بازدید 123465
با سیصد و پنجاه و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین

تدارک آمریکا برای حمله به خاک روسیه/ پیشروی ۲ کیلومتری نیرو‌های روس در شرق اوکراین/ هشدار فوری آمریکا به شهروندانش برای سفر به روسیه

سیصد و پنجاه و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲ 13 February 2023

تدارک آمریکا برای حمله به خاک روسیه

بین الملل تابناک: سیصد و پنجاه و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

نروژ: روسیه بزرگترین تهدید برای اروپاست
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۲۳:۱۲

مقام‌های اطلاعاتی نروژ روز دوشنبه اعلام کردند که روسیه تهدید امنیتی اصلی برای تمام اروپا بوده و برای مدتی طولانی نیز باقی خواهد ماند.

«جورن آریلند گرام» وزیر دفاع نروژ گفت: «روسیه امروز بزرگترین تهدید برای نروژی‌ها و امنیت اروپایی‌ها بوده و تقابل با غرب مدت‌ها ادامه خواهد داشت».

این اظهارات آریلند گرام پس از آن مطرح می‌شود که دولت نروژ گزارش سه نهاد امنیتی این کشور درباره ارزیابی‌ تهدیدهای سالانه را دریافت کرد.

لهستان: 250 تانک T-72‌ به اوکراین فرستاده‌ایم
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۲۲:۳۳

«ماتیوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور تا کنون 250 تانک T-72 به اوکراین ارسال کرده است.

موراویتسکی که این سخنان را در جریان کنفرانس مطبوعاتی با «اولاف کریسترسون» نخست وزیر سوئد در استکهلم مطرح می‌کرد، گفت: «در آینده نزدیک 60 تانک دیگر از نوع T-72 و PT-91 و Tward و 14 تانک از نوع لئوپارد-2 به اوکراین ارسال خواهد کرد».

این مقام اروپایی تاکید کرد که لهستان همچنان به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد تا بر روسیه پیروز شود.

لهستان یکی از نخستین کشورهایی بود که خواستار ارسال تانک‌های پیشرفته به اوکراین بوده و خواستار تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای حمایت از کی‌یف با تانک‌های سنگین شده بود.

آلمان در 25 ژانویه گذشته نیز با ارسال 14 تانک لئوپارد-2 به اوکراین موافقت کرد. این کشور همچنین به لهستان و دیگر کشورهایی که دارای تانک لئوپارد 2 بودند اجازه داد تا تانک‌های خود را به اوکراین بفرستند.

تسلیم شدن آلمان برای ارسال تانک‌های پیشرفته لئوپارد 2 به اوکراین پس از آن صورت گرفت که آمریکا فشارهای شدیدی را به «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان در این زمینه وارد کرد.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ماه فوریه، واشنگتن میلیون ها دلار کمک تسلحیاتی و مالی به کی یف انجام داده است. واشنگتن همچنین اقدام به ارائه کمک های اطلاعاتی به نیروهای اوکراینی نیز پرداخته است.

آمریکا تا کنون تسلیحات کشنده نظیر راکت اندازهای چندگانه هایمارس، هویتزر M777 و پهپادهای تهاجمی را به اوکراین ارسال کرده است.

پاریس: فرانسوی‌ها فورا بلاروس را ترک کنند
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۲۲:۱۱

وزارت امور خارجه فرانسه از شهروندان خود خواست تا فورا خاک بلاروس را ترک کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: «با توجه به اقدامات روسیه در اوکراین و بسته شدن حریم هوایی بلاروس، هرگونه سفر به بلاروس به شدت توصیه نمی‌شود. از فرانسوی‌هایی که در خاک بلاروس هستند نیز دعوت می‌شود تا بدون تاخیر این کشور را زمینی و از طریق لیتوانی، لهستان یا لتونی ترک کنند».

چند روز پیش بود که معاون شورای امنیت ملی بلاروس گفته بود که این کشور آماده مقابله با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی اوکراین خواهد بود.

وی در ادامه افزود که طی سال 2023،‌ دست کم سه رزمایش نظامی در بلاروس برگزار خواهد شد.

این مقام بلاروس اضافه کرد: «واحدهای دفاعی در بلاروس نه تنها آماده مبارزه بوده بلکه کاملا آماده دفاع از خاک سرزمین و خانه خود هستند».

بعد از ابراز نگرانی‌های مقامات کی‌یف و کشورهای غربی درباره احتمال ورود بلاروس به عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، یک دیپلمات روس به توضیح شرایط این احتمال پرداخت.

«الکسی پولیشچوک» مدیر دپارتمان دوم کشورهای مستقل همسود در وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده اگر حمله توسط اوکراین به خاک بلاروس یا روسیه انجام شود، مینسک هم وارد جنگ می‌شود.

پولیشچوک با هشدار درباره شرایط وارد شدن بلاروس به جنگ با اوکراین، اظهار داشت که رزمایش‌های نظامی مشترک بین مینسک و مسکو، با هدف جلوگیری از تشدید تنش است.

کرملین: اوکراینی‌ها میز مذاکره با روسیه را ترک کردند
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۲۰:۰۷

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) از بازنگشتن نمایندگان اوکراین به میز مذاکره برای حل اختلافات درباره منطقه دونباس انتقاد کرد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «شش یا هفت ماه است که داریم این را می‌گوییم، این هیأت اوکراینی بود که مذاکرات با روسیه را ترک کرد و سپس به دستور رئیس جمهور این کشور به تماس‌ها پایان داد».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در پاسخ به این سوال که آیا «پترو پروشنکو» رئیس جمهور سابق اوکراین به روسیه پیشنهاد تصرف دونباس را داده بود، توضیح داد: «نظری در این‌باره ندارم اما هیچ رژیمی در مورد سرزمین‌هایی که به آن نیاز دارد، اینگونه عمل نمی‌کند».

سخنگوی کرملین در واکنش به هشدار سرویس اطلاعات خارجی روسیه درباره برنامه آمریکا برای ارسال تروریست به این کشور جهت ترور مقام‌های ارشد روسی نیز تصریح کرد که امنیت آنها را در بالاترین سطح تأمین می‌کنند.

طبق این گزارش، پسکوف ادامه داد: «هیچ برنامه‌ای برای کاهش میزان حضور [مقام‌های روسیه] در عموم نداریم. امنیت رئیس جمهور و دیگر اشخاص دولتی در سطح مناسبی حفظ می‌شود و تمام خطرات و ریسک‌ها برای امنیت آنها در نظر گرفته می‌شود».

وی همچنین افزود که دولت روسیه هیچ قصدی برای اجرای دومین مرحله از بسیج بخشی از نیروهای ارتش این کشور را ندارد.

این مقام روس درباره کمک‌های روسیه به زلزله‌زدگان در سوریه نیز اظهار داشت: «روسیه در امور بشردوستانه به دمشق فشار نمی‌آورد و در تماس و کمک پس از زلزله مداومت دارد».

هشدار فوری آمریکا به شهروندانش برای سفر به روسیه
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۲۰:۰۷

سفارت آمریکا در مسکو روز سه شنبه با ادعای «پیامدهای غیرقابل پیش بینی» جنگ در اوکراین که به سالگرد یک سالگی نزدیک می‌شود، توصیه امنیتی برای سفر شهروندان خود به روسیه صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» در بیانیه سفارت آمریکا به روسیه ادعا شده است: «به دلیل احتمال آزار و اذیت شهروندان آمریکایی و بازداشت توسط مقامات امنیتی روسیه و توانایی محدود سفارت برای کمک به شهروندان ایالات متحده، به روسیه سفر نکنید.»

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «شهروندان آمریکایی مقیم روسیه باید فورا این کشور را ترک کنند و به دلیل خطر بازداشت‌های غیرقانونی احتیاط بیشتری به خرج دهند.»

در بیانیه مطبوعاتی این سفارتخانه آمده است که روسیه ممکن است از به رسمیت شناختن شهروندان دوتابعیتی آمریکا سرباز زند و از خروج آنها از روسیه جلوگیری کند ویا آنها را به خدمت سربازی اجباری فرا خواند.

در این بیانیه آمده است: «شهروندان آمریکایی باید از تمام اعتراضات سیاسی یا اجتماعی خودداری کنند و از پرسنل امنیتی در این رویدادها عکس نگیرند.»

ناتو از اعضایش می‌خواهد ذخایر تسلیحاتی خودشان را افزایش دهند
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۲۰:۰۶

خبرگزاری رویترز امروز (دوشنبه) به نقل از منابعی گزارش داد، انتظار می‌رود ناتو از کشورهای عضو خود بخواهد تا ذخیره مهمات و تسلیحات خودشان را که به دلیل کمک‌های مداوم به اوکراین با کاهش مواجه بوده، افزایش دهند.

 طبق این گزارش رویترز، حتی پیش از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۲، بسیاری از کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو به اهداف تعیین‌شده خودشان درخصوص ذخیره تسلیحاتی نرسیده بودند.

در همین راستا یک دیپلمات اروپایی به این خبرگزاری گفت: اگر اروپا با روسیه بجنگد، برخی از کشورهای این قاره ظرف چند روز با کمبود تسلیحات مواجه خواهند شد.

طبق این گزارش، این ائتلاف از کشورهای عضو می‌خواهد تا ذخیره تسلیحاتی خود را افزایش دهند.

این گزارش به نقل از یکی از مقامات ناتو تاکید کرد: من فکر نمی‌کنم که طی سال جاری میلادی سطح ذخایرمان را بتوانیم به طور قابل توجهی افزایش دهیم اما اگر این ذخایر افزایش پیدا نکنند، قطعا شوکه خواهیم شد. در حال حاضر، بزرگترین کمبود ما در زمینه گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری، موشک‌های هیمارس و مهماتی برای سیستم‌های دفاع هوایی از جمله پاتریوت است؛ تسلیحاتی که به طور فعال توسط نیروهای اوکراینی استفاده می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: البته افزایش تولید محصولات دفاعی توسط فاکتورهای دیگری از جمله کمبود مواد خام و کمبود حضور کارگران باتجربه محدود شده است.

این گزارش در نهایت افزود که این تصمیم پیرامون افزایش ذخایر تسلیحاتی در نشست آتی ناتو در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی اتخاذ خواهد شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت وزرای دفاع ناتو درباره پیامدهای بحران اوکراین از جمله کاهش ذخایر تسلیحاتی برای متحدان به دلیل عرضه تسلیحات به کی‌یف بحث خواهند کرد.

استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی پیش از نشست وزیران دفاع ناتو گفت: ناتو بر حمایت مستمر خود از اوکراین برای پیروزی در جنگ تاکید می‌کند و درباره نیاز اوکراین به سلاح و تجهیزات بحث خواهیم کرد.

وی افزود: ما همچنین درباره پیامدهای جنگ در اوکراین از جمله کاهش موجودی سلاح برای متحدان صحبت خواهیم کرد

دبیرکل ناتو به قصد متحدان برای "بحث در مورد امکان تامین هواپیماهای جنگی به اوکراین" اشاره کرد و «تامین تانک و تسلیحات سنگین متحدان به اوکراین را ستود.

وی همچنین گفت: روز چهارشنبه، ائتلاف تصمیماتی را برای تقویت بیشتر بازدارندگی و دفاع ما اتخاذ خواهند کرد، ما در حال حاضر کارهای زیادی انجام داده ایم و ۴۰۰۰۰ سرباز را تحت فرماندهی ناتو در قسمت شرقی ائتلاف تحت حمایت نیروی هوایی و دریایی بزرگ قرار داده‌ایم و تعداد گروه‌های جنگی را از ۴ به ۸ افزایش داده‌ایم.

وی تصریح کرد: ناتو باید قبل از اینکه روسیه دست بالا در میدان جنگ را به دست بگیرد، تجهیزات نظامی به اوکراین تحویل دهد.واضح است که ما در یک مسابقه لجستیکی هستیم، قابلیت‌های کلیدی مانند مهمات، سوخت و قطعات یدکی باید به اوکراین برسد، قبل از اینکه روسیه بتواند برگ برنده را در میدان نبرد به دست آورد.

پیشروی 2 کیلومتری نیروهای روس در شرق اوکراین
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۲۰:۰۵

چهار روز پس از تشدید درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین، درحالی که اوکراینی‌ها مدعی دفع حملات مکرر مسکو هستند، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش این کشور در این مدت ۲ کیلومتر به سمت غرب پیش‌روی کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، نیروهای مسلح اوکراین صبح امروز (دوشنبه) در آخرین به روزرسانی از وضعیت درگیری‌ها در خطوط مقدم جنگ مدعی شدند که در شبانه روز گذشته حمله‌های روسیه به شهر «زاپوریژیا» را در جنوب شرقی اوکراین با موفقیت دفع کرده‌اند.

بنابر این گزارش، در ۲۴ ساعت گذشته نیروهای دفاعی اوکراین توانسته‌اند حملات روسیه در بخش‌هایی از «خارکیف»، «لوگانسک»،‌ «دونتسک» و «زاپوریژیا» را متوقف کرده و مانع پیش‌روی آن‌ها شوند.

این درحالی است که رسانه دولتی «اینترفکس» روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که حمله فعال نظامیان روسیه در چندین منطقه در شرق و جنوب اوکراین [بدون اشاره به نام این مناطق یا ارائه جزئیات بیشتر] پیش‌روی و حرکت داشته است.

بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه،‌ ارتش این کشور طی چهار روز گذشته (از روز جمعه تاکنون) ۲ کیلومتر در امتداد خطوط مقدم جنگی حرکت روبه جلو داشته است.

در همین رابطه، روز گذشته یوگنی پریگوژین رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر اظهار داشت: نیروهای روسی کنترل روستای «کراسناهورا» (Krasna Hora) در شمال باخموت را به دست گرفته‌اند.

اندیشکده مطالعات جنگ آمریکا (ISW) نیز عنوان کرد: براساس داده‌های تصاویر جغرافیایی، نیروهای روسی دستکم بخشی از روستای کراسنا هورا را تصرف کرده و اوکراینی‌ها نیز به احتمال زیاد از آن منطقه عقب نشینی کرده‌اند.

رویترز روز گذشته در گزارشی تاکید کرده بود که با توجه به گستردگی خط مقدم جنگ در اوکراین و تشدید درگیری‌ها، در شرایط حاضر تعیین اینکه کدام طرف جنگ بر یک منطقه تسلط دارد غیرممکن به نظر می‌رسد.

در این میان،‌ هم‌زمان با مطرح شدن ادعاهایی درباره آغاز تهاجم گسترده و زمینی نیروهای روسیه از روز جمعه در مناطق شرقی اوکراین در کنار تداوم حملات موشکی روسیه به شبکه برق اوکراین، اولها استفانیشینا معاون نخست وزیر این کشور روز گذشته با هشدار نسبت به کاهش ذخایر تسلیحاتی اوکراین، ارسال «فوری» مهمات و توپخانه‌ جنگی را از متحدان این کشور خواستار شده بود.

با وجود درخواست‌های متعدد اوکراین برای دریافت تسلیحات تهاجمی بیشتر، تانک‌ها و جنگنده‌های هوایی غربی و سفر اخیر ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری این کشور به اروپا به همین منظور، متحدان غربی اوکراین نگران هستند که ارسال تسلیحات پیشرفته به این کشور به تشدید تنش با مسکو و در نهایت درگیری میان روسیه و ناتو منجر شود.



تدارک آمریکا برای حمله به خاک روسیه

 امروز (دوشنبه) سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) در بیانیه‌ای از تلاش ایالات متحده آمریکا برای انجام حملات تروریستی علیه مقام‌های روس خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، سرویس اطلاعات خارجی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش ایالات متحده در حال استخدام جنگجویان تروریستی برای انجام حملات تروریستی در قلمرو روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) است.

بر اساس این گزارش، سرویس اطلاعات خارجی روسیه می‌گوید،‌ نیروهای امنیتی ایالات متحده که «ایده احمقانه روسیه خونریز» را دنبال می‌کنند، استفاده از تروریست‌ها برای پیش‌برد اهدافشان را قابل قبول می‌دانند.

در این بیانیه آمده است: «ما شاهد از دست رفتن هرگونه اصول اخلاقی در میان نیروهای امنیتی ایالات متحده هستیم. استراتژیست‌های واشنگتن که ایده احمقانه روسیه خونریز را دنبال می‌کنند، استفاده مستقیم از تروریست‌ها برای اهداف کثیف خود را قابل قبول می‌دانند.چنین اقداماتی واشنگتن را با بزرگ ترین گروه های تروریستی بین‌المللی هم‌ردیف می‌کند.»

برلوسکنی: زلنسکی مسئول آغاز جنگ اوکراین است

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سایق ایتالیا گفت، اگر هنوز در راس دولت قرار داشت، هرگز با رییس‌جمهوری اوکراین دیدار نمی‌کرد، زیرا او را مسئول آغاز جنگ در اوکراین می‌داند.

به گزارش رویترز، برلوسکونی به خبرنگاران گفت: اگر در راس قدرت قرار داشتم، هرگز با زلنسکی گفت‌وگو نمی‌کردم. اگر او حمله به جدایی خواهان در منطقه دونباس را متوقف می‌کرد، این جنگ هرگز آغاز نمی‌شد.

رهبر حزب فورتسای ایتالیا، همچنین آمریکا را تشویق کرد تا از طریق تهدید به توقف ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین، زلنسکی را تحت فشار قرار دهد و او را به پذیرش یک آتش‌بس فوری تشویق کند.

وی پیش از این نیز در اظهاراتی خاطرنشان کرده بود اگر غرب کمک تسلیحاتی خود به اوکراین را متوقف کند، احتمال دارد که رئیس جمهوری این کشور به میز مذاکرات بازگردد.

برلوسکونی ۸۶ ساله که رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه دارد، سپتامبر گذشته (شهریور/مهر) در اظهاراتی که واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت گفته بود: پوتین بناچار وارد جنگ شده و او قصد دارد افرادی لایق را برای هدایت کی‌یف برگزیند.

در همین رابطه، دفتر جورجیا ملونی، نخست وزیر کنونی ایتالیا اعلام کرده که حمایت دولت رم از کی‌یف به تایید اکثریت اعضای پارلمان ایتالیا رسیده است، در حالی که بنابر نظرسنجی ها، حمایت افکار عمومی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی در حمایت نظامی از اوکراین پایین است.

وزیر خارجه اتریش: حمله روسیه به اوکراین ما را بیدار کرد

وزیر امور خارجه اتریش که به آمریکا سفر کرده در آستانه نخستین سالگرد حمله روسیه به اوکراین امروز با روزنامه واشنگتن پست مصاحبه ای انجام داد و ضمن دفاع از برخی سیاست های مستقل وین، بر لزوم قطع وابستگی به روسیه، چین و آمریکا تاکید کرد.

واشنگتن پست: حمله روسیه به اوکراین چه تغییری در اروپا ایجاد کرده است؟

الکساندر شالنبرگ: معتقدم که این جنگ، اروپا را به طرز چشمگیری تغییر داده است. در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (نخستین روز جنگ روسیه و اوکراین) از بهشت ‌رانده شدیم. روسیه معتقد است که باید از تانک و موشک برای حمله به کشوری که سبک زندگی ما را پذیرفته، استفاده کند. بنابراین حمله روسیه به اوکراین مانند یک سطل آب یخ ژئوپلیتیک بود که به صورت ما پاشیده شد و ما را بیدار کرد.

اتریش، آلمان و برخی کشورهای دیگر هزینه اقتصادی می دهند زیرا ما در روسیه، بلاروس و اوکراین سرمایه گذاری زیادی کرده ایم. اما این فرضیه قدیمی که می‌توان با ایجاد وابستگی‌ اقتصادی مخاطرات سیاسی را به حداقل رساند، در مورد دولت‌ های مستبد نادرست است.

در مورد صدور روادید اتریش برای تعدادی از سیاستمداران تحریم شده روسیه جهت شرکت در نشست آتی سازمان امنیت و همکاری اروپا، اختلاف نظر وجود دارد؛ چرا این مجوزها را که موجب رنجش همسایگان و متحدانتان می شود، صادر می کنید؟

شالنبرگ: وین مقر حدود ۴۰ سازمان بین المللی است. ما طبق قوانین بین المللی موظفیم که به هیأت های کشورهای عضو اجازه ورود بدهیم.

موضع بی طرفی شما و عدم ارسال سلاح به اوکراین برخی از دولت های اروپایی را مستاصل کرده است.

بی طرفی ما صرفا یک بی طرفی نظامی است. اگر مجموع کمک های بشردوستانه دولتی و خصوصی را مد نظر قرار دهید، جزو برترین کشورهای اروپایی حامی اوکراین هستیم.

همسایه شما، مجارستان، و دولت راست‌گرای نخست‌وزیر ویکتور اوربان، نسبت به روسیه نرمش نشان داده‌اند. اوربان چقدر برای پروژه اروپا یک مشکل ایدئولوژیک است؟

او در مورد ادغام در اتحادیه اروپا و ارزش آن به شدت تردید دارد. معتقدم در عین حال اذعان دارد که اکثریت قریب به اتفاق مجارها از عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا و ناتو حمایت می کنند.

در زمینه انرژی، اتریش مانند سایر کشورهای اروپایی از روسیه منفک شده و منابع تامین گاز طبیعی خود را تنوع می بخشد. آیا آینده پسا روسیه برای اروپا امکان پذیر است؟

تاریخ و جغرافیا تغییر نمی کند. روسیه بزرگترین عضو اروپاست و بخشی از فرهنگ ما باقی خواهد ماند. قرن ها تاریخ مشترک داریم؛ بعضی روزها خوب و گاهی بد.

با این حال، قطع وابستگی به روسیه ضروری است و می دانیم به روابط قبلی با روسیه بازنخواهیم گشت. با وجود این، نباید عامدانه موقعیت هایی را که ممکن است برای گفت‌گو با روسیه به آنها نیاز داشته باشیم، ویران کنیم.

موضوع "خوداتکایی راهبردی" اروپا را سال ها در صحنه جهانی شنیده‌ایم. آیا تجربه سال گذشته آن پروژه را تسریع کرده یا آنکه وابستگی اساسی این قاره به آمریکا را یادآوری کرده است؟

اروپا تامین نیازهای امنیتی را به آمریکا، انرژی را به روسیه و اقتصادی را به چین برون سپاری کرده بود. اکنون باید نحوه اصلاح آن را بیابیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۸۵
نخیر آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه رو به افوله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
آلبانی از دیروز چند تا کامنت فرستادی؟
آمریکا دیگه رسماً زده به سیم آخر. اصلا اجازه ندارد به خاک روسیه حمله کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
چهار تا منافق صبح تا شب در تابناک مشغول چرخ زدن هستند و با فیلتر آمار منفی جعلی درست می‌کنند
اونطوری که روزنامه دنیای اقتصاد جنگ اوکراین را تحلیل می کند عن قریب اوکراین وارد مسکو می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
ولی تا الان حتی یک گلوله هم به سمت خاک روسیه شلیک نشده
اما عظیم ترین کشور اروپا اوکراین ویران و نابود شده
دو کلیومتر خسته نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
بله جنگ با 30 کشور سخت و دشوار است
من یکی از شکست روسیه خوشحال می شوم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
من هم از شکست آلمان خوشحال می‌شوم
البته اگر مستقیم وارد جنگ شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
درک سیاسی نداری
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
بعد از شکست روسیه قطعا به ایران حمله میشه . چون تعادل قدرتی وجود نداره. خوشحال میشی خونه خرابمون کنن؟
پوتین ملعون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
بایدن نادان ملعون مفنگی
فقط آمریکا میتواند طرف کمتر از دو ماه پرونده پوتین و ارتش متجاوز و اشعالگر زورگو بش را بپیچد

و بگذارد زیر بغل پوتین تا در زندان جنایی مطالعه کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
روسیه اولین قدرت اتمی جهان هستش
شکست نخواهد داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
مگر اینکه جنگ اتمی شروع شود
هر دو طرف نابود و با خاک یکسان خواهند شد
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
آمریکا برا ایران ۴۴سال فرصت داشت چه غلطی کرد ،روسبه اتمی را هیچ کشوری جرات حمله کردن ندارن ،چون به گفته پوتین دنیای بدون روسیه ،نباید وجود داشته باشه ،پس ارزوهاتونو را کامنت نکنید و واقع بین باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
پرونده امریکا که قطورتره را نمیشه پیچید وزیربغل بایدن گذاشت...کمی کمی تاریخ مطالعه کنید.
حتی یک حکومت ظالم درتاریخ نداریم که دوام داشته.
امریکا هم روزی پرونده سیاهش پیچیده میشه بدون شکککک....
انشالله که پوتین به زودی زود ساقط شود. بیچاره مردم اوکراین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
انشاءالله یک حمله اتمی به آمریکای جنایتکار داشته. باشه
بعدش نابود شد مهم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
انشالله کسانی که داعش پرورش دادن وفکر تجزیه هستند
امریکا باید جواب روسیه ی متجاوز را به بدترین نحو ممکن بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
با دستمال سیاه و کثیف نمیشه جای کثیف را تمیز کرد.
مرگ بر پوتین
راه خاتمه جنگ اوکراین ، افشای دروغ بودن سلاح هسته ایست.

راه دیگری وجود ندارد.

مصاحبه با نظامیان و سیاستمداران کشورمان و به چالش کشیدن قدرت روسیه و سلاح هسته ای می تواند منجر به توقف جنگ اوکراین شود.
آمریکایی نه جرعت نه توانایی جنگ باکشوری که توانایی نظامی راداره نداره با طالبان، با لیبی، ،،کارامریکا وبلوک غرب واژگونی انها تمام شده،ودرسی سي یو،واخرش کما ومرگ،
در اینده ای نزدیک ، شهرهای مهم روسیه از جمله مسکو توسط موشک و هواپیما مورد حمله قرار خواهد گرفت و روسیه هم نمی تواند هیچ عکس العملی نشان د هد و تلافی کند.

فقط یک مشکل حل نخواهد شد و ان هم اینکه با بمباران شهرهای روسیه و ناتوانی روسیه در مقابل حمله به شهرهایش، باز هم رسانه ها سلاح هسته ای را باور خواهند داشت و باز هم به انتشار اخبار بیهوده در مورد سلاح هسته ای و موضوع برجام ادامه خواهند داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
مطمئنی؟
اگر آمریکا می‌توانست روسیه را بزند تا الان حمله ور شده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
کرامت فکر می کنه زمین تخته و خورشید دور زمین می گرده و بمب هسته ای هم وجود خارجی نداره
وقتی سازمان بین الملل هست روسیه حق ندارد بر کشورهای دیگر دخالت کنه نمونش اکراین دخالت کرده که حاکمش تغییر بدهد درسته روسیه تا الان مثل بچه پولدارا چهرش خشخشی نشده مفت خورده خوابیده ولی مثل بچه پولدارا یبار شرایط بد بیفته کارش تمومه ، یعنی باختش برابر تجزیه شدنه مردمش تبدیل میشه و این اتفاق هم می افته الان با جنگ و ادامه جنگ انرژی روسیه رو می‌گیرند مثل شکار نهنگ که انرژی نهگ گرفته میشه بعدش با هیکل بی جانش پشت قائل بسته میشه تا ساحل میارند روسیه شش ماه بعد وضعیت بدی می افته
بنظرمن درست میگه وایران هم نباید وابسته باشه بااینکه متحد استراتژیک چین روسیه هند هستش
ایا بعد از یکسال جنگ در اوکراین ، روسیه باید اعلام کند که خود را برای حمله بزرگ به اوکراین اماده می کند.

پس در این یکسال روسیه در اوکراین چکار می کرده است.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ایا این نشان نمی دهد که روسیه یک ابرقدرت واقعی نیست و به دروغ وجهه یک ابرقدرت را به خود گرفته بوده است.

ایا نشان نمی دهد که روسیه یک ابرقدرت جعلی و قلابی است که توسط خود گلوبالیستها ایجاد شده تا هر موقع بخواهند در دنیا جنگ و بحران ایجاد کنند به روسیه نقشی ظاهری می دهند اما خودشان کنترل و هدایت روسیه را در دست دارند.

ایا وقت ان نیست که رسانه ها به دنبال تحلیلهای واقعی و حقیقی بروند و در مواقع ضروری که باید فعال باشند و در افشای حقایق بکوشند ،مثل سراب غیبشان نزند.؟؟؟؟

رسانه ها کی می خواهند از خواب غفلت بیدار شوند.؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
تحلیلهای ابدوغ خیاری با علاممت سوال
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
معلومه شمایک متوهم غربگراهستی که باورت شده فیلسوف سیاسی ونظامی هستی..روسیه بزرگترین ذرات خانه ی هسته ایی جهان راداره،که دههابادرسیبری بزرگترین آزمایشات اتمی راانجام داده،بزرگترین بمب اتمی باقدرت۱۰۰مگاتن راروسیه درسیبری انجام داده بعدتوی متوهم میگی سلاح اتمی روسیه دروغه۰
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
از خودتون بپرسید هدف روسیه از جنگ چی بوده ؟چون
علت هر جنگی در اتاق های جنگ میگذرد نه در کاه عوام من و شما
این جنگ که هیچ طرفی کوتاه نمی آید سالها طول خواهد کشید که به ضرر غرب است تمام غرب قادر به لوژستیک اوکراین نخواهد بود روسیه پیروز میشود تولید تسلیحات در روسیه نسبت به تمامی غرب بیشتر است بعد نود درصد مردم روسیه متعهد پشت پوتین ایستاده هستند اگر ایران تامین کنند ه تا آخر باشد هزار درصد روسیه پیروز میگردد واگر درشرق آسیا جنگ آغاز گردد جنگ اوکراین چند ماهه تمام میشود ولهستان هم سقوط میکند با لیتونی استونی مرز روسیه به کالینگراد وصل می شود
با این اشتباه آمریکا قبرخودشو میکنه وبه ضرز بیشتر اورپا خواهد بود چون نه روسیه کشوریست که آمریکا بتونه غلبه کنه ونه چین وایران روسیه روتنها خواهند گذاشت. آمریکا منتظر سونامیاه نابود کننده باس باشه
یعنی آغاز جنگ جهانی سوم
سلام من یک کارگرم ک ۵ روزه میرم سر گذر ب خاطره سرما کار بهم نمیخوره ب فاطمه زهرا ع دوتا طفل داررم مستعجرم ب همون حضرت عباس ع قسمتون میدم اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه ب همین امام رضاع فقط هزارتومن دارم پول نون واسه بچه هام ندارم تورو ب خدا انسانیت کنین کمکم کنین ش کارت تجارت
روس حق دارد دفاع کند
امریکا مال این حرفا نیست
روسبه کشور متجاوزه و هیچ وقت قابل اعتماد نبوده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
مثبت اشتباهی
دلقک زلنسکی وپوتین آدم کش وآمریکای اسلحه ساز واسلحه فروش،اکراین نازنین وزیبا رانابود کردند ایکاش این دلقک اصلا" به دنیا نمی اومد، مردک فکرمیکند هنوز دارد نمایش بازی میکند،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
زلنسکی داره از وطنش دفاع می کنه ان شاءاله بر پوتین متجاوزو شیطان صفت غلبه خواهد کرد
هردو چون سلاح هسته‌ای دارند محتاط واز هم ترس پس حالت رزمایش است
تمام این جنگ و بدبختیها زیر سر آن آمریکایی جناینکار و شیطان بزرگ است و جنگ اوکراین هم کار آمریکایی جناینکار و شیطان بزرگ است
پیشروی 2 کیلومتری نیروهای روس در شرق اوکراین!!!
دمت گرم تابناک... با این تیتر پوتین و پوتین پرستان رو با خاک یکسان کردی... کسی که قرار بود سه روزه اوکراین رو فتح کنه، حالا بابت دو کیلومتر پیشروی ( البته تایید نشده) تیتر خبر گزاریها میشه
امریکا فقط زورش به بدبخت بیچاره ها میرسه ویتنام و افغانستان و عراق و .... عمرا در برابر ارتشی که حرفی برای گفتن داشته باشع نمی جنگه در این مورد فقط از پشت خنجر میزنه و خودش و مظلوم نشون میده
مرک بر زلسکی خایین که روی نادانی کشورش را وملت را که فقیرین ملت اروپا هستن نابود گرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
تو نگران ساندیست باش و تو این کارها که تخصص نداری ورود نکن... صحبت از غیرت و وطن پرستی هست اخوی که زلنسکی و یاران وفادارش به بهترین شکل اونو به نمایش گذاشتند.... یادت باشه که اوکراینی ها دارند از مرزهای وطنشان دفاع می کنند و پوتین ملعون متجاوز هست.... جهت آگاهی
خدا کند این اتفاق بیافتد این پوتین دیکتاتور قاتل زور گو به سزای جنایاتش برسد
آقا موقعیت خوبیه استفاده کنید اگه آمریکا به روسیه حمله کرد بزنی اسراییل رو با خاک یکسان کنی بهترین فرصت هست یا پیام حمله بدی به اسرائیل که آمریکا به روسیه حمله کننده دو تا انتخاب داری
باارایه اطلاعات دقیق وموثرشماجهان رابیدارمینمایدممنون شمادست شمادردنکند
آمریکا به ایران حمله نظامی میکنه البته بهمراه نیروهای منطقه ای ولی به روسیه حمله فیزیکی نظامی خیر ، اینگونه خبر رسانی می کنید مردم با شما حال نمی کنند و بدنبال اخبار از طریق رسانه‌ها غیر بومی هستند .
روسیه در این جنگ متحمل شکست می‌شود اما نه به اون شکل تسلیم چون غرب نمی‌خواهد او را در تنگنا قرار دهد که از صلاح اتمی استفاده کند در نتیجه از پایگاه های خود در سوریه عقب‌ نشینی می‌کند و زمینه برای شکست بشاراسد آماده می‌شود که مردم او را سرنگون کنند و می‌شود وبعد هم عراق ودر آخر ایران و زمینه برای کشتار چندین میلیون مسلمان در خاورمیانه و اینجاست که امام زمان ا نشاالله بداد مسلمانان خواهند رسید
سیلویو برلوسکونی خودش از فاسدترین افراد است و فکر میکند آدم است که نظر میدهد . این پوتین واقعا چه مدافعانی دارد که بدتر از خودش هستند امثال ترامپ که مردم امریکا او را با اوردنگی از کاخ سفید بیرون کردند و برلوسکونی که بدلیل فاسد بودن سالها زندانی شده
دنیا انگار گیره یه مترسکه کمدین افتاده تا جنگ جهانی شروع نشه ول کن نیست امریکا داره سود میبره از خداشه روسیه نابود بشه داره کمک میکنه جنگ تومنطقه ماست تیری به سمتش نمیرسه این سیاسته کثیفشه والبته یه ابلهی مثل کمدینم داره به نفعش کارمیکنه فکرمیکنه با فرستادنه تسلیهات داره کمکش میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
وقتی هنوز تو نوشتن املای کلمات مشکل داری چطور فکر می کنی می تونی سیاست بین المللی رو تحلیل کنی؟
روسیه متجاوز است و بزرگترین خیانت را در تاریخ ایران دارد و در آینده باز خواهد داشت
سیلویو برلوسکونی خودش از فاسدترین افراد است و فکر میکند آدم است که نظر میدهد . این پوتین واقعا چه مدافعانی دارد که بدتر از خودش هستند امثال ترامپ که مردم امریکا او را با اوردنگی از کاخ سفید بیرون کردند و برلوسکونی که بدلیل فاسد بودن سالها زندانی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
بایدن که خودش اسناد پدوفیل بودنش لو رفت و در جوانی بازیگر فیلم پورن بوده و پسرش در کار قاچاق انسان و اسلحه در اکراینه الان سالمن؟
«تدارک آمریکا برای حمله به خاک روسیه»
تابناک همچون تابلوی هیچ نگوید تیر زده است که مانند «حد اکثر سرعت آهسته» اصولا کاربردی ندار!
با وجودیکه من آرزومندم که ابرقدرت ها جنگ هایشان رادر کشور های خود انجام داده و درجه غارت خود را نسبت به شکست و پیروزی بر دیگری بدون خون ریزی درکشورهای عمدا عقب نگه داشته خود را پذیرا گردند.
با خواندن خبر باز هم به جنگ نیابتی می‌رسیم که ابتدا با عناصر مخرب داخلی و خارجی صادراتی کشور رقیب صورت می پذیرد. درست آن چنین است «تدارک آمریکا از طریق جنگ نیابتی دیگری، برای حمله به خاک روسیه»
اتفاقا روسیه هم بدش نمی آید و در سایت «آر تیRT» به‌زبان های مختلف نشان از تمایل به ادامه جنگ نیابتی دارد.
روسیه می‌توانند با یک بمب کوچک اتمی منطقه پایگاه متمرکز آمریکایی‌ها را در کایزرسلاترن نزدیک فرانکفورت که آمریکا پهپادهای ترور کننده را به سراسر شرق آسیا و سراسر آفریقا روانه می‌نمایید، از بین رفته و انگلیس فرانسه لهستان و آلمان خود بخود و جوجه هایی مانند فنلاند، سوئد، لیتوانی، استونی ماست‌ها را کیسه کرده و دست از ووو بی مایه بردارند!
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم والحشورنا معهم والعن اعدائهم بعدد ما احاطه بهی علمک بدان وآگاه باش ای فرزندم جهاد وجنگ در اسلام فقط از یک صراط مستقیم همراه با امام عادل که معصوم وهدایت کننده وتایید شده باشد واجب شده از هیچ غصب کننده ای جهاد قبول نشود امام علی صلی الله علیک
روسیه با این تهاجمات به جایی نمی رسد و انشالله که شکست بخورد
خدا پشت و پناه اکراینیهای شجاع در برابر کفتارها روس باشد
امریکا خودش که فوق العاده از روسبه هراس دارد .منتهی معمولا درپی شکستهای سنگینی که درنتیجه وارد کردن مستقیم نیروهایش درجنگهای مختلف خورده وباتلفات سنگین فرار کرده ازجمله در کره و ویتنام معمولا با صحنه سازی روانی وهو وجنجال نیروهای دیگر کشورها ویا مثل سوریه نیروهای تروریستی را سپر خود قرار می دهد که این عمل هم حتی ریسک شکستش از عملیات مستقیم بیشتر است مانند طرح ناکام در سوریه که منجر به شکست امریکا واروپا و۶۵کشوذ حامی امریکادر سوریه شد.
آمریکا باسیاست روسیه رو وارد این جنگ کرد،روسهاهم فکرمیکردن ظرف چند روز یاچندهفته کوتاه اوکراین وتصرف میکنن ولی دقیقا یکسال تواین جنگ درگیرن ومعلوم نیست چه موقع تموم بشه،آمریکاوناتو با فرستادن سلاح روسیه وکامل در این جنگ درگیر وتضعیف میکنن ودوباره ابرقدرت بودن و یکه تازی خودشو درجهان ثابت میکنه
زینده باد پو تین رهبر محبوب آسیا
روسیه باید بر اوکراین پیروز شود،نظم نوین باید رقم بخورد.
روسیه بازنده جنگی که شروع کرده شک نکن
از روسیه و پوتین بدم میاد ولی خدایی مقصر جنگ اوکراین بود اقا مردم دو تا ایالت اکثریت میگن نمیخوایم جز اکراین باشیم!!!! اروپا و امریکایی که من خودمم طرفدارشم خدایی!! اگه به نفعشون بود میگفتن خوب دموکراسیه دیگه میتونن جدا بشن؟!؟! ولی حالا چون با روسیه کل دارن مخالفت میکنن!! اکراین میخواد به زور مخالین رو ساکت کنه و نتیجه جنگ و خونریزی میشه. متاسفانه تا زمانی که دنیا نفهمه انسان با ارزش ترین دارایی روی کره زمینه تا خاک و ... زورمندان از حماقت ملت ها برای جنگ استفاده میکنن و اونی که ضرر میکنه مردم هستن. فقر و تجاوز و فلاکت کشتن بیگناهان اخه بخاطر چی؟؟!!! اشرف مخلوقات کجا میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
تازه تا همین چند سال پیش دولت اکراین مرتب این استانها رو بمباران می کرد! تو اخبار قدیمی اکراین سرچ کنید اخبارش هست. فکر کنید یه دولت مردم خودش و بمباران می کرده مردم غیرنظامی و غیرمسلح!
آخ جون جنگ جهانی سوم،فیلمهاش کی میاد
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
روسیه در جنگ اوکراین شکست میخوره و مسکو اشغال میشه
مرگ بر پوتین
گفتم این جنگ مسخره است
مرگ بر پوتین
دنیا ثابت کرده جلادان هم میمیرند حتی اگر پوتین باشند
روسیه روزهای اول حمله به اکراین پرچم شوروی را بر روی تانکها نصب کرده بود اگر واقعا اکراین می گرفت قرار بود مجددا شوروی را احیا کند که انشاله به زودی شکست خواهد خورد وکشورهای منطقه ودنیااز دست این جنایتکاران تاریخ راحت خواهند شد
در جنگ‌ جهانی دوم آلمان تا دروازه های مسکر پیش رفت ..اگر کمک امریکا به روسیه بخصوص در جبعه شرق نبود الان روسبه به چند کشور تقسیم شده بود...روسیه یادش رفته که المان ها چه بلایی سرش اوردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
دروغ در روز روشن
سلام علیکم آمریکا فقط یک اسمی دارد ولی جدات نداره می‌ترسد وبعدهم کلا دروغ می‌گوید
انشاالله هر چی زودتر پرونده پوتین بسته شود حداقل فایده ای که برای ما دارد منابع ما کمتر توسط روسیه از بین و غارت می‌شود
ایران وروسیه باهم.حمله کنن اوکراین بگیرن باهم‌نصف کنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار