگی جنگی این کشور تاکید کرد.

کیم در نشست کمیسیون نظامی مرکزی حزب حاکم کره شمالی درباره مأموریت‌های اصلی سیاسی و نظامی برای سال جاری میلادی و همچنین مسائل طولانی‌مدت درباره جهت‌گیری‌ها در ساخت ارتش صحبت کرد.

آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ۱۰ کشور/ اختلاف در کابینه انگلیس بر سر تحریم سپاه/ گفت‌وگوی تلفنی پادشاه بحرین با بشار اسد پس از ۱۲ سال/ سفر علی شمخانی به روسیه

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این نشست، مسئولان پیونگ‌یانگ درباره گسترش مداوم و تقویت رزمایش‌های عملیاتی و جنگی ارتش کره شمالی برای هماهنگ‌ شدن با شرایط حاکم و رسیدن به آمادگی جنگی کامل بحث شد.

نشست کمیسیون نظامی مرکزی حزب حاکم کره شمالی در حالی انجام شده که پیونگ‌یانگ برای برگزاری رژه نظامی در مراسم تأسیس نیروهای مسلح این کشور در روز چهارشنبه آماده می‌شود.

پیش از این، وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به رزمایش هوایی سئول-واشنگتن هشدار داد که هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه این کشور، با شدیدترین واکنش از سوی پیونگ‌یانگ همراه خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۹
بعد این همه سال چرا برای دخل و خرج فقط از سیستم غربی استفاده کنیم، یعنی اگر فشار تحریم ها نبود تجارت دنیا همچنان تک محور بوده و برپایه دلار است.
پاسخ ها
صمصام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
توصیه میکنم چند تا کتاب اقتصادی و تجارت جهانی بخوانید نه تنها برای دنیا بلکه برای آخرت هم مفید می باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در همه چی تکثر ولی در موضوع تجارت فقط در چارچوب دلار و سیستم تعریف شده غربی ها.
روسیه برای اینکه از زیر فشار بیرون بیاید و بیشتر از این از غربی ها امتیاز بگیرد باید کاری کند تحریم ها علیه ایران بی اثر شود و ایران بتواند برنامه های خود را در داخل، منطقه و جهان بپیش ببرد، برای پیروزی بر امریکا تنها جبهه اوکراین کافی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
فعلا که روسیه با نابود کردن توافق برجام و افشای

عمدی تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه و تبلیغ در

مورد موثر بودن آنها در تخریب زیر ساختهای اوکراین

عملا دارد با کشیدن پای ما در باتلاق اوکراین ، عملا

قسمتی از ضررها و خسارات مالی و سیاسی را بدوش

ایران انداخته و هرگونه امکان توافق و عادی سازی ما

با دنیا و علی الخصوص غرب و آمریکا را از بین میرود
احمد
| Norway |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
دادا جان کمی بیشتر مطالعه کن زیرا در حال حاضر کمر روسیه زیر بار تحریم های اروپا و امریکا شکسته شده اگر خبر نداری از
.تابناک ببرس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
روسیه باید جهه های بیشتری علیه دولت امریکا باز کند و با اروپا وارد مذاکره شود.
محمد ملت خواه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
مثلا چه کتابی بخونیم
امریکا تلاش کرد اورپایی ها تلاش کردند گاوشیرده تلاش کرد خوارج تلاش کردند تا اسد را سرنگون کنند. ولی چون برنامه خدا چیز دیگری بود به سربازان اندک خود توفیق داد بر تعداد انبوه دشمن، این است وعده حق جایی که قدرت مادی شکست خورد.
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
به گفته خود روس ها حملات هوایی آمریکا علیه داعش نوید چیزی به نام سوریه الان وجود نداشت چی‌ میگی برای خودت
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
عباس آقاروسهاخیلی چیزای دیگه میگن چرااناروقبول نمیکنیددرضمن مگه خودترامپ ودیگران اعتراف نکردن که ۷تریلیون خرج کردن وداعش روخودشون بوجودنیاوردن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
چرا پای خداوند را وسط فاجعه سوریه میکشید !!!؟؟ ؟

اکثریت مردم فلکزده و ناراضی سوریه قصد داشتند تا

با شروع بهار عربی به حکومت دیکتاتوری ۶۰ ساله

خانواده اسد خاتمه بدهند و دموکراسی و آزادی و

استقلال را برای کشور و مردم سوریه بسازند ، که با

کشتار ۵۰۰ هزار نفر و تخریب ۸۰ درصد شهرها و آواره

کردن بیش از نیمی از مردم بدست قسمتی از ارتش

تحت فرمان اسد و با کمک روسیه به خارج از کشور

فعلا به تاخیر افتاده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
امریکا یکی مواضع داعش را می زدند 20 تا مواضع ارتش عراق و سوریه را، اشتباهی برای داعشی آذوقه می رختند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
پدر داعش عربستان سعودی است رابطه دولت امریکا و با عربستان چطوری است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
جناب عباس جایی که به نفع کدخدا باشد حرف روس ها سند است.
علی
| Canada |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
عباس جون باشه تو راست میگی اربابت هم تروریست تولید میکنه با رفقاش واسه نابودی سوریه بدبخت وملتش هم میاد نابودش میکنه به نظرت میخواست نابود کنه چرا اوردشون با اون همه تجهیزات ومزدور
این همه مانور و سلاح یک روزی استفاده خواهد شد ودنیارا نابود . سازندگی که بلدنیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
الان بریم جلوی سفارت کی ناسزا بگیم؟
مرگ بر کی؟
رزمایش ائتلاف عربستان جای تعمق داره.
در واقع شورای همکاری خلیج فارس ، انگلیس و آمریکا را آورده، یونان بعنوان رقیب و هم مرز ترکیه و پاکستان بعنوان هم مرز و رقیب ایران.
تحرکات و هدیه جنگ یمن برای ایران
پاسخ ها
از ثری تا ثریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
یعنی متوجه نشدید که این همه رفت و آمدها در سطح جهانی ، نشست. ها، جلسه پشت جلسه ، مانورهای مشترک در.
سطح کلان و بیانیه های پی درپی و.و.و.... برای چیست ؟ متأسفانه راهی که چند سالیست دولتمردان ج.ا با شتاب طی کردند ... اکنون جهان را به ایران. هراسی و اتخاذ تدابیر جمعی برای جلوگیری از شیوع این روند در سراسر کره خاکی ، وا داشته است .و از سوی دیگر بحث اقدام روسیه در اوکراین نیز مطرح است.
واقعیت همین است ولی اتفاقاتی که در چند ماه گذشته در ایران شروع شد ... خیلی دولتها را از خواب غفلت در برابر حقوق ملتهایشان ، بیدار کرد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
بزرگ ترین اعتصاب تاریخ نظام درمانی انگلیس/ 500 هزار نفر دست از کار کشیدند
مسائل واتفاقات قبل وامروز دنیا نشان از به هم خوردگی نظم ژئوپلتیکیه جهان خصوصا خاور میانه دارد ابر قدرتهای بزرگ بدنبال منافع بلند مدت خود هستند ..باید جایگاه خودمان را حفظ و بر تداوم نقش منطقه ای کشور عزیز محکم وپا بر جا باشیم تا با اوامر رهبر ی به مقصود برسیم...به امید ایران سربلند.
معلومه که انگلیس تحریم نمیکند .
خلبانان سعودی نیاز به تمرین رزمی ندارند زیرا در کشتن مردم بی دفاع و ویران کردن مدارس با کودکان و ویران کردن خانه و بیمارستانها مهارت خود را نشان داده اند
شرکت آمریکایی دل تکنولوژی در پی کاهش فروش رایانه شخصی، حدود ۶۶۵۰ شغل را تعدیل می‌کند.
شرکت آمریکایی دل تکنولوژی در پی کاهش فروش رایانه شخصی، حدود ۶۶۵۰ شغل را تعدیل می‌کند.
روسیه نذاشت برجام به نتیجه کافی برسد
روسیه به شمخانی ناهار داد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست