بازدید 4619

تهران در میان ارزان‌ترین شهرهای جهان قرار گرفت

اکونومیست با بررسی ۱۷۲ شهر مهم جهان تهران را جزو ارزان‌ترین و سنگاپور و نیویورک را گران‌ترین شهرهای جهان معرفی کرد.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ 13 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست طی گزارشی که به بررسی هزینه‌های زندگی در کشورهای مختلف جهان پرداخته از گرانی فراگیر در جهان طی سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

بر اساس این گزارش مردم در شهرهای بسیاری طی سال میلادی گذشته با هزینه‌های فزاینده زندگی دست و پنجه نرم کرده‌اند. قیمت بیش از ۲۰۰ کالا و خدمات در ۱۷۲ شهر مهم جهان طی سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

به طور متوسط شاخص قیمت کالاها و خدمات در جهان با رشد ۸.۱ درصدی در سال میلادی گذشته مواجه شده است که بالاترین نرخ تورم ثبت شده طی ۲۰ سال گذشته است. سوخت بالاترین رشد قیمت را داشته اما قیمت مواد غذایی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است.

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست ۱۷۲ شهر جهان را ازنظر گرانی و با توجه به دو فاکتور نرخ تورم و ارزش پول ملی در برابر دلار امریکا طبقه بندی کرده و به هر شهر نمره‌ای از ۰ تا ۱۰۰ داده است. هر چه نمره شهری بیشتر باشد دلالت بر بالاتر بودن هزینه‌های زندگی در آن شهر در مقایسه با شهرهای دیگر دارد.

سنگاپور و نیویورک آمریکا به عنوان گران‌ترین شهرهای جهان در این رده‌بندی شناخته شده و نمره ۱۰۰ را به دست آورده‌اند.

برخی شهرها پرش بلندی به سمت بالای این رده‌بندی داشته‌اند. مسکو پایتخت روسیه ۸۸ پله بالا آمده و در جایگاه ۳۷ گران‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. شهر سن‌پترزبورگ روسیه نیز ۷۰ پله بالا آمده است. سه شهر آمریکایی آتلانتا، شارلوت و ایندیاناپلیس به ترتیب ۴۲ پله، ۳۹ پله و ۳۵ پله بالا آمده‌اند که نشان دهنده تورم فزاینده در آمریکا طی سال ۲۰۲۲ است.

بر اساس این گزارش، شهر تهران جزو ارزان‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و نمره تهران ازنظر گرانی و هزینه‌های زندگی ۲۳ محاسبه شده است. تهران در جایگاه ۱۷۰ جهان از این نظر قرار گرفته است. تریپولی و دمشق با نمره ۲۲ و ۱۱ به ترتیب پایین‌تر از ایران قرار دارند.

این گزارش پیش‌بینی کرده است روند رشد قیمت‌ها در جهان طی سال جاری میلادی کندتر شود و اگر جنگ اوکراین اوج نگیرد قیمت سوخت، غذا و کالاهایی مثل فلزات در این سال افت قابل توجهی خواهد داشت. در مجموع نرخ تورم مصرف‌کننده جهان از ۹.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۲
برای اونا ارزونه.برای ایرانی گرونه
ببينيد اوضاع چه خراب توي اين كشور كه ما زير بار گراني له شده ايم
بله اونها با دلار حقوق و خرج می کنند اما ما با ریال حقوق و با دلار خرج می کنیم.
احتیاج به تحقیق نداره ننه جون منم به این نتیجه رسیده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
با دلار چند حساب کردی؟ امروز هر ریال
0/0000022 دلار آمریکاست
حداقل گران شدن دلار یک مزیت داشت البته برای خارجی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
منبع خارجی که این آمار را داده حتما توجه به نرخ دلار و ریال هم داشته است. واقعا سپاسگزار باشیم نه ناشکر و نالان
معیار ارزونی اینه که شما بتونی با حقوق قانون کاری با یک روز کار کردن چقدر وسیله بخری

اینجاست نشون میده کجا گرونیه و کجا ارزونی
رو شون نشده بگن كه ارزش پولي ملي ايران اينقدر افت كرده كه براي خارجي ها همه چي ارزونه .
چقدر ماهرانه خبر را وارونه براي مردم ارائه مي كنيد
لطفا ازکارشناسان بیسواد استفاده نکنید اخه با چه حقوقی .بله با حقوق شهروند امریکایی تهران ارزان است ولی با تورم 100درصدی وحقوق 150دلاری تهران گرانترین شهر دنیاست یه کم دقت کنید چی مینویسید مثلا با دلار 50هزارتومنی ارزان ترین بنزین دنیا را داریم ولی بادلار 1000تومنی گرانترین بنزین دنیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
عزیزم در متن خبر آمده بر اساس دلار یعنی چه درآمد و چه قیمت ها ارزان تر هست
در ضمن اطلاعات غلط هم در مورد قیمت بنزین یا گرانترین شهر جهان که میزان قدرت خرید باید باشد
ندهید در مورد گرانی آن و خیلی ها از تهران و ایران هم بدتر هستند
والله ایرانی ها با این درآمدها تو دمشق و تریپولی هم نمیتوانند زندگی کنند
تو رو خدا دست بردارید از این اراجیف تیتر زدن اخه برادر من شاخص هزینه رو شما با په معیاری سنجش کردی با سرانه درامدی په کشوری با شاخص درامدی بک شهروند تهرانی اندازه بگیر بعد متوجه میشوی بیش از صددر صد درامد سرپرست خانوار به اجاره بها تعلق میگیردا و معیشت و سلامت و اموزشها خانوارها همیشه با مشکل روبرو است و تیتر نزن برادر من اینگونه مقالات رو و درد بیشتری به افرائ با خوانذن این مقالات تحمیل نکن لطفا
بله با دلار که حساب کنی ارزان ترین شهر میشیم . ولی نه برای مردم با ریال و تومان و نه برای مردم با حقوق ماهی دویست دلار. با دویست دلار توی ارزون ترین شهر دنیا تهران، هیچی نمی تونی بخری
اره پس مسوولین حالا که همه چی ا رزونه بیشتر زحمت بکشین گرونتر کنین گوشت گوساله سیصد اجاره ماهی ده میلیون حقوق ما هشت میلیون بیشتر گرون کنید
وقتی ارزش پول ملی ثانیه ای داره به قهقرا می ره معلومه که تهران ( از نگاه دیگران ) ارزون ترین شهر برای زندگی میشه دیگه!!
الان آقایون افتخار می کنند که تهران جزو ارزانترین شهر های دنیا قرار گرفته ولی برای خارجی ها که البته آنهم مشتری چندانی ندارد. توریست مگه عقلش کمه بیاد اینجا تو ایران برای گردش و تفریح؟
بگو مفت ترین نه ارزانترین. البته برای خارجیها نه ما ایرانیهای بیچاره
آمار غلط به اونها دادند الان اجاره یک آپارتمان150 متری در سعادت آباد ماهانه 2500 دلاره کجای دنیا همچین کرایه ای بابت آپارتمان با این خذمات شهری می دهند.
ولی ساکنان تهران جزو فقیر ترین و کم در آمدترین مردم دنیا قرار دارند.
با حقوق روزی 5 دلار ، کجای ایران ارزانی است؟
نرخ برابری پول ملی در برابر دلار در نظر گرفته شده است. البته یکی از دلایل ارزانی تهران نرخ سوخت و برف و اب لست که یارانه زیادی به ان تعلق می گیرد که بلای اقتصاد کشور است. هزینه اب و انرژی در بسیاری نقاط جهان بخش قابل توجهی از سبد هزینه خانوار را در بر می گیرد که این موارد در ایران بسیار کم است. قطعا بسیاری از اقلام سبد خانوار نظیر پوشاک و مواد غذایی خودرو و لوازم خانگی و ... در تهران با شهرهای گران جهان اگر برابر نکند خیلی کمتر نیست. ضمن اینکه باید قدرت خرید مردم ملاک مقایسه باشد. البته این بررسی یک بررسی بین المللی بوده و قیمت ها برای مردم جهان با درامدهای مختلف در نظر گرفته شده و قدرت خرید ملاک نبوده است.
ر
درست گفته براي خارجي ها ارزونترين كشور دنيا است با اين افزايش نرخ ارز , آيا براي ساكنين تهران هم ارزونه؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم