بازدید 69281

عامل شگفت انگیز برف های اخیر تهران و ایران چیست؟

آیا برف های اخیر در ایران بی سابقه، عجیب و حاصل تغییرات آب و هوایی و اقلیم هستند؟ پاسخ اقلیم شناس سرشناس کشورمان به این پرسش «خیر» است.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱ 15 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، دکتر بهلول علیجانی اقلیم شناس و استاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به دلیل بارش های پایان بهمن ماه، این بارش ها را بارش های معمولی و عرف طبیعی می داند که بر اثر یک جریان طبیعی علمی در عالم رخ می دهند. پدیده ای که در علم هواشناسی به آن جت استریم یا «رودباد» می گویند.

او در تشریح «رودباد» می گوید: «در ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متر از زمین تا ارتفاعات بالا تر یعنی ۴ تا ۵ هزار ، ۷ هزار تا ۱۰ هزار متر همواره شاهد بادهای سردی هستیم که به دور کره زمین و از مسیر غرب به شرق در حال وزیدن هستند و به این بادها، بادهای غربی گفته می شود.
 
در بعضی زمان ها و جاها سرعت این بادها خیلی شدید است. سرعت هایی بیش از ۳۰ متر بر ثانیه. هر جایی سرعت باد از ۳۰ متر بر ثانیه بیشتر شود به آن می گویند جت استریم یا «رود باد» و این بادهای غربی با خودشان برای مناطق زمین هم از دریا ها و اقیانوس ها رطوبت می آورند و هم عوامل نا پایداری جوی. یعنی همین جبهه هواها.
 
مثلا در مدیترانه خیلی اوقات این رودبادها سیستم ها و سامانه های بارشی را تشکیل می دهند که این سامانه ها رطوبت را به لایه های بالایی می برند و در اثر سرما این بارش ها را تشکیل می دهند و گاه بارندگی داریم و گاهی هم بارش به صورت برف است. بستگی دارد به دمای آن منطقه. بادهای غربی معمولا از پایین جمع می شوند و به سمت قطب می روند اما در زمستان ها از سمت قطب به سمت عرصه های پایین تر می روند.

بیشنر بخوانید

من همیشه این ماجرا را به این کلاه های نقاب دار بچه ها توضیح می دهم که در زمان هایی که هوا رو به گرمی می رود فقط روی کاسه سر بچه می گذاریم اما در زمان های سرد بازش می کنیم و تا روی گلوی بچه ها پایین می آید. در زمان فصل های سرد این رود باد ها به عرصه های پایینی حرکت می کنند و در زمان هایی که هوا رو به گرمی می رود جمع می شوند و در همان عرصه های بالاتر جریان دارند. و این یک رویه عادی و شرایط جوی نرمال کره زمین هست و ما باید در این فصل این بارش ها را داشته باشیم.»
 
دکتر علیجانی پس از ترسیم این پدیده با اشاره به بارش های اخیر در تهران و سایر شهرهای ایران که از آنها غافلگیرکننده و بی سابقه نام برده می شود ، گفت:«دقیقا این ها یک اتفاق عادی است که باید انجام بشود اما متاسفانه در دو سه دهه اخیر به دلیل گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی ناشی از آن ، بادهای غربی در کل خیلی نمی توانند به عرصه های پایینی برسند.
 
مثلا معمولا باید در یک فصل بارشی ما در ایران شاهد ۶ تا ۷ سامانه بارشی مثل امروز داشته باشیم که برای مان سامانه های بارشی مدیترانه ای و عامل صعود و سرما بیاورند تا شاهد بارش هایی از این دست باشیم اما در اثر گرمای زمین، سال هاست که کمتر شاهد تشکیل و یا رسیدن چنین سامانه های بارشی پر باری در کشور هستیم. گرمایش باعث شده این سامانه ها را به طور کافی نداشته باشیم. مثلا الان که این سامانه بارشی آمده بعید است دیگر در زمستان امسال شاهد چنین جریان بارشی باشیم. چون به سمت گرمی هوا می رویم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۲
خدا رو شکر از بابت جت استریم و بارش رحمت الهی
امسال متاسفانه از مشاهده ی برف محروم مانده ایم
توکل بر خدا
سلام غیر از رود باد به عوامل دیگری هم بستگی دارد مانند
عامل شگفت انگیز برف اینست که از صحبتهای منفی و مایوس کننده مسولان خلاص شویم و منفی بافی نکنیم .
بارور سازی ابرها
دوسال پیش دیر بارور سازی کردند سیل آمد
پس خشکسالی را هم واقعیت طبیعی بدانید و دست از ترساندن مردم بردارید!
بقول بعضی ها بخاطر بی‌حجابی است مردم اگر حجاب درست داشته باشند باران هم به اندازه می بارد.
خوبه که در این مورد هم مثل سایر موضوعات نظر آیت ا... فلانی، حجت الاسلام بهمانی را منتشر نکردید
چقدر زیباست وقتی کلام علمی رو از دهان اهلش و متخصصش میشنویم.
حالا اگر از علم الهدا میپرسیدی یا از شریعت مداری حسابی به جاده خاکی میزدند.
اين دانشمند! نميگه چطور سالهاي قبل اين رودباد
رخ نميداد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

واقعا دانشمند هامون هم شدن سياسي و مث مسئولين
پاسخ ها
حق جو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
سلام
:اگه با دقت متن رو خونده بودید، به علت آن اشاره شده
دکتر علیجانی پس از ترسیم این پدیده با اشاره به بارش های اخیر در تهران و سایر شهرهای ایران که از آنها غافلگیرکننده و بی سابقه نام برده می شود ، گفت:«دقیقا این ها یک اتفاق عادی است که باید انجام بشود اما متاسفانه در دو سه دهه اخیر به دلیل گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی ناشی از آن ، بادهای غربی در کل خیلی نمی توانند به عرصه های پایینی برسند.
اقلیم شناس سرشناس: صحبتهای فعلی شما هم قطعیت نداره!!
پاسخ ها
کاظم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
شما مطلب رو کامل نخواندی وگرنه پدیده ی رودباد و چرایی آن را کامل توضیح داد خب خشکسالی یعنی همین ممکنه چند سال اتفاقی نیفته و بارشها کم بشن و دوباره برعکس بشه این پدیده هم مثل همه ی پدیده های زمینی دوره ی بازگشت داره ....د
به حجاب خانم ها ربط داشته
فقط دلیلش خداست
دکتر فقط به تنهای استدلال خود را تعریف وتحویل می فرمایند بقیه ساکن در این سرزمین را هالو فرض می نمایند اورپا چرا امثال بهاری شد این رطوبت از کجا ها به کویت و عربستان تشریف فرمودند
من فکر میکنم اروپاییان و روسیه امسال فرصت باروری ابرها را نتونستن انجام بدهند هم بخاطر سرمای زمستان و روسیه هم به دلیل جنگ اوکراین بنابراین هوای مرطوب و باران زا و برف به طرف ایران سرازیر شد
سالهای گذشته ترکیه بارش ها را در خاک خودش مهار می کرد. تا وان سه متر برف می آمد ولی بازرگان و ماکو خشک بود. امسال در ترکیه زلزله شد. دیگر بارش به ضرر آنان است. رهایش کردند تا به ایران برسد.
با احترام به این استاد گرامی چندی پیش کارشناسان هوچی گری ها که دوره خشکسالی شده پس بخیر گذشت
با تشکر از توضیحات استاد گرامی
یکسری آقایان می گفتند که عامل خشکسالی و عدم ریزش برف و باران در کشور بی حجابی است نمی دونم چرا امسال همه چیز یک جور دیگه بود
بیخیال دکتر چرا تا حالا نبود طبیعت یه دفعه عوض شد
.. این رودبادها تو 15 سال گذشته کجابودن که یکبار هم دیده نشدن... ؟امسال نرسیدن که جو آب و هوایی رو خراب کنن
من کاملا با ایشون مخالفم. من فکر میکنم سیستمهای ماهواره ای امریکا نمیگذاشت ابرهای باران زا به داخل کشور بیاد وتمام ابرها را دور میکرد فقط الان نمیخواستن سرما سمته اروپا بره این ابرها را رها کرد. حتی تو فیلم های هالیودی دیدم چه ماهوارهای دارن که کدام نقطه زمین سونامی یا زلزله یا گرم بشه.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
من هم بانظرشما کاملا موافقم این من چندین سال پیش می گفتم مسخرم می کردندولی واقعیت سپاس از دیدکاه جالبتان
خدا روشکر حداقل از شر صحبت‌هایی که باعث نگرانی مردم میشد راحت شدم بارندگی کم میشه مردم رو از کمبود آب میرسونن زیاد میشه هم میان میگن بارندگی باعث خسارت به فلان جا شد
یاشاسین دکتر علیجانی
هارپه هارپ.......چرا نمیخواید قبول کنیدد؟اب و هوا رو تغییر میده و زلزله هم از عواقبات ااون هستش....
از قدیم میگفتند ۳۰ سال خشکسالیه ۳۰ سال تر سالی که خدا شکر ۳ سالی میشه افتادیم تو ترسالی انشاءا.... سالهای بعد برف و باران بیشتری خواهد بارید اگر امریکا ابرهای مارو ندوزده ونبره هاهاهاها
آلودگی مراکز استانها به نظر من باعث تشکیل نشدن جریان‌های باران زا و بارش برف میشه،بالاخره بی تاثیر نیست ،این حجم از دود بی تاثیر نیست هیچ اشاره نکرد
اینقد آمریکارو غول نکنید همه چی خواست خداست
وقتی مردم با هم مهربان باشند و گذشت داشته باشند مشکلات هم برطرف میشه رحمت الهی هم نازل میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی