بازدید 16322

عبدالقديرخان: زير ‌فشار به كمك ‌به ‌ايران اعتراف ‌كردم

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بارها از دولت پاکستان درخواست کرد که به بازرسانش اجازه دهد با عبدالقديرخان گفت‌وگو و اتهاماتي را که به وي نسبت داده شده بررسي کنند، اما اين اجازه هيچ وقت داده نشد.
کد خبر: ۱۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۱:۰۸ 31 May 2008

عبدالقديرخان، سازنده نخستين بمب اتم پاکستان در گفت‌وگو با روزنامه «گاردين» اظهار داشته است كه اعترافات او مبني بر فروش دانش اتمي به ايران، کره شمالي و ليبي، زير فشار و به زور از وي گرفته شده است.

چهار سال پيش که مناقشه بين‌المللي بر سر فعاليت اتمي ايران تازه آغاز شده بود، عبدالقديرخان بر صفحه تلويزيون ظاهر شد و با لحني گرفته و پشيمان، اعتراف کرد که فناوري مربوط به غني‌سازي اورانيوم را که مي‌تواند در ساخت بمب اتمي کاربرد داشته باشد، به ايران، کره شمالي و ليبي فروخته است.

عبدالقديرخان پس از اين اعترافات و با اين‌که قهرماني ملي در پاکستان به شمار مي‌رفت و پدر بمب اتمي لقب گرفته بود، در ويلاي شخصي‌اش در منطقه ييلاقي «مارگله» در حومه اسلام آباد، در حبس خانگي قرار گرفت که هنوز هم ادامه دارد.

او اکنون در حالي اعترافات خود را پس گرفته که مخالفان ژنرال مشرف، رئيس‌جمهور پاکستان، دولت اين کشور را در دست گرفته‌اند و از نفوذ ژنرال مشرف به ميزان زيادي کاسته شده است.
عبدالقديرخان در نخستين مصاحبه‌اي که در چهار سال گذشته با رسانه‌هاي خارجي انجام داده، گفته که با فشار ژنرال مشرف، مجبور به اعترافاتي شده بود که حقيقت ندارد.

به گزارش «بي.بي.سي»، عبدالقديرخان به گاردين گفته که تجهيزات غني‌سازي اورانيوم در بازارهاي غربي به راحتي قابل دسترسند و ايران و کره شمالي و هر کسي که پولي بپردازد، مي‌تواند به راحتي به اين تجهيزات دست يابد.

خبرنگار گاردين از عبدالقديرخان پرسيده که آيا او خود را قرباني نظاميان حاکم بر پاکستان نمي‌داند؛ به اين معني که تجهيزات اتمي از طريق ژنرال‌هاي پاکستاني به ايران و کره شمالي فروخته شده و به نام او تمام شده است؟
اما عبدالقديرخان حاضر به پاسخ به اين پرسش نشده و گفته است، بايد اين حرفها را فراموش کرد.

بخشي از اتهاماتي که عليه ايران مطرح شد و مستنداتي که آژانس بين‌المللي اتمي براي مشکوک شدن به فعاليت اتمي اين کشور مطرح کرد، مبتني بر اعترافات عبدالقدير خان و اسناد حاکي از همکاري وي با برنامه اتمي ايران بود، اما اکنون عبدالقدير خان، آنچه را در ارتباط با فعاليت اتمي ايران به وي نسبت داده شده بود، يکسره رد مي‌کند.

در عين حال، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در گزارشي که زمستان گذشته به شوراي امنيت سازمان ملل متحد داد، تصريح کرد: پرسش‌ها و ابهاماتي که درباره گذشته فعاليت اتمي ايران داشته، رفع شده و پرسش‌هايي که باقي مانده، به فعاليت کنوني اتمي ايران بازمي‌گردد.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بارها از دولت پاکستان درخواست کرد که به بازرسانش اجازه دهد با عبدالقديرخان گفت‌وگو و اتهاماتي را که به وي نسبت داده شده بررسي کنند، اما اين اجازه هيچ وقت داده نشد.
عبدالقديرخان نيز در گفت‌وگو با گاردين تصريح کرده که به هيچ وجه حاضر به همکاري با بازرسان آژانس نيست.

منبع: فرارو

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم