بازدید 6869

بهترین فرصت برای انجام کارهای «بزرگ و تحولی» را مغتنم بشمارید!

در واقع انتظاری که از همراهی دولت و مجلس وجود دارد، اقداماتی بسیار فراتر از اینگونه امور است که مربوط به امور جاری یا توسعه کوتاه مدت در کشور می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸ 08 February 2023

بهترین فرصت انجام کارهای «بزرگ و تحولی» را مغتنم بشمارید!

تابناک_ زهرا روح بخش : هنگامی که دولت سیزدهم تشکیل شد، برخی صاحبنظران بر این باور بودند که اوضاع کنونی، بهترین زمان برای انجام کار‌های بنیادین و اساسی در کشور است، زیرا با تشکیل «دولت مردمی» و همراهی «مجلس انقلابی» می‌توان به دور از برخی جنجال‌های سیاسی، اقدامات مهم و بزرگی در کشور رقم زد. حال که بیش از یک سال از این همراهی می‌گذرد، باید کمی موشکافانه‌تر، این نظر و عقیده را واکاوی و قضاوت کرد.

بنابراین، برای این بررسی، نیازمند معیار و سنجه‌ای جهت ارزیابی هستیم که آیا در این مدت، اقداماتی که با این معیار همخوان باشد وجود دارد یا خیر؟ یکی از این معیار‌ها را می‌توان در کلام رهبر انقلاب جست، زیرا ایشان در دیدار اخیری که به مناسبت سالگرد قیام مردم قم با مردم این شهر داشتند، فرمودند: باید کار‌های بزرگ انجام بگیرد، باید کار‌های تحوّلی انجام بگیرد. به نظر من، می تواند انجام بگیرد. مسئولین مؤمنی وجود دارند، مسئولین پُرکار و پُرتلاشی وجود دارند. می تواند کار‌های تحوّلی انجام بگیرد. چه در زمینه‌ی اقتصاد، چه در زمینه‌ی فرهنگ، چه در زمینه‌ی امنیّت، چه در زمینه‌های گوناگون، زمینه‌ی علم، کار‌های تحوّلی و بزرگ لازم است.

رهبر انقلاب، اصل انقلاب اسلامی را تحولی بزرگ و عبور دهنده کشور از گردنه‌های سخت خواندند و افزودند: در ادامه راه نیز در زمینه‌های مختلف همچون اقتصاد، فرهنگ، امنیت و علم نیازمند کار‌های بزرگ و تحولی هستیم و این تحول مبتکرانه با وجود مسئولان و جوانان پر تلاش در دانشگاه‌ها و بخش‌های دیگر، ممکن و شدنی است.

اگر به این همراهی دولت و مجلس در این مدت توجه شود، می‌بینیم که طرح‌های خوبی تصویب شده و یا در حال تدوین و اجراست. مثلا قانون جهش تولید مسکن، طرح شفافیت قوای سه گانه (که البته هنوز تبدیل به قانون نشده است)، قانون رتبه بندی معلمان، قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، قانونی جوانی جمعیت، رشد اقتصادی مثبت ۴ درصدی پس از ده سال، جهش صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین میزان صادرات از سال ١٣٩٧ (آغاز تحریم‌های ظالمانه) تاکنون، تأمین واکسن کرونای موردنیاز کشور، عضویت دائم در شانگ‌های پس از پانزده سال عضویت بصورت ناظر، آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق، طلب ۵۳۰ میلیون دلاری ایران از انگلیس، وصول مطالبات نفتی بدون برجام و FATF، شفاف کردن سامانه توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد، بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه و پوشش ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار ایرانی با بیمه سلامت در سال ۱۴۰۱، بهره‌برداری از شش نیروگاه برق با ظرفیت ١٠٢۶ مگابایت در آبان ماه امسال و بسیاری از اقدامات که در سطح‌های محلی و ملی یا اجرا شده و یا در حال اجراست، از جمله اقدامات قابل توجه در این مدت بوده که می توان به آنها اشاره کرد.

اما هرچند همه این اقدامات را می‌توان به عنوان دستاورد‌های قابل تقدیر دولت و مجلس دانست، در واقع انتظاری که از همراهی دولت و مجلس وجود دارد، اقداماتی بسیار فراتر از این گونه امور است که مربوط به امور جاری یا توسعه کوتاه مدت در کشور می‌شود و در واقع هرچند در این مدت اقدامات بسیار خوبی توسط هر دو نهاد انجام شده است، گاهی برخی اختلافات مثلا در مورد تشکیل وزارتخانه بازرگانی و یا استیضاح چند وزیر یا ارائه برنامه توسعه و بودجه ۱۴۰۲ باعث شد که در بین تعامل قوای مقننه و مجریه غباری از از حاشیه و اختلاف بنشیند و تاحدی این تعامل را کمرنگ نماید. 

اما به هر حال باید گفت، اکنون که این دو نهاد در همراهی حداکثری در نظر و عمل قرار دارند،  بهترین زمان برای انجام کار‌های بزرگ و تحولی در عرصه اقتصاد و فرهنگ و علم و امور اجتماعی و... است. در مورد مصادیق کار‌های بزرگ و تحولی به مصادیق متعددی می‌توان اشاره کرد، اما شاید مهترین آن‌ها را باید در اقداماتی از جنس اصلاح ساختاری و نوع حکمرانی و تعیین تکلیف اموری که هر از چندگاهی مانند زخم سر باز می‌کند و موجب تنش در جامعه می‌شود، دانست؛ مثل حل گره‌های انتخاباتی و اصلاح اساسی و قانون‌مند کردن فرآیند انتخابات و نحوه افزایش مشارکت‌های مردمی در انتخابات که همیشه موجب بروز شبهاتی می‌شده را می‌توان از جمله کار‌های بزرگ و تحولی دانست.

همچنین اصلاحات ساختاری کلان در کشور که می‌تواند حتی منجر به تغییر قانون اساسی گردد را باید از دیگر موارد اینگونه کار‌ها دانست، زیرا به هر حال حدود سی سال از زمان تصویب اصلاح قانون اساسی گذشته و در عرصه اجرا و عمل مشکلات مشهودی دیده می‌شود و زمان مناسبی است که اینگونه اصلاحات انجام شود و یا موضوع برگزاری همه پرسی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

موضوع دیگری که باید به آن جدی نگریسته شود، تعیین تکلیف برخی رفتار‌های سلیقه‌ای و محلی در کشور است که متاسفانه شاهدیم هرازچندگاهی به عنوان زخم‌های کهنه سرباز می‌کنند و موجب تضییع وقت و سرمایه در کشور می‌شوند. نحوه حضور زنان در جامعه یا یا ورزشگاه‌ها یا مثلا درخواست‌های این قشر از جامعه برای دریافت گواهینامه موتور سواری، همگی از موضوعاتی هستند که در سایه همراهی دولت و مجلس قابل حل هستند.

تدوین برنامه‌های بلندمدت سی ساله برای توسعه کشور که امر توسعه و پیشرفت کشور را از خطر تغییر دولت‌ها و مجلس‌ها و حاکم شدن نگاه‌های جناحی مصون بدارد و شاهد نباشیم که با روی کار آمدن هر دولت یا مجلسی طرح و برنامه جدیدی علیه برنامه دولت یا مجلس قبلی اجرا گردد و یا طرح‌های نیمه کاره در هر دولتی برای دولت بعدی به یادگار بماند.

همچنین موضوع تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان، عدم شفافیت‌های مالیاتی و همچنین معضل بزرگ نظارت ناکافی بر شرکت‌های دولتی که بخش عظیمی از بودجه‌های سالیانه کشور را در هر دولتی به خود اختصاص می‌دهند و تبدیل به حیاط خلوت بسیاری از جناح‌های سیاسی شده اند، موضوع مهم دیگری است که باید برای انجام کار‌های بزرگ و تحولی مورد توجه قرار داد.

مولدسازی دارایی‌های اشخاص حقیقی در کشور و ریل گذاری برای هدایت این سرمایه‌ها به سمت تولید و اشتغال و چابک سازی دولت و کاستن از تصدی گری دولت و میدان دار کردن بخش‌های واقعا خصوصی و غیر دولتی در عرصه اقتصاد از جمله اقدامات بزرگ و اساسی دیگری است که می‌توان بدان اشاره کرد.

در کنار این امور، باید برخی از اصول قانون اساسی که تاکنون به خوبی مورد توجه قرار نگرفته اند و یا تا حدی کامل اجرا نشده اند، مورد توجه قرار گیرد و یا مثلا موضوع مسکن کارگری و کارمندی که با هر افزایش حقوق و یا تسهیلاتی هم قابل جبران نیست، یک بار برای همیشه مورد توجه قرار گیرد و طرحی اساسی برای آن در نظر گرفته شود.

توسعه ویژه کسب و کار‌های دیجیتال و دسترسی به شبکه‌ها جهانی و تسهیل سرمایه گذاری کلان و مستمر خارجی و همچنین توجه ویژه به خواسته‌های کلان و اساسی قشر نوجوان و جوان و یا تعیین تکلیف برخی موضوعات سیاست خارجی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در پرتو این همراهی مورد توجه قرار بگیرد.

به هر حال آنچه بسیار مهم است اینکه فرصت را باید مغتنم شمرد و گمان نکرد همیشه زمان و شرایط مناسب برای انجام کار‌های بزرگ و تحولی وجود دارد، بلکه جهان در حال تغییر و زمان در حال گذران است و این وقت و سرمایه را باید مورد توجه قرار داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۳
ما در دوره آقای روحانی قبل از سال ۹۷ رشدهای مثبت وغیره کننده داشتیم حتی رشد ۸ درصدی داشتیم. اینکه گفته شود رشد مثبت ۴ درصدی بعد از ده سال صحیح نیست از طرفی شخص آقای رئیسی رشد امسال را ۳/۴ درصد اعلام کرد .که قسمت اعظم ناشی از قیمت نفت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
علی جان. شما هنوز متوجه نیستید که روحانی و رئیسی هر دو دو روی یک سکه هستند. رشد هشت ساله روحانی صفر بود و قطع بدانید رشد هشت ساله رئیسی اگر منفی نباشد صفر خواهد بود. ۱۶ سال و ۸ سال مدیر جهانی یعنی ۲۴ سال یک ملت رفت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
آقای ناشناس مقایسه بد و بدتر بود.
تهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
برعکس و برخلاف ادعای هماهنگی کامل
عملکرد قالیباف در مجلس و عدم تصویب طرح های اساسی مثل مالیات بر عایدی و پرداختن به طرح‌های جنجالی و التهاب آفرین غیر اولویت دار شبیه رفتارش در سالهای ۹۱ و ۹۲ با سنگ تمام بانک شهر‌ و روزنامه همشهری و.. علیه دولت وقت، (که مشخص بود برای سودای ریاست‌جمهوری ۹۲ انجام می‌داد و نتیجه اش زمین خوردن جبهه انقلاب و رای آوردن روحانی شد) است.
شاهدش اینکه احتمال حضور قالیباف در انتخابات ۱۴۰۴ بالا اعلام‌ شده است.
آیا با این خودزنی ها‌ دوباره فاجعه ۹۲ تکرار خواهد شد؟
فاعتبروا...
دقیق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
دوستان توجه کنند روحانی هم دوران فشل و مدیران ضعیف و فرسوده داشت و دوره دوم آن به لطف دولت سایه و آقایان مخالف برجام بسیار دردناک اما واقعا یک نکته را دقت کنید دولت رییسی و مجلس فعلی فاجعه است حتی از سونامی ژاپن و زلزله ترکیه هم ویرانگرتر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
عزیزم رشد اقتصادی در 2 الی 3 سال اول روحانی به خاطر فروش نفت بوده دوم هم اینکه برخی متغیرهای اقتصاد کلان را سرکوب می کرد که شد فاجعه دور دوم ولی به اسم تحریم!!! هر چند تحریم هم آن سرکوب را بیشتر تاثیر گذارکرد
اما الان در مجلس بیشتر دنبال کارهای سیاسی هستند چون دم انتخابات هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
سخن گفتن از رشد اقتصادی بدون ارتباط با دنیا
مانند نون پختن بدون آرد است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
باشه رشد اقتصادی دوره روحانی اصلا 50 درصد بود، چه تاثیری بر سفره مردم داشت؟
بیشتر از یکسال مردم را سرگرم واردات خودرو نو کردند و هنوز حتی صد تا خودرو نو وارد نشده و نخواهد شد. حالا دو سال هم مردم را سرگرم بحثهای بی پایان واردات خودرو دست دوم میکنند و در خلوت هفت نفره می نشینند و اموال ملی را به اسم خودیها سند می زنند. دقیق مانند مدیر جهانی که چند نفر امین! خود را می فرستاده بانک مرکزی تا صد میلیون دلار صد میلیون دلار در حساب شخصی خود بریزند... افرین!
پاسخ ها
واقعیت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
این دولت و مجلس که در حقیقت دنباله رو دولت های زیانبار محمود احمدی نژاد هستند فقط کلمه حذف یارانه را زمزمه میکنند. حذف یارانه باید با آزادسازی و جهانی سازی حقوق و دستمزد باشد نه از دید آقایان فقط قیمتها جهانی شود. هیچ برنامه ای ندارند جز تثبیت خود و همفکران در قدرت. پس پرده شعارهای آنها بهره مند شدن خویشان و هم کیشان از نعمات خدادادی کشور و مالیات و رنج مردم است.
وقتی دولت ومجلس باهم یکسو باشند اگرخدای نخواسته خلافی صورت گیرد یاقانونی برخلاف منافع مردم وکشوربه مجلس برده ویا بر عکس ازطرف مجلس به دولت تحمیل شودبدیهیست چون مخالفی وجودنداردبضررجامعه تصویب واجرا میشود بطورمثال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به بهانه های مختلف و به اسم جراحی اقتصادی که شاهداثرات منفی آن هستیم یاگرفتن مالیات های بیدلیل وغیرواقع به بهانه اداره کشور بدون نفت که انگارنفت که نعمت خدادادی است وبایدخرج رفاه وآسایش مردم شود هزینه کردنش دراین راه درست نیست نتیجه این همکاری باعث به تعطیلی کشاندن بسیاری ازکارگاه های کوچک ومتوسط گردیده که خاصل آن گرانی وبیکاری شدیداست ودیگر نتایج همکاری این دونهادقانونی چاپ اسکناس فراوان وافزایش شدید یارانه بگیران دراثرتوسعه فقر بوده بطوریکه مرتباًهم به تعدادنیازمندان اضافه میشود
اگر دستاوردهای دولت سیزدهم آن طور که شایسته است اطلاع‌رسانی ‌شود دیگر عده‌ای نمی‌توانند فقط نصف‌ لیوان خالی و نواقص و مشکلات را برجسته نمایند و طوری وانمود کنند که گویا این دولت پردستاورد هیچ قدم مثبتی طی 18 ماه اخیر برنداشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
بله.فقر فلاکت قطعی اینترنتی گرانی
دستاوردهای دولت
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
یه بار یه نفر تو همین سایت تابناک زیر همین کامنت تکراری از نویسنده پرسیده بود چندتا از دستاوردهایی که میگی رو نام ببر: و اما جواب چی بود؟!!!
افتتاح کارخانه سیمان در فلان جا!
افزایش تولید فلان محصول!!!
ساخت کارخانه فلان!!!!
یعنی مثال هایی که آورده شده بود به عنوان دستاورد دولت واقعا دیدنی بود! مثل این بود که از یک انسان به خاطر نفس کشیدن تقدیر بشه و بگی آفرین که با موفقیت دم و بازدم میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
اشتباه مثبت زدم، شرمنده
دل شما هم خوشه
انجام کار بنیادی تخصص و تجربه و تفکر می خواد
اصولگراها در سالهای گذشته ثابت کردند توانایی چنین کاری ندارند
اصلاح طلبان هم (برادران ناتنی اصولگراها) در عمل چنین کاری را نکردند
باید بپذیریم کشوری رشد می کند که مقامات آن از سواد و تجربه کافی و به روز بهره بگیرند، سهمیه بندی کردن دانشگاه و مدیر و وکیل و وزیر پروری در دانشگاه امام صادق و امام حسین، شاهکاری بجز چیزی که در آن هستیم را رقم نمی زند
بنظر بنده در این سیستم، برنامه و انگیزه و توانایی برای رشد مملکت وجود ندارد
ما بعداز اعتراضات اخیر متوجه شدیم، تغییراتی در کار نیست
یعنی تا امروز همراهی نداشته اند یا داشته اند یا می خواهند داشته باشند یا باید داشته باشند و نمی خواهند که باید نداشته باشند و می توانند داشته باشند و می توانند که باید …. اتل متل توتوله ….
یک عده آدم غیر متخصص مثلا می شینند وبودجه بی وسر و ته دولت رو تو کمیسیون تخصصی تایید می کنند ایا به نظر شما این فرصت هستش؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
احسنت
آقای جهانگیری معاون اول دولت پرخسارت روحانی در مورد حل مشکلات اقتصادی و موضوع انرژی گفته الان زمان گرفتن تصمیمات سخت است. ایشان اگر می‌توانست کاری انجام بدهد در 8 سال گذشته که بعد از رئیس‌جمهور بالاترین سمت اجرایی را داشت باید انجام می‌داد نه اینکه امروز به جای پاسخگویی مطالبه‌گری کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
نه اینکه الان جناب دکتر رضایی و مخبر و قالیباف سه نفری باهم خیلی خوب کار کردن و همه مشکلات مرتفع شده!
امیدوارم وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و دیگر متولیان فرهنگی کشور توصیه‌ها و نقشه راهنمای رهبری به اجلاس نماز را در محیط‌های آموزشی عملیاتی نمایند و صرفاً به چند بنر تبلیغاتی اکتفا ننمایند.
چرا هیچ کس از اوضاع مسکن که در این 5 سال 1000درصد رشد داشته حرفی نمی زنه خدایا چرا این جماعت به فکر مردم نیستند دادمون رو به کجا برسونیم
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
فقط 1000 درصد؟ یعنی 10 برابر؟!
نه برادر من در شهر ما در اکثر مناطق رشد مسکن از سال 96 تا الان به 15 برابر هم رسیده. خانه هایی که با قیمت 150 میلیون معامله میشه الان بالای میلیارد تومن معامله میشن!
سیاست‌های ارزی بانک مرکزی برای کنترل بازار و ثبات قیمت‌ها در یک بازه زمان بیشتر جواب خواهد داد. متاسفانه بعضی‌ها با استفاده از این فضا راه‌حل را توافق با خارج به هر قیمت می‌دانند و ادعای ضعف تیم اقتصادی دولت را دارند.
اتفاقا بدترین زمان است ،چون نواقص و کاستی ها را هم پوشانی می کنند،وبه نوعی هوای هم را دارند بجای مطالبه واعتراض ،از هم تعریف وتمجید متملقانه می کنند و هیچ گشایشی حا صل نمی شود
مگر اداره کشور در جمهوری اسلامی ایران ، ملوک الطوایفی است که امام جمعه یک شهر که اتفاقا دامادش رئیس جمهور کل کشور است، به خودش اجازه می دهد نظری خلاف شهرهای دیگر کشور در مورد شهر خود را به شهر خود تحمیل کند ؟
در مورد عکس بالا:
اول آشناییمون حرفا چه شاعرانه بود .................
ضعیفترین دولت و مجلس بعد از انقلاب
ناکارآمدترین دولت، مجلس و وزرا و تیم اقتصادی بعد از انقلاب
تورم وحشتناک، عدم ساخت مسکن حتی یک متر مربع تورم وحشتناک مواد غذایی مسکن، پوشاک، خودرو علیرغم وعده ها و شعارها در زمان انتخابات
دمت گرم تابناک. حرف دل همه رو زدی. الان دو سال هم بیشتر از عمر مجلس گذشته و دولت هم که یکسالی هست همراهشه. و به قول زاکانی لازم بود که همه ارکان نظام یکسو بشوند. خب بسم ا... ، الان دیگه هیچ بهونه ای برای مردم پذیرفته نیست. تا دیروز میگفتن همه چیز رو تقصیر اصلاح طلبان و ... هست و که سنگ اندازی میکنند! الان دیگه ریش و قیچی دست خودشون هست!
دو تاش خیلی خنده دار بود! تامین واکسن! و تولید آرد...!!!!
مجلس نمي تواند به دولت بگويد بالاي چشمت ابروست !!!!!!!!
خبر فوری: الهلال نماینده گاو شیرده به فینال جام باشگاه های جهان صعود کرد.
روسای سه قوه جمع می شوند و مصوبه ای را امضا می کنند که به موجب آن برای انجام یک کار عادی همه قوانین و مقررات و حتی موادی از قانون اساسی برای دو سال در مورد آن مصوبه تعطیل شود. خدایی در کجای دنیا چنین کارهای می شود
این هم سویی نفعی برای ملت ندارد
هر جا که بحث میشه (در جمع دوستان) نتیجه میگیریم که دلیل بالا رفتن نزول المان های جامعه، همسویی کل ساختار است،
بدون هیچ مخالفتی و تقابلی و نتیجه همین است که میبینم
سنگ بزرگ نشانه نزدن است
خسته نشدید از این همه کلی گویی و آسمان به ریسمان بافتن؟؟؟
نه از این دولت و نه از این مجلس کاری بر نمیاید خواهید دید

بیخودی نگویید
اقتصاد امریکا و ارزش دلار در دست بورس امریکا و شرکت های خصوصی مثل اپل و مایکروسافت است نه در دست دولت ،برای سلامت کشور فقط یک راه وجود دارد ، خروج از اقتصاد دولتی
واگذاری املاک آموزش و پرورش مولدسازی نیست چپاول است.
باید بررسی واقعی شود که چرا دولت روحانی موفق نبود؟ سنگ اندازی شود و بعد بگویید هیچ کاری نکرد اینکه نشد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست