بازدید 32860
مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران مطرح کرد؛

عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه؛ هر کد ملی حداکثر ۵ عدد/ برخی از سرفصل‌های ارزی سقف ندارد/ فعلا بنا نیست تقاضا‌های سفته بازی را پاسخ دهیم

هامونی درباره کاهش قیمت ارز در آینده گفت: نیاز‌های واقعی پاسخ داده می‌شود؛ بنابراین، طبیعی است که یکسری با نگاه سفته بازانه ورود پیدا کنند که توصیه می‌کنم واقعا به نوسانات نرخ بازار ارز توجه کنند. فعلا بنا نیست تقاضا‌های سفته بازی را پاسخ دهیم، اعتقادی هم به آن نداریم.
کد خبر: ۱۱۶۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸ 26 February 2023

عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه؛ حداکثر ۵ ربع سکه برای هر کد ملی/ برخی از سرفصل‌های ارزی سقف ندارد/ فعلا بنا نیست تقاضا‌های سفته بازی را پاسخ دهیم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که امروز پنجمین روز از فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران است، بهای اسکناس دلار آمریکا در این مرکز با افزایش نسبت به شروع فعالیت آن در هفته گذشته به رقم ۴۲۸۶۰ تومان رسیده است. همچنین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله، ۳۷۱۱۳ تومان تعیین شده است.

عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه؛ حداکثر ۵ ربع سکه برای هر کد ملی/ برخی از سرفصل‌های ارزی سقف ندارد/ فعلا بنا نیست تقاضا‌های سفته بازی را پاسخ دهیم

عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه؛ حداکثر ۵ ربع سکه برای هر کد ملی/ برخی از سرفصل‌های ارزی سقف ندارد/ فعلا بنا نیست تقاضا‌های سفته بازی را پاسخ دهیم


در این باره؛  امیر هامونی مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران در گفت‌وگویی درباره اقدامات انجام شده برای آرامش بخشی به بازار ارز و طلا اظهار داشت: سرمایه‌گذاران و متقاضیان ارز که تقاضای آن‌ها رسمی و مولد نیست، احتیاط زیادی کنند و نوسانات این روز‌ها را در نظر بگیرند، زیرا احتمال نوسانات کاهشی و منفی شدن در بازار بسیار است.

وی با اشاره به هدف راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، توضیح داد: مرکز مبادله بازار ارز و طلای ایران، یک نهادسازی بسیار بزرگ در حوزه بازار پول و ارز کشور است. کارشناسان و نخبگان اقتصادی می‌دانند که جداسازی نهاد ناظر از نهاد مجری و تصدی‌گری که تحت عنوان تجزیه و تفکیک نظارت از اجرا که در قانون اصل ۴۴ هم به آن اشاره شده است، یکی از اهداف بسیار مهم بانک مرکزی بوده و می‌تواند منشا تحول باشد. بانک مرکزی پیش از این هم در نظارت و هم در عملیات و اجرا فعال بوده است و با راه اندازی مرکز مبادله نهاد ناظر، تنظیم‌گر و به نوعی رگولاتور بازار پول و ارز و طلا از نهاد مجری جدا می‌شود.

مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران در ادامه اضافه کرد: آقای دکتر فرزین تقریبا از یک ماه گذشته قول راه اندازی این مرکز را داده بودند، در یک طرح بسیار فشرده در ۲۷ روز این مرکز راه‌اندازی شد و در حال حاضر شاهد راه اندازی تالار حواله ارز و تالار ارز خدماتی در بازار مرکز مبادله هستیم و در حالی که پیش از این تنها اسکناس در این بازار معامله می‌شد، پس از این علاوه بر اسکناس، حواله، طلا، شمش، مسکوکات طلا، ابزار‌ها و نهاد‌های پولی و مالی مبتنی بر این‌ها می‌تواند در بازار رونمایی شود.

هامونی درباره تاثیر این مرکز بر بازار گفت: تاثیر دوگانه‌ای خواهد داشت؛ جداسازی نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ که قبلا برای کالا‌های اساسی (دارو و تجهیزات پزشکی) اعلام شده از نرخ‌هایی که می‌تواند براساس عرضه و تقاضا برای کالا‌های غیر اساسی کشف شود، یک تاثیر آن بوده است. این کار روند را شفاف می‌کند و عرضه‌ها را سنگین‌تر کرده است. در این مدت شاهد حجم معاملات بسیار خوبی در بازار بوده‌ایم و بر عرضه ارز پتروشیمی، فولاد و معادن، مس تاثیر مستقیم گذاشته است.

وی افزود: تاثیر غیرمستقیم آن بر بازار‌های موازی از جمله بازار سرمایه است. در همین مدت کوتاه با توجه به اینکه پیش از این ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما معامله می‌شد و اکنون به بازار دوم آمده است، این مساله توانسته بازار سرمایه را هم رونق دهد، در همین مدت هم شاهد افزایش رشد بازار سرمایه هستیم که امید می‌رود یک رشد پایدار و متعادلی باشد که به بازار سرمایه مولد و اشتغالزایی کمک کند که سرمایه‌ها را از بازار‌های غیر مولد مانند ارز، طلا، مسکن به سمت بازار سرمایه آورد و بازار مالی رونق گیرد و فشار از بخش واقعی اقتصاد برداشته شود و بازار مالی را هم به رونق برساند.

عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه؛ حداکثر ۵ ربع سکه برای هر کد ملی/ برخی از سرفصل‌های ارزی سقف ندارد/ فعلا بنا نیست تقاضا‌های سفته بازی را پاسخ دهیم

وی در ادامه تاکید کرد: تالار ارز خدماتی با هدف پاسخ به نیاز‌های ارزی واقعی که پاسخ داده نشده، راه اندازی شده است. یکسری نیاز‌های واقعی بوده که معمولا به دلیل شرایط و فرایند طولانی که در بازار بوده، ارز را دیر تحویل می‌گرفتند یا سرفصل خاص برای موارد مورد نظر آنان دیده نشده بود. این گروه طبیعتا به کف بازار غیر رسمی مراجعه می‌کردند و از دلال و سفته‌باز ارز می‌خریدند. یکی از اهداف این است که تالار ارز خدماتی، نیاز واقعی را پاسخ دهد، به همین منظور در کمیسیون ارز و هیات عامل بانک مرکزی سرفصل‌هایی که نیاز واقعی دارند اعم از ارز مسافری، دانشجویی، بیماران، فدراسیون‌های ورزشی، فرصت‌های مطالعاتی، عضویت در مجامع بین المللی برای موسسات و شرکت‌ها همگی احصا شده و ۶۳ سرفصل وجود دارد.

هامونی ادامه داد: عرضه ارز مسافری در چند روز گذشته انجام شده و مسافران هوایی می‌توانند به شعب بانک ملی مراجعه، ریال خود را پرداخت کرده و ثبت نام اولیه را انجام دهند و ارز را پشت گیت فرودگاه بین المللی دریافت کنند. تقریبا ۵۰۰ نفر از روزی که این کار راه افتاده است، مسافرینی هستند که از این طریق ارز خود را دریافت کردند. همینطور دانشجویانی که روز سه شنبه یا چهارشنبه نام نویسی کرده بودند، امروز به ارز خود رسیدند. یکی از برنامه‌هایی که بجد پیگیر هستیم، همین موضوع است و سرفصل‌هایی که اشاره کردم، بسته نشده و به فراخور موضوع استفاده می‌شود.

مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران درباره عملیاتی شدن سرفصل‌ها ابراز کرد: تمام سرفصل‌ها عملیاتی شده است و لیست سرفصل‌ها و اینکه به چه نیازی پاسخ داده خواهد شد، مشخص است. برخی سرفصل‌ها سقف دارد و برخی ندارد. جدول ارز خدماتی مرکز مبادله در فضای مجازی موجود است و متقاضیان می‌توانند با جستجو، نسبت به آن اطلاعات لازم را به دست آورند.

وی درخصوص اضافه شدن بر سرفصل‌ها افزود: امروز بحثی درباره حمل و نقل و هزینه‌های آن وجود داشت که بنا شد این مسلله در سرفصل‌ها به بانک مرکزی پیشنهاد داده شود و انشاالله در کمیسیون مصوب کنیم. در این حوزه کاملا منعطف هستیم تا نیاز واقعی را پاسخ دهیم، زیرا منابع به حد کافی موجود است، فقط نیاز‌ها باید به درستی احصا شود. در این چهار روز در تالار ارز خدماتی ۴ میلیون دلار تقاضا ثبت شده و متقاضی ارز خود را دریافت کرده است، اما در حوزه حواله بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در همین چهار روز عرضه و ۹۸۰ میلیون دلار معامله انجام شده است.

هامونی در خصوص تالار حواله نیز گفت: در تالار حواله بالای ۵۰۰ میلیون دلار عرضه داشتیم که ۴۰۰ میلیون دلار هم در همین چند روز معاملات ثبت و انجام شده است. نرخ هم در این چهار روز از ۳۶ هزار و ۱۰۰ تا ۳۶ هزار ۳۰۰ تومان نوسان داشته، نرخ ارز خدماتی هم با حاشیه‌ای که از نرخ بازار حواله کشف می‌شود، نرخ اسکناس که در تالار ارز خدماتی برای مسافر، دانشجویان، اساتید وسرفصل‌های مهم حدود ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان است که این ارز داده می‌شود و بنای بانک مرکزی بر این است که تمام سرفصل‌ها و نیاز‌ها را با همین نرخ پوشش دهیم.

هامونی در رابطه با کاهش قیمت ارز در آینده چنین توضیح داد: نیاز‌های واقعی پاسخ داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که یکسری با نگاه سفته بازانه ورود پیدا کنند که توصیه می‌کنم، واقعا به نوسانات نرخ بازار ارز توجه کنند. فعلا بنا نیست تقاضا‌های سفته بازی را پاسخ دهیم، اعتقادی هم به آن نداریم، زیرا معتقدیم در بازار واقعی و مالی که اشتغالزا باشد، سرمایه گذاری انجام شود. واقعا یکی از راهبرد‌های اساسی بانک مرکزی است که هدفمند این کار را انجام دهد و در حوزه تالار حواله هم به همین شکل است، فرایند‌ها نیاز به ارتقا دارد، باید تسهیل شود تا بتواند ارز مورد نیاز وارد کننده را از طریق ارز حاصل از صادرات که صادرکننده عرضه می‌کند، تامین و تخصیص داده شود و به چرخه اقتصادی برگردد.

مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران درباره ارزی که در قاچاق صرف می‌شود، بیان کرد: بحث بازار غیررسمی، عوامل و اجزای مختلفی دارد. هم اکنون برنامه همان تقاضا‌های واقعی پاسخ داده نشده است، ولی تقاضای سرمایه گذاری و احتیاطی هم در بازار وجود دارد، منتها برای آن‌ها می‌توان ابزار خاص سرمایه گذاری را از طریق صندوق‌های ارزی، صکوک ارزی و ابزار‌های مصون از تورم ارائه کرد، چراکه لزوما این گروه اسکناس ارز را لازم ندارند و بعضا شاید آن را برای پس‌انداز بگیرند.

هامونی ادامه داد: گواهی سپرده ارزی از مدت‌ها پیش راه اندازی شده و اکنون در شعب بانک‌ها مورد فروش و عرضه قرار می‌گیرد که امیدواریم بتوانیم با کمک بانک مرکزی این را در مرکز مبادله آوریم و شاهد انجام معاملات گواهی سپرده ارزی باشیم.

وی در پایان ابراز کرد: ارز مسافری برای اولین بار از طریق خودپرداز‌های بانکی در فرودگاه‌های بین المللی به مسافر داده می‌شود که یک اقدام نوین به حساب می‌آید و انشاالله از همین هفته ۳۰۰ هزار ربع سکه در مرکز مبادله به صرافی‌ها عرضه می‌شود که از طریق آن‌ها به مشتری‌ها و متقاضیان تا حداکثر ۵ ربع سکه برای هر کد ملی عرضه خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۷
پس چرا قیمت طلا با دلار کف خیابان بالا میرود خودتان را مسخره کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
آقایان رانت برای خودشان درست کردند. دلار را با قیمت تعیین شده از بانک مرکزی میگیرند و آزاد می‌فروشند از این معامله پرسود تر می خواهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
سکه تمام ۱۰ میلیون تومان حباب پیدا کرده
سکه ربع ۵۰٪ قیمتش حباب شده
خدا رحم کنه به خریدارانش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
بنا به دلائل و قرائن موجود افزایش نرخ دلار
بمانند افزایش نرخ بنزین در سال 1398 است
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
اینا مهم نیست کمتر دلار بخر کمتر بخور کمتر بپوش.میری اون دنیا بهشت در انتظارمونه حتمااااااااا:)))))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
لطفا مجلس هر چه سریع تر طرح استیضاح این رییس
جمهور بی لیافت را کلید بزنه
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
بخدااااااااااااااااااااا شرکت ما در حال ورشکستگیه مس شد 650 تومن استیل 250 تومن بخدا نتونستیم بابت تولید مواد اولیع تامین کنیم
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
ارزپاشی و سکه پاشی
هدر دادن منابع وپستوانه های ملی
بجای مدیریت تنظیم بازار فقط همین کار رابلدید
هزار بار انرا امتحان کردید وهزار بار نتیجه عکس گرفتید
مشکل کشور ریال های هست که بانک مرکزی دست مردم داده و حالا حاضر نیست به همان قیمت 28 هزار تومان از مردمش بخرد ( معادل یک دلار )
با این کارها قراره کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی جبران بشه؟ چون دلار و سکه همچنان در حال رشد هستند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
ایکاش فقط همین بود که میگی.تو روز روشن سر مردم کلاه میذارن اگه ذره ای شک داری فکر کن ببین چرا تمام سکه را در بورس نمیفروشند؟
به زودی ابرتورمی خواهد شد که دود از کله مردم ایران بلند شه. تمام بانک‌ها، کارخانجات، فروشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی، شرکت‌های هواپیمایی، رستوران‌ها و... ورشکست خواهند شد. فقر صددرصدی و کامل برقرار میشه ولی همچنان قطار پیشرفت مسئولان یک پا خواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
خب ما هم به سید محرومان رای دادیم به سید مرفحان که رای ندادیم
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
این دولت مخبر هست نه رییسی.تصمیم گیرنده اصلی اوست که که نه سواد درست و حسابی ندارد و نه تجربه ای و صرف رانت قدرت به این جایگاه رسیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
دست گل شما آشوبگراست دیگه واسه مسایل جنسی کشور ایرانو خراب کردید
من از رئیس جمهور کم توان شکایت دارم و عامل این اشفته بازار رو شخص رئیس جمهور و تیم کم سوادش میدونم.
شکایتم رو باید به کجا ببرم؟
ما حق زندگی داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
خیابان انقلاب، خیابان دوازده فروردین، خیابان پاستور، نهاد ریاست جمهوری
از خیابان کارگر هم می تونی بری

خبر شکایتت رو به من هم بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
من از آشوبگرا شکایت دارم اقتصادو خراب‌کردن بی غیرتا
قیمت تمام اجناس طبق نظارت وزارت صنایع بر حسب همان دلار غیر رسمی اعلام میشه و به کارخانه ها مجوز افزایش قیمت داده
وزارت صنایع فقط دلار غیر رسمی رو به رسمیت میشناسه
انگار حالیش نیست که قیمته تمام کالاها و خدمات با دلار آزاد حساب میشه! همیتن الان طلا که رسمیت هم داره با دلار آزاد محاسبه و معامله میشه
آقای دکتر اقتصاد با معدل 19 و خورده ای. اقتصاد مملکت پوکید. من یک فوق دیپلم زمان قدیم می شناسم که به هزارتا دکتری امثال شما می ارزد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
این اقایون روش جدید اداره اقتصاد با نگاه به داخل رو دارن پیاده می کنند.
بحمدالله ملت غیرت خود را در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد و ثابت کرد که تحمل بالایی دارد لذا میشه دلار ۱۵۰ هزارتومانی را تحمل کند.
فقط اون چیزی که برخی را نگران کرده دانشکده های اقتصاد است که گویا...تربیت میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
ما اومدیم ۲۲ بهمن که بگیم جنگ اقتصادی و تحریم علیه ملت ایران رو تمام کنید و ناامید بشید دلتر ۱۰ میلیاردم بشه ما پشت ایران میمونیم و به دشمنان ایران یه توالت عمومی بین راهی ایران هم نمیدیم جان میدهیم اما جانان نمی فرکشیم
وحید
| United States of America |
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
خلایق هر چه لایق
وزیر اقتصاد فرمودند اینکه بازار اجناس را با قیمت دلار آزاد حساب می کند به ما ربطی ندارد یعنی بازار بعضی جاها و در زمان هایی بسته و انحصاری است و بعضی جاها و زمان هایی آزادِ آزاد است بطوریکه خود لیبرالیسم می گرخد! بستگی به این دارد کجا بنفع رفقا و شرکا باشد!!
به جای درست کردن این همه سامانه و مرکز مبادله، ریخت‌‌وپاش‌ها و حقوق‌های نجومی جمع بشه، اوضاع درست خواهد شد. کاهش ارزش پول ملی به خاطر خلق بی‌ضابطه نقدینگی و خلق بی‌ضابطه نقدینگی هم به خاطر بخوربخورها و ولخرجی‌های بیهوده است. کار باید از ریشه درست بشود؛ وگرنه تا ابد اوضاع درست نخواهد شد.
جمع کنید این اوضاع درهم ریخته مملکت رو ایران رو کردید بازیچه دست دلالان وسود جویان وداره کم کم تبدیل میشه به قمارخونه داره تو خیابون ها دلار ریسکی خرید و فروش میشه اگه قمار نیست پس چیه
مبادله چیه دیگه؟ تعارف را بگذارید کنار و به جز کالاهای اساسی و ضروری که با نرخ 28500 تومان تامین میشوند، بقیه نیازها فقط از طریق نرخ یکسان با بازار آزاد تامین شوند. از منافع دور و بریهای خودتان بگذرید تا قیمت دلار کنترل شود.
سفته باز اصلی آنکسی است که ربع سکه را ۷ میلیون ۱۱ میلیون در حراجی فروخت... چرا ربع سکه را احتکار کردید!؟
زحمت کشیدید با این راهکارهاتون!! چقدر هم که موثره!!
جالبه که دولت میره سراغ حبابی ترین سکه و اونو تکثیر و تو بورس میفروشه !!!!اما سکه را بدون حباب هم نمی فروشه !!!! یعنی از حباب سکه استفاده هم می بره!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
نکته خوبی بود
با کمترین مقدار طلا بیشترین نقدینگی رو جذب میکنه
همه راهکارهای در راستای خالی کردن جیب مردمه!
سلطان سکه هستم همه رو یک شبه جمع میکنم از تو بازار.من خودم هر ساعت دلار بالا بالا تر میبرم.گرگم و گله میدرم دولت اگه میتونی بیا منو بگیر... ابر سلطان گرونی..هستم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
خود دولت سلطان دلار و سکه هست. سکه رو بانک مرکزی آمریکا با نقش امام و آزادی نمیزنه
جون هرکی دوست دارید دلار رو ثابت نگه دارید. ما کارمندا بیچاره شدیم. کلی هم سکه قرض کردم که همینطوری قرضم داره میره بالا
جون هرکی دوست دارید دلار رو ثابت نگه دارید. ما کارمندا بیچاره شدیم. کلی هم سکه قرض کردم که همینطوری قرضم داره میره بالا
سکه تمام ۱۰ میلیون تومان حباب پیدا کرده
سکه ربع ۵۰٪ قیمتش حباب شده
خدا رحم کنه به خریدارانش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
نارحت خریداران نباش فکر خودت مفلس باشید
فقط این می‌دونم دولت هرچی گفت برعکسش باید انجام داد تجربه تاریخ این میگه
از نماینده گان محترم شورای اسلامی خواستاریم تحت استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنند این آقا لیاقت یک مغازه هم ندارند
دلار 62 هزار تومان!!!
زيسي دست زنت بگير و بروووووووووووووووووو برووووووووووو
سلام
اگر دولتی ها و..... عرضه دارند وشعارتوخالی نمی دهند بسم ا... قبمت دلار بیارن پایین تایک بار برای همیشه به دلالان ثابت شود که ریزش دلار هم داریم
از نماینده گان محترم شورای اسلامی خواستاریم تحت استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنند این آقا لیاقت یک مغازه هم ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
نگو‌دلبندم! مجلس و دولت هماهنگ دارن جراحی می کنن. صبر کن عنقریب مملکت میشه گل و بلبل
ایران هشتاد میلیون نفر جمعیت داره همه اش 300 هزار ربع سکه ؟!!!!!!!!!!!!!!!! اونوقت هرکی پنج تا ببره میشه سهم شصت هزار نفر .
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
هر دولتی با هر گرایشی که بعد از جنگ سر کار آمد جریان افزایش قیمت دلار رو تجربه کرد پس نتیجه اینکه تصمیم گیران کلان اقتصادی در تمام مدت پس از جنگ تغییر نکرده اند و حکایت افزایش نرخ دلار همان بازی ارباب و رعیتی دوران قدیم است اما اکنون با شکل و شمایل دیگری جیب رعیت خالی میشود تورم تا 200 درصد میتازد و افزایش دستمزد وحقوق 20 درصد میشود و اربابان هشتاد درصد کارکرد رعیت را به این صورت به جیب میزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
همه نکته هم همینه
وقتی دولتی سیاست و درآمد نداره، اینجوری گذران عمر میکنه
این رقم عرضه سکه سهم آقازاده هاست . اگر البته جوابشون رو بده !!!!!!!!!!!!!!!!!!
دلار ۶۲. چیکار می‌کنی آقای رئیسی؟ همین الان خداحافظی کن تا بدبخت نکردی مردم رو
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
رییسی گفت خوب شد من رییس جمهور نشدم که دلار بشود ۵۰۰۰ تومن
امروز شلغم فروش مي گفت دلار گران شده غير مستقيم علت گراني شلغم را اطلاع مي داد
ی زمانی میگفتن مجلس در راس امور است الان در آخر هم پیدا نمیشه
ف وقطی نمی تونید با زار و هدایت کنید خوب ی فکر دیگه بکنید اخه مردم با این وضع چه طور زندگی کنن هر روز قیمت جنس میره بالا
خدا حافظ سکه ۳۰ میلیونی خدا حافظ دلار ۶۰ تمنی دیشب خوابهای خوشی می دیدم
من امروز یک حلقه لاستیک پراید گرفتم یک میلیون چهار صد هزار تومن سه تای دیگه هم نیاز دارم باحقوق ۷ملیون تومنی چجوری میشه زندگی کرد به کی بگم که مشلمو تا حدودی حل کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
از دکتر ولایتی بپرس.
همه مردم و کسبه فقط یک قیمت دلار رو میشناسن و اون دلار آزاد هست که همین دلالهای خیابون میشناسن دولت هم اگه مرده همین دلار رو مدیریت و قیمتش رو پایین بیاره . حالا 100 تا اصطلاح و سامانه درست کردن . ارز نیمایی ارز صادراتی ارز وارداتی سامانه ناخدا و .... همه اینها کشکه مردی قیمت کف بازار رو بیار پایین که همه قیمتها از همین کف بازار نشات میگیره .
پیشنهاد می شود مسوولان وزارت اقتصاد و شخص آقای فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران سفری به کابل داشته باشند و از آقای حاجی محمد ادریس، رئیس بانک مرکزی افغانستان و بقیه مسوولان اقتصادی طالبان بخواهند دانش و تجربه خود را در زمینه حفظ ارزش پول ملی در شرایط سخت تحریم را به آنها منتقل کنند. سال گذشته در همین روزها، قیمت یک واحد پول افغانستان (افغانی) 283 تومان بود. اکنون برای باید برای خرید یک افغانی، 588 تومان پرداخت کرد.در یک سال گذشته، ارزش افغانی در برابر دلار ثابت مانده و حتی اندکی هم تقویت شده است به گونه ای که اسفند گذشته هر دلار آمریکا، 91 افغانی قیمت داشت و امروز قیمت آن به 89 افغانی کاهش یافته است.حفظ ارزش پول افغانستان در برابر دلار، در حالی است که این کشور در اختیار طالبان است و فردی بدون هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی و تخصص اقتصادی، رئیس بانک مرکزی افغانستان است و زمانی که به این سمت رسید، گفته می شد که تنها سابقه مالی و پولی وی این بود که پول های رئیس طالبان را برای او نگه می داشته است!
همچنین طالبان نیز تحت تحریم های شدید بین المللی است.

پیشنهاد می شود مسوولان وزارت اقتصاد و شخص آقای فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران سفری به کابل داشته باشند و از آقای حاجی محمد ادریس، رئیس بانک مرکزی افغانستان و بقیه مسوولان اقتصادی طالبان بخواهند دانش و تجربه خود را در زمینه حفظ ارزش پول ملی در شرایط سخت تحریم را به آنها منتقل کنند.
این دولت کفایت سیاسی و اقتصادی نذاره بهترین کار کناره گیری وبرگزاری انتخابات منصفانه ودولت جدید است .
این بازار نشان می دهد که دولت در این ۲ سال اخیر در یک مسیر اشتباه و قیمت دستوری بوده است که تا حدودی خود را اصلاح کرده است

اما یک اشتباه دیگر هم دارد و آن این است که از وضعیت موجود باید به نفع بیت المال استفاده کند

همه ما می دانیم که چاپ پول و رشد نقدینگی پدر کشور را درآورده است پس چرا دولت نباید با قلاب زدن به بازار دلالی هم آنرا پایین بکشد و هم از آن در جهت منافع کشور و کاهش چاپ پول بهره ببرد

وقتی یک عده دلار را تا مرز ۶۰ و ۷۰ تومان بالا می برند و دلشان می خواهد بالا برود و ضربه به اقتصاد کشور می زنند بهتر است دولت از این استفاده کند و هزینه آنها را بالا ببرد

دولت به جای اینکه بدهی اش را با چاپ پول جبران کند به مقداری حساب شده دلارهایش را با قیمت بالا و آخرین قیمت بازار آزاد بفروشد اما مابه التفاوت آنرا بصورت خدمات عمومی و رایانه برای مردم جبران کند

شاید یک عده با اینکار موافق نباشند اما بنظر من یک گام کوچک برای جلوگیری از نوسانات ارزی است و باعث می شود تا یک عده بفهمند که این بازار ریسک بالایی دارد و ممکن است هر لحظه ضرر سنگینی متحمل شوند
عدالت برقراری اش یعنی همین کاری بکنیم که همه مردم فقیر بشوند و برابری و مساوات بین همه برقرار بشود دارند همبن کار را می‌کنند دیگه
اگر در کشور دموکراتیک ، چُنین فاجعه اقتصادی رُخ می داد ، دو اتفاق محتمل بود :
۱- رئیس جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی با عذرخواهی از مردم کشورش ، استعفا می داد
۲- مجلس با حداکثر رای ، دولت را برکنار می کزد .
پشتوانه پول ملی رو‌حراج می‌کنند که چی بشه!!!
برای افزایش قیمت ارز باید یک یا چند عامل زیر رخ بده:
1- افزایش عرضه ریال: معمولا با خلق پول توسط بانک مرکزی و خلق نقدینگی توسط سایر بانکها
2- کاهش تقاضای ریال: معمولا با کاهش رشد اقتصادی
3- کاهش عرضه دلار: معمولا با تحریم و کاهش صادرات
4- افزایش تقاضای دلار: معمولا به دلیل افزایش خروج سرمایه یا تقاضا برای حفظ ارزش پول

من فکر میکنم باید آگاهی اقتصادی مردم رشد پیدا کنه تا یک عده کمتر بتونن سوء استفاده کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
همه موارد فوق
به جز
سومی:صادر کردند ولی پولشو نمیتونن بگیرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
اگر آگاهی اقتصادی مردم رشد پیدا کند وضعیت بدتر میشود
دولت محترم بانک مرکزی عزیز چرا قول الکی میدین بنده ۲۴ بهمن از طریق بورس سکه خریداری کردم گفتن ۵ فروردین ۱۴۰۲ بیا تحویل بگیر خوب با این صحبت‌ها یی که شما میکنید چوپان ....... میشوید
آن روز که از روی دلسوزی گفته شد که نظر بورل را بپذیرید چون بدون برجام اقتصاد منفجر می شود بعضیها منفی زدند و دلخوش به زمستان سخت بودند
اما امروز جناب رییسی بزرگوار امروز که فرصتها را یکی پس از دیگری از دست دادید صادقانه باید به شما گفت بحران امروز بحران بی اعتمادی شدید هست بهترین کار استعفا و برگزاری انتخابات مجدد هست اما کمترین کار هم می تواند بازگرداندن طریف و عراقچی به راس وزارت خارجه باشد وظیفه ما هر چند صدایی نداریم گفتن است
آقای رئیس جمهور اون اقتصاددان هایی که می گفتی من به خط می کنم همین ها هستند که دلار را در ابتدای دولت تو ۲ و ۳ برابر کردند
حداقل دولت های قبل ابتدای دولتشان خوب بود و اواخر دولتشان در در دوره دوم گند می زدند
من نمی دانم اواخر دولت تو چگونه می شود
اگر وضعیت ارز را درست کردی که کردی و گرنه ۷۰ میلیون جمعیت نفری چند به تو بدهند تا بروی و یک تیم اقتصادی قوی کار را بدست بگیرد؟
وه که چقدر بازی می کنید و چه خیال آسوده ای دارید دولتیان
ملت به باد مسخره گرفتید از یک طرف میگید بالار رفتن دلار کار بیگانه است از طرفی سکه که بیشتر از دلار پیشی گرفته بعد خودرو چی مگر زمان روحانی و همتی که مردم به خاک‌ سیاه نشاندن دلار ۳۲ هزار ۲۰۶ بود ۱۵۰ م حالا گیریم دلار ۶۰ هزار ۲۰۶ شده ۶۰۰ م پن هر چی حساب میکنم‌ به تمسخر گرفته شدیم و حرفه‌ای نقیض و ضد نقیض زیاد می‌شنویم
تنها راه تثبیت نرخ ارز یک پارچه کردن نرخ ارز است
کاش دولت بجای ارز نیمایی و مبادله ای بازار ارز در کف خیابان را به رسمیت میشمارد
90 درصد ارز کشور دولتی می باشد و مردم نمی توانند در قیمت دلار اثر گذار باشند کشور در تحریم ارزی است و سال بعد دلار 150 تومن خواهد شد و پر سودترین کار برای دولت نوسان گیری از ملت می باشد سال های گذشته هم این اتفاق در بازارهای طلا و مسکن و دلار افتاد راه حل ارتباط با دنیا و جذب سرمایه می باشد با این روند کسری بودجه سال اینده 2 برابر خواهد شد ....
تنها راه حل در این وضیعت استعفای دولت اقای رئیسی و وزرای بی کفایت ایشان هست. حداقل کار....
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی